الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

 
العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البري > الصيد بالصقــور
 
الصيد بالصقــور قسم يهتم بأنواع الصقور و تربيتها و تدريبها علي الصيد

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  رقم المشاركة : [1]  
قديم 02-29-2012, 02:51 PM
 
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *
مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  Amr Axel غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي





Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة
Talking تربية و تدريب الصقور علي الصيد

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



بعد موضوع ادوات تدريب و تربية الصقور

http://www.egypthunter.com/vb/showth...1816#post31816

مش معقول هنعمل الادوات و نعلقها منظر في البيت هههههههه
اكيد لازم نعرف هنربي و ندرب الصقر ازاي
و ان شاء الله ده اللي هشرحه دلوقتي

و تدريب الصقر بيتم ع اكتر من مرحلة


اولا: اختيار الصقر

عشان تختار صقر كويس زي ما التقليب النضيف في الكلاب يعني مش سهلة لأكتر من سبب
منها قلة انتشاره و خاصة عندنا و ان الصقر مش زي الكلب ممكن يكون ليه ورق جاي معاه مثلا من برة و الكلام ده مفيش كل ده
فمش اي حد يفهم فيها لازم واحد عنده خبرة و ليه نظرة ثاقبة
طب بنعرف ازاي ان الصقر تمام عن طريق عينه و لمحة الشراسة او النظرة الوحشية كما يقولون
و محدش يبصلي انا مش خبير اوي في الموضوع ده ع ادي ههههههههه

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ثانيا: اول مرحلة في تدريب الصقر

تدريب الصقر زي تدريب الكلاب محتاج صبر و خبرة او خلفية عن طريقة التدريب
لكن الصقر تدريبه اصعب من الكلب لأنه بيحتاج حذر شديد في التعامل
لاحظوا ان الصقر من الجوارح يعني فيه صقور ساعات بتنزل تجيب غزالة تبططها في الارض و تطلع روحها فعشان كده محتاج حذر شديد
فالتدريب هنا هدفه ان الصقر يعرف صاحبه مين و لما صاحبه ينادي عليه يجيله و يعوده ع الناس ميخفش منهم و لا يهاجمهم و اخيرا و ليس اخرا تدريبه ع الصيد


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ثالثا: تاني مرحلة في تدريب الصقر

اول ما جيب الصقر و طبعا يفضل لو كان لسه فرخ صغير يعني تلبسه البرقع و تغمي عينيه و تحطه في مكان هادي بعيد عنا لدوشة و يفضل ميكونش فيه نور ليه بنعمل كده ؟
لأن الهدوء و الظلام بيهدي من الصقر سواء عصبيته او خوفه
و تسيبه ع الاقل 10 ساعات و لا تقدمله اكل و لا تيجي جنبه عشان يبقي جعان و لما تشيل البرقع من ع عينه يلاقي سعادتك جايبله الاكل فيفهم بقي مين صاحبه و مين اللي بيأكله وي شربه و ع رأي المثل هو اللي مأكلنا هو هو اللي مشربنا هو هو اللي ملسنا هو ههههههههه
المهم بعد ما سيبناه مدة كافية جعان نندله بالاسم اللي عايزين نسميه بيه و ننده عليه و طبعا متتوقعش انه من اول مرة يدور راسه ناحيتك لأنه لسه ميعرفش ان ده اسمه المهم تلبس الدس في ايديك و تنقله ع ايديك و البرقع لسه ع راسه و تندله باسمه و تأكله لحم صغيرة
بس بنبه و نخلي بالنا اووي لما تيجي تأكل الصقر بايديك التانية تأكله و انت لابس جوانتي جلد تقيل او تأكله باداة تمسك بيها اللحمة زي الجيفت بتاع الدكاترة و تكون طويلة لأن فيه ناس مخدوش الحذر و ايديهم اتظبطت احلي تظبيط من منقار الصقر

