الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > ورشــــة أسلحة الصيد

ورشــــة أسلحة الصيد قسم يهتم بصيانة و تعديلات البنادق و حل المشاكل الشائعة.

قديم 03-14-2012, 02:25 PM   رقم المشاركة : [11]
elnawawy
صياد متميــــز

مزاجي
مبسوط
شكراً: 241
تم شكره 161 مرة في 133 مشاركة

الملف الشخصي

elnawawy صياد نشيط بالرابطةelnawawy صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

elnawawy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: أيه أفضل أنواع الخشب للدبشك

افضل انواع خشب صناعة البندقية تكون من الجوز والارو بدون منازع ويكونو الاغلي دائما في المقارنة في كل الاسلحة .
لاكن اذا اردت الخيال فأستخدم خشب التك ( teak wood ) فهو من اصلب انواع الاخشاب - ان لم يكن اصلبها فعلا - ومقاوم للهرش والاحتكاك وهو لابتأثر بالعوامل الجويه ويتحمل درجات حراره عالبه وكذلك لابتاثر بالماء تقريبا لدرجه انه استخدم قديما في عمل بلاط لرصف الطرق في بعض دول شرق اسيا لوفرته هناك ( المعلومة الاخيرة من شخص سافر الي اغلب دول جنوب شرق اسيا ورأها رؤي العين ) يعني خشب في قوة الحديد ويتحمل الماء والرطوبه .
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم elnawawy

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-14-2012, 10:38 PM   رقم المشاركة : [12]
Fesal
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 16 مرة في 14 مشاركة

الملف الشخصي

Fesal صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Fesal غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Andria مشاهدة المشاركة
شويه صور
هوا دا الكلام
التوقيع لا اله الا الله

قديم 03-14-2012, 10:40 PM   رقم المشاركة : [13]
Fesal
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 16 مرة في 14 مشاركة

الملف الشخصي

Fesal صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Fesal غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elnawawy مشاهدة المشاركة
افضل انواع خشب صناعة البندقية تكون من الجوز والارو بدون منازع ويكونو الاغلي دائما في المقارنة في كل الاسلحة .
لاكن اذا اردت الخيال فأستخدم خشب التك ( teak wood ) فهو من اصلب انواع الاخشاب - ان لم يكن اصلبها فعلا - ومقاوم للهرش والاحتكاك وهو لابتأثر بالعوامل الجويه ويتحمل درجات حراره عالبه وكذلك لابتاثر بالماء تقريبا لدرجه انه استخدم قديما في عمل بلاط لرصف الطرق في بعض دول شرق اسيا لوفرته هناك ( المعلومة الاخيرة من شخص سافر الي اغلب دول جنوب شرق اسيا ورأها رؤي العين ) يعني خشب في قوة الحديد ويتحمل الماء والرطوبه .
بس انا عايز حاجه متوفره في مصر ومتكونش تمنها خيالي او نادره بحيث ان الواحد يدوخ عليها .

سؤال هل محمود شلبي بيعملها بتمن خيالي ولا في رنج كام؟

انا بصراحه نفسي احمل حاجه علي مزاجي اتعلم انا بأيدي من الأخر اعد انا نا فيها حتي لو هتاخد شهر او اتنين
التوقيع لا اله الا الله

قديم 03-15-2012, 10:52 PM   رقم المشاركة : [14]
elnawawy
صياد متميــــز

مزاجي
مبسوط
شكراً: 241
تم شكره 161 مرة في 133 مشاركة

الملف الشخصي

elnawawy صياد نشيط بالرابطةelnawawy صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

elnawawy غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fesal مشاهدة المشاركة
بس انا عايز حاجه متوفره في مصر ومتكونش تمنها خيالي او نادره بحيث ان الواحد يدوخ عليها .

سؤال هل محمود شلبي بيعملها بتمن خيالي ولا في رنج كام؟

انا بصراحه نفسي احمل حاجه علي مزاجي اتعلم انا بأيدي من الأخر اعد انا نا فيها حتي لو هتاخد شهر او اتنين
كلهم موجودين في مصر فالجوز مثلا يصنع منه اله العود المنتشر تصنيعها بمصر ويدخل في صناعه بعض انواع الاثاث ايضا ودي صورة للتعرف علي شكل الخشب الجوز علي بندقية لتقريب الشكل لذهنك ( لاحظ اشكال الخطوط العريضه المميزه للخشب واللتي تعطيه شكله الجمالي ولونه الغامق قليلا )

