الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البري > صـــور و فيـديــو رحلات الصيد البري

صـــور و فيـديــو رحلات الصيد البري قسم خاص بالصور و مقاطع الفيديو لرحلات و طلعات الصيد البرية لأعضاء الرابطة.

قديم 04-06-2012, 07:12 PM

Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم
مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

افتراضي طلعة صغيرة بعد انقطاع طويل

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ,

النهاردة الصبح بدون ترتيب مسبق قررت انى اطلع اصطاد و اجرب البيونير B21 فى الصيد بعد ما حليت المشكلة البسيطة اللى كانت فيها و بعد ما ظبط السكوب و شوفت التجميع اللى كان ممتاز بالنسبالى ( http://www.egypthunter.com/vb/showth...ED%E6%E4%ED%D1 ) المهم , طلعت الساعة 7 الصبح و روحت على المكان اللى بصطاد فيه و انا ف طريقى لهناك شوفت كام غراب سميت الله و قولت اريحهم ضربت على اول غراب طار , تانى واحد طار و بعدين ضربت على غراب بس من مسافة قريبة شوية ( من 10 لـ 15 متر تقريبا ) و وقع بس مماتش فضل يجرى و فضل ينعق لقيتهم اتلمو غربان كتير انا مخوفتش طبعا ( و ماية دافيااااااه , حتى و انا كبير يا جدعان ) المهم جربت اضرب عليهم و مفيش واحد منهم وقع المهم قولت يبقى السكوب خلف تانى ( و ده طبيعى لانه نوع مش قوى و مع الضرب بيها كتير بلاحظ ان مسامير الظبط بتاعته بتخلف ) المهم روحت المكان اللى بصطاد منه و ظبط السكوب تانى بس على مسافة حوالى 35 ياردة و جربت الضرب و كان راااائع الحمد لله و اتوكلت على الله و مشيت شوية بالعربية لقيت غراب مش واخد باله قومت ضاربه و انا برضه مش مطمن اوى للسكوب بس لقيته اتقفل , قولت اكمل لقيت سرب حمام اعتقد انه برى ضربت على كبيرهم و الحمدة لله اتقفل برضه و كملت اليوم غربان و يمام و ضربت على غراب من مسافة كبيرة لدرجة انى و الله توقعت انها مش هتيجى فيه او على الاقل مش هتقفله بس المفاجأة انها خذلتنى امرة دى و قفلته و فرحتنى جدا , مدة الطلعة كمانت تقريبا ساعة و نص لانى وصلت المكان اللى بصطاد منه على حوالى الساعة 7 و ربع و مشيت الساعة 9 الا ربع و الرش جامو ماتش و الحصيلة كلها كانت عبارة عن 5 غربان و 4 يمامات منهم يمامة وقعت ف مكان ملقتهاش فيه و حمامة كبيرة و حجمها غريب عليا برغم ان شكلها برى الا ان حد من اصحابى اللى بيربو حمام قاللى الحجم ده مش حجم البرى و كمان و انا بنضفه لقيته كل اللى واكله ما بين ذرة و قواقع صغيرة و ده اللى انا مستغربه جدا , طبعا طولت عليكم بس اسيبكم مع الصور و فيديو المسافة اللى الغراب المسكين اتقفل منها

ده اول غراب اتقفل و الوحيد اللى عرفت اصوره لان الباقين كانو من مسافات تتراوح من 20 لـ 30 متر و كانو بيبقو ف اماكن معرفتش اوصلها علشان اصورهم

و دى المسافة اللى انا بعتقد انها كبيرة و اللى الغراب اتقفل منها , و يا ريت حد يقدر المسافة دى و يقوللى ( مكان الضرب من العربية و مكان الغراب كان واقف على الضفة التانية من الترعة مكان مانا عامل زووم ف الفيديو )

http://youtu.be/wf6xyMmQUS4

و ده دكر الحمام الوحيد اللى جيبته ( بعد ما ده اتضرب باقى السرب طار و محطش تانى ) و كانت مسافة الضرب 32 ياردة ( قايسها )

و دى صورة اللى قدرت اجيبها كلها و لاحظو حجم الحمامة فيها مقارنة باليمام و حد يقوللى ده طبيعى و لا ايه و على فكرة البندقية كانت مكسوفة اوى و هى بتتصور مع الحصيلة دى و كانت عايزة تقوللى كدة هتسوء سمعتى بس انا قولتلها انى هوضح للصيادين انى انا اللى مطولتش علشان مكنتش نايم خالص قبلها