المهم نكمل بعد ما أكلته الوجبة الحلوة تنزله ع الوكر تاني و البرقع برده فوق دماغه و تسيبه يهضم مع نفسه
و في البداية بس تكرر الموضوع ده مرتين كل يوم مرة الصبح و مرة بليل و متنساش تنده ع اسمه لغاية ما تلاقيه او ما تنادي ع اسمه دور راسه ناحية الصوت و فتح بوقه كأنه بيكلمك
يبقي كده ابتدي يعرف ان ده اسمه و صوت صاحبه
خلاص الدنيا يبقي زي الفل يعتبر اصعب مرحلة عدت
بس انبه تان لازم تكون اغلب الوقت مع الصقر زي الكلب عشان يحس بالألفة و مننساش الفترة اللي فاتت ديه بيكون ع راسه البرقع طول الوقت
و عوده اول ما البرقع يتشال من ع راسه تكون انت اللي قدامه بتقدم له الاكل منها عشان يعرفك و منها شعان يتعود البرقع اتشال يبقي هياكل هم يا جمل قصدي هم يا صقر
و لما تحب تلاعب الصقر و هو ع ايديك زي ما اتفقنا لما بياكل بيكون واقف ع ايديك من الوكر
ترفع ايديك و تنزله بس مش جامد بحيث بس انه يرفرف بجناحه و تديله اي كلمة تشجيعية زي هاا او هوب اي حاجة بقي و طبعا مننسا تندهله باسمه
و خلي بالك بلاش تعامل الصقر ع انه كلب بالطبطبة او تلعب بايديك ع جسمه لأنه بيضايق من الموضوع ده هتقولي ليه
لأن الحركة ديه بتوقع ريشه و طبعا متعبة ليه لكن لو صقر تقبلها يبقي الصقر ده مية مية و فرفوش هههههه بس برده متعملهاش
و طبعا مدلعوش اوي زي ما احنا عارفين لو دلعت الحاجة اكتر من الازم بتبقي نيلة
و في نفس الوقت بالنسبة للصقر هتلاقيه مأنتخ و معندوس حاسة الصيد

بعد الفترة ديه تعود الصقر و هو ع ايديك انه ياخد الاكل من ع الارض ترميه و هو يطير يجيبه و يرجع تاني ع ايديك
و طبعا مننساش ان صقر بيكون مربوط بايديك او لو ع الوكر بيكون مربوط ع الوكر عشان لو حب يطير بدون ما تأذن له هيلاقي نفسه مربوط و يرجع تاني زي الكلب مع الاعتذار للكلاب ههههههه
و طبعا اول مرة ترميها قريبة شوية و بعدها ترمي ابعد و ابعد حاجة ترميها بطول الحبل المربوط عشان يتعود ع مسافات اطول خاصة لما تدربه برة البيت بقي

بعد ما رمينا الاكل و الدنيا بقت تمام و زبادي في الخلاط
الخطوة اللي بعدها في التدريب تشيل البرقع من ع عين الصقر و تجيله من ع بعد فليكن 10-15 خطوة و انت شايل الاكل في ايديك بس طبعا متبينش الاكل كله قدامه لأ خبي جزء ورا ضهرك و قطع كام حتة و حطها ع الوكر شوفوا هيعمل ايه هياكلها و عادي و الدنيا تمام يبقي كده الصقر مش قلقان ان فيه شخص جاي عليه و يتعود ع الناس و ميبقاش عدائي او خايف

لو تمت الفترة و الخطوات اللي فاتت ديه تمام يبقي كده الصقر مستعد انه يدرب برة و ييطر مسافات



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


رابعا: تالت مرحلة في تدريب الصقر

بعد ما دربنا الصقر و بقي مستعد للتدريب برة
نيجي في مكان فاضي زي صحراء مثلا خفيف او مكان فاضي مفيهوش ناس و يفضل صحرا عشان يتعود ع اللصيد في البيئة دي
المهم هنا هنستخدم التلواح و نحط جواة حتة لحم و يفضل لو طير لسه مدبوح بس الي موجود يقضي الغرض
عشان لما الصقر ينقض عليها يحس انه طائر حي و طبعا الرش مع اللحم مهم هتقولوا ليه ؟
لأن لما الصقر بياكل الريش مع اللحم بعد حوالي نص يوم بينطر الريش ده من بوقه لأن الريش بيكون زي المنظف بينضف بطن الطير من اي حاجة حتي هتلاقوا الريش لونه اتغير و بقي اسود
نيجي بقي للطريقة
و الصقر ع ايدينا نرفع البرقع و نرمي التلواح ديه قدامه
و نقوله يجيبها فينط عليها الصقر ياكلها و يعيش بس هنا نوقفه و نديله مكافأته المكافأة هنا مش طبطبة او بسكويت كلاب زي الكلاب لأ المكافأة هنا حتة لحمة يكون بيحب ياكلها
و بنبه متنساش ان يكون الصقر برده مربوط بالحبل الطويل اياه
و نفضل بقي نكرر الموضوع ده لغاية ما ياخد الصقر عليه
و بعد ما تتم الكلام ده تمام يبقي كده الصقر جاهز ان شاء الله لأخر مرحلة و هو التدريب ع طائر حي فعلا

