قديم 10-25-2011, 05:47 PM   رقم المشاركة : [229]
Gamo
واحد من الناس

مزاجي
مشغول
شكراً: 300
تم شكره 419 مرة في 229 مشاركة

الملف الشخصي

Gamo تم تعطيل التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Gamo غير متواجد حالياً

افتراضي رد: كــرســى الاعتـــــراف.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
كلام جميل يا جامو .. و سؤالي:

أحكي لنا تفصيليا أيه أكبر مشكلة تقنية واجهتك أثناء العمل ؟
جزء كبير من مجال عملي هو انظمة اللينوكس ودا كا نظام مفتوح المصدر(بعكس الوندوز) يعتبر اللينكس عالم مختلف ممكن تقضي عمرك كله بتتعلم منه وهو في نظري افضل انظمة التشغيل على الاطلاق,وكا معلومات عامة للتوضيح اللينوكس منها توزيعات بتستخدم في السيرفرات زي الي عليه موقع الرابطه على سبيل المثال, وتوزيعات للاجهزه العادية والاستخدام الشخصي.
المهم ان عملنا في المجال ده بيكون عامل زي القط والفار بين الهاكرز والمتخصصين في السكيورتي
وقبل ما ادخل في مجال الهاكينج وقعت مع هكر عربي مغربي ومن الهكرز الكبار جدا في المجال ده, وكان متربص للشركة الي كنت شغال فيها
كان بيخترق النظام وانا احاول احميه واقفل المنافذ والثغرات الامنية وهو كان مش سهل بصراحه والموقف ده انا وقتها تلت اربع ايام مبنمش تقريبا كل يوم غير ساعتين تلاته بالكتير وكانها ساحة معركة لدرجة اني كنت بحلم بالي هقوم اعمله, وكان عليا ضغط شديد من رئيسي في العمل ومن اني اعرف احل المشكلة واعرف ازاي ومنين بيخترق!!
بس في النهاية انا الي انتصرت وهو اعلن انسحابه بس بعد ما تعبلي اعصابي وكانت من اصعب المواقف الي حصلتلي في شغلي
ومن بعدها توجهت لدراسة شهادة ceh وتعمقت في مجال الثغرات الامنيه ودراستها وهو مجال صعب جدا جدا, بس ليا سنه تقريبا مبتعد عن المجال ده
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Gamo على المشاركة المفيدة: