الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البري > صـــور و فيـديــو رحلات الصيد البري

صـــور و فيـديــو رحلات الصيد البري قسم خاص بالصور و مقاطع الفيديو لرحلات و طلعات الصيد البرية لأعضاء الرابطة.

قديم 01-20-2012, 08:55 PM

قنـــاص
مزاجي
رايق
شكراً: 382
تم شكره 279 مرة في 205 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  *^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة

Talking عملية ملاك الرحمة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بسبب المرة الى فاتت و الى جري كنت قررت انى اعتزل موضوع الصيد و كان قرار نهائى

بس حصل اول انبارح انى كنت مع واحد صاحبي و بيقولى انا كنت بتفرج على صور الصيد على الفيس و نفسه يطلع يصطاد و جاب بندقية شنجهاى من اخوه فرجهانى و قلتله خلاص نطلع بكره انا كأنى ما صدقت الاقى حد يطلع معايه و يرجعني عن قراري

المهم الميعاد كان على الساعه 6 الفجر عندي فى اكتوبر الكلام ده انبارح

جهزت علبتين رش و زيت البندقيه و ظبطتها و جهزت الشنطه و كل حاجه من بالليل

و اول ما جت الساعه 6 لاقيت نفسي صاحي على المنبه و قمت رتبت كل حاجه و انطلقت استناه فى ليله القدر و فضلت نص ساعه اتصل بيه و هو مش بيردو من الواضح انه راح عليه نومه يا نفض

المهم لاقيت الساعه بقت 7 و انا واقف فى الشارع و البندقية و كل حاجه تمام و كله جاهز و انا نازل نيه صيد و رحل و صعب عليه اروح البيت كده

المهم قلت من مشكلة اطلع انا لوحدي و خلاص المهم من 7 الصبح لحد 4 العصر كان كل الى اصطدته حوالى 6 يمامات و الدنيا كانت قافله اوى المهم بدأت اوسع مدي البحث و كان ناجح الموضوع ده

و بدأت بتغيير التكتيك بدل ما انا اروح للطير استني الطير يجيلي و ده عن طريق نصب كمين

و تم كالتالى اني طلعت يمامه تخينه و يمامه رفيعه من السته الى اصطدتهم و حطيت واحده على سور و التانيه على الارض بعدها بخمسه متر و اكيد فى وواحده فيهم دكر و التانيه انثى و اسنيت و نجحت فعلا و الحمد لله فى جذب بعض اليمام

بعد فترة من التجوال ايضا الحمد لله الواحد اصاب حوالى 25 يمامه تانيه اتنين خطفتهم القطط و تلاته ماتوا بعيد معرفتش اوصلهم المهم حصيلة اليمام و الحمد لله بعد الاشتباكات المتعدده مع ارتال العدو

و فى النص شفت مشهد غريب اوي كان كلب بياكل قطه و بينهش فيها و تقريبا سالخها و بياكل فيها حتي مسابش راسها كان نفسي يبقى معايه الكاميرا اصور بس انا تليفوني بايظ و حتي الصور استلفت موبايل عشان اصور بيه

بالنسبة للاصابات هيد شوت و خمسه منهم فى العين بالظبط و الحمد لله
وصلت ل 26 قتيل فى صفوفهم و الحمد لله

اما الاغرب فى العملية ده نوعيه هو ان عملية الصيد توسعت فى حجم الطرائد و تنوعها

حيث انه تم اسر 3 عندليب احياء (اصابات فى طرف الجناح و الحمد لله الجناح سليم مجرد اصابه اوقعتهم و بصراحه انا حسيت انه تحدي جديد بجد فى اسرهم احياء عن عمد ) و بصراحه قلت اهو الواحد عمل تغيير و ممكن يبدأ يتعرف على حياتهم و يربيهم شوية و هرب منهم اتنين نطوا من الشنطه المراه الجاية هربط رجليهم

و فى طيرين اتنين اصطدتهم بس مش عارف دول ايه ولا ايه نظامهم ؟ واحد منهم وشه شبه وش القرد

و طبعا كالعاده اهالى اكتوبر مسابونيش فى حالى و ده حاجه انا معدتش بستعجبها يعني مش لازم احكي بس اهو انا بحاول اعدي الموضوع لان شكلى معمولى عمل مطلعش مع حد ههههه

الحصيلة كانت 26 يمامه معايا و 5 اتقفلوا بعيد و تلاته عندليب احياء و الطائر القرد (لحد ما اعرف اسمه ) و الطائر الاخضر ابو منقار طويل و شوية طيور صغير مش عارفين مين دول برده

المصغرات المرفقة
IMG0257A.jpg   IMG0261A.jpg   IMG0260A.jpg   IMG0258A.jpg   IMG0254A.jpg  

