الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > مواصفات البنادق الهوائيــة

مواصفات البنادق الهوائيــة قسم خاص بإستعراض صور و مواصفات البنادق في مصر و الأسواق العالمية.

قديم 11-01-2015, 10:06 PM   رقم المشاركة : [31]
Griffin
Banned

مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 161 مرة في 116 مشاركة

الملف الشخصي

Griffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Griffin غير متواجد حالياً

افتراضي رد: PCP Diana P 1000 مواصفات وتجارب

تمام صح كلامك أنا ماكنتش أعرف أن البندقيه فيها منظم ﻷنه مش باين في الرسومات و لا البندقيه في معلومات عنها في أي مواقع أجنبيه
طبعا طلاما فيها منظم ممكن تديلك 75-80 رشه بسرعات متماثله بشرط شحن الخزان على ضغط عالي
بس حضرتك متأكد من موضوع ال120 بار ه و لا هو أقرب ل 140 بار؟
للحفاظ على القوة عادة المنظم بيتظبط في الشركة على 140بار
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم Griffin

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 11-01-2015, 10:53 PM   رقم المشاركة : [32]
egycan
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 32
تم شكره 106 مرة في 88 مشاركة

الملف الشخصي

egycan صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

egycan غير متواجد حالياً

كلام وليد صح يا ديفيد
هيا فعلا بتضرب لحد 120 بسرعة منتظمة
وعلى فكرة انا كلمت وليد وعرفت منه بالصدفة انه عمل لها اختبار بالكرونو وقالي انها قرت معاه لحد 120 بار 268 تقريبا
ولو حسبت ال11 ضربة اللي انا حطيتهم في الفيديو الاختبار الاول هاتلاقي متوسط تقريبا 267
ده يأكد حاجتين الحاجة الاولى ان الكرونو موبايل عملي جدا
الحاجة التانية بتأكد ان البندقية بتضرب لحد 120 بنفس السرعة مش زي المواقع الاجنبية بتقول
وعلى فكرة انا كنت بقول لوليد لحد 140 زي ما انا قريت برضه في بعض التعليقات الاجنبية قالي لا هيا ثابتة لحد 120
وكنت ناسي ان الاختبار اللي انا عامله اصلا بدا من 140
البندقية دي مهدور حقها في المواقع الاجنبية لا اعرف السبب مع انها في قمة الروعة والدقة
يا راجل دا في ناس بتقول انها انريجوليتد يعني بدون منظم
حتى من شركتها في الكتالوجات نسو يحطو الريجليتور في التصميم
يلا بئا بالمرة ده الفيديو التالت لحوالي 35 ضربة متواصل بدون حذف لتوضيح مستوى الهبوط بعد ما ينتهي دور الريجليتور

https://www.youtube.com/watch?v=Val5j3WvdwM
التوقيع
إن كنت ترى أن موضوعي أو مشاركتي مفيدة فتقييمك لي هو بدعوة صالحة في ظهر الغيب

قديم 11-02-2015, 11:38 PM   رقم المشاركة : [33]
لولو123
صياد

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة

الملف الشخصي

لولو123 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

لولو123 غير متواجد حالياً

حضرتك انا متاكد انها تحتفظ بقوتها الكامله حتى 120 بار وعندى فكره بسيطه جدا واى حد يقدر ينفذها حتى ولو كان طفل وهى تقليل سرعه البندقيه الى 238 متر فى الثانيه تقريبا والمفاجئه هى انك تستطيع ضرب حوالى 120 رشايه من 280 بار الى 120 بار ومن 120 الى 70 بار تستطيع ضرب حوالى 40 رشايه بسرعه من 210الى 190 متر وبدون تاثير على الدقه حتى مسافه 35 متر واى حد يريد اى معلومه عن p1000 انا تحت امره 01003006681
قديم 11-02-2015, 11:47 PM   رقم المشاركة : [34]
لولو123
صياد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