و دى الحصيلة بعد التنضيف و واضح فيها اماكن الاصابات

اسف جدا على التطويل بس فعلا كنت بقالى كتيييييير اوى و الطلعة دى انقذتنى , ده انا كنت قربت انسى مسكة البندقية فعلا , معلش عايز استفسر برضه من الخبراء على حاجة انا شايفها غريبة " ليه كانت كل حاجة بضربها من اى مسافة بتتقفل و مفيش حاجة حاجة اتسرقت مهما كانت المسافة كبيرة او صغيرة مع انى و انا بنضفهم لقيت اماكن لدخول و خروج الرشة ؟؟؟ "
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Yousef A. Raafat على المشاركة المفيدة:
mman2005 (04-12-2012)
قديم 04-06-2012, 07:24 PM   رقم المشاركة : [2]
Hesham.M
صياد مُتـألــق

مزاجي
رايق
شكراً: 49
تم شكره 186 مرة في 156 مشاركة

الملف الشخصي

Hesham.M صياد نشيط جدا بالرابطةHesham.M صياد نشيط جدا بالرابطةHesham.M صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Hesham.M غير متواجد حالياً

افتراضي رد: طلعة صغيرة بعد انقطاع طويل

الله ينوووووووور يا احمد كلام كبيييييير اوى و الحمامة ما شاء الله مقارنة باليمام
التوقيع
My Old Name:Hesham{mafya}a

الصيد ادب مش مسك سلاح[SIGPIC][/SIGPIC]

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Hesham.M على المشاركة المفيدة:
Yousef A. Raafat (04-06-2012)
قديم 04-06-2012, 07:27 PM   رقم المشاركة : [3]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

الواد هشام التييييييييييييييت رد قبل منى يابو يوسف بقى سمحنى يامعلم لسه راجع البيت حالا والله
بس فرحتلك فرحه السنييييييييت يا اناص (واخد بالكانت ؟)
وهى فعلا البندقيه مكسوفه وعشان كده هترجعهالى تانى يابرنس
بجد اصلى اخر حاجه يا عمنا
وعقبال الاسكوب الفظيع المريع اللى جاى فى الطريق
بس متنساش اخواتك الغلابه بقى
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ عادل عبده على المشاركة المفيدة:
قديم 04-06-2012, 07:35 PM   رقم المشاركة : [4]
sameer
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
ملل
شكراً: 950
تم شكره 472 مرة في 343 مشاركة

الملف الشخصي

sameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطةsameer صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

sameer غير متواجد حالياً

تسلم ايدك يا احمد ومبروك تزفير البندقية
و ان شاء الله الطلعة الجاية تنزل بدري شوية و توقع باقي سرب الحمام كله
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ sameer على المشاركة المفيدة:
قديم 04-06-2012, 07:36 PM   رقم المشاركة : [5]
mibrahem
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 66
تم شكره 100 مرة في 88 مشاركة

الملف الشخصي

mibrahem صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mibrahem غير متواجد حالياً

الله ينور ياباشا احلى شغل بالبيونير بس الرك على الصياد
التوقيع
سبحان الله والحمد الله ولاالله إلاالله والله أكبر
م / محمد ابراهيم

من مواضيعي في هذا القسم mibrahem

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ mibrahem على المشاركة المفيدة:
قديم 04-06-2012, 08:08 PM   رقم المشاركة : [6]
drmaged40
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 28
تم شكره 23 مرة في 20 مشاركة

الملف الشخصي

drmaged40 صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

drmaged40 غير متواجد حالياً

طلعه جميله يا ابو حميد ... كده لي عندك فردتين يمام غرامه عشان متصلتش بيا .... استنا بس لما اظبط السكوب الجديد و ننزل المكان السرى البعييييد و نمسحه احسن اتملا حمام و يمام .... كل شويه اعدى بالعربيه عليه و اقول لنفسى الصبر طيب
الف مبروك يا معلم و بالتوفيق دائما :124768107 8fusm49840
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ drmaged40 على المشاركة المفيدة:
قديم 04-06-2012, 09:47 PM   رقم المشاركة : [7]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham.m مشاهدة المشاركة
الله ينوووووووور يا احمد كلام كبيييييير اوى و الحمامة ما شاء الله مقارنة باليمام

