الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

موضوع مغلق

قديم 04-19-2012, 09:33 PM   رقم المشاركة : [51]
ammaruk2000
صياد متميــــز

مزاجي
قلق
شكراً: 412
تم شكره 160 مرة في 102 مشاركة

الملف الشخصي

ammaruk2000 صياد نشيط بالرابطةammaruk2000 صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ammaruk2000 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تحذير برجاء النشر والتثبيت حتى لا ينخدع احد عند الشراء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
يا جماعه إحنا اتفتشنا اكثر من 20 مره في الطلعات و لم يقل احد اي شيء علي السكوب خالص ولما أنا سألتهم قالولي السكوب يبقي ممنوع وهوا راكب علي ناري فقط ومش ممنوع وهوا علي رش
كلام حضرتك مضبوط 100%
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-19-2012, 09:34 PM   رقم المشاركة : [52]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amin Hegazy غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammaruk2000 مشاهدة المشاركة
كل البنادق الموجودة عندى فى مصر لا يوجد عليها سكوب و راجع صور رحلاتى مع دكتور يسرى و المهندس طلعت و استاذ محمد طه.
و البنادق الموجودة عتدى فى السعودية اتنين منهم فقط عليهم سكوب حتى البى سى بى بنشانات و ليس سكوب.
لما بنزل اصطاد لا اخذ معى خنجراو مطواة و لان من يخرج معى معه نصل سكين مطبخ صغير بدون مقبض و ليس مطواة و ليس خنجر.
ارجوا الا تحكم على الحرام و الحلال لان حضرتك لست اهل لذلك الحكم.
لا اعلم كيف يتدخل احد افراض ادارة المنتدى للدفاع عن شيىء خطأ و غير قاتونى.
يبدو ان حضرتك لم تكمل قرائه الرد للاخر انا قولت في نهائية الرد
اقتباس:
وكلامي مش معانا انا مع أو ضد طبعا انا بتكلم بصفه عامه وموقف حيادي لا انتقد احد ولا اوجه اللوم إلى احد انا بقول راي شخصي فقط
يعنى مش بدافع ولا بهاجم وخلاص انا بقول راي شخصي.
اما بخصوص الاسكوب والسكين ده عشان الكلام ده من مستلزمات الصياد طبعا عدم استخدام الاسكوب ده معناه انك بسم الله ما شاء الله قناص أما السلاح سوء مع حضرتك أو احد الزملاء بالرحله طالما أطول من 7سم بايد أو من غير ايد فهو مجرم طبقا للقانون لكن حرام انزل اصتاد بدون ميكون معايا سكينه ازكي بيها الطير لو نزل فيه الروح
ده الفرق اللى اقصده القانون الوضعي حاجه والحلال والحرام حاجه تانيه
اما بخصوص الحلال والحرام اذا كنت لا استطيع الحكم على الحلال والحرام فمعنى كده اني غير ملتزم بديني الحلال بين والحرام بين لكن يمكن حضرتك تقصد اني لست من أهل الفتوى وهذا صحيح.
مرد أخرى هذا رأي شخصي ولا يعبر عن الادارة أو المنتدى
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

مشاركة تمت مراقبتها
3 أعضاء قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
adel152 (04-19-2012), smsmn8888 (04-20-2012), Tarabeishy (04-19-2012)
قديم 04-19-2012, 09:34 PM   رقم المشاركة : [53]
Tarabeishy
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 109
تم شكره 149 مرة في 58 مشاركة

الملف الشخصي

Tarabeishy صياد نشيط بالرابطةTarabeishy صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Tarabeishy غير متواجد حالياً

اقتباس:
كل البنادق الموجودة عندى فى مصر لا يوجد عليها سكوب و راجع صور رحلاتى مع دكتور يسرى و المهندس طلعت و استاذ محمد طه.
و البنادق الموجودة عتدى فى السعودية اتنين منهم فقط عليهم سكوب حتى البى سى بى بنشانات و ليس سكوب.
لما بنزل اصطاد لا اخذ معى خنجراو مطواة و لان من يخرج معى معه نصل سكين مطبخ صغير بدون مقبض و ليس مطواة و ليس خنجر.
ارجوا الا تحكم على الحرام و الحلال لان حضرتك لست اهل لذلك الحكم.
لا اعلم كيف يتدخل احد افراض ادارة المنتدى للدفاع عن شيىء خطأ و غير قاتونى.
أخي الفاضل ... لكل مننا رأيه و وجهة نظره في هذا الشأن و لكن مما لا شك فيه أن الجهات الرسمية (داخلية ، مخابرات عامة و عسكرية إلخ) عززت بشكل كبير نمو مثل هذه الأنشطة كناتج عن الكبت الذي فرضوه علينا كمجتمع .... و لعلمك أنقذ حياتي ذات مرة مسدس بلي (انا مابقولش إن ده صح) و لكنه بكل أسف الواقع الذي نعيشه ... الجهات المسؤلة جاية في الهايفة ..... بنادق رش و تضييق علي التراخيص الي آخره من السياسات العقيمة العاجزة
  مشاركة تمت مراقبتها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ Tarabeishy على المشاركة المفيدة:
adel152 (04-19-2012), smsmn8888 (04-20-2012)
قديم 04-19-2012, 09:36 PM   رقم المشاركة : [54]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
يا جماعه إحنا اتفتشنا اكثر من 20 مره في الطلعات و لم يقل احد اي شيء علي السكوب خالص ولما أنا سألتهم قالولي السكوب يبقي ممنوع وهوا راكب علي ناري فقط ومش ممنوع وهوا علي رش
ياباشا وفقا للقانون الاسكوب ممنوع على الناري والرش انا خريج حقوق على فكرة اينعم مش محامي بس عارف القانون شويه بحكم الدراسة
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-19-2012, 09:53 PM   رقم المشاركة : [55]
ammaruk2000
صياد متميــــز

