الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام

الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-01-2011, 09:07 PM   رقم المشاركة : [31]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مواقف غريبة حصلت معايا و مش بعيد تكون حصلت مع اى حد فيكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
عرفين يا جماعة انا حصلى موقف خلانى ابطل اصيد البلابل لية دايما البلبل بيطير معاة وليفتة وحوالى تلت مرات اضرب واحد ويقع والوليف ينزل لة ويلف حوالية حتى وانا بقرب منة وما يسبوش الا بعد ما اقترب اوى اكتر من مرة وبعد ما شفت الوفاء بنهم لبعض قررت اسيبهم لبعض وما احرمهمش من بعض
احبك و انت حنين كدة , ههههههههههههههه , بهزر طبعا , عموما الرحمة صفة جميلة ربنا اشتق ليها اسمين من اسماءه , ربنا يجازيك خير و يباركلك دايما
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-02-2011, 02:05 AM   رقم المشاركة : [32]
drmaged40
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 28
تم شكره 23 مرة في 20 مشاركة

الملف الشخصي

drmaged40 صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

drmaged40 غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Silver_5000 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من غير ما طول عليكم هقولكم شوية مواقف غريبة حصلت معايا ف الصيد , يعنى مثلا ف مرة بضرب على يمامة و لقيتها طارت قولت مجتش فيها و لفيت بالعربية حوالى دقيقتين بدور على يمام تانى اضربه و رجعت الحتة دى تانى لقيت اللى ضربتها دى واقعة ميتة على جنب و عرفت بعد كدة ان ده اللى اسمه سرقة الطير , و حصل برضه معايا انى لقيت يمامة و ضربتها لقيتها اتصابت و جناحها باين انه متعور او مكسور و هيا واقفة مكانها على بعد حوالى 4 متر منى و ضربت عليها تانى مجتش فيها و متحركتش و ضربت عليها تالت و رابع و خامس و كله مجاش فيها لحد مانا زهقت و قولت ان النشان بايظ بجرب على كانة بيبسى نايمة يعنى بضرب على قاعها و هى على بعد حوالى 15 مترو الاقيها جاية فيها ف مكان مانشنت بالظبط قولت سبحان الله اكيد كان ليها عمر , و يمامة بنت لذينة ضربتها و اتصابت ف جناحها و بقت بتجرى نزلت اجرى وراها دخلت ف حتة مزرعة جيت اخش وراها لقيت تلات اربع كلاب انما ايه , اسودة يا رجالة قولت حلال عليكم يا ولاد الـ ...... , و مرة بقى ضربت على حمامة و نزلت و فضلت تفرفر و خدت سلاح التزكية و روحت و بسمى و مسكتها بالعافية من كتر ما بتفرفر و الاقى الرشة داخلة من عينها و خارجة من الناحية التانية و راسها متفرتكة ف الموقف ده بالذات مخلينى مستغرب لحد دلوقتى ازاى تبقى راسها بالشكل ده و لسة عايشة و بتقاوح , هو عمر ف الاول و ف الاخر بس اقصد من الناحية التشريحية ده طبيعى و لا دى حاجة مختلفة علشان عمرها , اما بقى الغربان ف هيا حذرة جدا لكن حصل ليا معاهم موقف انى ضربت غراب ف اتقفل على طول و لقيت تلات اربع غربان اتلمو حواليه متعرفش بقى بيلقنوه الشهادة و لا ايه قومت معمر من جديد و بضرب على واحد تانى هما شافو بس البندقية طارو و نسيو الغلبان اللى بيفرفر تحت ده و مظهروش تانى

دى المواقف الغريبة اللى انا فاكرها و حصلت معايا , يا ريت كله يشارك بالمواقف الغريبة اللى حصلت معاه ف الصيد و اللى اتعلمه منها علشان كلنا نستفيد
ازيك يا بشمهندس ... اية يا عم المواقف الحلوه دى .... انت بتطلع تصطاد من ورايا .... كدة يبقى عليك 5 حمامات و 10 يمامات و 20 غراب غرامة ... اظن ان كدة مش كتير :124768107 8fusm49840
قديم 10-02-2011, 02:18 AM   رقم المشاركة : [33]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmaged40 مشاهدة المشاركة
ازيك يا بشمهندس ... اية يا عم المواقف الحلوه دى .... انت بتطلع تصطاد من ورايا .... كدة يبقى عليك 5 حمامات و 10 يمامات و 20 غراب غرامة ... اظن ان كدة مش كتير :124768107 8fusm49840
يا راجل انت كدة نسيت ان الحمامة اللى خدت الرشة ف دماغها و فضلت ترفرف كتير دى كانت مضروبة بالبام بتاعتك , و اليمام ده كان قبل ما اطلع معاك , على فكرة و الله من اخر طلعة معاك مطلعتش تانى
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

قديم 10-02-2011, 02:27 AM   رقم المشاركة : [34]
drmaged40
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 28
تم شكره 23 مرة في 20 مشاركة

الملف الشخصي

drmaged40 صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

drmaged40 غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silver_5000 مشاهدة المشاركة
يا راجل انت كدة نسيت ان الحمامة اللى خدت الرشة ف دماغها و فضلت ترفرف كتير دى كانت مضروبة بالبام بتاعتك , و اليمام ده كان قبل ما اطلع معاك , على فكرة و الله من اخر طلعة معاك مطلعتش تانى
ان شاء الله نتقابل فى الفيوم ............ اوعى تقول انك مش جاى .......... هسحب منك البندقية و مش هدهالك لمدة سنة ...... و ابقى ورينى هتعيش ازاى من غيرها هههههههههههههههههههه
قديم 10-05-2011, 07:19 PM   رقم المشاركة : [35]
Marwan Selem
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 10
تم شكره 36 مرة في 13 مشاركة