الله يخليك يا اتش , على فكرة انت من الاسباب الرئيسية ف انى اطلع النهاردة , علشان بسبب صور طلعاتك فعلا حمستنى انى اخرج و احاول ارجع اصطاد تانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
الواد هشام التييييييييييييييت رد قبل منى يابو يوسف بقى سمحنى يامعلم لسه راجع البيت حالا والله
بس فرحتلك فرحه السنييييييييت يا اناص (واخد بالكانت ؟)
وهى فعلا البندقيه مكسوفه وعشان كده هترجعهالى تانى يابرنس
بجد اصلى اخر حاجه يا عمنا
وعقبال الاسكوب الفظيع المريع اللى جاى فى الطريق
بس متنساش اخواتك الغلابه بقى

معلش يا عدولة على ان اتش سبقك بس يا حبيب قلبى انتو الاتنين ف القلب ( يعنى تقدر تعتبر نفسك الاول مكرر ) , و الحمد لله انى كسرت عقدة الكسل و ظبط السكوب و ربنا يسهل مع السكوب الجديد لما يجى إن شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك يا احمد ومبروك تزفير البندقية
و ان شاء الله الطلعة الجاية تنزل بدري شوية و توقع باقي سرب الحمام كله
الله يسلمك يا سمرة و الحمد لله على تزفيرها , و انت كمان يا ريس صور طلعتك منورة الفيس , و فعلا كان المفروض انزل بدرى بس السرير كان فيه مغناطيس , و موضوع انى اوقع السرب كله ف ده ممكن و على الطاير كمان ( بس هبقى اصحى من النوم و احكيلك )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mibrahem مشاهدة المشاركة
الله ينور ياباشا احلى شغل بالبيونير بس الرك على الصياد
الله يخليك يا محمد باشا , من ذوقك بس و الله يا باشا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmaged40 مشاهدة المشاركة
طلعه جميله يا ابو حميد ... كده لي عندك فردتين يمام غرامه عشان متصلتش بيا .... استنا بس لما اظبط السكوب الجديد و ننزل المكان السرى البعييييد و نمسحه احسن اتملا حمام و يمام .... كل شويه اعدى بالعربيه عليه و اقول لنفسى الصبر طيب
الف مبروك يا معلم و بالتوفيق دائما :124768107 8fusm49840

معلش يا دكتور بس فعلا كانت و لا على البال و لا على الخاطر و كمان الموبيل كان فاصل علشان نسيت الشاحن ف الشغل كالعادة , و إن شاء الله نظبط و نطلع مع بعض على المكان السرى
التوقيع
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

قديم 04-06-2012, 10:19 PM   رقم المشاركة : [8]
smsmn8888
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆

مزاجي
حزين
شكراً: 1,521
تم شكره 872 مرة في 719 مشاركة

الملف الشخصي

smsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

smsmn8888 غير متواجد حالياً

حاجة من الاتنين
للحمامة دي فرخة متنكرة
لليمام دا عصافير منفوخة شوية هههههههه الله عليك وعلي طلاعاتك
التوقيع
يارب اشفي ابني يوسف يارب
ربنا موجود

من مواضيعي في هذا القسم smsmn8888

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ smsmn8888 على المشاركة المفيدة:
قديم 04-07-2012, 12:58 AM   رقم المشاركة : [9]
الــعـربـى
قنــاص مُخضرم

مزاجي
مصدوم
شكراً: 464
تم شكره 707 مرة في 510 مشاركة

الملف الشخصي

الــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الــعـربـى غير متواجد حالياً

تسلم الايادى
وكدا تطلع من وراى طيب
مش تقول
التوقيع
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ
وحسبنا الله ونعم الوكيل

من مواضيعي في هذا القسم الــعـربـى

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ الــعـربـى على المشاركة المفيدة:
Yousef A. Raafat (04-07-2012)
قديم 04-07-2012, 01:55 AM   رقم المشاركة : [10]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 مشاهدة المشاركة
حاجة من الاتنين
للحمامة دي فرخة متنكرة
لليمام دا عصافير منفوخة شوية هههههههه الله عليك وعلي طلاعاتك
و الله يا سمير باشا انا ارجح الاحتمال الاول , انا فعلا اول مرة اشوف الحجم ده ف الحمام
التوقيع