الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > وسـائــل التصــويب

وسـائــل التصــويب قسم خاص بجميع وسائل التصويب من التلسكوبات و الناشينكانات و الريد دوت و غيرها.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 01-11-2012, 05:37 AM   رقم المشاركة : [11]
هيثم موسي
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق
شكراً: 998
تم شكره 1,172 مرة في 929 مشاركة

الملف الشخصي

هيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

هيثم موسي غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ماهي أصح طريقة لضبط الاسكوب بواسطة الليزر

للاسف الشديد الليزر غير عملي بالمره
وتصنيعه غريب جداا يكاد يكون نفس فكرة ضبط التليسكوب
وهو عباره عن لمبة الليزر علي عمود حر الحركة يتحكم في ارتفاعة وانخفاضة ويمين ويسار اربع مسالمير الانكية سئة جدا

المهم
ماتوصلت اليه
سيتم تغيير الاربع مسامير الالنكية بمسامير عادية اطول قليلا وتظبيط عامود الليزر في المنتصف تماما عن طريق تثبيت البندقية علي اي شيء ثابت اثناء الضرب بالتليسكوب وضبط التليسكوب يدويا اولا حتي يكون ضبطة دقيق جدا بمعني الرشة علي الرشة
وبعد ذالك يتم تركيب الليزر وضبطة علي الكروس تماما مع حفظ وضعية تركيبة

وهذة الطريقة هي اضمن طريقة

وبصراحة لو كنت اعرف كده مكنتش اشتريته بس الي حصل
ومحدش يلعب في رالمسامير غير لما اجرب انا الاول
وباذن الله غدا يتم اخباركم بالنتائج

بصراحة مصنع غبي جدا اللي صنعه المصنع عامل بودي معدن وكل شيء تمام في الليزر ماعدا الليزر نفسة اللي هو اهم حاجة وتناسوا ان الذي يشنري قلم ليزر يكون هدفة الدقة المتناهية

والمهم كاتبين تحذير علي العلبه بعدم اللعب في مسامير الضبط حيث انها تم ضبطها من قبل فنيين بالمصنع (ال يعني مضبوط علي الشعره)

عموما المسامير دي لو اتغيرت بمسامير اطول قليلا سيتم التحكم الكامل بعمود الليزر لانه حر الحركة داخل البور سايتر ويؤثر عليه من اربع قوي مسمارين فوق ومسمارين
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ هيثم موسي على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (01-12-2012), sameer (01-11-2012)
قديم 01-12-2012, 09:17 AM   رقم المشاركة : [12]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

بشراك يا استاذ هيثم ... وصلت لفين

لو تحب ضبط الاسكوب عندي من عيوني .... أنا غدا الجمعة عندي وقت من العصر حتى المغرب لو يناسبك ... المكان المقطم ... هاتف 01061726625
قديم 01-12-2012, 08:30 PM   رقم المشاركة : [13]
هيثم موسي
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

هيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة
بشراك يا استاذ هيثم ... وصلت لفين

لو تحب ضبط الاسكوب عندي من عيوني .... أنا غدا الجمعة عندي وقت من العصر حتى المغرب لو يناسبك ... المكان المقطم ... هاتف 01061726625
بشرك الله بكل خير استاذنا ابوذيب
بس انا لسه ممجبتش المسامير
بس عموما هو فكرته بسيطة جدا عن طريق التأثير علي عامود الليزر الداخلي حر الحركة باربعة قوي اثنين فوق واثنين تحت
وانا ياباشبا يشرفني زيارتك طبعا وان شاء الله في اقرب وقتك لانني حايلا في محافظة الشرقية

وانا سعيد جدا بانك احد اعضاء هذه الرابطة الرابطة التي لا تألو جهدا في مساعدة اعضائها وافادتهم بكل ماهو متاح من امكانيات
قديم 01-27-2012, 05:13 PM   رقم المشاركة : [14]
هيثم موسي
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

للأسف ياجماعه اتضح ان فكرة البورسايتر دي اي كلام وفلوس علي الفاضي بمعني الكلمه
وجايز في اخوان هنا في المنتدي جابوه بس حظهم طلع في الفرز الكويس
لكن الصراحة الي انا شفته
ان بيجي علي اساس انه مظبوط من بلاده وكاتبين تحذير بالبنط العريض علي العلبة وبالعربي ان محدش يلعب في ظبطه لانه مضبوط بواسطة فنيين المصنع
لكن الواقع العملي غير كده
انا كنت جايبه الهدف الأساسي الدقة المتناهيه الي يكون بهيا الاسكوب ادق من الضبط اليدوي لكن اتضح ان الكلام ده غير عملي بالمره
وأرجع واقول جايز الي حصل معايا ده استثناء وفي فرز تاني وفي فرز اول وانا وقعت في الفرزلا التاني
بس لازم ياجماعه نعمل توضيح لأي واحد مقبل علي شراؤة حتي لا تضيع فلوسه هباء او يشتري حاجة يستفيد بيها
قديم 01-28-2012, 12:17 AM   رقم المشاركة : [15]
sameer
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
ملل
شكراً: 950
تم شكره 472 مرة في 343 مشاركة

الملف الشخصي

sameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

sameer غير متواجد حالياً

و الله يا استاذ هيثم احسن طريقة واظبط طريقة هيا بالطريقة التقليدية ان حضرتك تضرب رة على الهدف وتظبط على مكان الرشة ما انضربت