الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البري > أســاسيـات الرمـايـة

أســاسيـات الرمـايـة قسم خاص بالموضوعات المتعلقة بأساسيات و أساليب الرماية.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 05-21-2015, 01:37 AM

Griffin
Banned
مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 161 مرة في 116 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  Griffin غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

Griffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطة
افتراضي اليد اليسرى

أيدك الشمال المفروض تعمل بيها أيه؟

(ده بأفتراض أنك بتضرب باليمين بس علشان ما يجيش حد يقول أنا أشول، لو أنت أشول يا حبيبي يبقى الكلام ده ينطبق على أيدك اليمين)

الطبيعي هو أن أيدك الشمال بترفع بيها البندقيه من منتصف الدبشك تقريبا بس أيه أحسن مكان تمسك منه و أحسن طريقه تمسك بيها؟؟

أولا خلونا نتفق أن الوضع ألي تمسك بيه البندقيه أو ترمي منه مافيهوش غلط أو صح يعني أمسك بالطريقة ألي تريحك أنت شخصيا بس المهم أنك تكون ثابت و ماسك البندقيه بطريقه مريحه مافيهاش أجهاد

بس عموما في شوية أوضاع بتدي ثبات ممتاز بغض النظر عن الرامي بيستريح أزاي فخلينا علشان نسهل الأمور نعتبر أن الأوضاع الأثبت هي الأصح

الضرب من البنش أو ترابيزه

لما أقول كده الناس هتقول يا عم أنت فاكرنا بنروح ميادين رماية لا يا ريس أحنا بنطلع نصتاد
بس الواقع هو أن أي حد (حتى لو بيطلع يصتاد بس) لازم يضرب من على بنش

ده بيحصل أثناء تصفير البندقية (فكر كده أنت بتضرب كام ضربه للتصفير و كام ضربه للصيد)

الوضع الصحيح للضرب من البنش هو أن البندقيه تكون متشالة على مسند (بدون ربط على منجلة طبعا) و حضرتك ماسك المقبض بأيدك اليمين و كوعك اليمين ساند على الترابيزه (لحد دلوقتي البندقيه مش ثابته كفاية) أيدك الشمال هي ألي بتعمل الفرق كله
أيدك الشمال المفروض تكون سانده أسفل كعب الدبشك و كوعك الشمال ساند على الترابيزه زي الصورة دي:

و دي

الوضع التالي مش ثابت أوي:

لاحظ مكان أيده الشمال غلط (مش على كعب الدبشك) و كوعه الشمال مرفوع عن الترابيزه

الوضع التالي أبعد ما يكون عن الصح

بغض النظر أن الطفل ده أشول

فهو مش ساند أي واحد من أكواعه (ده لأنه مستعمل مسند معفن عالي جدا بزياده يعني) و مكان خده بعيد جدا عن الدبشك (سيبك من أن الترباس مفتوح) و ظهره هيجله أنزلاق غضروفي لو ضرب و هو شابب كده

الضرب أثناء الصيد

صيادين كتير أحسن مني بيضربوا بدون ما يسندوا أثناء الضرب لكن أنا عن نفسي بأسند في أي وقت تجيلي فيه الفرصه (حتى لو أضطريت أبعد شوية لأن من وجهة نظري لو أنا قريب و مش ساند أحتمال الخطء أكبر من لو أنا أبعد و ساند)

بأيدك الشمال أمسك أقرب فرع أو عمود أو زاويه أو أسند بأيدك على أقرب حيطه
زي كده:

أو كده:

الضربه ألي في الصورة ألي فاتت في رأي هتكون أحسن من ألي في الصورة ألي قبلها (علشان كوعة اليمين مسنود)

فيه وسائل مساعده للتصويب زي البايبود أو العصيان بس أنا بحس أنهم مش عمليين أطلاقا في مواقف الصيد (غير لو ناوي تضرب ضربه واحده أو أتنين)

الصوره دي أكتر من رائعه (تأملها فترة قبل قرائة التعليق تحتها)

البنت شولة أيه تاني؟؟

هي سانده البندقية على الفرع و بصوابعها فده هيديها ثبات ممتاز

كمان كوعها الشمال سانده على العصيان (و ده أحسن أستغلال شفته لحد دلوقتي للعصيان أو ال Shooting sticks)

