الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام

الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-25-2012, 12:09 AM   رقم المشاركة : [11]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بتحب تضرب بالنمرة واحد ولا إثنين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحي مشاهدة المشاركة
انا قبل لما اشتري النمره الكرال كنت محتار بين النمره 1والنمره2بس في ناس كتير شكرتلي في النمره 1وناس تانيه شكرتلي في النمره2بس انا اخترت تمره 2علشان القوه وفي نفس الوقت مبقاش مقيد بالعيار يعني مثلا في غراب مزولك ومش عارف تصتاد منه اكيد هتعوز تضربه بس لو معاك نمره 1مش هتعرف تضربه واناطلعت قبل كده مع صيادين في راشيد وادكو كلهم بيضربوا بالنمره واحد بس المسافه مش بتكون بعيده وباعدين خير الامور الوسط
علي فكرة نمرة واحد بتقتل الغراب أيضا ، و دة أنا شفتة طبعا و عارفة كويس ، فعندك مثلا بندقية الأستاذ / محمد العربي النوريكا 73 ، البندقية دي لما أتغير لها جلبة و أتظبط التلسكوب عليها ما شاء الله دقيقة جدا جدا و نمرة واحد و قفلت الغراب في طلعة و بسهولة كمان رغم أن سرعتها متوسطة.

بأختصار و نصيحة لو هتشتري حاجة للدقة خد نمرة واحد و سرعة متوسطة هتعمل أحلي شغل حتي مسافة 40 متر ، و هي مسافة مناسبة جدا للصيد ، و لنا تجارب كثيرة مع صيادين كثيرين مثل : التل المجري و السلافيا و النوريكا 73 و حتي الرمسيس ، كلهم في عيار نمرة 1 منتهي الدقة ، و كلهم سرعتهم متوسطة ... و لكن لو عاوز تضرب مسافات طويلة يبقي بندقية هاي بور نمرة 2 ، لأن نمرة واحد مش هتحدف معاك مسافات أطول من نمرة 2 ، و لو حصل مش هتكون دقيقة أكيد لأنها رشة خفيفة و مع السرعة العالية ( هتتمرجح في الهواء ) يعني البندقية هتشكل هتشكل ، و دة اللي حصل مع أ / أندريا .. و لو أصطدت بهاي بور نمرة 1 من مسافات قريبة هتسرق الطير و نادرا ما هتقفلة.

من وجهة نظري المتواضعة .. هاي بور يبقي نمرة 2 ، أو سرعة متوسطة يبقي نمرة 1 .. و دة رأيي الشخصي.
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 02-25-2012, 09:40 AM   رقم المشاركة : [12]
راغب
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 114 مرة في 74 مشاركة

الملف الشخصي

راغب صياد نشيط بالرابطةراغب صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

راغب غير متواجد حالياً

انا من وانا فى ابتدائى وانا بضرب بنمره اتنين ولما جربت السنه دى اضرب بنمره واحد عجبتنى جدا حاسس ان دقتها عاليه يعنى بنشن فى اى جزء من الطريده وان مستريح ووقعت بها غربان كتير ومن ضربه واحده وكمان وقعت بها احجام اكبر من الغراب تقريبا ضعف الحجم والحمد لله , وعلى فكره وبصراحه انا لم اعانى معها اطلاقا من سرقه الطريده بالرغم من انى بضرب برش مصرى على العكس تماما مع الكرال بتتعبنى جدا فى مساله السرقه , ولما جربت رشه تقيله مع نمره واحد بقت فى المسافات البعيده ممتازه واى طير على مسافه بعيده على طول بنسيب النمره 2 ونضربه بالواحد , تحياتى للجميع
قديم 02-25-2012, 10:57 AM   رقم المشاركة : [13]
Andria
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي

Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

اما دلوقتي بحلول استفاد من الاثنين يعني بستخدم رش نمره ٢ وزن ١٣ جرين بيديني كل الي أنا عايزه
قديم 02-25-2012, 12:11 PM   رقم المشاركة : [14]
mibrahem
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 66
تم شكره 100 مرة في 88 مشاركة