لولو123 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الغريب فى الامر انك لما تروح لتاجر تقوله انا عاوز ديانا p1000 يقولك موجوده بس انا مش بفضلها فيه احسن منها كتير تيجى حضرتك تقوله ايه اللى موجود عندك واحسن منها يقولك الفايروخ 100 جباره طب خد عندك القوه اقل من الp1000 والدقه بعد حوالى 30 متر زى الزفت والوزن طبعا ثقيل جدا ويقولك الخامات عاليه عاليه ايه بس عدد الرش فى اقل من الp1000 تقوله فيه ايه تانى يقولك بنجامين مارودر وفيه bsa scorben وفيه كوميتا لونيكس وكل ده والله العظيم تم تجربته تجربه فعليه الديانا p1000 افضل بكل المقاييس والسر فى ذللك ان البنقيه الديانا p1000 فيها مكسب من 500_1000 جنيه اما باقى البنادق فيها مكسب من 2000الى 5000 الاف جنيه
قديم 11-03-2015, 04:17 AM   رقم المشاركة : [35]
amrsabala
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 79
تم شكره 19 مرة في 15 مشاركة

الملف الشخصي

amrsabala صياد نشيط بالرابطةamrsabala صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

amrsabala غير متواجد حالياً

مبارك عليك وانا فعلا انوى شراءها ولكن افضل دبشك الرماية وعيار 5.5 فهل هى متوفرة عند احد وشكرا
التوقيع { الـــصــــمــــت لــغـــة الـــــعــــظــــماء }
{ اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي ، لا إِلَه إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَني وأَنَا عَبْدُكَ ، وأَنَا على عهْدِكَ ووعْدِكَ ما اسْتَطَعْتُ ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ ما صنَعْتُ ، أَبوءُ لَكَ بِنِعْمتِكَ علَيَ ، وأَبُوءُ بذَنْبي فَاغْفِرْ لي ، فَإِنَّهُ لا يغْفِرُ الذُّنُوبِ إِلاَّ أَنْتَ . } اخوكم م/ عمرو اسماعيل سبله 01111173644

قديم 11-03-2015, 12:51 PM   رقم المشاركة : [36]
Griffin
Banned

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Griffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لولو123 مشاهدة المشاركة
الغريب فى الامر انك لما تروح لتاجر تقوله انا عاوز ديانا p1000 يقولك موجوده بس انا مش بفضلها فيه احسن منها كتير تيجى حضرتك تقوله ايه اللى موجود عندك واحسن منها يقولك الفايروخ 100 جباره طب خد عندك القوه اقل من الp1000 والدقه بعد حوالى 30 متر زى الزفت والوزن طبعا ثقيل جدا ويقولك الخامات عاليه عاليه ايه بس عدد الرش فى اقل من الp1000 تقوله فيه ايه تانى يقولك بنجامين مارودر وفيه bsa scorben وفيه كوميتا لونيكس وكل ده والله العظيم تم تجربته تجربه فعليه الديانا p1000 افضل بكل المقاييس والسر فى ذللك ان البنقيه الديانا p1000 فيها مكسب من 500_1000 جنيه اما باقى البنادق فيها مكسب من 2000الى 5000 الاف جنيه
طيب لو مكسبها قليل هي ليه بندقيه مكروهة جدا في كل البلاد التانيه؟؟
هي مكروهة ﻷنها معقدة تعقيد بدون أي داعي و تصميمها فعلا غبي
من كتر ما شركة ديانا مش عارفه تعمل زناد محترم لل pcp عملت نفس زناد ال t06 بس متعدل
ده أصلا ال t06 هو عباره عن زناد الفايروخ بي ملفوف 90 درجه
لا طبعا البندقيه أقل من مثيلاتها بكتير و محدش بيشتريها بره خالص
و برده الفايروخ مش بندقية كويسه
الألمان ما بيعرفوش يعملوا pcp و طبعا طبعا ملوك ال pcp هم الأنجليز
أقل بندقيه bsa تتفوق على أعلى بندقيه pcp ألماني بسبب مواسيرها ال hammer forged
أنا عندي بندقيه ديانا و طول عمري بقول أنها لا ترتقي لمستوى الفايروخ
بلاش يا جماعه كل واحد عنده بندقيه يفضل يمجد فيها لمجرد أنها يقتني واحده
كل بندقيه مهما كانت فيها مميزات و عيوب و مافيش بندقيه كامله من مجاميعه
و ألا ما كنتش تلاقي كل واحد مننا عنده تلات أو أربع بنادق و لو في فرصه نشتري تاني هانشتري عادي خالص
التوقيع