ودي صوره لخشب الارو الاكثر انتشارا لاستخدامه في اغلب الموبيليا ( لاحظ لونه الافتح قليلا وخطوطه الارفع ) ويمكن طبعا جعل اللون اغمق بسهوله عن طريق اضافه وش او اكثر في مرحله الدهان
ويمكن الرجوع لمحمود شلبي لمعرفه التفاصيل والاخشاب اللتي يعمل بها لاكنهم متوافرين في مصر بسهوله ( ما عدا التك طبعا نادر وغالي )
وابلغنا بالتفاصيل وكلنا تحت امرك .
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم elnawawy

قديم 03-16-2012, 12:22 AM   رقم المشاركة : [15]
راغب
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 114 مرة في 74 مشاركة

الملف الشخصي

راغب صياد نشيط بالرابطةراغب صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

راغب غير متواجد حالياً

بص ياسيدى كل انواع الخشب اللى تحب تعملها هتلاقيها ان شاء الله فى مصر
لكن الاول لازم نعرف ان المساله هى مفاضله ما بين متانه وجمال الخشب وبين التكلفه الماديه له
مثلا انا لقيت نوع عندنا فى دمياط اجمل وامتن من الجوز زى اللى فى الصوره المرفقه وبستعملوه بديل للشاكوش فى بعض المهن لكن تكلفه الخشبه لوحدها لقيتها حوالى 300 جنيه والسبب فى كده ان النوع ده من الشجر مش بيبقى مقاسات لكنه فروع صغيره وعشان تطلع حته تكفى مقاس الدبشك لازم توصى عليها مخصوص ففضلت انى اشتغل بالزان
على العكس عندك خشب السويد رخيص وجميل لكن متانه ضعيفه لدرجه استبعاده من المعادله
خشب المراكب مش عارف اسمه بالظبط لكنه متين جدا جدا لدرجه ان معظم النجارين يرفضوا يشتغلوا فيه لانه بيبوظ لهم العده لكن لالاسف غالى جدا وكمان تقيل جدا لدرجه انه يبوظ وزن البندقيه
الزان والارو هم وسط فى كل شئ من حيث الشكل والوزن والسعر
الجوز موجود لكنه قليل شويه عشان كده غالى

ولو احتجت اى استفسار او مساعده انا تحت امرك
الصور المرفقة

قديم 03-16-2012, 02:35 AM   رقم المشاركة : [16]
اسلام
صياد

مزاجي
رايق
شكراً: 1
تم شكره 4 مرة في 4 مشاركة

الملف الشخصي

اسلام صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اسلام غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راغب مشاهدة المشاركة
بص ياسيدى كل انواع الخشب اللى تحب تعملها هتلاقيها ان شاء الله فى مصر
لكن الاول لازم نعرف ان المساله هى مفاضله ما بين متانه وجمال الخشب وبين التكلفه الماديه له
مثلا انا لقيت نوع عندنا فى دمياط اجمل وامتن من الجوز زى اللى فى الصوره المرفقه وبستعملوه بديل للشاكوش فى بعض المهن لكن تكلفه الخشبه لوحدها لقيتها حوالى 300 جنيه والسبب فى كده ان النوع ده من الشجر مش بيبقى مقاسات لكنه فروع صغيره وعشان تطلع حته تكفى مقاس الدبشك لازم توصى عليها مخصوص ففضلت انى اشتغل بالزان
على العكس عندك خشب السويد رخيص وجميل لكن متانه ضعيفه لدرجه استبعاده من المعادله
خشب المراكب مش عارف اسمه بالظبط لكنه متين جدا جدا لدرجه ان معظم النجارين يرفضوا يشتغلوا فيه لانه بيبوظ لهم العده لكن لالاسف غالى جدا وكمان تقيل جدا لدرجه انه يبوظ وزن البندقيه
الزان والارو هم وسط فى كل شئ من حيث الشكل والوزن والسعر
الجوز موجود لكنه قليل شويه عشان كده غالى

ولو احتجت اى استفسار او مساعده انا تحت امرك
يعنى ممكن حضرتك تفيدنا اية نوع الخشب فى البنادق العريقة مثل الديانا وخصوصا ال54 او الجامو والنوريكا
علشان نعرف بيستعملو اية من الخشب من فضلك
قديم 03-16-2012, 01:05 PM   رقم المشاركة : [17]
راغب
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 114 مرة في 74 مشاركة

الملف الشخصي

راغب صياد نشيط بالرابطةراغب صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

راغب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام مشاهدة المشاركة
يعنى ممكن حضرتك تفيدنا اية نوع الخشب فى البنادق العريقة مثل الديانا وخصوصا ال54 او الجامو والنوريكا
علشان نعرف بيستعملو اية من الخشب من فضلك
انا شوفت فى الديانا الزان والارو والجوز كذلك الاسبانى لكن الغالبيه اللى شوفتها وضربت بها كانت زان وفى انواع شوفتها اقل من الزان كمان وقريبا ان شاء الله هيكون فى موضوع للتوضيح اكتر
قديم 03-17-2012, 03:04 PM   رقم المشاركة : [18]
Talaat Bekhit
صياد مجتهــد