الملف الشخصي

Marwan Selem صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Marwan Selem غير متواجد حالياً

ههههههههه اسلوبك رائع

خلى بالك المره الجايه من الكلاب
قديم 10-08-2011, 04:27 AM   رقم المشاركة : [36]
old hunter
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 108
تم شكره 65 مرة في 47 مشاركة

الملف الشخصي

old hunter صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

old hunter غير متواجد حالياً

في حمامه بسبع ترواح كنت طالع اظبط نشان البندقيه علي السطح بعد ظبط النشكان لقيت المعلمه وقفه عل اريل من القدام دول في السطح الي جنبنا ولا في دمغها وانا بجرب البندقيه علي الصطح رحت معمر وضارب جت فيها وطلع تريش وصل لحد عندي بس طارت ونزلت واقفه علي ارض الصطح قلت جايزجت في جنحاها بس ضربت عليها تاني وانا منشن في دمغها وجت فيها برده بس قامت طايره وجيه علي الصطح بتعانا وجيه نحيتي حسيت انه عايز تتنقم مني بس قبل متوصلي وقعت واعدت ترفف شويه وبعدين فضلت وقفه ولا اكن فيه هاجه وعامله تعمل الوت بتعها اكنها بتنادي علي حد ضربت فيها تالث وديه كنت منشن في سدرها وديه نترتها لوره بس برده ممتش وفضلت تفرفر وللءسف مكنش معايا سكينه فعمرت وضربت تاني في دمغها بس اعدت تفرفر برده ولسه ممتش قلت لا خلاصواله منا ضارب تاني وسيبتها لحد مالروح طلعت منها الاقي كل رشه كت فيه خرجت من النحيه التانيه فيهم رش في رقبتها والاخيره طبعا في دمغها ووحده دخلت من الجناح وخرجت من الجناح التاني الصاحه كانت متهربده بس ازاي فضلت وقفه بعد 3 ضربات ديه الي مش فهامها وانها تحاو تهم عليا برده ديه غريبه جدا بحكي لواحد صاحبه قالي ممكن تكون عفريت في هيئه حمامه وخاصه اما قولتلو انها لونها اسود كبيره عن اي حمامه تانيه اصطدتها سبحان الله له في خلقه احكام الحمامه ديه مكلتهاش دفنتها علي السطح عشان اشوفها بعد متتحلل هتبقي عمله ازاي واسف علي الاطاله
قديم 10-11-2011, 06:34 AM   رقم المشاركة : [37]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة old hunter مشاهدة المشاركة
في حمامه بسبع ترواح كنت طالع اظبط نشان البندقيه علي السطح بعد ظبط النشكان لقيت المعلمه وقفه عل اريل من القدام دول في السطح الي جنبنا ولا في دمغها وانا بجرب البندقيه علي الصطح رحت معمر وضارب جت فيها وطلع تريش وصل لحد عندي بس طارت ونزلت واقفه علي ارض الصطح قلت جايزجت في جنحاها بس ضربت عليها تاني وانا منشن في دمغها وجت فيها برده بس قامت طايره وجيه علي الصطح بتعانا وجيه نحيتي حسيت انه عايز تتنقم مني بس قبل متوصلي وقعت واعدت ترفف شويه وبعدين فضلت وقفه ولا اكن فيه هاجه وعامله تعمل الوت بتعها اكنها بتنادي علي حد ضربت فيها تالث وديه كنت منشن في سدرها وديه نترتها لوره بس برده ممتش وفضلت تفرفر وللءسف مكنش معايا سكينه فعمرت وضربت تاني في دمغها بس اعدت تفرفر برده ولسه ممتش قلت لا خلاصواله منا ضارب تاني وسيبتها لحد مالروح طلعت منها الاقي كل رشه كت فيه خرجت من النحيه التانيه فيهم رش في رقبتها والاخيره طبعا في دمغها ووحده دخلت من الجناح وخرجت من الجناح التاني الصاحه كانت متهربده بس ازاي فضلت وقفه بعد 3 ضربات ديه الي مش فهامها وانها تحاو تهم عليا برده ديه غريبه جدا بحكي لواحد صاحبه قالي ممكن تكون عفريت في هيئه حمامه وخاصه اما قولتلو انها لونها اسود كبيره عن اي حمامه تانيه اصطدتها سبحان الله له في خلقه احكام الحمامه ديه مكلتهاش دفنتها علي السطح عشان اشوفها بعد متتحلل هتبقي عمله ازاي واسف علي الاطاله
شاطر ما عفريت الا بنى ادم روح شفها مكان ما دفنتها مش هتلقيها عارف لية علشان صحبك خدها وبالهنا والشفا
قديم 10-11-2011, 08:49 AM   رقم المشاركة : [38]
Mohamed_Salam
صياد مُتـألــق

مزاجي
رايق
شكراً: 293
تم شكره 271 مرة في 157 مشاركة

الملف الشخصي

Mohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mohamed_Salam غير متواجد حالياً

مواقف جميله و تقريبا حصلت لينا كلنا فعلا