الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > مواصفات البنادق الهوائيــة

مواصفات البنادق الهوائيــة قسم خاص بإستعراض صور و مواصفات البنادق في مصر و الأسواق العالمية.

قديم 05-03-2012, 03:03 AM

Amin Hegazy
قنــاص متألق
مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  Amin Hegazy غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

افتراضي عمالقه ضغط الهواء

الموضوع استعراض لبعض انواع البنادق اللى بتعتبر من العيارات التقيله
ونبدأ بعيار 0.357 عيار 9 ملى
Sam Yang Recluse Dual Tank Air Rifle

Caliber:9mm / 0.357"Velocity:983 fpsMeasured with 72-gr. ammoLoudness:5-HighBarrel Length:21.6Overall Length:42.1Capacity:1Barrel:RifledFront Sights:Blade and RampRear Sights:Adjustable for windage and elevationScopeable:11mm dovetailButtplate:RubberSuggested for:HuntingTrigger Pull:UnknownAction:Bolt-actionSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:Single-shotBody Type:RifleWeight:8.8 lbs

Sam Yang Recluse Air Rifle

Caliber:9mm / 0.357"Velocity:983 fpsMeasured with 72-gr. ammoLoudness:5-HighBarrel Length:21.6Overall Length:42.1Capacity:1Barrel:RifledFront Sights:Blade and RampRear Sights:Adjustable for windage and elevationScopeable:11mm dovetailTrigger:Two-stage non-adjustableButtplate:RubberSuggested for:HuntingTrigger Pull:UnknownAction:Bolt-actionSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:Single-shotBody Type:RifleWeight:8.35 lb

Benjamin Rogue ePCP Air Rifle

Caliber:9mm / 0.357"Velocity:1000 fpsLoudness:2-Low-MediumBarrel Length:25.0Overall Length:48.0Capacity:6Barrel:RifledFront Sights:NoneRear Sights:NoneScopeable:Weaver & 11mm dovetailsTrigger:Two-stage adjustableButtplate:AdjustableSuggested for:HuntingTrigger Pull:VariableAction:Bolt-actionSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:RepeaterMax Shots Per Fill:20Body Type:RifleFixed/adj. power:Multiple settingsWeight:9.5 lbs

Evanix Conquest 9mm Air Rifle

Caliber:9mm / 0.357"Velocity:730 fpsMeasured with 95-gr. ammoLoudness:3-MediumBarrel Length:17.0Overall Length:40.0Capacity:10Barrel:RifledFront Sights:NoneRear Sights:NoneScopeable:11mm dovetailTrigger:Two-stage non-adjustableButtplate:RubberSuggested for:HuntingTrigger Pull:2.0 lbsAction:SemiautomaticSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:RepeaterMax Shots Per Fill:20Body Type:RifleWeight:7.96 lbs

ندخل على عيار اكبر شوية عيار 0.45
Sam Yang Big Bore 909S

Caliber:0.45"Velocity:730 fpsMeasured with 200-gr. ammoLoudness:5-HighBarrel Length:21.6Overall Length:42.1Capacity:1Barrel:RifledFront Sights:Blade and RampRear Sights:Adjustable for windage and elevationScopeable:11mm dovetailTrigger:Two-stage non-adjustableButtplate:RubberSuggested for:HuntingTrigger Pull:UnknownAction:Bolt-actionSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:Single-shotMax Shots Per Fill:8Body Type:RifleWeight:7.3 lbs
Sam Yang Big Bore 44 909 Light Hunter

Caliber:0.45"Velocity:700 fpsLoudness:4-Medium-HighBarrel Length:21.65Overall Length:42.1Capacity:1Barrel:RifledFront Sights:Blade and RampRear Sights:Adjustable for windage and elevationScopeable:11mm dovetailTrigger:Single-stageButtplate:RubberSuggested for:HuntingTrigger Pull:7.5 lbsAction:Bolt-actionSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:Single-shotMax Shots Per Fill:16Fixed/adj. power:2 settingsWeight:8.15 lbs

نيجي بقه للجد عيار 0.50
Dragon Claw Dual Tank Air Rifle

Caliber:0.50"Velocity:679 fpsMeasured with 225-gr. ammoLoudness:5-HighBarrel Length:21.6Overall Length:42.5Capacity:1Barrel:RifledFront Sights:Blade and RampRear Sights:Adjustable for windage and elevationScopeable:11mm dovetailTrigger:Two-stage non-adjustableButtplate:RubberSuggested for:HuntingTrigger Pull:UnknownAction:Bolt-actionSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:Single-shotMax Shots Per Fill:9Body Type:RifleWeight:8.1 lbs
Dragon Claw Air Rifle

Caliber:0.50"Velocity:679 fpsMeasured with 225-gr. ammoLoudness:5-HighBarrel Length:21.6Overall Length:42.1Capacity:1Barrel:RifledFront Sights:Blade and RampRear Sights:Adjustable for windage and elevationScopeable:11mm dovetailTrigger:Two-stage non-adjustableButtplate:RubberSuggested for:HuntingTrigger Pull:UnknownAction:Bolt-actionSafety:ManualPower Plant:Pre-charged pneumaticSingle Shot Or Repeater:Single-shotMax Shots Per Fill:3Body Type:RifleWeight:7.65 lbs
وعشان نكمل الموضوع شويه نضيف بعض انواع الرش للعيارات دي
عيار 0.357