الملف الشخصي

mibrahem صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mibrahem غير متواجد حالياً

كم من المعلومات انا استفدت منها مشكور من طرح هذا الموضوع ومشكور كذلك كل من شارك فية
التوقيع
سبحان الله والحمد الله ولاالله إلاالله والله أكبر
م / محمد ابراهيم

من مواضيعي في هذا القسم mibrahem

قديم 02-25-2012, 03:30 PM   رقم المشاركة : [15]
bekhet
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 75
تم شكره 58 مرة في 41 مشاركة

الملف الشخصي

bekhet صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

bekhet غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راغب مشاهدة المشاركة
انا من وانا فى ابتدائى وانا بضرب بنمره اتنين ولما جربت السنه دى اضرب بنمره واحد عجبتنى جدا حاسس ان دقتها عاليه يعنى بنشن فى اى جزء من الطريده وان مستريح ووقعت بها غربان كتير ومن ضربه واحده وكمان وقعت بها احجام اكبر من الغراب تقريبا ضعف الحجم والحمد لله , وعلى فكره وبصراحه انا لم اعانى معها اطلاقا من سرقه الطريده بالرغم من انى بضرب برش مصرى على العكس تماما مع الكرال بتتعبنى جدا فى مساله السرقه , ولما جربت رشه تقيله مع نمره واحد بقت فى المسافات البعيده ممتازه واى طير على مسافه بعيده على طول بنسيب النمره 2 ونضربه بالواحد , تحياتى للجميع
ممكن تقول البندقية النمرة واحد الى وقعت بيها الغربان دى هى إية وسرعتها كام
قديم 02-25-2012, 03:32 PM   رقم المشاركة : [16]
bekhet
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 75
تم شكره 58 مرة في 41 مشاركة

الملف الشخصي

bekhet صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

bekhet غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mibrahem مشاهدة المشاركة
كم من المعلومات انا استفدت منها مشكور من طرح هذا الموضوع ومشكور كذلك كل من شارك فية
يابشا أنا الى متشكر لمشاركتك ونتمنى أى عضو ميبخلش بالرد لكى تعم الفائدة
قديم 02-25-2012, 03:47 PM   رقم المشاركة : [17]
الــعـربـى
قنــاص مُخضرم

مزاجي
مصدوم
شكراً: 464
تم شكره 707 مرة في 510 مشاركة

الملف الشخصي

الــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الــعـربـى غير متواجد حالياً

بشمهندس اسامه
موضوع بجد حلو
من انسان محترم مثلك من فتره ما سمعتش صوتك لعل المانع خير
نرجع للموضوع
انا كونت احب اضرب بالنمره أتنين لغايه ما اقنعنى واحد بالنمره واحد ولكن بعد التجربه
بعت كل النمره 2 وبضرب بالنمره واحد ووقعت غربان فى العاشر وكان معاى محمد فتحى وكريم الكرانى
وهى فى توقيعى نويركا 73
التوقيع
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ
وحسبنا الله ونعم الوكيل

من مواضيعي في هذا القسم الــعـربـى

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ الــعـربـى على المشاركة المفيدة:
xkhaledxmm (06-16-2012)
قديم 02-25-2012, 04:26 PM   رقم المشاركة : [18]
راغب
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 114 مرة في 74 مشاركة

الملف الشخصي

راغب صياد نشيط بالرابطةراغب صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

راغب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usama مشاهدة المشاركة
ممكن تقول البندقية النمرة واحد الى وقعت بيها الغربان دى هى إية وسرعتها كام
البندقيه ديانا 34 وسرعتها تقريبا 310 م/ث وضربت بها بلشون اكبر من الغراب ونزل مقفول والرشه كانت مخترقه جانبه الايمن الى الجانب الايسر من حوالى 25 متر
قديم 02-25-2012, 05:11 PM   رقم المشاركة : [19]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

