الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام

الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-03-2012, 08:44 AM   رقم المشاركة : [11]
wegdan12345
صياد جـديــد

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 3 مرة في 2 مشاركة

الملف الشخصي

wegdan12345 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

wegdan12345 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: صور للسوستة jim maccari والنتائج الاولي لتجربتها

ا احمد اهلا بيك
كنت اتمني ان حضرتك تقراء المشاركة كامله او حتي تسال عن السوستة وعن jim maccari
ولكني هفترض حسن النيه
لو حضرتك قريت مشاركتي هتعرف ان فيه 3 اصدارات للسوست اللي ممكن تركب علي الديانا والبام وهما باسمهم عند الشركة للkit الكامل (سوستة دليل امامي وخلفي وشحم ))
1 xlr (سوسته اسمها xlr )
2 grt-vrt (سوستة اسمها gsi او vrt)
3 zrt ((سوستة اسمها e1350 heavy universal spring))

وممكن تسال المصنع او الشركة اللي بتنتجهم او تسال في اي منتدي اجنبي عنهم لانهم مجربينهم وعاملين اختبارات كتيرة زي مسمعت عليهم

تاني حاجة مش معني ان السوستة الgsi اللي موجودة في الينك اللي حضرتك حطيتة ان تكون السوستة اضعف ودي ممكن تسال برضو فيها اي ناس جربتها او تسال اي حد في هندسة ميكانيكا وهو يشرح لحضرتك العوامل الموثرة علي عمل السوسته وهي الخامات وسمك الواير والقطر الداخلي والخارجي وعدد اللفات وغيرة وغيرة

اي استفسار اخر عزيزي انا حاضر وده تليفوني 01274464484
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 02-03-2012, 04:24 PM   رقم المشاركة : [12]
Ahmed77
صياد

مزاجي
رايق
شكراً: 38
تم شكره 28 مرة في 8 مشاركة

الملف الشخصي

Ahmed77 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Ahmed77 غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wegdan12345 مشاهدة المشاركة
ا احمد اهلا بيك
كنت اتمني ان حضرتك تقراء المشاركة كامله او حتي تسال عن السوستة وعن jim maccari
اهلا بحضرتك. انا على فكرة قريت المشاركة كاملة, و مش محتاج اسأل عن حاجة اعرفها كويس. بس شكرا على النصيحة

اقتباس:
ولكني هفترض حسن النيه
كتر خير حضرتك. كلك ذوق

اقتباس:
والبام وهما باسمهم عند الشركة للkit الكامل (سوستة دليل امامي وخلفي وشحم ))
1 xlr (سوسته اسمها xlr )
2 grt-vrt (سوستة اسمها gsi او vrt)
3 zrt ((سوستة اسمها e1350 heavy universal spring))
ادى الصفحة الرسمية لمنتجاتهم

http://www.airrifleheadquarters.com/...age/251488.htm

لو دورت على zrt تى هتلاقي الصفحة دى

http://www.airrifleheadquarters.com/...88/8533197.htm

مكتوب باللون الازرق انها مجموعة على بعضها مش مجرد سوستة. المجموعة دى بتضم دليل خلفى مشحم بشحم خاص اسمه جيم تار و حلقة مصنوعة من ال بي تى اف اي او تفلون و سوستة و دليل امامى من التفلون و علبة شحم.
مجموع كل الحاجات دى و خصوصا الأجزاء التيفلون الى له اقل معامل احتكاك فى البوليمرز هو الى بيحسن و يسرع البندقىية. انما مجرد اننا نحط سوستة ماجنوم ضخمة البندقية مش متصممة لتحملها هاتبوظها. و الا مهندسين شركة ديانا كانوا حطوا السوستة دى بنفسهم

