الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

قديم 01-21-2012, 02:43 AM

Amin Hegazy
قنــاص متألق
مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  Amin Hegazy غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

افتراضي الكرال (مميزتها وعيوبها وكيفيه التغلب عليها)

الكرال من البداية حتى النهاية
كثيرا ما يسال الأعضاء في الفترة الأخيرة عن الكرال وهل هي جيده أم لا وكمية المشاكل التي تظهر بها وأيه المشاكل اللي فيها والفيبر أحسن ولا الخشب وكل الأمور أنا حبيت انقل التجربة باعتبار أن معايا كرال بفضل الله وإيه مشاكل ومميزات البندقية بالكامل لأنها موجودة في أكثر من موضوع والأول لازم أوجه شكر يستحقه التالي أسمائهم مع حفظ الألقاب
القنصل
adel152
محمود شلبي
لأني استفد منهم جدا
انا هحط الموضوع في ورشة الاسلحة عشان التعديلات اللى ممكن تتعمل وتفيد الناس وتعالج عيوب البندقية وعشان بصراحه موضوع adel152 موجود في القسم ده واهو موضوع جميل وشيق
وهحط كل الاسئله الإجابات من وجه نظر صياد مبتدأ ( العبد لله) مش خبير وده ممكن يكون مفيد أكتر لزملاء الجدد اللي زي حلاتي.

1- أنهي أحسن الكرال الخشب ولا الفيبر وأيه الفرق بين الماجنوم والرماية؟
كل الكرال واحد ولا يوجد فرق بينهم تقريبا إلا في شكل الدبشك فقط لا غير ده رأي أنا الشخصي. من حيث السرعة والمشكل اللي فيها.
بس هنا كان سيادة القنصل (ربنا يبارك فيه ويديله الصحة) ليه رأي أخر وهو الفيبر البني لأنها واخده الايزو
بس أنا جبت الخشب وكان على ألكرتونه أنها واخده الايزو برده
لكن لو هتجيب الخشب هات الدبشك الخشب القصير من الطويل لان الطويل بحك النيشان الخلفي فيه وهقول أزاي حليت المشكلة دي برده في وقتها.

2- هيا كويسه لواحد مبتدأ؟
البندقية تعتبر من البنادق الهاي بور وليها رد فعل عالى شوية وممكن تبدأ بيها أو يفضل حاجه تكون أهدى شويه ورد فعلها قليل
ودى كانت نصيحة ليا برده من سيادة القنصل وفعلا نصيحة مفيدة ولابد أن تأخذ في الاعتبار بس الحمد لله أنا برده اهو بتعامل معاها كويس وهيا كده كده بعد فترة بتقل شوية.

3- هيا إيه مميزات الكرال؟
انأ بدأت بالمميزات عشان نقولها ونخلص على طول لان العيوب ليها قصة لسه جاية
- بندقية تعتبر من بدايات الهاي باور
- السعر الكويس جدا بالنسبة للأسعار الحالية
- خفه الوزن بالمقارنة ببعض البنادق الاخرى
- سهله البيع والشراء لان أصبح عليها طلب لو مش عجباك سهل تبيعها.

4- هيا إيه عيوب الكرال؟
هنا بقه لازم ارجع اشكر الناس اللى قولت عليها في الأول تانى بصراحة
وان شاء الله هقول المشاكل اللى قبلتني وازاي تتحل.

أول حاجه السوسته (بتتكسر ولا لأ)
انا اللى معايا محصلش فيها كده ولما جبتها من أ/ هشام سمير قالى مش محتاج تغير سوسته لان الاصدار الجديد تم معالجه الجزء ده فيه بس أ / adel152 قال مافيش اصدارين ولا حاجه فيها. انا مش خبير زي ما اتفقنا فمش هقدر افتى فى اللى معرفوش بس انا شوفت شكلين فعلا ليها والاختلاف بيكون في الحلية اللى عليها النشينكان الامامي المهم أنها متكسرتش وبرده غيرت سوسته بواحدة تانى مصري كويس لكن الأفضل تغير السوسته بواحدة اسباني ومهم قوى حكاية اسباني أصلي دي هتحافظ فيها على قوة البندقية والسويسته مش هتريح معاك بسرعة.

ايه مشكلة عدم ثبات النشينكان الخلفي
فعلا النشنكان الخلفي كان بحك جامد في الدبشك عند الكسر وأنا عملت حفر للدبشك حولين النشنكان ووسعت ليه براحته يطلع وينزل على مزاجه زي الصورة المرفقة في الموضوع وتم ضبطه وتمام التمام.
وبعدها ركبت سكوب كمان يله محدش واخد منها حاجه.