و الله يا باشا موضوع جميل جدا فعلا و بيساعد فى نقل الخبرات علشان كلنا نستفيد , بينى و بينك هو نمرة 1 و نمرة 2 كل عيار منهم ليه مميزاته و عيوبها اللى اعتقد ان كلنا عارفينها , بس خلينى اقول ان ف رايى نوع الصيد هو اللى بيفضل فيه عيار معين , يعنى مثلا لو هتصطاد طرائد كبيرة زى الغربان مثلا او البط الغطاس او البلشون او او هنا انا عن نفسى افضل نمرة 2 و مش مختلف خالص مع اللى بيقول ان نمرة 1 بتجيب نفس الطرائد بس بتبقى محتاجة تركيز اعلى علشان الرشة تيجى ف مقتل , انما لو هتصطاد طرائد صغيرة ف مينفعش تضرب بنمرة 2 علشان الرشة كبيرة و هتبوظ الطير الصغير , و لو هتضرب على مسافات بعيدة يبقى نمرة 2 مفيش كلام علشان الرشة بسبب وزنها الكبير بتحتفظ بطاقتها اكبر مسافة ممكنة ف تاثيرها على الطير من مسافة كبيرة هيكون كبير , يعنى و اكيد الخبراء بتوعنا يعرفو الموضوع ده احسن منى بس انا حبيت انقل وجهة نظرى البسيطة و ابقى نولت شرف المشاركة فى الموضوع الجميل ده
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

قديم 02-25-2012, 05:45 PM   رقم المشاركة : [20]
الــعـربـى
قنــاص مُخضرم

مزاجي
مصدوم
شكراً: 464
تم شكره 707 مرة في 510 مشاركة

الملف الشخصي

الــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الــعـربـى غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silver_5000 مشاهدة المشاركة
و الله يا باشا موضوع جميل جدا فعلا و بيساعد فى نقل الخبرات علشان كلنا نستفيد , بينى و بينك هو نمرة 1 و نمرة 2 كل عيار منهم ليه مميزاته و عيوبها اللى اعتقد ان كلنا عارفينها , بس خلينى اقول ان ف رايى نوع الصيد هو اللى بيفضل فيه عيار معين , يعنى مثلا لو هتصطاد طرائد كبيرة زى الغربان مثلا او البط الغطاس او البلشون او او هنا انا عن نفسى افضل نمرة 2 و مش مختلف خالص مع اللى بيقول ان نمرة 1 بتجيب نفس الطرائد بس بتبقى محتاجة تركيز اعلى علشان الرشة تيجى ف مقتل , انما لو هتصطاد طرائد صغيرة ف مينفعش تضرب بنمرة 2 علشان الرشة كبيرة و هتبوظ الطير الصغير , و لو هتضرب على مسافات بعيدة يبقى نمرة 2 مفيش كلام علشان الرشة بسبب وزنها الكبير بتحتفظ بطاقتها اكبر مسافة ممكنة ف تاثيرها على الطير من مسافة كبيرة هيكون كبير , يعنى و اكيد الخبراء بتوعنا يعرفو الموضوع ده احسن منى بس انا حبيت انقل وجهة نظرى البسيطة و ابقى نولت شرف المشاركة فى الموضوع الجميل ده
حبيبى يا ابوحميد
انا كونت بعتقد زيك كدا لحد فتره قريبه ولكن للمسافات نمره واحد عشان وزنها اخف بتكون ادق عشان تاثيرها بعوامل الرياح والجازبيه بتكون اقل ولا ايه رايك (وعشان كدا هتلاقى كل السواحليه يستعملو نمره واحد اما بالنسبه للطرائد اللى بتقول عليها لى تشبيه هيعجبك اوى الرشه النمره واحد
بالنسبه للغراب هتكون اكبر من 9مللى للانسان ولا ايه رايك
وفى انتظار رايك
الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه
التوقيع
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ
وحسبنا الله ونعم الوكيل

من مواضيعي في هذا القسم الــعـربـى