اقتباس:
تاني حاجة مش معني ان السوستة الgsi اللي موجودة في الينك اللي حضرتك حطيتة ان تكون السوستة اضعف ودي ممكن تسال برضو فيها اي ناس جربتها او تسال اي حد في هندسة ميكانيكا وهو يشرح لحضرتك العوامل الموثرة علي عمل السوسته وهي الخامات وسمك الواير والقطر الداخلي والخارجي وعدد اللفات وغيرة وغيرة
والله انا سعيد باهتمام حضرتك بتثقيفى. اشكرك جدا. انا معايا بكالوريوس هندسة مدنى و بعمل ماجيستير فى المتيولوروجى على فكرة. ده علم دراسة المعادن و خصائصها

اما بالنسبة للمعلومة القيمة دي عن ال gsi فاللأسف انها غلط. السوسته الى في اللينك اضعف. ادى واحد ركبها و بيقول انها قللت السرعة بس حسنت الاداء و الدقة

http://www.nzairgunners.com/nzairgun...read.php?t=550

المشاركة التالتة السطر الاول
I put in the rifle a Jim Maccari "GSI" kit that reduces the velocity but do the rifle more accurate.

اقتباس:
اي استفسار اخر عزيزي انا حاضر وده تليفوني 01274464484
لا والله ماعنديش استفسارات. لو حضرتك عندك يشرفنى اديلك عنوانى على الخاص و نشرب شاى و نتكلم. انا عرفت ناس محترمة جدا من المنتدى ده و يسعدنى اكسب معرفة جديدة
قديم 02-03-2012, 09:25 PM   رقم المشاركة : [13]
wegdan12345
صياد جـديــد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

م احمد واضح من رد حضرتك انك متضايق من ردي وبترد بسخرية وعموما مش هنتكلم في النقطه دي

لو دورت على zrt تى هتلاقي الصفحة دى

مكتوب باللون الازرق انها مجموعة على بعضها مش مجرد سوستة. المجموعة دى بتضم دليل خلفى مشحم بشحم خاص اسمه جيم تار و حلقة مصنوعة من ال بي تى اف اي او تفلون و سوستة و دليل امامى من التفلون و علبة شحم.
مجموع كل الحاجات دى و خصوصا الأجزاء التيفلون الى له اقل معامل احتكاك فى البوليمرز هو الى بيحسن و يسرع البندقىية. انما مجرد اننا نحط سوستة ماجنوم ضخمة البندقية مش متصممة لتحملها هاتبوظها. و الا مهندسين شركة ديانا كانوا حطوا السوستة دى بنفسهم

اول حاجة ممكن تبعت ايميل للشركة وتسالهم علي نوع السوستة اللي في الzrt kit وهل ممكن تتباع لوحدها
عموما انا سالت وكان الرد ان السوستة دي اسمها e1350 heavy universal spring وده ممكن يتباع لوحدة زي سوست الvrt والxlr
اما باقي القطع الموجودة بالمجموعة فهي للدقة والاداء وليست للقوة وعموما انا هبعت ايميل ليهم علشان نتاكد

والله انا سعيد باهتمام حضرتك بتثقيفى. اشكرك جدا. انا معايا بكالوريوس هندسة مدنى و بعمل ماجيستير فى المتيولوروجى على فكرة. ده علم دراسة المعادن و خصائصها

اما بالنسبة للمعلومة القيمة دي عن ال gsi فاللأسف انها غلط. السوسته الى في اللينك اضعف. ادى واحد ركبها و بيقول انها قللت السرعة بس حسنت الاداء و الدقة

http://www.nzairgunners.com/nzairgun...read.php?t=550

المشاركة التالتة السطر الاول
I put in the rifle a Jim Maccari "GSI" kit that reduces the velocity but do the rifle more accurate.