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


خامسا: تدريب الصقر رابع مرحلة

بعد ما فضلنا نكرر التدريب بالتلواح نبدل التلواح بحمامة حية و نكرر نفس الخطوات بس طبعا هتكون ع مسافة ابعد لكن مننساش الصقر برده مربوط بس خيط اطول بكتيير عشان ميطرش منك
وممكن تستخدم خيط الطيارات بس تعمله زي ضفيرة عشان يبقي اتقل و مش سهل يتقطع
المهم التدريب المرة دي يبتدي ازاي ؟
اننا ننده ع الصقر من مسافة اول ما الصقر يبصلك يعني فهم ندا ترمي الحمامة
و في نفس الوقت يكون معاك واحد يشيل البرقع من ع راسه و يطيره في اتجاه الحمامة زي ما بنطير الحمام عشان يجري ورا الحمامة و يجيبها
و بعد ما الصقر يمسك الحمامة تنده عليه بصوت عالي
و تفضل تنده و تشد الحبل بتاع الحمامة هي برده مربوطة بس ممكن تربطها بخيط طيارات عادي من يغر ضفيره
عشان يفهم انك بنتدهله و يجي ع ايديك تاني اللي لابس فيها الدس طبعا
و تفضل تشد الخيط لغاية ما يقرب عندك و ساعتها تطلعه ع ايديك و تربطه و تحط البرقع
و طبعا ده بيحصل في لمح البصر لازم تكون سريع و متنساش دايما لابس الدس و في ايديك التاني جوانتي تقيل عشان ميحصلش لايديك حاجة
و تكرر الموضوع ده لغاية ما الصقر يفهم وا ول ما تندهله يجيلك
و بعد كده هتقدر تتعامل معاه براحتك بدون حبل
فيه ناس ممكن تعمل التدريب اللي فات ده من غير حبل مع الصقر لكن حبل مع الحمامة لكن بيبقي ع حسب استجابه الصقر و تدريبه و ثقتك في نفسك و فيه
و بعد كده الصقر بيبقي عنده قابلية يصطاد اي حاجة تانية تدربه عليها



-----------------------------------------------------------------

سادسا : أكل الصقر

بالنسبة اكل الصقر بيكون لحوم لكن مش حمرا
يعني يمام حمام سمان ممكن تجيبه مجمد و حاول تخليه من العضم
لكن الميزة اللي عندنا انان صيادين يعني الحصول ع اليمام و الحمام و الطيور اسهل ما يكون ان شاء الله

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سابعا : تحذيرات مهمة جدااا

زي مقولت الحذر الشديد في التعامل
اي تعامل مع الصقر تكون لابس الدس في ايديك اللي بيقف عليه
و يكون مربوط كمان ع ايديك عشان ميطرش او يهاجم و الايد التانية لابس جوانتي جلد تقيل جداااا
و زي مقولت يكون مربوط طول الوقت عشان ميحصلش اي حوادث منه
انا نبهت اهو عشان محدش يرجع يقولي حصل و محصلش
و طبعا لأن بنسبة 1 في المليون تلاقي حد بيبع الادوات ديه هنا في مصر فبتعملها بنفسك
و انا نزلت صورها في موضوع ادوات تدريب الصقور و ان شاء الله قريب هنزل طريقة صنعها و الخامات



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


بس كده اتمني مكونش نسيت حاجة
:)

و بالتوفيق ان شاء الله

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
4 أعضاء قالوا شكراً لـ Amr Axel على المشاركة المفيدة:
Amin Hegazy (02-29-2012), khaledfigo (04-16-2013), SAMER (04-11-2013), كريم الكراني (03-03-2012)
قديم 02-29-2012, 03:14 PM   رقم المشاركة : [2]
Amin Hegazy
قنــاص متألق
 
مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الملف الشخصي




Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amin Hegazy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

موضوع جميل وشيق فعلا وشكرا على المجهود المبذول
بس ليا سؤال بعد اذنك ايه الفترات اللى بياخدها الصقر في كل مرحله بالتقريب وهل لو المدة دي زادت تيبقى مفيش فايدة من تدريبه ولا نحاول تانى معاه
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]


من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
SAMER (04-11-2013)
قديم 02-29-2012, 03:56 PM   رقم المشاركة : [3]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *
 
مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي



Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amin hegazy مشاهدة المشاركة
موضوع جميل وشيق فعلا وشكرا على المجهود المبذول
بس ليا سؤال بعد اذنك ايه الفترات اللى بياخدها الصقر في كل مرحله بالتقريب وهل لو المدة دي زادت تيبقى مفيش فايدة من تدريبه ولا نحاول تانى معاه

الفترة ديه بتعتمد ع عاملين اساسيين
و طريقتك و اسلوبك في التدريب و صبرك و هدوء اعصابك و قوتك
و قابلية الصقر ع التدريب

ممكن تدرب صقر خلال اسبوعين و ممكن 3 اسابيع و ممكن شهر ممكن اكتر
و زي ما بيقولوا لا يأس مع الحياة و لا حياة لمن تنادي ههههه تحاول تاني المهم الصبر و ان شاء الله مش هيزيد عن شهر و طبعا بتعتمد ع الخبرة متزعلش انك اول مقدرتش من اول مرة كله بالتدريب برده :)
فكله بيعتمد ع العامليين السالف ذكرهم لكن الاكثر تأثير هو العامل الخاص بالمدرب
الموضوع عامل زي تدريب الكلاب بالظبط بس معادا بعض الفروقات :)
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-01-2012, 05:01 PM   رقم المشاركة : [4]
koktal
صياد مجتهــد
 
مزاجي
رايق
شكراً: 37
تم شكره 39 مرة في 29 مشاركة

الملف الشخصي



koktal صياد بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

koktal غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

موضوع جميل جدا ومفيد جدا
يشعرك بالنزول فورا وشراء صقر وتدريبه فى الحال
شكرا للمجهود وخالص تحياتى
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-01-2012, 09:23 PM   رقم المشاركة : [5]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *
 
مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي



Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koktal مشاهدة المشاركة
موضوع جميل جدا ومفيد جدا
يشعرك بالنزول فورا وشراء صقر وتدريبه فى الحال
شكرا للمجهود وخالص تحياتى


ههههه طب يلا يا باشا انزل جيبلك واحد في السريع هههههه

نورت الموضوع بمرورك
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-02-2012, 12:10 AM   رقم المشاركة : [6]
احمد فتحي
صياد متميــــز
 
مزاجي
تعبانة
شكراً: 29
تم شكره 126 مرة في 109 مشاركة

الملف الشخصي




احمد فتحي صياد بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

احمد فتحي غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

تسلم ايدك ياكبير
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-03-2012, 03:57 AM   رقم المشاركة : [7]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *
 
مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي



Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحي مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك ياكبير
نورت يا باشا الموضوع بمرورك :)
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-03-2012, 04:51 AM   رقم المشاركة : [8]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠
 
مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي




كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

موضوع جامد جدا يا عمووور و معلومات مفيدة عن تربية الصقوووور هههههههه

تسلم أيد يا غالي و لك مني أحلي تقييم .. تحياتي لك.
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-03-2012, 12:09 PM   رقم المشاركة : [9]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *
 
مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي



Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
موضوع جامد جدا يا عمووور و معلومات مفيدة عن تربية الصقوووور هههههههه

تسلم أيد يا غالي و لك مني أحلي تقييم .. تحياتي لك.

طب ايه ؟؟ مش ناوي تجيب واحد تربيه ههههههههههه اهو يساهم في الصيد و هيصطاد اسرع من البنادق هههههههه و هتغيظ الجميع و ربنا يستر عليا انا
نورت يا باشا
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 05-25-2012, 09:16 PM   رقم المشاركة : [10]
z e k o
صياد جـديــد
 
مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة

الملف الشخصي



z e k o صياد بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

z e k o غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تربية و تدريب الصقور علي الصيد

الله ينور يا شباب
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة



المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ادوات تدريب الصقور بالصور Amr Axel الصيد بالصقــور 19 11-04-2013 09:58 PM
تدريب الكلب علي احضار الصيد Amr Axel الصيد بالكلاب 25 11-04-2013 09:56 PM
معلومات و بحث عن تربية الكلاب و الكلاب البوليسية و كلاب الصيد و الحراسة (منقول) Andria الصيد بالكلاب 9 03-15-2012 12:27 AM
تدريب الكلاب على احضار الصيد Essam Assem الصيد بالكلاب 9 03-15-2012 12:14 AM
تدريب الصقور احمد عبد العليم الصيد بالصقــور 1 03-12-2012 11:06 PM


الساعة الآن 08:37 AM


جميع الحقوق محفوظة لمنتدى رابطة الصيد والرماية.
. v1.1.1 (Pro).

Security team