الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > فــن التحنيــط

فــن التحنيــط قسم خاص بموضوعات التحنيط - طرق التحنيط للطرائد التي تم صيدها - رأي الشريعة الإسلامية في التحنيط - الأدوات و المواد المستخدمة في التحنيط.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 03-28-2012, 04:36 PM   رقم المشاركة : [11]
عاصفة الصحراء
صياد جـديــد

مزاجي
رايق
شكراً: 4
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة

الملف الشخصي

عاصفة الصحراء صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عاصفة الصحراء غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ياشباب ازاى احنط ترسة بحرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amirhlal مشاهدة المشاركة

على فكره اذا اردة تحنيطها هتحتاج الى اده لكسر الصدفه من الاسفل ووضع الفرمالين بداخلها ممزوج بالملح وحقن الرئس بالفرملين

بعد إذن صاحب الموضوع

عيب تلك الأخطاء من عضو يدلوا بنصحية كأنه خبير وكلامه كله أخطاء لغوية وعلمية

اردة بتاء المتكلم لا بالهاء يا عم . أردت

اده : هي آداة لتطفيش الباب تقصد يعني ، كأنك متخيل صاحب الموضوع يتكلم عن كالون باب شقته نسي المفاتيح بالداخل .

ولا اده الواردة في قول الله تعالى (لقد جئتم شيئا إدة) . عيب الجهل ده اسمها آداة .

كسر الصدفة: عيب كلام يدل على ضآلة علمية ، يعني هو عاوز يكسرها يرميها من الشباك ويريحك من الوصفة البلدي بتاعت ساعة العصاري دي. اكتب (فتح) يا عم ربنا يفتح عليك وتتعلم الذوق وعدم ادعاء العلم.

وبعدين السائل اسمه فورمالين .

مع سلامة نيتك طيب الرجل جاب الآداة وفتح وحقن الفرومالين يروح بعد كده عند بتاع الكاوتش يلحم ولا عند السمكري يطلب لحام نحاس .

يا عم هلال لا تدعي العلم وعيب لازم نرقى في مقالتنا العلمية، أنت وسط فحول من العلماء المتخصصين وتسيئ لنفسك، وللحق أنت بتكتب في بعض الموضوعات كويس فاهتم بما تجيده ولا تدعي ما لا تمتلكه .

أنا بعتذر للقراء عن ما سطرته لكن لا استطيع السكوت على الهفوات اللغوية والعبارات الركيكة والنصحية الغير صحيحة، سيما وقد اصبغ الموضوع بالإطار العملي في قسم متخصص بها مقالات رائعة .
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ عاصفة الصحراء على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (03-28-2012)
قديم 03-28-2012, 07:06 PM   رقم المشاركة : [12]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاصفة الصحراء مشاهدة المشاركة

بعد إذن صاحب الموضوع

عيب تلك الأخطاء من عضو يدلوا بنصحية كأنه خبير وكلامه كله أخطاء لغوية وعلمية

اردة بتاء المتكلم لا بالهاء يا عم . أردت

اده : هي آداة لتطفيش الباب تقصد يعني ، كأنك متخيل صاحب الموضوع يتكلم عن كالون باب شقته نسي المفاتيح بالداخل .

ولا اده الواردة في قول الله تعالى (لقد جئتم شيئا إدة) . عيب الجهل ده اسمها آداة .

كسر الصدفة: عيب كلام يدل على ضآلة علمية ، يعني هو عاوز يكسرها يرميها من الشباك ويريحك من الوصفة البلدي بتاعت ساعة العصاري دي. اكتب (فتح) يا عم ربنا يفتح عليك وتتعلم الذوق وعدم ادعاء العلم.

وبعدين السائل اسمه فورمالين .

مع سلامة نيتك طيب الرجل جاب الآداة وفتح وحقن الفرومالين يروح بعد كده عند بتاع الكاوتش يلحم ولا عند السمكري يطلب لحام نحاس .

يا عم هلال لا تدعي العلم وعيب لازم نرقى في مقالتنا العلمية، أنت وسط فحول من العلماء المتخصصين وتسيئ لنفسك، وللحق أنت بتكتب في بعض الموضوعات كويس فاهتم بما تجيده ولا تدعي ما لا تمتلكه .

أنا بعتذر للقراء عن ما سطرته لكن لا استطيع السكوت على الهفوات اللغوية والعبارات الركيكة والنصحية الغير صحيحة، سيما وقد اصبغ الموضوع بالإطار العملي في قسم متخصص بها مقالات رائعة .

على رسلك يا وارث الشومة الزان هههههههههههه . أنت معاك شومة زان هدية من شيخ الكُتاب بجد ، طيب أنا مصدق .