هاه لاحظت حاجه كمان؟؟؟
هي حاطه الحزام بين البندقية و الفرع علشان الدبشك (الفيبر) ما يتجرحش من الفرع

من الأخر ألي أنا شايفة منه الصورة هو أن البنت دي تقدر تعلم على صيادين كتير في مصر

المهم بعد قرائة موضوع أنك تجرب تنفزه و علشان تعمل كده لازم تنظم أفكارك

لازم تقول لنفسك أنا الطلعه الجاية هأخد البندقية الفلانية و الرش الفلاني و هجرب أضرب مجموعه بطريقتي القديمه و أجرب مجموعه بالطريقه الجديده ألي قرأت عنها و أشوف أنهي أحسن يمكن أنا أطلع فنان و أنا مش دريان

و أبقى عرفنا لو عندك تكنيك مختلف و بيجيب نتيجه
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم Griffin

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
2 أعضاء قالوا شكراً لـ Griffin على المشاركة المفيدة:
محمد حامد رجب (05-21-2015), حسن (05-22-2015)
قديم 05-21-2015, 04:01 AM   رقم المشاركة : [2]
ميلاد
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆

مزاجي
رايق
شكراً: 87
تم شكره 149 مرة في 137 مشاركة

الملف الشخصي

ميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ميلاد غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اليد اليسرى

تسلم ايدك بجد يا مستر ديفيد انا عن نفسى بعانى الى الان من اهتزاز يدي يعنى لو بضرب اي هدف اكتر من ٣٠متر ببقى عايز اسند البندقيه على اي حاجه جدار او عربيه اضع يدى على عمود او شجره لاسند البندقيه عليها لكى اصيب الهدف البعيد غير كدا يا اما كان تريش او متجيش فيها والصور دي لبنادق ليس لها رد فعل ما بالك بالبنادق الطرشه الى معانا فيه نقطه تانيه ف ناس بتسند البندقيه من الدبشك امام الزناد مباشره وفيه ناس بتسند من نهايه الدبشك فعلا الافضل انه من المنتصف لا تقوم بشد زراعك قوى او اثناءه قوى
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 05-21-2015, 06:18 AM   رقم المشاركة : [3]
حسن
نائب مدير الموقع

مزاجي
تعبان
شكراً: 104
تم شكره 153 مرة في 136 مشاركة

الملف الشخصي

حسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حسن غير متواجد حالياً

كلام سليم 100% لكن لو عضلاتك قوية والجهاز العصبي يعمل بكفاءة لن تحتاج إلى هذا النظام إلا في المسافات البعيدة...
باقي نقطة اليد اليسرى تسند فقط بدون قبض، وأنا شخصيا في حالة السند الوضع الأفضل عندي امساك البندقية باليد اليسرى وسند ظهر اليد اليسرى على أي شئ، ، لأن اليد اليسرى مع الامساك تسند البندقية من ثلاثة اتجاهات ( أسفل ويمين ويسار) مما يجنب ميل البندفية يمين أو يسار أثناء ضغط الزناد خاصة لو كان تقيلا ...
وقمت بتصوير فيديو للضرب بزوم 70 × بالإير كينج من مسافة 87 أو 88 متر على يمامة وريشت وسأرفعه قريبا مع العلم التصفير على 40 متر وضربت فوق الهدف بحوالي 30 سم
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم حسن

قديم 05-21-2015, 09:17 AM   رقم المشاركة : [4]
Griffin
Banned

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Griffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميلاد مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك بجد يا مستر ديفيد انا عن نفسى بعانى الى الان من اهتزاز يدي يعنى لو بضرب اي هدف اكتر من 30متر ببقى عايز اسند البندقيه على اي حاجه جدار او عربيه اضع يدى على عمود او شجره لاسند البندقيه عليها لكى اصيب الهدف البعيد غير كدا يا اما كان تريش او متجيش فيها والصور دي لبنادق ليس لها رد فعل ما بالك بالبنادق الطرشه الى معانا فيه نقطه تانيه ف ناس بتسند البندقيه من الدبشك امام الزناد مباشره وفيه ناس بتسند من نهايه الدبشك فعلا الافضل انه من المنتصف لا تقوم بشد زراعك قوى او اثناءه قوى
البنت بتضرب ببندقية رصاص و أول صورتين برده رصاص و رد فعلهم عالي
رد الفعل مش بيفرق و جرب بنفسك
أحساس أنك تثبت البندقية ده مجرد أحساس نفسي جرب بنفسك و قول لنا النتيجه
التوقيع

