الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > وسـائــل التصــويب

وسـائــل التصــويب قسم خاص بجميع وسائل التصويب من التلسكوبات و الناشينكانات و الريد دوت و غيرها.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 05-06-2012, 03:11 PM   رقم المشاركة : [21]
eng_dos
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 18
تم شكره 10 مرة في 9 مشاركة

الملف الشخصي

eng_dos صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

eng_dos غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة - الفرق بين التصويب اوبن سايت و بالسكوب

بشكل منطقي كلامك 100%مظبوط
والمنطق مش هيتعارض مع الواقع
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 05-07-2012, 08:47 AM   رقم المشاركة : [22]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham.m مشاهدة المشاركة
موضوع يكتب من تحت ايد استـــــــــــاااااذ الله ينور بجد و الله استفدت جدااااااً يابو يوسف

و على فكرة انا بضرب اوبن سايت احسن من السكوب بس انا ركبت الأسكوب ل:1-تغيير و تجربة حاجة جديدة,

2-لأن النشان كان مش بيجى يمين و شمال و ده عشان انا كنت خايف افكه انضفه ليبوظ.

3-عشان نشانات المعادى كانت تخينة اوى و انا عاوز اضرب هيد شوت ( زى ما حصل فى اخر طلعتين )
الله يخليك يا اتش , استاذ ايه بس ده انا لسة جديد اوى ف الصيد و بتعلم , و على فكرة و الله انا شايف ان الاوبن سايت و السكوب كل طريقة منهم ليها متعتها و مميزاتها و عيوبها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
تمام وبرغم انة نظرى الا انة صحيح لازم النظرة للأسكوب تتوحد لضمان النتائج وحتى النظرة للنشنكانات كذالك
كلامك صحيح جدا يا وليد باشا , بس يمكن فعلا من الناحية العملية ممكن نخالف المبدأ ده مع النشانكانات و ف السكوب لو مش مدرج و ده فى حالات المسافات البعيدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam_alking مشاهدة المشاركة
بسم الله ماشاء الله
موضوع قيم جدا واذدادت قيمته باراء باقى الاعضاء
مشكور لكل من ساهم فى هذا الموضوع

التوقيع__________________________
الله يخليك يا حسام باشا و رأيك على راسى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
اولا تسلم ايددددددددددددددددددك يابو يوسف موضوع ممتاز ووجهه نظر مشروحه كويس اووووى
اتفق معاك فى اخر صورتين وده حصل معايا شخصيا
ولو اعتبرت نفسى بعرف اضرب او بعرف اصطاد هقولك حاجه مهمه
هتلاقيها بتفرق اوووووى فى البنادق اللى الشيز الخلفى بتاعها واسع ومش بيتغير شكله
ووبتفرق فعلا فى المسافات وحتى لو كانت 15 متر طبعا ناس هتستغرب هقولك لو انت بتضرب رمايه او عاوز تحقق تارجت او فى هدف مش هتعرف تجيبه الاهيد شوت هتلاقيها فرقت معاك فعلا
وعشان كده فى بنادق معالجه الموضوع ده والنشنكان الخلفى بتاعها فى كذا شكل زى الديانا والهانتر 440 وده اللى انا شفته وهتلافى برده البنادق اللى مشهوره بدقتها زى السلافيا والرمسيس فتحه الشيز فيها ضيقه جدا والدبانه رفيعه وده يدل فعلا ان الموضوع ده مؤثر وذلك بيضيقو فتحه الشيز لاجبار الراى على اتخاذ الوضع الصحيح
ولو اعتبرتونى صياد وبضرب كويس انا بحب اضرب اوبن سايد عشان الثبات وانك بتبقى ثقتك اعلى
بس لازم تستخدم اسكوب عشان المسافات الكبير ولو انى اعتبر نفسى احرف فى الاوبن سايد
لو بضرب بأسكوب فى مسافه قريبه ده عاده بيتطلب منى كتير من التركيز عشان اعرف انا وانا ظابطه ببقى حاطط خدى على انهى جزء فى الدبشك وبالتالى لا اقدر اصيب الهدف زى ما ان ظابط البندقيه وده غالبا بيطير الهدف
على فكره انا بعرف اضرب بأسكوب برده وكنت جايب 3 اهداف وكانو يمام هيد شوت فى طلعه واحده ومن مسافات
ارجع واقولك تسلك ايدك موضوع وافى وعن تجربه
ورأى الشخصى ان لكل حاجه متعتها وان الصياد لازم يضرب كده وكده عشن يبقى صياد محترف تحياتى يا باشا
كلامك سليم يا عادل باشا و اكيد اضاف للموضوع كتير اوى , تسلم ايدك يا باشا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour the devil مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك يا معلم احمد علي الجهد المبذول مشكووووور:go oood:
الله يسلمك يا نور , و كفاية انك شرفت الموضوع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour the devil مشاهدة المشاركة
اهم حاجة head shot ههههههههههههههه حبيبي يا واد يا h
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham.m مشاهدة المشاركة
هههههههههههههههههههه طبعاً يا مااااااااااااااااان ...

بس عاوز اشووووووووووووووفك
حلووووو اوى , قلبناها شات هنا , مانجيبلنا كام بنوتة كدة و كام واحد يبقى مشرف ع الشات و يطرد اللى يقول كلام ميعجبوش بقى او يدخل باسامى مش كويسة , عشان تبقى رسمى , يلا يا حبيبى منك ليه وراكو مذاكرة و امتحانات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_dos مشاهدة المشاركة
بشكل منطقي كلامك 100%مظبوط
والمنطق مش هيتعارض مع الواقع
ربنا يخليك يا باشا و الله ده اجتهاد و انا منتظر باقى آراء الصيادين الكبار هما اللى يقدروا يأكدوا او ينفوا الكلام ده
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

قديم 05-09-2012, 01:15 AM   رقم المشاركة : [23]
احمد فتحي
صياد متميــــز

مزاجي
تعبانة
شكراً: 29
تم شكره 126 مرة في 109 مشاركة

الملف الشخصي

احمد فتحي صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

احمد فتحي غير متواجد حالياً

انا بحب السكوب بس سعات الواحد بيطر انه يستخدم النشان العادي مثلا في المناطق الي فيها اشجار كتير وياسلام لو بتصتاد قمري ولا صفير هيطلع عيني
قديم 05-28-2012, 01:12 AM   رقم المشاركة : [24]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحي مشاهدة المشاركة
انا بحب السكوب بس سعات الواحد بيطر انه يستخدم النشان العادي مثلا في المناطق الي فيها اشجار كتير وياسلام لو بتصتاد قمري ولا صفير هيطلع عيني
كلامك سليم 1,000,000 % يا احمد باشا فعلا ف الاماكن اللى فيها شجر كتير السكوب بيضايق لانه بيحدد مساحة الرؤية و ده من عيوبه بس زى ما سعادتك عارف كل طريقة لازم يكون ليها مميزاتها و عيوبها و الا هتلاقى الكل اتفق على طريقة واحدة
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat