الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام

الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 03-17-2012, 03:30 PM

lilkapo
صياد
مزاجي
رايق
شكراً: 1
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  lilkapo غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

lilkapo صياد بالرابطة

Wink هاااى بور (طب فاهمنى)

الواحد من كتر مسمع الكلمة دى وبيسال نفسو سؤال واحد
هوا انا كنت بصطاد بالرمسيس زمان ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى حاجة نفسى اتكلم معاكم فيها
الوقت لو على افتراض مثلا ان الكرال 240 متر / الثانية اقل او اكتر مش موضوعنا
بس دة لية معنى واحد بالنسبالى وهو ان سرعة الرشاية بتوصل 240 متر فى الثانية صح كدة ولا كلامى غلط؟
طب يبقى معنى كلامى برضو ان الطلقة فى ثانية واحدة هتوصل لحد 240 متر مش دة برضو منطقى؟؟؟؟؟؟
طيب لما الرشاية بتوصل فى ثانية واحدة ل 240 متر يبقى لو فى طريدة على بعد 240 متر الرشاية خلال ثانية هتوصلها الموضوع دة مش غريب حبتين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طب الرشاية بعد الثانية الاولى مصيرها اية ؟؟؟؟؟؟ مهو مش معقولة حتى ان البندقية بتضرب بيها الرشاية وبعد ثانية واحدة تقع ولا اية؟على الاقل كدة وعلى اقل تقدير هتقعد فى الجو 5 الى 10 ثوانى
خلينا نقول انها هتقعد فى الجو بس 5 ثوانى وتقع ودة طبعا مش صح وخلال ال5 ثوانى هتفقد سرعتها وتبقى 200 متر بس فى الثانية
يبقى بحسبة بسيطة وعلى قد فهمى الغريب 200 x ال5 ثوانى = 1000 متر
طب مدة يخلينى برضو نقول ان لو الرشاية اصابت هدف لحد 300 او 400 متر هتبقى برضو بقوتها؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لا انا تقريب بخرف وحسباتى غلط واكيد هلاقى الى يفهم ويركز فى كلامى ويفهمنى بمنطق ان كلامى غلط
بس اتمنى الاول بس تركز اوووووووووووى فى الكلام وتفكر فية بالطريقة الى شرحتها
وجاوبنى بدون نقل عن كلام اى شخص
يا رب تكون رسالتى وفكرتى وصلت وانا مقصدش الكرال لا انا بعطى مثال بس
واشكر الجميع على رحب صدرهم للاستفسار الغريب دة
اخوكم
ابو ابراهيم
قديم 03-17-2012, 05:05 PM   رقم المشاركة : [2]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هاااى بور (طب فاهمنى)

اولا اهلا و سهلا بيك يا وليد باشا , ثانيا انت كلامك فيه ثغرة صغيرة اوى اوى و هى ان السرعة بتاعة اى بندقية ( اللى هيا مثلا ف الكرال 240 م/ث تزيد او تقل مش هيا دى المشكلة ) بتتقاس عند فوهة البندقية لان السرعة بتتغير او بمعنى ادق بتقل طبقا لعوامل كتير بتاثر على السرعة دى زى وزن الرشة و علاقتها بعجلة الجاذبية الارضية و زى مقاومة الهواء للرشة و زى ...... و حاجات كتير بتقلل السرعة و بالتالى ف هيا سرعتها عند الفوهة مثلا 240 م/ث و بعد 10 متر مثلا 220 م/ث و بعد 20 متر مثلا 180 م/ث و بعد 30 متر مثلا 120 م/ث و هكذا و بالتالى يبقى فهمك صحيح ف ان مستحيل الرشة هتوصل لـ 240 متر ف ثانية واحدة و بالتالى مستحيل ف انها هتوصل لـ 2400 متر فـ 10 ثوانى بس فهمك غلط ف حكاية ان السرعة ثابتة
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
3 أعضاء قالوا شكراً لـ Yousef A. Raafat على المشاركة المفيدة:
ahmed (03-18-2012), Essam Assem (03-17-2012), Mero1x (03-18-2012)
قديم 03-17-2012, 05:38 PM   رقم المشاركة : [3]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amin Hegazy غير متواجد حالياً

