الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الموضوعات العامة

الموضوعات العامة قسم خاص بالموضوعات العامة التي لا تخص الصيد.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 02-11-2012, 05:03 PM   رقم المشاركة : [11]
ammaruk2000
صياد متميــــز

مزاجي
قلق
شكراً: 412
تم شكره 160 مرة في 102 مشاركة

الملف الشخصي

ammaruk2000 صياد نشيط بالرابطةammaruk2000 صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ammaruk2000 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الرد على من يحرم صيد الحمام و اليمام و الصيد عموما

يا جماعة حصل خير و كل ما استطيع قوله الله يهديه, بدون اى تعليقات عدوانية لان المنتدى يضم صغار السن و ارجوا ان نكون قدوة لهم و لا نحثهم غلى العنف لاننا منتدى صيد خاص بهواية تسمى هواية الملوك و تعلم النبل و الاخلاق و الصبر و الحكمة و ليس حثهم على التعامل بعنف من خلال تعليقات حتى لو كانت على سبيل المزاح فمن الممكن ان تترك اثر سلبى فى المتلقى.
ارجوا من الاعضاء المحترمين عدم الغضب فى مداخلتى و اعتذر مقدما ان كانت تحمل اى شبهة احراج لاى عضو لانى اقصد رسالة عمومية و ليست تعقيب على مداخلة بعينها.
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 02-11-2012, 06:50 PM   رقم المشاركة : [12]
sameer
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
ملل
شكراً: 950
تم شكره 472 مرة في 343 مشاركة

الملف الشخصي

sameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

sameer غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amhamed مشاهدة المشاركة
لسه امبارح واحد قايلي نفس الكلام
الصيد حرام يا عم ما كانوا زمان بيصطادوا بالسهم والقوص يقولي لا كانوا بيصطادو بالشبك
الحمام ده ميت لا يا عم الي بنلحقه بندبحه واساسا بنسمي عليه قبل ما نضرب

وفي الاخر سيبته ومشيت
ناس سبحان الله عجيبة وغريبة ده ربنا بيقول أحل لكم صيد البحر وطعامه متاعا لكم وللسيارة وحرم عليكم صيد البر ما دمتم حرما واتقوا الله الذي إليه تحشرون

و بيقول يا أيها الذين آمنوا ليبلونكم الله بشيء من الصيد تناله أيديكم و رماحكم

و رماحكم دي عشان مكانش فيه بنادق ايام الرسول و الرماح عشان حاجة بتخترق مش طوبة ولا نبلة
قديم 02-11-2012, 07:09 PM   رقم المشاركة : [13]
sameer
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

sameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

sameer غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammaruk2000 مشاهدة المشاركة
يا جماعة حصل خير و كل ما استطيع قوله الله يهديه, بدون اى تعليقات عدوانية لان المنتدى يضم صغار السن و ارجوا ان نكون قدوة لهم و لا نحثهم غلى العنف لاننا منتدى صيد خاص بهواية تسمى هواية الملوك و تعلم النبل و الاخلاق و الصبر و الحكمة و ليس حثهم على التعامل بعنف من خلال تعليقات حتى لو كانت على سبيل المزاح فمن الممكن ان تترك اثر سلبى فى المتلقى.
ارجوا من الاعضاء المحترمين عدم الغضب فى مداخلتى و اعتذر مقدما ان كانت تحمل اى شبهة احراج لاى عضو لانى اقصد رسالة عمومية و ليست تعقيب على مداخلة بعينها.
كلام حضرتك مظبوط يا استاذ حسام
انا كنت بقول اننا كنا بنكلمه بأدب وذوق وهو اللي كان بيهبل
وما اعتقدش اي حد مننا ييجي واحد غريب يمد ايده و عايز ياخد البندقية عافية حسيكتله يعني
و هيا القصة دي مش هيا الاساس من الموضوع هو احنا بنتكلم على اللي بيحرمو علينا اي حاجة ربنا محللهالنا و القصة دي اللي خليتني بس اعمل الموضوع
وجزاك الله يخر يا استاذ حسام عالنصيحة وشرفت ونورت الموضوع
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ sameer على المشاركة المفيدة:
ammaruk2000 (02-12-2012)
قديم 02-11-2012, 11:16 PM   رقم المشاركة : [14]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