.,
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Griffin على المشاركة المفيدة:
حسن (11-03-2015)
قديم 11-03-2015, 04:58 PM   رقم المشاركة : [37]
حسن
نائب مدير الموقع

مزاجي
تعبان
شكراً: 104
تم شكره 153 مرة في 136 مشاركة

الملف الشخصي

حسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حسن غير متواجد حالياً

اقتباس:
أقل بندقيه bsa تتفوق على أعلى بندقيه pcp ألماني بسبب مواسيرها ال hammer forged
ياريت تشرح النقطة دي ببعض التفصيل علشان الناس تفهم
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم حسن

قديم 11-03-2015, 08:04 PM   رقم المشاركة : [38]
Griffin
Banned

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

افتراضي رد: المسافات البعيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن مشاهدة المشاركة
ةياريت تشرح النقطة دي ببعض التفصيل علشان الناس تفهم
الشخشانات في المواسير بتتعمل بطرق مختلفة
أولا بعد ثقب الماسورة بأستعمال بنطه مخصوص أسمها gun drill بيتم قطع الشخشانات بأستعمال بروش مشرش بيحفر داخل الماسورة لعمل التجاويف يتاعت الشخشانات
الطريقه دي معمول بيها معظم الشخشانات في معظم البنادق و من عيوبها أنها بتسيب حواف حاده بعد القطع و في معظم الحالات الشخشانات بتكوت بأرضيه خشنه
بعض الشركات بعد القطع بتلمع المواسير عن طري عمليه أسمها lapping لكن دي عمليه يدويه بتحتاج وقت طويل و تكلفة العماله بتاعتها مرتفعه جدا
ثانيا ال hammer forging
بعد ثقب الماسوره بتتحط على قالب بنفس شكل الشخشانات و يتم طرقها من الخارج علشان تطبع على الأسطمبه الموجوده داخل الماسوره و تاخد شكل الشخشانات
الطرق بيكون كذا ألف مره في الدقيقه و بدون تسخين
في العالم في عدد قليل جدا جدا من مكن ال hammer forging لا يتعدى عدد أصابع اليد الواحده
كل مواسير bsa هي من النوع التاني hammer forged و كذالك مواسير شتاير بتاعت المسابقات الرصاص
شركة شتاير بتسيب مواسيرها من الخارج بدون خرط كنوع من الدليل على الجوده
التوقيع

.,
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Griffin على المشاركة المفيدة:
حسن (11-03-2015)
قديم 11-03-2015, 09:46 PM   رقم المشاركة : [39]
لولو123
صياد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

لولو123 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

استاذGriffin انا هرد على حضرتك عمليا نقطه بنقطه اولا بالنسبه لمكسب الديانا P1000 شوف سعرها على المواقع الاجنبيه كام وسعرها فى مصر كام وشوف مثلا الفايروخ 100 بره بكام وفى مصر بكام ده اولا اما بالنسبه للتعقيد فهى مجموعه الزناد والشاكوش نسبيا معقده ولكن منذ 2011 حتى الان لم يظهر اى عطل فى هذا الجزء ولن يحدث لان لايوجد اى ضغط على تلك الاجزاء اما بالنسبه لباقى المكونات مثل الصمام وغيره فممكن لطفل التعامل معها وده ثانيا اما بالنسبه للالمان اللى مبيعرفوش يعملوا PCP فاحب اقولك ان الالمان ملوك اللعبه وقد تم تجربه BSA R10 ,BSA LONE STAR,BSA SCORBEN ,AIR ARMS S510 والله العظيم اداء الP1000 برقبتهم كلهم وانا مش تاجر انا صياد بصطاد كل يوم يعنى الصيد بالنسبه لى اكل عيش النقطه الاخيرة بقى وهى كل اللى عنده بندقيه بيمجد فيها لا طبعا انا بقول اللى يرضى ربنا عشان نفيد الناس زى برضه ما فيه ناس كتير محترمه فى المنتدى احنا بنستفيد منها استاذى الفاضل ممكن تحزف عضويتى بدل ما تقولى اللى عنده حاجه بيمجد فيها هو انا قولت لحضرتك انى ببيعها واسف على الاطاله
قديم 11-03-2015, 10:20 PM   رقم المشاركة : [40]
Griffin
Banned

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لولو123 مشاهدة المشاركة
استاذGriffin انا هرد على حضرتك عمليا نقطه بنقطه اولا بالنسبه لمكسب الديانا P1000 شوف سعرها على المواقع الاجنبيه كام وسعرها فى مصر كام وشوف مثلا الفايروخ 100 بره بكام وفى مصر بكام ده اولا اما بالنسبه للتعقيد فهى مجموعه الزناد والشاكوش نسبيا معقده ولكن منذ 2011 حتى الان لم يظهر اى عطل فى هذا الجزء ولن يحدث لان لايوجد اى ضغط على تلك الاجزاء اما بالنسبه لباقى المكونات مثل الصمام وغيره فممكن لطفل التعامل معها وده ثانيا اما بالنسبه للالمان اللى مبيعرفوش يعملوا PCP فاحب اقولك ان الالمان ملوك اللعبه وقد تم تجربه BSA R10 ,BSA LONE STAR,BSA SCORBEN ,AIR ARMS S510 والله العظيم اداء الP1000 برقبتهم كلهم وانا مش تاجر انا صياد بصطاد كل يوم يعنى الصيد بالنسبه لى اكل عيش النقطه الاخيرة بقى وهى كل اللى عنده بندقيه بيمجد فيها لا طبعا انا بقول اللى يرضى ربنا عشان نفيد الناس زى برضه ما فيه ناس كتير محترمه فى المنتدى احنا بنستفيد منها استاذى الفاضل ممكن تحزف عضويتى بدل ما تقولى اللى عنده حاجه بيمجد فيها هو انا قولت لحضرتك انى ببيعها واسف على الاطاله
أيه ألي ممكن يخلي أي حد يحذف عضوية حضرتك؟
كل واحد هنا بيقول رأيه أو تجربته الشخصيه و في النهايه الهدف هو تشارك الخبرات و المنفعة العامه كل شخص بيقول رأيه و رأيه ده يحترم
(ملحوظه صغيره بس أنا مش ضد أي شخص بيقول رأيه أنا ضد أي شخص بيتكلم في حاجه هو مش عارفها)
أنا شخصيا جربت ال BSA super 10 و من خلال تجربتي أقدر أقوك البندقية مابتغلطش و لا غلطه
و جربت الفايروخ 100 و البندقية ما جمعتش أبعد من 50 متر بأي نوع من أنواع الرش ألي أستعملته و هم البرو ماجنوم و الجامو ماتش و ال JSB ماتش و ال Jsb pointed و الجامو هانتر
الديانا P1000 ما جربتهاش شخصيا لكن شوفت و سمعت عن تجارب ناس كتير أنا بحترم رأيهم جدا و ما حدش فيهم شكر فيها بالعكس قالوا أن الفايرخ 100 أحسن منها و أذا كانت تجربتي مع الفايروخ بالسوء ده يبقى الديانا هتكون عامله أزاي؟

البندقيه راحه نفسيه و طلامه مرتاح لها هتصتاد بيها
ربنا يبارك لك فيها و يديك خيرها و يكفيك شرها
التوقيع