المهم العضو هلال عضو جميل عنده بعض المعلومات حب أنه يفيد الأستاذ هشام ، وأنت كلامك صح في ضرورة النصحية عن تجربة وبحث دقيق وضرورة كتابة معلومات متكاملة.

بس الهجوم بالشكل ده ما ينفعش ، وأكيد القارئ عارف يقيم المشاركات.

والأخ هلال كتب بعض الموضوعات في غير هذا القسم قيمة وله مجهود مشكور . فأرجو أننا نحافظ على روح التآخي .

وانا أنصح حضرتك يا عاصفة الصحراء باللين، وتعليم الناس بالحسنة

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ أبوذيب على المشاركة المفيدة:
قديم 03-31-2012, 09:34 AM   رقم المشاركة : [13]
الدعم العلمي
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 219
تم شكره 132 مرة في 97 مشاركة

الملف الشخصي

الدعم العلمي صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الدعم العلمي غير متواجد حالياً

تحذير شفوي للعضو عاصفة الصحراء من ضرورة الحلم والآناة وانتقاء ألفاظ النقد، وكان من الممكن إرسال رسالة على الخاص إلى العضو أمير تشرح وجهة نظرك ، دون التهكم .

وكنت أسأل الأستاذ هشام وصلتم لفين بُشراكم ؟
قديم 03-31-2012, 02:41 PM   رقم المشاركة : [14]
هشام سيد
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 52
تم شكره 41 مرة في 19 مشاركة

الملف الشخصي

هشام سيد صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

هشام سيد غير متواجد حالياً

والله يا باشا لسه فى الفريزر واستاذ ابو ذيب عرض عليا تحنيطها هدية وانا قبلة الهدية ولكن من كتر زوقه محرج اتصل بيه واعطله ويارب ميكونش عندى غللط املائى او لغوى ولو عندى السماح المرادى ههههههههههههههههه
التوقيع صلى على النبي

قديم 03-31-2012, 02:44 PM   رقم المشاركة : [15]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amin Hegazy غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سيد مشاهدة المشاركة
والله يا باشا لسه فى الفريزر واستاذ ابو ذيب عرض عليا تحنيطها هدية وانا قبلة الهدية ولكن من كتر زوقه محرج اتصل بيه واعطله ويارب ميكونش عندى غللط املائى او لغوى ولو عندى السماح المرادى ههههههههههههههههه
أ/ ايمن من اصحاب الخلق الرفيع ربنا يباركله وانا هضم صوتى لصوتك واطلب منه تحنيطها ههههههههه (معلش يا واد عمي مش بدبسك بس) انا عارف ان الموضوع كمان هيكون بالفيديو وشغل عالي يعنى الاستفادة لكل الاعضاء محبي التحنيط
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (03-31-2012)
قديم 03-31-2012, 05:03 PM   رقم المشاركة : [16]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
آخر ما بيننا انتظر منك اتصال حسب موعيد عملك ، ولا داعي أبدا للحرج يا أستاذ هشام ، اتصل أي وقت وفي انتظار تحديد موعد للمقابلة وأتشرف بك
قديم 03-31-2012, 05:04 PM   رقم المشاركة : [17]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
آخر ما بيننا انتظر منك اتصال حسب مواعيد عملك ، ولا داعي أبدا للحرج يا أستاذ هشام ، اتصل أي وقت وفي انتظار تحديد موعد للمقابلة وأتشرف بك في الموعد المنااسب لك
قديم 03-31-2012, 05:13 PM   رقم المشاركة : [18]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amin hegazy مشاهدة المشاركة
أ/ ايمن من اصحاب الخلق الرفيع ربنا يباركله وانا هضم صوتى لصوتك واطلب منه تحنيطها ههههههههه (معلش يا واد عمي مش بدبسك بس) انا عارف ان الموضوع كمان هيكون بالفيديو وشغل عالي يعنى الاستفادة لكل الاعضاء محبي التحنيط
حبيب قلبي الأستاذ أمين حجازي (واد عمي) ده انت توامر تطاع وعلى راسي يا كبير
قديم 04-06-2012, 10:21 PM   رقم المشاركة : [19]
هشام سيد
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

هشام سيد صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
صوتك ياباشا شر ف لي ان شاء الله قريبا وشكرا على مرورك الكريم
التوقيع صلى على النبي

قديم 04-06-2012, 10:23 PM   رقم المشاركة : [20]
هشام سيد
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

هشام سيد صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة
آخر ما بيننا انتظر منك اتصال حسب مواعيد عملك ، ولا داعي أبدا للحرج يا أستاذ هشام ، اتصل أي وقت وفي انتظار تحديد موعد للمقابلة وأتشرف بك في الموعد المنااسب لك
ربنا يبارك فيك ويعذك ياباشا واعزرنى على التائخر فى الرد لان نظام شغلى كله نوبات
التوقيع صلى على النبي