حكاية الجلب دي ايه محتاجه تغيير
والله اللى حصل معايا زي السوسته بالضبط كانت الجلب كويسة والنجم محمود شلبي قالى مي محتاجه تغيير الجلب كويسه وممتازه بس انا قولته بالمره غيرها وفعلا غيرتها بواحده اسباني اصلي والحمد لله. زيادة تأكيد

الفيبرا اللى على الدليل والوردة اللى فوقيها
دي حته فيبرا بتكون متركبه على الدليل تحت السوسته بس معمولة فبر ودي قالى عليها النجم محمود شلبي وعادل عبده وقالى قبل ما يفتح البندقية انها هتلاقيها يا مكسورة أو معضعضة وفعلا كانت معضعضة والوردة اللى فوقيها كانت مكسورة (طقت من ناحيه واحده) مرفق صورة القطعة الفيبر
تم عمل واحده أخر وورده حديد أخر عند خراط بنفس المواصفات ودي تم عملها من البلاستيك الألماني القوى (التيفلون) والوردة اتكلفو 20 جنية بس بصراحة أفضل واقوي ميت مرة من الأصلية ودي اللى قالي عليها أ/ عادل عبده غير حاجات تانى كتير جدا دوشته فيها هههههه
وأ/ محمود شلبي عملها من الحديد برده عند الخراط وكمان عمل فكرة اجمل انه عمل الدليل كله بدل ما هو 3 اجزاء عمله حته واحده عند الخراط وده يخليه أقوى وامتن ميت مرة من الأصلي بصراحة

أما الأستاذ/ adel152 بصراحة كان ليه السبق في موضوع الكرال وهو مرجع جميل للبندقية دي فعلا وربنا يبارك ليه على المجهود والمعلومات اللى فاد بيها الأعضاء

ولو فيه حد عنده مشكله فيها أو عايز يضبطها من غير كلام وعلى محمود شلبي رجولة وخفه دم وأخلاق الدنيا فيه بصراحة والاهم من كده في وجهه نظري انه صياد يعنى مش مجرد ورشة بيصلح الحاجة وخلاص ولا مسالة تجارة لا فاهم بيعمل أيه.

واللي عايز يشتري الكرال بسعر كويس فعلا ومش زي المحلات عندك أ/ هشام سمير وأ/ محمود شلبي بردة موجودة عنده.

واللي عايز يعرف أي معلومة عن البندقية و يتعرف على صياد جدع قوى وراجل جدا يكلم عادل عبده هههههههه هيدعي عليا دلوقتى عشان هخلى الناس تهريه اتصال

حاجه أخيرة برده وهو أيهما أفضل الكرال أم ( الاسبانيات ـ والصيني)
كل بندقية ليها طعم وشكل مختلف عن غيرها والكرال مينفعش تتقارن بحاجه اسباني كده ترميها في الزبالة هههههه .
القرار في الاخر بيتوقف عليك انت في حاجه الشراء من ناحيه المادة وتقييمك للمعلومات اللى عرفتها عنها وحاجات كتير جدا.
المصغرات المرفقة
الصور المرفقة

التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
7 أعضاء قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
adel152 (02-16-2012), ammaruk2000 (01-23-2012), doos99 (01-21-2012), JAM (01-21-2012), mman2005 (02-18-2012), كريم الكراني (02-03-2012), xkhaledxmm (06-16-2012)
قديم 01-21-2012, 04:02 AM   رقم المشاركة : [2]
JAM
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 32
تم شكره 51 مرة في 39 مشاركة

الملف الشخصي

JAM صياد نشيط بالرابطةJAM صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

JAM غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الكرال (مميزتها وعيوبها وكيفيه التغلب عليها)

والله موضوع أكثر من رائع وبالذات إني هشتري كرال ا
خلال الأسبوع دا... وبصراحة كنت بفكر أشتريها وأطلع بيها علي محمود شلبي من كتر ماسمعت عن الراجل المحترم دا.. وبصراحة حضرتك قصرت عليا المشوار لإني كنت محتار أشتريها من عند مين.. فكويس انها موجودة عند محمود شلبي.. بس ياريت عنوانه ورقم تليفونه ومعلش ياريت تبعتهملي علي الخاص لإني مش منتظم في دخول المنتدي الفترة الحالية
تقبل تحياتي
م/ أحمد نبيل
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-21-2012, 05:04 AM   رقم المشاركة : [3]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااانهار ابيض
انا ازاى شوفت الموضوع ده متأخر بس
انت راجل محترم بجد ياعم امين انك بتنقل العلم
ويعلم ربنا انى كان نفسى اعمل موضوع زى ده
بس انا مش بعرف انسق المواضيع واعمل موضوع رائع زيك كده
بجد تسلم ايدك وجزاك الله خير الجزاء

ملحوظه :ماعاش ولا كان اللى يدعى عليك يا عم امين وربنا يجمعنا بيك على خير بأذن الله يارب
ومتحرمش منك ابدا يا غالى
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

قديم 01-21-2012, 11:45 AM   رقم المشاركة : [4]
doos99
Banned

مزاجي
رايق
شكراً: 556
تم شكره 226 مرة في 132 مشاركة

الملف الشخصي

doos99 صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

doos99 غير متواجد حالياً

موضوع جميل مفيد محاولة لفهم كل حاجة عن الكرال شكرا
قديم 01-21-2012, 01:29 PM   رقم المشاركة : [5]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jam مشاهدة المشاركة
والله موضوع أكثر من رائع وبالذات إني هشتري كرال ا
خلال الأسبوع دا... وبصراحة كنت بفكر أشتريها وأطلع بيها علي محمود شلبي من كتر ماسمعت عن الراجل المحترم دا.. وبصراحة حضرتك قصرت عليا المشوار لإني كنت محتار أشتريها من عند مين.. فكويس انها موجودة عند محمود شلبي.. بس ياريت عنوانه ورقم تليفونه ومعلش ياريت تبعتهملي علي الخاص لإني مش منتظم في دخول المنتدي الفترة الحالية
تقبل تحياتي
م/ أحمد نبيل
شكرا لمرورك الكريم ورقم أ/ محمود شلبي بعد اذنه طبعا / 01002075115

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااانهار ابيض
انا ازاى شوفت الموضوع ده متأخر بس
انت راجل محترم بجد ياعم امين انك بتنقل العلم
ويعلم ربنا انى كان نفسى اعمل موضوع زى ده
بس انا مش بعرف انسق المواضيع واعمل موضوع رائع زيك كده
بجد تسلم ايدك وجزاك الله خير الجزاء

ملحوظه :ماعاش ولا كان اللى يدعى عليك يا عم امين وربنا يجمعنا بيك على خير بأذن الله يارب
ومتحرمش منك ابدا يا غالى
ربنا يخليك يا عدوله ويبارك وانت ليك جزء كبير في الموضوع من الاصل كفاية انى دوشك على طول

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 مشاهدة المشاركة
موضوع جميل مفيد محاولة لفهم كل حاجة عن الكرال شكرا
لا شكر على واجب ده حق الرابطه علينا يا باشا وشكرا لمرورك الكريم
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 01-21-2012, 08:02 PM   رقم المشاركة : [6]
omar oz
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 42
تم شكره 138 مرة في 39 مشاركة

الملف الشخصي

omar oz صياد نشيط جدا بالرابطةomar oz صياد نشيط جدا بالرابطةomar oz صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

omar oz غير متواجد حالياً

موضوع رائع ,مشكور علي المجهود.
قديم 01-21-2012, 09:45 PM   رقم المشاركة : [7]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar oz مشاهدة المشاركة
موضوع رائع ,مشكور علي المجهود.
العفو يا باشا وشكرا لمرورك الكريم
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 01-23-2012, 03:01 AM   رقم المشاركة : [8]
ammaruk2000
صياد متميــــز

مزاجي
قلق
شكراً: 412
تم شكره 160 مرة في 102 مشاركة

الملف الشخصي

ammaruk2000 صياد نشيط بالرابطةammaruk2000 صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ammaruk2000 غير متواجد حالياً

السلام عليكم
اولا شكرا لحضرتك لمشاركة تجربتك معنا ليستفيد منها الاخرين جزاك الله الف خير.
ثانيا احلى حاجة بحبها فى الشعب المصرى انه لما بيفكر يبدع و فيه ناس دائما ترفض الاستسلام و تحاول ان تعدل العيوب و تطور المتاح (الشاطرة بتغزل برجل......) و ياريت كل المصريين يبقوا كده و شكرا للاستاذ محمود شلبى الذى لم اتشرف بمعرفته للان على مساعدة الاعضاء و اتمنى له كل التوفيق و النجاح.
حسام عمار
قديم 01-23-2012, 10:04 AM   رقم المشاركة : [9]
mibrahem
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 66
تم شكره 100 مرة في 88 مشاركة

الملف الشخصي

mibrahem صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mibrahem غير متواجد حالياً

واحد زى كده لسه جايب الكرال جديد وانا لسة جديد فى الموضوع طبعا لا تتخيل مدى الأستفادة منه مشكور أستاذ امين على الموضوع
التوقيع
سبحان الله والحمد الله ولاالله إلاالله والله أكبر
م / محمد ابراهيم

من مواضيعي في هذا القسم mibrahem

قديم 01-23-2012, 12:17 PM   رقم المشاركة : [10]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammaruk2000 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اولا شكرا لحضرتك لمشاركة تجربتك معنا ليستفيد منها الاخرين جزاك الله الف خير.
ثانيا احلى حاجة بحبها فى الشعب المصرى انه لما بيفكر يبدع و فيه ناس دائما ترفض الاستسلام و تحاول ان تعدل العيوب و تطور المتاح (الشاطرة بتغزل برجل......) و ياريت كل المصريين يبقوا كده و شكرا للاستاذ محمود شلبى الذى لم اتشرف بمعرفته للان على مساعدة الاعضاء و اتمنى له كل التوفيق و النجاح.
حسام عمار
العفو يا باشا وشكرا لمرورك الكريم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mibrahem مشاهدة المشاركة

واحد زى كده لسه جايب الكرال جديد وانا لسة جديد فى الموضوع طبعا لا تتخيل مدى الأستفادة منه مشكور أستاذ امين على الموضوع
مبروك عليك الكرال وان شاء الله ربنا يكرمك كده بصيد جميل بيها
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]