قديم 05-21-2015, 09:24 AM   رقم المشاركة : [5]
Griffin
Banned

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن مشاهدة المشاركة
كلام سليم 100% لكن لو عضلاتك قوية والجهاز العصبي يعمل بكفاءة لن تحتاج إلى هذا النظام إلا في المسافات البعيدة...
باقي نقطة اليد اليسرى تسند فقط بدون قبض، وأنا شخصيا في حالة السند الوضع الأفضل عندي امساك البندقية باليد اليسرى وسند ظهر اليد اليسرى على أي شئ، ، لأن اليد اليسرى مع الامساك تسند البندقية من ثلاثة اتجاهات ( أسفل ويمين ويسار) مما يجنب ميل البندفية يمين أو يسار أثناء ضغط الزناد خاصة لو كان تقيلا ...
وقمت بتصوير فيديو للضرب بزوم 70 × بالإير كينج من مسافة 87 أو 88 متر على يمامة وريشت وسأرفعه قريبا مع العلم التصفير على 40 متر وضربت فوق الهدف بحوالي 30 سم
جميل جدا يا حسن أنك بشارك الضربات الفاشله معظم الناس مش بتعمل كده
أنا بردهه بمسك البندقيه زي ما أنت وصفت كده البنت مسكاها أقرب حاجه للوصف بتاعك
التوقيع

قديم 05-22-2015, 05:22 PM   رقم المشاركة : [6]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

انا في الغالب لو لقيت فرصة بسند لأني مش طالع ألعب حديد و خاصة مع بندقية زي الـ 56 أو الـ 54 هههههه
يعني المفروض الصياد يسهلها علي نفسة بقدر الإمكان و خاصة في الضربات البعيدة.

قديم 05-23-2015, 03:41 PM   رقم المشاركة : [7]
ميلاد
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆

مزاجي
رايق
شكراً: 87
تم شكره 149 مرة في 137 مشاركة

الملف الشخصي

ميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ميلاد غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريم الكراني مشاهدة المشاركة
انا في الغالب لو لقيت فرصة بسند لأني مش طالع ألعب حديد و خاصة مع بندقية زي الـ 56 أو الـ 54 هههههه
يعني المفروض الصياد يسهلها علي نفسة بقدر الإمكان و خاصة في الضربات البعيدة.

صدقنى يا كريم باشا انا فكرت اخد البايبود بتاع الكامير واعمله كحامل للبندقيه بس طبعا هيبقى شيله
قديم 05-26-2015, 10:46 AM   رقم المشاركة : [8]
Mustafa Amer
نائب مدير الموقع

مزاجي
افكر
شكراً: 4
تم شكره 161 مرة في 145 مشاركة

الملف الشخصي

Mustafa Amer صياد متألق بالرابطةMustafa Amer صياد متألق بالرابطةMustafa Amer صياد متألق بالرابطةMustafa Amer صياد متألق بالرابطةMustafa Amer صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mustafa Amer غير متواجد حالياً

جميل جدا
التوقيع --------------------------------------------
تحياتي و بارك الله فيكم

مصطفى عامر
من مواضيعي في هذا القسم Mustafa Amer

قديم 06-01-2015, 08:02 PM   رقم المشاركة : [9]
رضا محمد
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 12
تم شكره 20 مرة في 20 مشاركة

الملف الشخصي

رضا محمد صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

رضا محمد غير متواجد حالياً

شويه اوضاع للرمايه هيلين الله ينور عليك يا استاذ /// Griffin
قديم 06-27-2015, 02:32 PM   رقم المشاركة : [10]
eisam
★ مــراقــب ★

مزاجي
رايق
شكراً: 47
تم شكره 95 مرة في 92 مشاركة

الملف الشخصي

eisam صياد متألق بالرابطةeisam صياد متألق بالرابطةeisam صياد متألق بالرابطةeisam صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

eisam غير متواجد حالياً

مشكور وموضوع حساس وأنا عن نفسي أحسست بالحاجة لوضعية إرتكاز صح تتناسب مع كل موقف وطريدة، خصوصاً في المسافات البعيدة ويا ســـــلالالالام لما تقفل بهيدشوت تحياتي