كلام أ/ احمد تمام وسليم 100%
وعشان الموضوع يكون اكثر وضوح
اقتباس:
سرعة البندقية بأستخدام الجامو ماتش عند مسافة :

10 متر = 219 م/ث

20 متر = 200 م/ث

40 متر = 167 م/ث

60 متر = 140 م/ث

80 متر = 117 م/ث

100 متر = 98 م/ث
ده من موضوع كان عامله أ/ كريم لمعرفه معلومات اكثر عن بندقيتك وتقدر تراجع الموضوع في الرابط ده
http://www.egypthunter.com/vb/showth...?t=1902&page=2
وهتلاقي فيه كمان منحنى الرماية للرشة وهتوضحك القصه دي بالكامل
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

3 أعضاء قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
Essam Assem (03-17-2012), Mero1x (03-18-2012), sameer (03-17-2012)
قديم 03-17-2012, 07:10 PM   رقم المشاركة : [4]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

اقتباس:
الواحد من كتر مسمع الكلمة دى وبيسال نفسو سؤال واحد
هوا انا كنت بصطاد بالرمسيس زمان ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى حاجة نفسى اتكلم معاكم فيها
الوقت لو على افتراض مثلا ان الكرال 240 متر / الثانية اقل او اكتر مش موضوعنا
بس دة لية معنى واحد بالنسبالى وهو ان سرعة الرشاية بتوصل 240 متر فى الثانية صح كدة ولا كلامى غلط؟
طب يبقى معنى كلامى برضو ان الطلقة فى ثانية واحدة هتوصل لحد 240 متر مش دة برضو منطقى؟؟؟؟؟؟
طيب لما الرشاية بتوصل فى ثانية واحدة ل 240 متر يبقى لو فى طريدة على بعد 240 متر الرشاية خلال ثانية هتوصلها الموضوع دة مش غريب حبتين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

النقطة اللي حضرتك أثرتها قد تخطر ببال العديد من الأعضاء و من الضروري فهمها جيدا فأرجو أن تركزززززززززز أنت كمان هـــهههههههههههه

السرعة في الكرال كما تفضلت سيادتك و قلت أنها 240 م / ث و دة معناه أن المفترض أن يصل المقذوف ( الرشة ) لمسافة 240 متر خلال ثانية واحدة ، و السرعة عموما تساوي معدل تغير المسافة في الزمن.

و لكن هذا الكلام لا يحدث في الحقيقة مع الرشة لأن هناك عوامل أخري تؤثر عليها مثل ( أحتكاكها بالهواء - و الجاذبية الأرضية ) مما يجعلها تفقد الطاقة الحركية التي أستمدتها في بداية إنطلاقها من الهواء المضغوط بالبندقية.

و معني الكلام السابق أن الطاقة التي تدفع المقذوف تتناقص ( عجلة نتاقصية ) و بالتالي السرعة تقل خلال رحلة المقذوف بالهواء كما وضح الزملاء بالمشاركات السابقة ، فالسرعة عند العشرين متر الأولي من رحلة المقذوف أكبر من السرعة عند مسافة ال 60 متر مثلا ، و يسقط المقذوف المقذوف بعد مسافة معينة بعدما يفقد طاقتة بالكامل ، و يقال عن هذه المسافة ( المدي الكلي للمقذوف ).

لو الشرح دة مش كافي ممكن أوضح لحضرتك بشكل أخر .. تحت أمرك و تحياتي لك.
2 أعضاء قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
ahmed (03-18-2012), Essam Assem (03-17-2012)
قديم 03-17-2012, 07:40 PM   رقم المشاركة : [5]
lilkapo
صياد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

lilkapo صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اة بجد انا بحب اتفحص واتلصص اووووى
ههههههههههههههههه
بصو انا قصدى اية وهتكلم على كلامكم انتو مش كلامى انا ان فى عوامل بتاثر على المقزوف او الرشة الى بتخرج من الماسورة
طب مع كل الى قولتوة دة هنعمل اوكازيون ونقول ان الرشة مع العوامل دى كلها هتقل النص يعنى 100 مش 120 تمام طب مهى نفس الحكاية يعنى بكدة ممكن تبقى الاصابة لحد فوق 200 متر فى الكرال

طب كيمو احنا واحنا مسافرين بالعربية مثلا بنعرف احنا هنوصل فى قد اية ازاى مش بنبص على عداد السرعة ولو مثلا همشى 130 كيلو فى الساعة يبقى معنى كلامى انى خلال ساعة هقطع 130 كيلو

بلاش كل دة ممكن اعرف الكرال مثلا خلال ثانية هتقطع مسافة قد اية؟
وخلال 5 ثوانى تقطع قد اية بالتقريب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وطبعا يا كيمو يشرفنى اكون تلميزك واسف لحرف ال ز لاب توب مهبب بقى
واحبك توضحلى اكتر من فضلك
قديم 03-17-2012, 07:43 PM   رقم المشاركة : [6]
Essam Assem
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 424
تم شكره 1,075 مرة في 564 مشاركة

الملف الشخصي

Essam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Essam Assem غير متواجد حالياً

بسم الله ما شاء الله عليكم يا رجالة بصراحة انا فى ايدى شغل دلوقتى لاكن كالمعتاد فاتح طبعا صفحة الموقع دائما امامى وكنت منتظر اخلص شغلى واكتب مشاركة توضحية لاخى الكريم ولكن ما شاء الله فى وحوش وخبراء فى الصيد والرماية يتسابقون دائما فى اعضاء معلومة او تقديم خدمة لاخوانة فى الرابطة بصراحة بارك الله لكم جميعا
وتحياتى للجميع
التوقيع
يجب ان ندخل الى قلوبنا حب هذه الهواية التي كانت وستبقى عنوانا للرجولة وتعكس اخلاق الصياد العالية فى حياتنا اليومية وعلى هذه الصفحات الالكترونية
[SIGPIC][/SIGPIC]
من مواضيعي في هذا القسم Essam Assem

قديم 03-17-2012, 07:48 PM   رقم المشاركة : [7]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilkapo مشاهدة المشاركة
اة بجد انا بحب اتفحص واتلصص اووووى
ههههههههههههههههه
بصو انا قصدى اية وهتكلم على كلامكم انتو مش كلامى انا ان فى عوامل بتاثر على المقزوف او الرشة الى بتخرج من الماسورة
طب مع كل الى قولتوة دة هنعمل اوكازيون ونقول ان الرشة مع العوامل دى كلها هتقل النص يعنى 100 مش 120 تمام طب مهى نفس الحكاية يعنى بكدة ممكن تبقى الاصابة لحد فوق 200 متر فى الكرال

طب كيمو احنا واحنا مسافرين بالعربية مثلا بنعرف احنا هنوصل فى قد اية ازاى مش بنبص على عداد السرعة ولو مثلا همشى 130 كيلو فى الساعة يبقى معنى كلامى انى خلال ساعة هقطع 130 كيلو

وخلال 5 ثوانى تقطع قد اية بالتقريب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معلش انا ليا استفسار انت تقصد المدى المؤثر للرشة وتقدر تصيب بيه الطريدة بتاعتك ولا الرشه توصل لمسافه اد ايه وخلاص
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
Tarabeishy (03-17-2012)
قديم 03-17-2012, 08:45 PM   رقم المشاركة : [8]
lilkapo
صياد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

lilkapo صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

معلش انا ليا استفسار انت تقصد المدى المؤثر للرشة وتقدر تصيب بيه الطريدة بتاعتك ولا الرشه توصل لمسافه اد ايه وخلاص

الاتنين لو تكرمت
وعلى فكرة انتا شخص بجد انا بحترمو جدا لانو بيهتم فعلا انو يفيد غيرو

عصومة باشا تصدق بالله العلى العظيم
انا بصطاد من اكتر 18 عام ولية خبرة فى الصيد من ايام النبل والرمسيس لما كانت ب 60 جنية ويمكن اقل كمان
والفكرة بس ان حابب اوضح حاجة ووجهة نظر
بلاش تسخن علينا كدة اوووى يا كبير
خدنا تحت جناحاتك اخواتك غلابة
هههههههه
على فكرة انا بهزر يا عصام ويعلم الله مدى احترامى وحبى لك كاخ فى الله
قديم 03-17-2012, 09:18 PM   رقم المشاركة : [9]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:

الاتنين لو تكرمت
وعلى فكرة انتا شخص بجد انا بحترمو جدا لانو بيهتم فعلا انو يفيد غيرو

عصومة باشا تصدق بالله العلى العظيم
انا بصطاد من اكتر 18 عام ولية خبرة فى الصيد من ايام النبل والرمسيس لما كانت ب 60 جنية ويمكن اقل كمان
والفكرة بس ان حابب اوضح حاجة ووجهة نظر
بلاش تسخن علينا كدة اوووى يا كبير
خدنا تحت جناحاتك اخواتك غلابة
هههههههه
على فكرة انا بهزر يا عصام ويعلم الله مدى احترامى وحبى لك كاخ فى الله
ياباشا احنا كلنا بنتعلم والله انت من كلامك كده اقدم منى في الموضوع ده بكتير قوى بس بنحاول بجمع معلومات ونعرف عشان نجاري كوكبه الصيدين بالمنتدى
بص يا باشا بالنسبة للمدى المؤثر وفقا للحسابات 80 متر ودي مسافه كبير وممكن تزيد عن كده شويه لو الاصابه في منطقه قاتله هيت شوت أو القلب
لكن اد ايه تقريبا أقصى مدى ممكن توصل ليه الرشه مش عارف بصراحه لأن بعد كده مش هيكون ليها فايدة لأن الطاقة الحركية بتاعتها هتكون منحفضه جدا
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 03-17-2012, 09:31 PM   رقم المشاركة : [10]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

اقتباس:

وخلال 5 ثوانى تقطع قد اية بالتقريب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جميل جدا الكلام دة .. حضرتك بتقارن بين البندقية و العربية .. تمام كدة بص بقي يا سيدي :

لو عاوزين نقارن بين البندقية و العربية مثلا فهناك فرق في نقطة واحدة فقط و هي ان العربية حضرتك بتفضل دايس بنزين و ماشي علي سرعة ثابتة ، و لذلك السرعة لا تتناقص لأنك دائما أبدا موفر للعربية الطاقة اللي بتخليها تمشي بنفس السرعة دي .. و بالتالي هتصل لمسافة الـ 130 كيلو ( اللي حضرتك فرضتها ) في نفس الزمن و هو ( ساعة ).

لكن لو تخيلنا أن حضرتك دوست بنزين جامد جدا لغاية لما وصلت لسرعة 130 كم / ساعة مثلا .. و فجأة رفعت رجلك من علي دواسة البنزين .. مش المنطقي أن السيارة هتتباطأ سرعتها تدريجيا حتي تقف تماما ، دة اللي بيحصل مع المقذوف بالضبط في البندقية ، فالسرعة التي توفرها البندقية للمقذوف هي 240 م/ث مرة واحدة في الكرال مثلا ، يعني بالعربي كدة الطاقة الحركية بياخدها المقذوف مرة واحدة و بينطلق بعدها و تتناقص سرعتة تدريجيا و لا يستمد الطاقة مرة أخري من البندقية .. لكن في السيارة يظل السائق ضاغطا علي دواسة البنزين بصورة مستمرة و بمعني أخر يظل يعطيها طاقة حركية طول المشوار .. و دة الفرق البسيط أتمني تكون وضحت الصورة ، و فيزيائيا تسمي سرعة المقذوف سرعة غير منتظمة لانها تتناقص تدريجيا لأن الطاقة الحركية للمقذوف تتغير بتغير الزمن ، أما السيارة فسرعتها منتظمة و ثابتة خلال الزمن حسب رغبة السائق و تحكمة فيها.

أما بالنسبة للكرال فحسابيا و بأستخدام الرش الماتش خلال ثانية هتقطع مسافة 115 متر تقريبا ، و خلال 5 ثواني أكيد هتكون وقعت هههههههه.

أتمني أن تكون إجابتي مفيدة و تحت أمرك في أي أستفسار أخر.

تحياتي لك و للجميع.