عادى فية ناس بتحب تفتى وهم لا يعرفون شيىء عن الحرام والحلال مرة واحد اعرفة قال لى لا تصتاد الجمام يقصد اليمام علشان فية واحد كان بيصتاد جمام ومكنش بيخلف ووحد قالة بطل تصتاد وانت تخلف ولما بطل صيد خلف الله يرحمة دلوقت خلف ومات هههههههههههه بس لازم نبقى واسعى الصدر على تحمل ذالك مرة واحد تانى شفنى ضربت يمامة قالى لازم تأكلها
بلهجة أامرة ومستفزة(هو سنى مدرس ازهرى ) خلانى كنت عايز اقوله مش هأكلها طبعا دة غير النظرات الى كلنا عرفنها والتى تترجم الى (انت معندكش رحمة ولا قلب بتقتل طائر ضعيف) (او حرام عليك فيها اية دى يتاكل) (أو يا اخى سبها تسترزق يمكن ليها صغار ) لازم نطول بلنا على اى حد مدام احنا فى مجتمع ممتلىء بالجاهلون عن الشرع
قديم 02-12-2012, 12:09 AM   رقم المشاركة : [15]
sameer
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

sameer غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
عادى فية ناس بتحب تفتى وهم لا يعرفون شيىء عن الحرام والحلال مرة واحد اعرفة قال لى لا تصتاد الجمام يقصد اليمام علشان فية واحد كان بيصتاد جمام ومكنش بيخلف ووحد قالة بطل تصتاد وانت تخلف ولما بطل صيد خلف الله يرحمة دلوقت خلف ومات هههههههههههه بس لازم نبقى واسعى الصدر على تحمل ذالك مرة واحد تانى شفنى ضربت يمامة قالى لازم تأكلها
بلهجة أامرة ومستفزة(هو سنى مدرس ازهرى ) خلانى كنت عايز اقوله مش هأكلها طبعا دة غير النظرات الى كلنا عرفنها والتى تترجم الى (انت معندكش رحمة ولا قلب بتقتل طائر ضعيف) (او حرام عليك فيها اية دى يتاكل) (أو يا اخى سبها تسترزق يمكن ليها صغار ) لازم نطول بلنا على اى حد مدام احنا فى مجتمع ممتلىء بالجاهلون عن الشرع
مظبوط كلام حضرتك يا استاذ وليد و الله
شرفت ونورت الموضوع يا استاذنا
قديم 02-12-2012, 05:00 PM   رقم المشاركة : [16]
hussen thabet
صياد جـديــد

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة

الملف الشخصي

hussen thabet صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hussen thabet غير متواجد حالياً

وا ازاي يا استاذ محمد تسكت للراجل ده .. معلش يعني انا لو كنت معاك كان حا يبقي فيه تصرف تاني..كويس اني مكنتش معاك كنت حتلاقي قطع غيار بني ادم قدامك و مكناش حا نعرف نجمعه تاني...ههههههههه
قديم 02-12-2012, 05:06 PM   رقم المشاركة : [17]
sameer
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

sameer غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussen thabet مشاهدة المشاركة
وا ازاي يا استاذ محمد تسكت للراجل ده .. معلش يعني انا لو كنت معاك كان حا يبقي فيه تصرف تاني..كويس اني مكنتش معاك كنت حتلاقي قطع غيار بني ادم قدامك و مكناش حا نعرف نجمعه تاني...ههههههههه
حسين افندي
تصرف تاني ايه يا عم انتا فضلت واقف تتفرج ههههههههههههههههه