مزاجي
قلق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amin hegazy مشاهدة المشاركة
ياباشا وفقا للقانون الاسكوب ممنوع على الناري والرش انا خريج حقوق على فكرة اينعم مش محامي بس عارف القانون شويه بحكم الدراسة
بعض الاعضاء تعرضوا للتفتيش بواسطة ضباط و كان معهم بنادق و مركب عليها تليسكوبات و سكاكين تزكية و لم يعترض عليها الضباط.
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-19-2012, 10:06 PM   رقم المشاركة : [56]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
كون حضرتك المشرف العام على المنتدى فأى رأى يعبر عن المنتدى ككل لان حضرتك احد افراد الادارة و فى بعض الاحيان يتعين على المرء مراعاة حساسية و حرج موقعه فى الرد على موضوعات الاعضاء, و لا اخفى حضرتك سرا اننى مستغرب من موقفك لان الخطأ واضح و لا يصح الا الصحيح و كنت اتمنى الا يتدخل احد افراض ادارة المنتدى الذى اكن له و لاعضاؤه كل الاحترام فى الدفاع عن باطل لاننا كما ذكرت فى مداخلات سابقة اننا قدوة للجيل الاصغر و يجب ان نكون واضحين فى الوقوف مع الحق و الدفاع عنه و البعد عن الخطأ لان المنتدى أداة اتصال مع مئات من الشباب و نافذة نستطيع من خلالها ان نعلم و نثقف و نكون مثل و قدوة للكثير من الصغار لذلك ارجوا عدم التقليل من حجم الخطأ و التفكير فى هذا جيدا لانه ليس منتدى تضييع و قت و لكنه اداه تعليمية و ثقافية و اداة اتصال بين شباب يبعدهم مسافات بمئات بل و الاف الكيلومترات.
و للعلم ان التليسكوب المخصص للبنادق الهوائية يعامل معاملة لعب الاطفال و يمكنك التأكد من مكتب الامن العام. و للتأكيد ان هناك اشخاص استوردوا تليسكوبات بمساعدة احد الاعضاء معنا و وصلت الشحنة الى مكت رمسيس و تم عرضها على الامن العام و بعد الفحص افرج عنها و ايضا بعض الاعضاء تعرضوا للتفتيش بواسطة ضباط و كان معهم بنادق و مركب عليها تليسكوبات و سكاكين تزكية و لم يعترض عليها الضباط.
ياباشا انا في ردي قولت انا بعبر عن راي شخصي وقبل ما اكون في طاقم الاشراف مع الزملاء انا عضو في هذا المنتدى وعلى الجميع وليس طاقم الاشراف أو الادارة الحرص عليه لانه المتنفس لهذه الهواية النبيلة واعلم ان طاقم الادارة أو الاشراف ليهم وضع خاص ويجب ان يكون حيادي وملتزم مع الجميع لتمثيله للمنتدى
وبردة انا لما ادافع أو اتهم احد انا بقول راي شخصي بناء على رد حضرتك على الشيخ كريم
وبلاش من الاسكوبات خالص خلينا في السلاح الابيض مجرم قانون لو اطول من 7 سم بس لو انا طالع اصتاد لازم يكون معايا حاجه عشان التزكية وإلا لو ضربت الطير بالرش مرة تاني يبقة قتل مش صيد
وبرده انا لا ادافع عن الشخص المذكور ولا اتهمه لاني لا اعلم من هو ولم يسبق لى التعامل معه لكن فيه ناس وزملاء كتير من الصيادين اتعاملو معاه ويشهدوا له بحسن الخلق والمعاملة الطيبه اما بقه عمل شيء مخالف للقانون من عدمه دي مش بتاعتي لسه المفروض التحقيقات شغاله وهيا اللى تحدد الموقف النهائي
ملحوظة الاسكوبات وفقا للقانون ممنوعه ولا اقصد من هذا مجرد الجدل وسوف اتاكد من هذا الامر ان شاء الله
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
adel152 (04-19-2012)
قديم 04-19-2012, 10:10 PM   رقم المشاركة : [57]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حاجه اخيرة يا حسام باشا معلش يمكن مش قادر اوضح وجهه نظري لحضرتك لو حضرتك راجعت مشركاتي في اول الموضوع ممكن يتفهم انى بتهم الراجل مش بدافع عنه
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-19-2012, 11:36 PM   رقم المشاركة : [58]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني
شكراً: 67
تم شكره 570 مرة في 483 مشاركة

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مصطفى المحلاوى غير متواجد حالياً

اقتباس:
ياباشا انا في ردي قولت انا بعبر عن راي شخصي وقبل ما اكون في طاقم الاشراف مع الزملاء انا عضو في هذا المنتدى وعلى الجميع وليس طاقم الاشراف أو الادارة الحرص عليه لانه المتنفس لهذه الهواية النبيلة واعلم ان طاقم الادارة أو الاشراف ليهم وضع حاص ويجب ان يكون حيادي وملتزم مع الجميع لتمثيله للمنتدى
وبردة انا لما ادافع أو اتهم احد انا بقول راي شخصي بناء على رد حضرتك على الشيخ كريم
وبلاش من الاسكوبات خالص خلينا في السلاح الابيض مجرم قانون لو اطول من 7 سم بس لو انا طالع اصتاد لازم يكون معايا حاجه عشان التزكية وإلا لو ضربت الطير بالرش مرة تاني يبقة قتل مش صيد
وبرده انا لا ادافع عن الشخص المذكور ولا اتهمه لاني لا اعلم من هو ولم يسبق لى التعامل معه لكن فيه ناس وزملاء كتير من الصيادين اتعاملو معاه ويشهدوا له بحسن الخلق والمعاملة الطيبه اما بقه عمل شيء مخالف للقانون من عدمه دي مش بتاعتي لسه المفروض التحقيقات شغاله وهيا اللى تحدد الموقف النهائي
ملحوظة الاسكوبات وفقا للقانون ممنوعه ولا اقصد من هذا مجرد الجدل وسوف اتاكد من هذا الامر ان شاء الله
ملحوظة الاشراف والادارة والاشراف العام كل فرد بيعبر عن راية الا لو قال قرار ادارى او بيستخدم سلتطة كاشراف
يعنى مش كل ماواحد من الاشراف يقول كلة نقول انت مشرف واملكش حق تكلم فى كدة
لا عادى انا مثلا قبل الاشراف كنت شديت مع سمسم على العام والكل عارف كدة وكنت بعتبرة عضو مش مشرف وماحملتش الاشراف ولا الادارة حمل انه منهم او قولتلة انت مشرف ماتقولش او تعمل كدة
يعنى كل واحد يقول اللى عايزة ويتحمل مسؤلية كلامة والمنتدى مالوش دعوة باللى يقولة
التوقيع
انا تمرة الاحباب حنظلة العدى...انا غصة فى حلق من عادانى

"القول ما ترون لا ما تسمعون"

"إذا كان حرية أقوالكم لا ضابط لها عندكم .. فلتتسع صدوركم إلى حرية أفعالنا!"
الشيخ اسامة رحمه الله

من مواضيعي في هذا القسم مصطفى المحلاوى

مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-20-2012, 12:20 AM   رقم المشاركة : [59]
هيثم موسي
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق
شكراً: 998
تم شكره 1,172 مرة في 929 مشاركة

الملف الشخصي

هيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

هيثم موسي غير متواجد حالياً

اجاركم الله اذا الشرطة اتلككت عشان تعمل شغل ممكن الضابط ياخدك بالبندقية الرمسسيس نمرة واحد ويعملك محضر والنيابة تحول البندقية الي شكلها للأعمي ضغط هواء للمعمل الجنائي لبيان ما اذا كانت نارية من عدمة وبعدين نص البلد مايعرفش شكل علبة الطلق الصوت الي هايشوف الخبر بالمضبوطات بالبنادق هايفتكروا انهم مسكوا الراجل في جبال تورا بورا في قندهار وافرح ياشعب شرطتك شغاله وبتجفف منابع بنادق ضغط الهواء ومسدسات الصوت عشان تحافظ علي هدوء مصر وتركيز المواطن المصري في ابحاثة العلمية مايجيش عيل كده ولا كده يضرب طلقة صوت ولا رش يهدد بيهم الأمن القومي المصري
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-20-2012, 12:40 AM   رقم المشاركة : [60]
ammaruk2000
صياد متميــــز

مزاجي
قلق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
حاجه اخيرة يا حسام باشا معلش يمكن مش قادر اوضح وجهه نظري لحضرتك لو حضرتك راجعت مشركاتي في اول الموضوع ممكن يتفهم انى بتهم الراجل مش بدافع عنه
لقد اوصلت وجهة نظرى و الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية و لكنى كنت لا اتمنى اننا نصل الى هذا الجدال و تقبل تحياتى.
  مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ ammaruk2000 على المشاركة المفيدة:
smsmn8888 (04-20-2012)
موضوع مغلق