الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البحري و النهري > صور و فيديو رحلات صيد الأسماك

صور و فيديو رحلات صيد الأسماك قسم خاص بالصور و مقاطع الفيديو لرحلات و طلعات الصيد البحرية و النهرية لأعضاء الرابطة.

قديم 05-29-2012, 05:28 PM

miroo
قنـــاص مــتمـيز
مزاجي
قلق
شكراً: 147
تم شكره 562 مرة في 462 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  miroo غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

افتراضي اكبر تونة تم صيدها جرا بحماطه (فيديو)

السلام عليكم يا اجمل صيادين في مصر و الوطن العربي
بما اني لم انال شرف الطلوع لرحله صيد من زمن بعيد لظروف اصابه رخمه في قدمي
و الواحد حاسس انه هيجراله حاجه من قله الصيد قلت اسليكوا ببعض مواضيع الصيد اللي تخلي الادرينالين يضرب في النافوخ مباشره ( هيد شوت )
الموضوع ده مش بتاعي انا ناقله عن صديق عزيز جدا الي قلبي الاستاذ / سيف خيري بطل العالم في صيد الاسماك
و اللي له الفضل الاول بعد ربنا للي انا فيه من صيد الاسماك

مش هطول عليكوا بس الموضوع يستاهل بجد
-----------------------------------------

السلام عليكم جميعا

شويه كلام مالناش دعوه بيه

ارجو الا اطيل عليكم
من اول ما الجرس زنننننن و انا بصراحه تفائلت خير لأن الزنه و سحبة الخيط و التواء البوصه كان شديد جدا خاصة و ان الفرامل كانت موزونه على مقياس الشعر ال90 و بالتالى اللى هاتسحب السحبه دى اكيد مش سمكه صغيره

بصراحه انا جريت على البوصه برغم انها بوصة الأخ العزيز زميلنا خالد ووقفت امامها استعدادا للتعامل لمدة دقيقه تقريبا قبل سحب البوصه و رفعها من كوباية الجر

بمجرد ما رفعت البوصه و قعدت تأكدت ان احساسى سليم و ان هناك فعلا وحش تحت الماء و كان تخمينى انه تونه و و لو انى بينى و بينكم تمنيت انه يكون ابو شراع

كل ما فعلته انى فضلت معلق البوصه فى وضع رأسى و محمل عليها لمزيد من الأحساس بالسمكه و لتقدير و تخمين قوتها قبل التعامل معها و معرفة مدى الخيط و البوصه و الفرمله اخرهم تقريبا فين و هل سيتحملوا المزيد من الضغط ام لا خاصة و ان العده مش بتاعتى و بصراحه مش عايز خسائر لأحد بسببى خاصة و انى خايف اقرب من الفرمله و شايف البكره بتلف زى الموتور و السمكه بتسحب بدون توقف لدرجة انى ابتديت احمل بصباعى على البكره مع انع خطر بس بصراحه مستحرم انها تروح و شايف البكره قربت تخلص الشعر

برضه كان بيدور فى ذهنى ان خالد اول الرحله كان عايز يغير الشعر لأنه كان ملتوى و اضطرينا ننزله برصاصه علشان نفكه شوية اضف الى ذلك ان البوصه صينى و بصراحه كان ايدى على قلبى خوفا من المقالب انما الحق يقال انها اثبتت جدارة تامه

الأمر الأخر انى برضه كنت بأفكر ان هذا الوحش كيف لنا ان نشده و نطلعه على المركب خاصة و ان الوجله اللى معانا من النوع المخصص للدعابات يعنى يدوبك سمكه من 5 الى 10 كيلو مش اكتر لأنى نسيت الوجله الكبيرة اللى معايا و الوجله التانية كنا عملناها على المركب بانفسنا يبقى السمكه دى لازم تيجى ميته ملهاش حل خاصة و انه كثيرا بالذات مع التونه تيجى لحد المركب و تصاب بحاله من الفزع و يلا الجنان

ملخص هذا كله الصبر فالصبر ثم الصبر لأنى اتعامل مع كائن فى ارضه و ملعبه و اى تسرع او غلطه بالتأكيد هاتروح

المهم ابتديت اسحب فيها واحده واحده و على اقل من مهلها علشان ماتتفزعش و رد الفعل فى الأوزان دى بيكون فعلا مخيف لأنه تخيل ان الحجم ده يضرب بدماغه يمين او شمال ممكن يقطع او يكسر بوصه طبعا يتخلل هذا اللم الكثير من التوقف لتقييم الموقف و قياس قوة السمكه هل آن الآوان ام لأ

لميت مقدار ثلاثة ارباع الخيط فى حوالى 20 الى 25 دقيقه و قلت فى نفسى هانت و لكن هيهات ضربت غطس و ابتدت تسحب تانى و نبتدى الحكايه تانى من الأول و سحبت الخيط تانى لحد ما بقى فاضل الربع
خلينى معلق البوصه بقى و ادينا قاعدين

طبعا فى النص اصبت بالتعب الشديد و العطش و جابولى ميه اشرب و دلقوا عليا ميه علشان انتعش شوية و شوية ميه على الماكنه و على الشعر و الحلقات برضه لأن كل ده بيسخن و مطلوب تبريده شوية

الم شوية و تاخد شوية و بعدين الريس جه وقف جنبى و ابتديت كل شوية اوجهه نقف شوية الم منها و بعدين نمشى شوية و هى متعلقه و بعدين نقف شوية و الم منها شوية و بعدين الاقى اللم اصبح سريع و اسهل فادركت انها بدات قواها تخور اذن نلم على طول و برضه خليك مصحصح لأن اى حركة غدر منها بفوره

و احنا بنلم نلاقيها ساعات قربت من المركب اقول للريس عشق و اطلع قدام لأنه مش عايزها لا تسبق المركب و لا تنزل تحته

المهم بدات تظهر على عمق يمكن حوالى 8 او 9 متر و عرفت ده عن طريق الأخوة اللى كانوا قاعدين فى المقصوره ( على ضهر المركب فى الدور التانى) و هما بيسموا و بيشكروا الله و طبعا انا هاموت عايز اشوفها بس ابدا خلينى فى اللى انا فيه برضه مسيرها هاتبان كل اللى يهمنى الشعر فين
واحده واحده طلعتها لحد 5 متر و بعدين 3 متر كل ده برضه بمنتهى البطء الممل لأن السمكه خلاص تحت المركب و الرفاص قدامها و كونها لسه بتاخد خيط يعنى فيها قوة يعنى نصبر عليها شوية

المهم اخر متر راسها و الف سيف انها تطلع او ترفع راسها بس علشان الواحد يقدر ياخد منها ابدا ابدا
المهم الريس دخل على الخيط و انا قلتله على اقل من مهلك لو حسيت انها لسه او هتاخد سيب و انا معاها بالبوصه انما بصراحه طلع ريس و استاذ فعلا

طبعا هو حس ان الخيط برضه خفيف شوية فابتدى يهز فيها واحده واحده مع الرفع الى اعلى
مره فى التانية فى التالته و انا قلبى فى رجلى لحد لما الريس ناصر نزل على ركبه علشان يوجلها و انا طبعا رعبى بيزيد لأن حصلت معايا كتير ان ييجى الريس يوجل يقوم واجلها فى الهوى و ييجى سن الوجله فى الخيط و تروح السمكه

و فعلا اول ضربة هوب فى الهوى لكن ربنا ستر و التانية جت فيها و قام لاففها و عادلها للريس علشان يوجلها بالوجله التانيه و هيلا هوب اسحب على جوه المركب هنا فقط ارتحت و تنفست الصعداء بعد هذه المعركه الشرسة التى تمنيت فى بعض فتراتها ان يرحمنى ربى من هذا القتال و انه لو لى نصيب فيها فلتخرج و ان لم يكن لى نصيب فيها فلينقطع الخيط الأن