الرش ده 77.8 جرين

والرش ده 127 جرين

رش عيار 0.45

الرش ده 200 جرين

والرش ه 205 جرين

ندخل على العيار الاكبر 0.50

الرش ده 228 جرين
واخيرا

رش 336 جرين
وطبعا الرش ده فيه منه انواع زي الهولوبوينت يا ترى تاثير هيكون ايه على الطريدة وطبعا هنا مش هنتكلم عن الطرائد متوسطه الحجم احنا هنا هنتكلم من أول الديناصور وانت طالع ههههههه
يارب الموضوع يعجبلك وربنا يوعد الجميع ان شاء الله باحسن منهم
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
3 أعضاء قالوا شكراً لـ Amin Hegazy على المشاركة المفيدة:
أبو محمود (12-18-2012), amirhlal (08-17-2012), mostafa.shokr (08-07-2013)
قديم 05-03-2012, 12:35 PM   رقم المشاركة : [2]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عمالقه ضغط الهواء

عملالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لاق يابو حجازى والله
نفسى انا حته زى ديه ومش طماع
انا عاوز العيار ال50 وبس
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 05-03-2012, 01:00 PM   رقم المشاركة : [3]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
انا عاوز العيار ال50 وبس
عدوله نورت الموضوع يا باشا ربنا يباركلك على الكلام الحلو ده وان شاء الله ربنا يكرمك بحته منهم ياباشا واحسن من كده كمان
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 05-03-2012, 01:43 PM   رقم المشاركة : [4]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق
شكراً: 147
تم شكره 562 مرة في 462 مشاركة

الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

موضوع ممتاز و بنادق تعبانه جدا جدا علشان كده انا مش نفسي اجيب حاجه من دي

بس فيه انواع رش معين كنا بنصبه زمان الومنيوم علشان يكون تاثيره مضاعف للمسافات المتوسطه و القصيره
شكرا امين باشا

قديم 05-03-2012, 01:57 PM   رقم المشاركة : [5]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroo مشاهدة المشاركة
موضوع ممتاز و بنادق تعبانه جدا جدا علشان كده انا مش نفسي اجيب حاجه من دي

بس فيه انواع رش معين كنا بنصبه زمان الومنيوم علشان يكون تاثيره مضاعف للمسافات المتوسطه و القصيره
شكرا امين باشا
شكرا لمرورك الكريم يا باشا وان شاء الله المرة الجاية يكون الموضوع احسن والبنادق تعجبك
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 05-03-2012, 03:35 PM   رقم المشاركة : [6]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق
شكراً: 147
تم شكره 562 مرة في 462 مشاركة

الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amin Hegazy مشاهدة المشاركة
شكرا لمرورك الكريم يا باشا وان شاء الله المرة الجاية يكون الموضوع احسن والبنادق تعجبك
يا باشا انت صدقت ده انا كنت بهذر
بقي دي بنادق تعبانه برضه يا راجل ؟
ماتزعلش اكيد انت عرفت اني بهذر
و الموضوع انا قلت لك عليه اصلا ممتاز
اعمل ايه تاني بقي
عموما انا محول نفسي للتحقيق بسببك اهو
قديم 05-03-2012, 03:56 PM   رقم المشاركة : [7]
eng.amg
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 21
تم شكره 67 مرة في 46 مشاركة

الملف الشخصي

eng.amg صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

eng.amg غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
انا عاوز العيار ال50 وبس
عيار 50 ومش طماع....
دا يعني 12.5 مم. يعني تضرب بيه فيلة علي الأقل.

خدها وإنزل سيرينجاتي وإنت تعرف تستعملها هناك. لأن لو ضربت بيها حمامه مش حتعرفلها معالم
:) :) إتقى الله يا عادل وخليك في 22
قديم 05-03-2012, 04:47 PM   رقم المشاركة : [8]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroo مشاهدة المشاركة
يا باشا انت صدقت ده انا كنت بهذر
بقي دي بنادق تعبانه برضه يا راجل ؟
ماتزعلش اكيد انت عرفت اني بهذر
و الموضوع انا قلت لك عليه اصلا ممتاز
اعمل ايه تاني بقي
عموما انا محول نفسي للتحقيق بسببك اهو
ههههههههه ليه بس كل ده الموضوع مش مستاهل يا باشا انت نورت الموضوع ومن حقك تقول للى نفسك فيه طبعا حتى لو مش عجباك وربنا يكرمك بحاجه احسن من كده كمان
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 05-03-2012, 04:48 PM   رقم المشاركة : [9]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة
عيار 50 ومش طماع....
دا يعني 12.5 مم. يعني تضرب بيه فيلة علي الأقل.

خدها وإنزل سيرينجاتي وإنت تعرف تستعملها هناك. لأن لو ضربت بيها حمامه مش حتعرفلها معالم
هههههههه ربنا يكرمه ويكرم الجميع بحاجه من العيارات الجميلة دي
التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 05-03-2012, 05:01 PM   رقم المشاركة : [10]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة

مش لما نلاقيها الاول وبعدين انت سيبتنى ورحت بعت بتعتك برا ياعم
وبعدين بدل كده كده بنحلم
يبقى الاحلام معلهاش جمرك بقى ونحلم برحتنا ولا هوه حتى الاحلام مش هنقدر نعملها
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده