الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

قديم 12-06-2011, 02:52 AM   رقم المشاركة : [41]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الكرال بعد لمسات الخبير الفني د / محمد صفوت.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 مشاهدة المشاركة
موضوع جميل ومهم جداً يا أستاذ كريم وخصوصاً وأن البندقية الكرال أصبحت البندقية الشعبية فى مصر نظراً لسعرها الذى يناسب الجميع وكونها بندقية هاى باور مع إرتفاع سعر البنادق بشكل جنونى أصبحت هذه البندقية هى الحل الأمثل وضرورة إيجاد حلول لمشاكلها الخاصة بالسوستة والجلبة فأى معلومات جديدة عنها تعتبر كنز لمحبى ومقتنى هذه البندقية، ونرجو من أى عضو يشترى أو يقوم بأى عمل خاص بالصيد أن يشارك أخوانه بالمعلومة المفيدة، وأخيراً شكراً أستاذ كريم على الموضوع المفيد.
الله يخليك يا أ / محمد ، و بالفعل نحن كرابطة بنحاول أن نيسر الأمور علي الأعضاء بقدر الإمكان و إن شاء الله إحنا بنستعد لتقديم العديد من الخدمات في الفترة القادمة .. لان الناس زهقت من الكلام فقط .. و حان وقت الأفعال .. تحياتي لمرورك الكريم.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem مشاهدة المشاركة
يا بختك يا كيمو والله بدكتور محمد صفوت ما شاء الله علية بجد اسطورة البنادق الهوائية وشرف للرابطة ولجميع اعضاها ان يكون الخبير الفنى لها واتمنى لة دوام التوفيق والنجاح وجزاة الله خير الجزاء وجعل كل اعمالة ومساعداتة فى كتاب حسناتة
وتحياتى للجميع
بتوفيق من الله وحدة ، لدينا العديد من الأعضاء المؤثرين بالرابطة أو المنتدي كدكتور محمد صفوت كأحد الخبراء الفنيين بالرابطة بالأضافة إلي أننا ننفرد بأكبر عدد من الصيادين المهرة بالرابطة و لدينا دعم فني بالموقع علي أعلي مستوي و هو العملاق أحمد جامو و لدينا أعضاء محترمين و فعالين و الحمد لله علي كل شئ .. شكرا لمرورك يا عصام و شكرا لكلامك الجميل و لمجهودك الوفير بالرابطة .. تحياتي لك.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
مبروك البندقية يا كريم و الشكر للدكتور صفوت على مجهوده , والتجربة الحقيقية تكون فى طلعة صيد , ياللا علشان نجربها

ياريت تقدر تساعد جميع الأعضاء اللى عندهم أو يحبوا يقتنوا الكرال لأنها فعلاً هى الحل فى مواجهة الارتفاع الجنونى فى اسعار البنادق , والتعديل ده ممكن يفتح الباب امام ناس كتير نفسهم يقتنوا بندقية قوية و بدون مشاكل و سعرها مناسب

خالص تحيّاتى مرة تانية ليك و للدكتور محمد صفوت

الله يخليك يا دكتور محمد ، و بالنسبة للبندقية فأنا أستخدمتها و هي في أسوأ أحوالها كانت بتصيد ، دة أنا مرة أصطادت بيها من غير جلبة بيت الرش و كانت بتقفل اليمام هههههههههه

و الحمد لله فعلا البندقية بفضل من الله و بمساعده الدكتور محمد صفوت أصبحت أكثر دقة و أفضل ادائا .. و إن شاء الله هطلع بيها قريبا لأختبارها بالصيد و لو إني عارف النتيجة مسبقا .. تحياتي لك.
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 12-06-2011, 03:03 AM   رقم المشاركة : [42]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر مشاهدة المشاركة
ماشاء الله لاقوة الابالله
ربنا يبارك لك فيها
وتسلم ايد الخبير البروفسيور محمد صفوت
تحياتى
حبيب قلبي بدر .. شكرا لمرورك العطر و بارك الله فيك.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة
ما شاء الله تبارك الله

هو ده المصري بفكره وعبقريته وإصراره ...

مبارك مبارك مبارك البندقية بالتعديل الجميل ده ... ربنا يرزقك خيرها ويكفيك شرها...

ممكن تخرط شكل حلية لوضعه مكان الكاتم المزعوم من الأرتلون الإسود مثلا

كده أفكر أجيب كرال في المجموعة طلما عندنا الخبير الفني

بارك الله فيك يا أ / أيمن ، و دكتور محمد عمل بالفعل الكلام دة سابقا بشكل إحترافي.
شكرا لمرورك و تحياتي لسيادتك.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 مشاهدة المشاركة
مبروك عليك يا كيمو بقي معاك بندقية بجد جد اوى بغد التعديلات المصرية يامشاء الله عليك يا بشمهندس الرابطة
الله يخليك يا سمسم باشا ، شكرا للمشاركة الجميلة دي .. تحياتي لك.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله شغل عالى و بصراحه انا كنت بفكر اجيب أخت للبيونير و كده ممكن أفكر فى الكرال يا باشا

و الله يا دكتور إبراهيم متقلقش طول ما عدنا رابطة قوية بأعضائها المحترمين و المبدعين ، أشتري اللي أنت عاوزة و سيب الباقي علينا و الكلام ده علي ضمانتي :1247681920kvff76382
قديم 12-06-2011, 04:15 AM   رقم المشاركة : [43]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

بسم الله ما شاء الله يا كيمو , بجد ربنا يباركلك ف بندقيتك الجديدة و ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها يا رب , و ربنا يبارك لدكتور محمد ف علمه اللى بينفع بيه الناس و ربنا يزيدك من علمك يا دكتور محمد ,

كدة خلصنا الرسميات , بص بقى يا كيمو , تيجى الجيزة يعنى تقابلنى و مش هقبل المرة دى باى عذر , و هنطلع مع بعض يا كيمو يا اما ........ ادينى بهددك رسمى اهو , و رجالة فيصل مش هيسيبونى ف الموقف ده لوحدى برضه , تعالى نحط سيناريو كدة ,

طالعين انا و انت و العربى و افو و و و , المهم افو اختار انه يسوق ف بالتالى هو المتحكم فى مسار الرحلة ( و ده متخططله ) و العربى يبقى فرحان بالكاموفلاج بتاعته على اساس انه بيضرب بالدبشك بتاعها ( اسف يا عربى بس انت عارف ان لازم يبقى فى ضغينة ) , و انت يا كريم معاك بندقيتك و مش عايز تخلى حد يبص عليها مش يمسكها , ف انا و محمد فتحى نتفق سريا على اى حاجة تنزلكم انت و العربى من العربية و ابقى قابلنى لو شوفتونا تانى و نقسم الغنيمة بقى , محمد ياخد الكاموفلاج و انا بندقيتك و طبعا يطلع نقبنا على شونة إذ ان كريم باشا رابط بندقيته ف ايده بكلابش ف البندقية معاه تحت و محمد فتحى هو المحظوظ الوحيد ف الليلة دى لانه هياخد الكامو و عشان الخيانة اخرتها وحشة الاقى نفسى صحيت الساعة 7 و نص علشان اروح ام الشغل
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Yousef A. Raafat على المشاركة المفيدة:
قديم 12-06-2011, 04:23 AM   رقم المشاركة : [44]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Silver_5000 مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله يا كيمو , بجد ربنا يباركلك ف بندقيتك الجديدة و ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها يا رب , و ربنا يبارك لدكتور محمد ف علمه اللى بينفع بيه الناس و ربنا يزيدك من علمك يا دكتور محمد ,

كدة خلصنا الرسميات , بص بقى يا كيمو , تيجى الجيزة يعنى تقابلنى و مش هقبل المرة دى باى عذر , و هنطلع مع بعض يا كيمو يا اما ........ ادينى بهددك رسمى اهو , و رجالة فيصل مش هيسيبونى ف الموقف ده لوحدى برضه , تعالى نحط سيناريو كدة ,

طالعين انا و انت و العربى و افو و و و , المهم افو اختار انه يسوق ف بالتالى هو المتحكم فى مسار الرحلة ( و ده متخططله ) و العربى يبقى فرحان بالكاموفلاج بتاعته على اساس انه بيضرب بالدبشك بتاعها ( اسف يا عربى بس انت عارف ان لازم يبقى فى ضغينة ) , و انت يا كريم معاك بندقيتك و مش عايز تخلى حد يبص عليها مش يمسكها , ف انا و محمد فتحى نتفق سريا على اى حاجة تنزلكم انت و العربى من العربية و ابقى قابلنى لو شوفتونا تانى و نقسم الغنيمة بقى , محمد ياخد الكاموفلاج و انا بندقيتك و طبعا يطلع نقبنا على شونة إذ ان كريم باشا رابط بندقيته ف ايده بكلابش ف البندقية معاه تحت و محمد فتحى هو المحظوظ الوحيد ف الليلة دى لانه هياخد الكامو و عشان الخيانة اخرتها وحشة الاقى نفسى صحيت الساعة 7 و نص علشان اروح ام الشغل
هههههههههههههه .. طيب أنت قسمت البنادق ، في حاجة تانية بقي .. العربية بتاعة الحاج العربي ، و دي بقي هتروح لمين في التقسيمة دي يا أحمد باشا قول لي هههههههه.

يا سيدي من غير أي حركات شقاوة أو شغل عصابات أنا مسلم نفسي يا عم أحمد .. و تحت أمر الجيزة و رجالة الجيزة .. بس خد بالك انا بردو ورايا رجالة مش سهلة .. أهو أنا قلت لك من اولها أهو ههههههههه

أه بالمناسبة .. العربي بيبيع الكرال الكوموفلاج هههههههههههههههههه

تحياتي لك يا صديقي العزيز.
قديم 12-06-2011, 04:35 AM   رقم المشاركة : [45]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
هههههههههههههه .. طيب أنت قسمت البنادق ، في حاجة تانية بقي .. العربية بتاعة الحاج العربي ، و دي بقي هتروح لمين في التقسيمة دي يا أحمد باشا قول لي هههههههه.

يا سيدي من غير أي حركات شقاوة أو شغل عصابات أنا مسلم نفسي يا عم أحمد .. و تحت أمر الجيزة و رجالة الجيزة .. بس خد بالك انا بردو ورايا رجالة مش سهلة .. أهو أنا قلت لك من اولها أهو ههههههههه

أه بالمناسبة .. العربي بيبيع الكرال الكوموفلاج هههههههههههههههههه

تحياتي لك يا صديقي العزيز.

العربية بتاعة العربى دى نسيتها صحيح , ممكن انا و محمد نوصلهاله لحد البيت او على الشارع من برة , احسن حد من عيلته يشوفنا راكبين العربية و هو مش فيها نتاخد رهاين , عشان خاطرى بلاش حكاية تسلم نفسك دى يا كيمو , لازم يبقى فى اكشن يا صديقى ,
easy come easy go
و بالنسبة لحكاية بيع العربى للكامو دى اللى مكانتش ع البال و لا ع الخاطر دلوقتى محمد هينوبه ايه , ناخد البندقية بتاعة صديقنا و فالاخر يطلع بايعها و نضطر نرجعها ؟؟؟ كدة ينفع يا عربى تبوظ خطط اخوك ؟؟؟
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Yousef A. Raafat على المشاركة المفيدة:
قديم 12-06-2011, 03:27 PM   رقم المشاركة : [46]
saskonn
صياد

مزاجي
رايق
شكراً: 12
تم شكره 10 مرة في 10 مشاركة

الملف الشخصي

saskonn صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

saskonn غير متواجد حالياً

الف مبروك وحاجة هايلة بس ليا سؤال انت ليه شلت كاتم الصوت على الرغم من انك بتستخدم تليسكوب يعنى مش هتستخدم النشان بتاع البندقيه؟ ولا موضوع تقليل دقة البندقية غير راجع للناشينكاه الامامى؟
قديم 12-06-2011, 03:45 PM   رقم المشاركة : [47]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saskonn مشاهدة المشاركة
الف مبروك وحاجة هايلة بس ليا سؤال انت ليه شلت كاتم الصوت على الرغم من انك بتستخدم تليسكوب يعنى مش هتستخدم النشان بتاع البندقيه؟ ولا موضوع تقليل دقة البندقية غير راجع للناشينكاه الامامى؟

الأجابة علي أستفسار حضرتك موجودة بالمشاركة رقم 32 للدكتور محمد صفوت و نصها :

الكاتم أو الجزء البلاستيك الموجود في أول الماسورة ليس له أي وظيفة فعلية اللهم الا حمل النشان الأمامي و في حالة تركيب تلسكوب يصبح عديم الفائدة تماما بالاضافة الى أنه سيئ الصنع للغاية و حوافه غير منتظمة و بالتالي يؤثر على مسار الرشة قبل خروجها منه و بالتالي يؤثر بالسلب على دقة البندقية بالاضافة لأن المقاسات الداخلية الغير منتظمة تجعل الرشة تحتك احيانا بالجدران الداخلية له.
قديم 12-06-2011, 05:48 PM   رقم المشاركة : [48]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

بسم الله ما شاء الله
و مبروك تحديث البندقية

هاخدها لفة منك و اللفة بـنص جنيه و الحسابة بتحسب هههه
قديم 12-06-2011, 06:01 PM   رقم المشاركة : [49]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله
و مبروك تحديث البندقية

هاخدها لفة منك و اللفة بـنص جنيه و الحسابة بتحسب هههه

متغلاش عليك يا عموووووور .. و شكرا لمشاركتك و مرورك الكريم.
قديم 12-06-2011, 08:22 PM   رقم المشاركة : [50]
Andria
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي

Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

يا جماعه الموضوع مش بندقيه خالص زي ما كريم بيقول انها كانت بتسطاد و هيا أسواء ، أنا بس عايز اقول ان أوضاع الصيد و اختلاف المسافات المستمر هوا الي بيفرق الصياد عن الرامي في فرق بنهم