مزاجي
تعبان
شكراً: 242
تم شكره 202 مرة في 126 مشاركة

الملف الشخصي

Talaat Bekhit صياد نشيط جدا بالرابطةTalaat Bekhit صياد نشيط جدا بالرابطةTalaat Bekhit صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Talaat Bekhit غير متواجد حالياً

الأخ الفاضل صاحب الموضوع أحبائي من قامو بالمشاركة أسمحوا لي أن أنضم لهذا الموضوع فأنا صياد عجوز وفي نفس الوقت دارس جيد ومحب للخشب وأنواعه
ومع كل أحترامي لكل من قام بالرد فلقد قام بذكر جزء سليم 100% ولكنه يظل جزء وأسمح لي أن أقوم لك بتربيط هذه الأجزاء بعضها ببعض
أولا أيه نوع البندقية التي تريد عمل دبشك لها ( لا أقصد بسؤالي الماركة ولكن أقصد هل هي رش أم خرطوش أم رصاص) يجب أن تعلم أن البندقية الرش وخاصة التي تعمل بنظام السوستة أكبر جزء فيها هو الدبشك ولذلك لا يصنع أبدا من خشب الجوز ( شجر ثمرة عين الجمل)رغم جمال هذا الخشب ومتانته وذلك بسبب وزنه فأذا صنعت منه دبشك ستكره نفسك والبندقية أما البندقية الخرطوش فكل مابها الديل كما نطلق عليه والسكينه ودول مفرغين ( دي حكاية تانية نتكلم عليها في موضوع كبير ومستقل) وخشب الجوز أن ووجد في مصر فلن تجد قطعه مبخرة بصورة سليمة 100% وهنا الخطر بعينه لأنك ممكن بعد ماتعمل دبشك تجده مع الوقت بيلف في أتجاه هذا بالأضافة للوزن كما ذكرت سلفا ( شركة بريتا تتعامل مع أرقي وأكبر المصانع التي تقوم بتجفيف يصل لنسبة 100% قبل أن تبدأ تصنيع الخشب دباشك) وشركة هولاند أند هولاند هي الوحيدة التي لازالت تستخدم خشب الجوز الفرنسي الذي يشبه الرخام في ألوانه وتمويجاته ويتميز بصلابة خرافية وهو علي وشك الأنقراض وهذا أحد أسرار الأرتفاع المهول في سعر البندقية أما الصديق العزيز الذي يقترح خشب التيك فهو أثقل وزنا وأصعب في تشغيله عن الجوز مثله مثل الماهوجني ويمتاز خشب التيك بأن صلابته تكمن في كونه قطع ضخمة علي بعضها وعندما تحاول تشكيله وأن نجحت فأنه ينكسر بمنهي السهولة من النقطة الضعيفة مثل الحديد الزهر وشركات السلاح سبقتنا قديما بكل هذه المحاولات . نهاية الكلام (العزيزي والزان والأرو)بالأضافة لأنواع أخري لن تجدها بمصر من أفضل مايكون لبندقية رش وأن كان الأخير من المتاح برضه تقيل نوعا ما .
أتمني أن أكون قد أفدتك ولك التحية أنت وكل من شارك بالموضوع.
التوقيع
إذا غامَرْتَ في شَرَفٍ مَرُومِ فَلا تَقنَعْ بما دونَ النّجومِ
فطَعْمُ المَوْتِ في أمْرٍ حَقِيرٍ كطَعْمِ المَوْتِ في أمْرٍ عَظيمِ

2 أعضاء قالوا شكراً لـ Talaat Bekhit على المشاركة المفيدة:
ammaruk2000 (03-19-2012), Mero1x (03-17-2012)
قديم 03-17-2012, 05:22 PM   رقم المشاركة : [19]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amin Hegazy غير متواجد حالياً

بسم الله ما شاء الله رد خبير فعلا واعتقد انا كتير جدا استفادو منه
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

قديم 03-18-2012, 02:39 AM   رقم المشاركة : [20]
Talaat Bekhit
صياد مجتهــد

مزاجي
تعبان
شكراً: 242
تم شكره 202 مرة في 126 مشاركة

الملف الشخصي

Talaat Bekhit صياد نشيط جدا بالرابطةTalaat Bekhit صياد نشيط جدا بالرابطةTalaat Bekhit صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Talaat Bekhit غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amin hegazy مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله رد خبير فعلا واعتقد انا كتير جدا استفادو منه
حبيبي يا أمين
ده بس من زوقك
وأنا لا أستحق كل هذا
فلا جديد تحت الشمس