اولا انا كاتب الكلام ده ليك ولغيرك ان قرائته ولم تستفد بيتهيالي ممكن حد تاني يستفيد حتي ولو بمعلومة ممكن حضرتك تكون عارفه وده ميقللش من معرفة حضرتك لوقرائتة مرة ثانية بالعكس كنت اتمني ان تضيف معلومات اخري والكل هيستفيد
ثانيا ممكن تكون الgsi اللي هي مبتتصنعش دلوقتي عنده اقل قوة انما السوستة اللي في نفس طول السوستة الgsi اللي عندي اقوي من الاصليه بكتير وعلي فكرة واضح من مشاركتك الاولي ان حضرتك مش مقتنع اساسا ان السوستة دي مش من انتاج jim maccari ومقتنع ان السوستة الjim maccari هي بس الgsi
ودي المشاركة
س باحذركم من استعمال السوستة دى في الديانا. السوستة دى مخصصة لبنادق تانية. سوستة ال James Maccari
المخصصة للديانا اقصر من السوستة الأصلية و اضعف حاجة بسيطة

كمان ممكن تسال الشركة ان كانت فعلا غير مخصصه للديانا 48-52-54 !!!

لا والله ماعنديش استفسارات. لو حضرتك عندك يشرفنى اديلك عنوانى على الخاص و نشرب شاى و نتكلم. انا عرفت ناس محترمة جدا من المنتدى ده و يسعدنى اكسب معرفة جديدة

انا مكتبتش الموضوع ده علشان استفسر عن اي حاجة وعموما شكرا
يسعدني معرفة حضرتك حتي لومفيش اي استفسارات منك او مني
وفي النهاية اختلاف الرائي لا يفسد للود قضية
قديم 02-04-2012, 01:00 AM   رقم المشاركة : [14]
Ahmed77
صياد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Ahmed77 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اولا انا باعتذر لحضرتك لو اسلوبي ظهر انه فيه سخرية. انا بس اتضايقت لما قلتلى انك هاتفترض حسن النية كأن ممكن يكون فيه سوء نية! انا ماليش مصلحة و مابابيعش سوست مثلا و حتى انا نادر جدا انى استعمل النت و اخر مرة نشرت على المنتدى كانت من اسابيع

انا طبعا عارف ان فيه اصدارت مختلفة, مش ال gsi بس و لينكاتهم اهى

http://www.airrifleheadquarters.com/...88/6343594.htm
http://www.airrifleheadquarters.com/...88/6962763.htm

انا تركيزى كان على الكيت الأقوى لأن الموضوع كان عن زيادة القوة و هى زى ماقلت بالضبط سوستة اضعف من الأصلية بحاجة بسيطة بس الأجزاء التيفلون و الشحم الخاص في الكيت هو الى بيخليها اسرع. لو حد جرب يضرب باي بندقية رش و فيها زيت يعرف ازاى قوتها بتزيد جدا 3 او 5 طلقات لحد الزيت ما يروح. السوستة هى هى بس تقليل الاحتكاك بسبب الزيت هو له الفضل. ده دور التيفلون و الشحم فى الكيت

اسمحلى احكى لحضرتك عن الديانا 48 52 و 54 من واقع سنين عشتها برة و مصممين عالمين قابلتهم و ممكن تقراء عنهم هنا http://www.egypthunter.com/vb/showthread.php?t=1700

الديانا ديه مصممة بمعامل امان صغير. بمعنى تانى يعنى تصميمها يادوب مستحمل قوتها. هاديك مثل- لو حضرتك شفت ديانا مصنوعة قبل 1996 هتلاقى ان الجهة الخارجية لذراع التعمير cooking lever كان مسطح. و لان الذراع كانت بتنثنى مع الاستعمال و تتكسر بسبب قوة السوستة تم تدعيم الذراع و البنادق الأحدث عملا فيها مجرى بارز يمتد بطول الذراع للتدعيم و التقوية, و ده اضطروا يعملوه مع السوستة الأصلية. تخيل لو اتحطلها سوستة اقوى؟

انا معاشر العيلة دى من اول تقديمها سنة 1987 من ايام وحدة الزناد ام 3 كور و كنت فى بريطانيا لما كانوا لسة بيناقشوا النسخة المحددة ب 12 ft/lb للسوق الانجليزية هاتكون بسوستة اضعف او بثقب في وش المكبس لتقليل قوتها! انا شفتها لما كانت سوستتها فيها فاناديوم زيادة و كانت السوستة بتتكسر كتير, و شوفتها لماحبوا يقللوا النفقات فكانو بيكتبوا عليها 48/52 علشان تمشى للموديلين. كمية البنادق البايظة بسبب تعديلات ناس و شركات عدلوها كانت كبيرة و معظمها كانت تركيب سوست اقوى و كاوتشة كباس مختلفة. علشان كدة اول ما حضرتك اتكلمت عن زيادة صعوبة التعمير قلقت و كنت متأكد ان حضرتك تقصد خير و يمكن حصل خلط او وصلك سوستة لبندقية ماجنوم عن طريق الخطاء لمعرفتى الجيدة بمنتجات jim maccari و انها سوست اضعف مع اجزاء معامل احتكاكها اقل.

على العموم كلام حضرتك عن الخلاف في الرأي لا يفسد للود قضية صحيح و انا تشرفت بالكلام مع حضرتك و باكرر اعتذارى لو كنت كتبت و انا متضايق
قديم 02-04-2012, 01:39 AM   رقم المشاركة : [15]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

يا جماعة حديثكم افاد الجميع وانتم اشخاص محترمة متحضرون فى النقاش البناء واسمحولى ان اضيف نقطة ربما تكون منسية وهى ان لو السستة بتاعت الديانا الموجودة بالصورة مستعملة يبقى طبيعى تكون اقصر طولا من الأستعمال وان اى سستة جديدة هتكون اطول ولو نفس النوع حتى وكمان التعمير هيكون اصعب يعنى طبيعى جدا ما حدث مع استاذ وجدان من قوة زائدة وتعمير اكثر ثقل بس بردو كلام استاذ احمد يحترم لأن عنصر القوة من تقليل الأحتكاك بنوع التفلون ونوع الشحم ولذالك فالسستة لتكتمل مميزاتها تحتاج العناصر الاخرى ولو امكن استاذ وجدان يجبها كمجموعة يبقى افضل ويمكن الكلام دة والنقاش يكون ان شاء الله مصلحة وخير علشان ينتبة استاذ وجدان ويسأل عن باقى العناصر المكملة للمجموعة اويعرف معلومة تفيدة وتفدنا والله الموفق
قديم 02-04-2012, 01:59 AM   رقم المشاركة : [16]
wegdan12345
صياد جـديــد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مفيش اعتذار بين الاخوات كمان نقاشنا رغم حدته لكن اتكتبت معلومات مهمة ممكن تفيد اعضاء المنتدي , حكاية زيادة القوة المطلوبة للتعمير هي مش اكتر من زيادة بسيطة وممكن اكون حسيت بيها لما كنت بستعمل البندقية بالسوستة الديانا المستخدمة كثيرا فكانت ضعيفة الي حد ما ولكن البندقية كانت ناعمة او كما يقال smooth في التعمير كمان اي انتاج او تصنيع دايما بيكون عامل حساباتة علي اضعف حلقة بمعني لو البندقية ممكن تتاثر بسوستة قوتها 25 بيستخدم 20 الموضوع ده ليه اسم علمي بس انا ناسيه اما بخصوص ان جايلي سوست غلط فانا متاكد لا لاني عديت الحلقات لقيتهم 32 ودي السوستة الوحيدة اللي عندهم 32 حلقة وهي الي موجودة في zrt kit
وفي النهايه انا كمان اسف لوكنت ضايقتك
قديم 02-04-2012, 02:09 AM   رقم المشاركة : [17]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

اقتباس:
مفيش اعتذار بين الاخوات كمان نقاشنا رغم حدته لكن اتكتبت معلومات مهمة ممكن تفيد اعضاء المنتدي , حكاية زيادة القوة المطلوبة للتعمير هي مش اكتر من زيادة بسيطة وممكن اكون حسيت بيها لما كنت بستعمل البندقية بالسوستة الديانا المستخدمة كثيرا فكانت ضعيفة الي حد ما ولكن البندقية كانت ناعمة او كما يقال smooth في التعمير كمان اي انتاج او تصنيع دايما بيكون عامل حساباتة علي اضعف حلقة بمعني لو البندقية ممكن تتاثر بسوستة قوتها 25 بيستخدم 20 الموضوع ده ليه اسم علمي بس انا ناسيه اما بخصوص ان جايلي سوست غلط فانا متاكد لا لاني عديت الحلقات لقيتهم 32 ودي السوستة الوحيدة اللي عندهم 32 حلقة وهي الي موجودة في zrt kit
وفي النهايه انا كمان اسف لوكنت ضايقتك
ممكن يكون افاد اعضاء المنتدى , انا عن نفسى بجد استمتعت جدا جدا بالمناقشة العلمية اللى مليانة معلومات مهمة و خبرة عالية جدا , ربنا يقدركم و تتناقشوا كدة دايما و تفيدونا و ربنا مايدخل بينكم ابدا شيطان و ربنا يديم المعروف
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

قديم 02-04-2012, 05:50 AM   رقم المشاركة : [18]
Ahmed77
صياد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Ahmed77 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
واسمحولى ان اضيف نقطة ربما تكون منسية وهى ان لو السستة بتاعت الديانا الموجودة بالصورة مستعملة يبقى طبيعى تكون اقصر طولا من الأستعمال وان اى سستة جديدة هتكون اطول ولو نفس النوع حتى وكمان التعمير هيكون اصعب يعنى طبيعى جدا ما حدث مع استاذ وجدان من قوة زائدة وتعمير اكثر ثقل بس بردو كلام استاذ احمد يحترم لأن عنصر القوة من تقليل الأحتكاك بنوع التفلون ونوع الشحم ولذالك فالسستة لتكتمل مميزاتها تحتاج العناصر الاخرى ولو امكن استاذ وجدان يجبها كمجموعة يبقى افضل ويمكن الكلام دة والنقاش يكون ان شاء الله مصلحة وخير علشان ينتبة استاذ وجدان ويسأل عن باقى العناصر المكملة للمجموعة اويعرف معلومة تفيدة وتفدنا والله الموفق
اقتباس:
حكاية زيادة القوة المطلوبة للتعمير هي مش اكتر من زيادة بسيطة وممكن اكون حسيت بيها لما كنت بستعمل البندقية بالسوستة الديانا المستخدمة كثيرا فكانت ضعيفة الي حد ما
ده بيفسر كل حاجة! لو السوستة الديانا مستعملة و خارجة من بندقية هاتكون اقصر للانضغاط و مادام حضرتك بتقول زيادة بسيطة فى الصعوبة يبقى فعلا الفرق العادى لسوستة جديدة عن واحدة قديمة. شكرا لتوضيح حضرتك و للأستاذ وليد على قوة ملاحظته

اقتباس:

كمان اي انتاج او تصنيع دايما بيكون عامل حساباتة علي اضعف حلقة بمعني لو البندقية ممكن تتاثر بسوستة قوتها 25 بيستخدم 20 الموضوع ده ليه اسم علمي
اهو ده معامل الأمان Safety Factor الى انا اتكلمت عليه فى البوست الاخير. لما بيبنوا مبنى مثلا بيصمموه يتحمل وزنه زائد اقصى حمولة من الناس و الادوات يمكن انها تكون في المبنى مضروب فى 1.5 للأمان الكامل. برضه في البنادق الرصاص, الماسوره و غرفة الأحتراق لازم تتجاوز بنجاح اختبار ضرب طلقتين خاصتين بيولدوا ضغط 25% اكبر من العيار التجاري الى هايستخدم فى البندقية proof test لمواجهة worst case scenario. للأسف فى الديانا 48 و 52 البندقية متصممة يادوب تستحمل طاقتها بالعافية عشان كدة اضطروا يعدلوا الذراع و تعديلات تانية ابسط على مر السنين.

سعيد بلقائك يا استاذ وجدان و اتمنى لك كل التوفيق