التوقيع

هو الحق مهما طغى باطلا له النصر يوم النداء الاخير

ولله أمرا سيمضى غدا ولو كره المستبد الكفور

DR/IBRAHIM

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
5 أعضاء قالوا شكراً لـ *^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (01-21-2012), ahmed hassanein (01-21-2012), ammaruk2000 (01-23-2012), sameer (01-29-2012), كريم الكراني (01-20-2012)
قديم 01-20-2012, 09:22 PM   رقم المشاركة : [2]
راغب
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 114 مرة في 74 مشاركة

الملف الشخصي

راغب صياد نشيط بالرابطةراغب صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

راغب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عملية ملاك الرحمة

بسم الله ما شاء الله
فين ايام العندليب وبس ؟ ههه
ربنا يزيدك ويصرف عنك شرها ,اللهم امين
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-20-2012, 09:41 PM   رقم المشاركة : [3]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

ما شاء الله تبارك الله ...... بص يا كبير أنا مرضتش أعلق على قرار الاعتزال ده .... علشان عارف إن الصياد لا يمكن يتخذ هذا القرار وأنت صياد كبير ... ما شاء الله لا قوة إلا بالله .... بتجيب قرود كمان هههههههههههههههههه

تسلم إيدك يا دكتور إبراهيم .... وإن شاء الله تجد رفيق في الصيد ...
قديم 01-20-2012, 09:50 PM   رقم المشاركة : [4]
قنـــاص

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راغب مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله
فين ايام العندليب وبس ؟ ههه
ربنا يزيدك ويصرف عنك شرها ,اللهم امين

الله يخليك فكرتني بالايام الحلوة
التوقيع

DR/IBRAHIM

قديم 01-20-2012, 09:52 PM   رقم المشاركة : [5]
قنـــاص

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة
ما شاء الله تبارك الله ...... بص يا كبير أنا مرضتش أعلق على قرار الاعتزال ده .... علشان عارف إن الصياد لا يمكن يتخذ هذا القرار وأنت صياد كبير ... ما شاء الله لا قوة إلا بالله .... بتجيب قرود كمان هههههههههههههههههه

ربنا يخليك يا رياسه نعمل ايه بقى اكتوبر فيها طيور عجيبه و اليمام قليل قلت كله كويس قرد يمام اى حاجه هههههههههه
التوقيع

DR/IBRAHIM

قديم 01-20-2012, 10:10 PM   رقم المشاركة : [6]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة

نفس الكلام ..

أنا بردو مردتش أعلق علي نفس الموضوع لأن أنا عارف أنك لن تعتزل .. و أنه قرار أنفعالي يا دكتور .. ببساطة شديدة أنت عاشق للصيد ، و من حبك فيه تخرج بمفردك و تطارد بالساعات و بدون سيارة .. هذا تحدي كبير جدا لأي صياد ، و لا يقوم به إلا عاشق للصيد حقا .. كما أنني أعرف أن ميولك الثورية لن تجعلك تستسلم بسهولة لما خلفة النظام السابق من آفات بمجتمعنا.

تحياتي لك.

قديم 01-20-2012, 10:15 PM   رقم المشاركة : [7]
قنـــاص

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
نفس الكلام ..

أنا بردو مردتش أعلق علي نفس الموضوع لأن أنا عارف أنك لن تعتزل .. و أنه قرار أنفعالي يا دكتور .. ببساطة شديدة أنت عاشق للصيد ، و من حبك فيه تخرج بمفردك و تطارد بالساعات و بدون سيارة .. هذا تحدي كبير جدا لأي صياد ، و لا يقوم به إلا عاشق للصيد حقا .. كما أنني أعرف أن ميولك الثورية لن تجعلك تستسلم بسهولة لما خلفة النظام السابق من آفات بمجتمعنا.

تحياتي لك.

ربنا يخليك يا كريم باشا هنعمل ايه بقى الواحد بقي مدمن صيد ههههههههههههههه

و ربنا ما يحرمنا منكم ابدا
التوقيع

DR/IBRAHIM

قديم 01-20-2012, 10:25 PM   رقم المشاركة : [8]
dr_mohasan
Banned

مزاجي
رايق
شكراً: 299
تم شكره 236 مرة في 163 مشاركة

الملف الشخصي

dr_mohasan صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

dr_mohasan غير متواجد حالياً

Thumbs up رد: عملية ملاك الرحمة

التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم dr_mohasan

قديم 01-20-2012, 10:40 PM   رقم المشاركة : [9]
قنـــاص

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
منور يا دكتورنا
التوقيع

DR/IBRAHIM

قديم 01-20-2012, 11:16 PM   رقم المشاركة : [10]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

بجد بسم الله ما شاء الله يا دكتور , و موضوع الاعتزال ده الواحد ممكن يطبقه ف حاجة هو بيعملها كروتين مش كهواية هو بيسعى ليها , بس حاول تعرف نوع الطائر " القرد " ده و موضوع انك تاسر الطائر حى ده انا عن نفسى مش بحبذه بس يمكن علشان انا مش من هواة التربية للطيور , انما انت ربنا يكرمك و تعرف تحقق كل اللى تتمناه , على فكرة لازم لازم لازم نتقابل إن شاء الله
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Yousef A. Raafat على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (01-21-2012)