هل تتصوروا ان واحد ممكن يفكر كده من كثرة التعب و الأرهاق ؟؟؟؟

لا اخفى عليكم بأن مهمتى فى الصيد فى هذه الرحله قد انتهت بخروج هذه السمكه ليس اكثر [انه شعور رائع بالنصر و التعب فى نفس الوقت

قمت بعدها اتصورنا و رحت اتوضيت و صليت و نمت حوالى ساعه لم اشعر فيها بشىء

احمد الله مرة اخرى على نعمته التى من بها علينا و ادعوه [ان يمن عليكم بأحسن منها ان شاء الله المهم ان تكون نيتكم صافية

اسف جدا لأن كنت قد اطلت عليكم لكنكم سألتم فوجب على الرد
بارك الله فيكم جميعا

و ده الفيديو كمان علشان تعرفوا ان الراجل ده عالمي فعلا و بالرغم من كده عنده تواضع غير عادي ( بطل بجد )

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
قديم 05-29-2012, 05:57 PM   رقم المشاركة : [2]
wael122
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 10
تم شكره 58 مرة في 53 مشاركة

الملف الشخصي

wael122 صياد نشيط بالرابطةwael122 صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

wael122 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اكبر تونة اصطدتها جرا بحماطه (فيديو)

ماشاء الله صيد جميل
وطريقة سرد اجمل بارك الله لكم فيما رزقكم
التوقيع ابتسم... فأنت لم ترى الاسوء بعد!!

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 05-29-2012, 06:22 PM   رقم المشاركة : [3]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

اللهم صلي علي النبي .. أيه الحاجات الجميلة دي بس ، دة موضوع كبير حكاية الصيد بالجر دة .. الراجل قعد فترة كبيرة و بذل جهد كبير حتي خروج السمكة العملاقة .. بس سؤال بقي .. السمكة ماتت قبل ما تخرج من المياة و لا أنا غلطان ، لانها مش بتقاوم خالص. !!
قديم 05-29-2012, 08:06 PM   رقم المشاركة : [4]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق

الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
اللهم صلي علي النبي .. أيه الحاجات الجميلة دي بس ، دة موضوع كبير حكاية الصيد بالجر دة .. الراجل قعد فترة كبيرة و بذل جهد كبير حتي خروج السمكة العملاقة .. بس سؤال بقي .. السمكة ماتت قبل ما تخرج من المياة و لا أنا غلطان ، لانها مش بتقاوم خالص. !!
عليه افضل الصلاه و السلام
هي فعلا حاجاتجميله فعلا
فعلا سيف بك قعد 73 دقيقه يصارع التونه دي
و هتعرف من خلال شرحه مدي المعاناه اللي كان فيها
السمكه لم تمت و لكن لمهاره الصياد و حسب مدرسته في الصيد بيحاول ينهك قواها قبل اخراجها من المياه لان فيه صيادين بيفضلوا طريقه المفرمه و هي خروج السمكه علي طول ( بس مش الاحجام دي طبعا) و في الحاله دي بتفرغ منهم سمك كتير ( يقع منهم اول ما يشوف المركب)
لانها بتكون لسه عفيه

فكرتني مره عرضت فيديوهات لسمك كنت صايده علي احدي مواقع صيد السمك و واحد اتهمنا اننا بنستخف بعقله علشان شاريين سمك و متصورين و احنا بنطلعه من المياه و هو ميت مش يتلعبط هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

شرفني مرورك كريم بك

قديم 05-29-2012, 09:43 PM   رقم المشاركة : [5]
ايهاب ابو الوفا حمدى
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق
شكراً: 1,014
تم شكره 803 مرة في 409 مشاركة

الملف الشخصي

ايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ايهاب ابو الوفا حمدى غير متواجد حالياً

موضوع فائق الجمال من شخصية اجمل تقدر وتحترم الصيد البحرى
اما عن الاستاذ الكبير سيف خيرى فهو مدرسة من مدارس الصيد الحديث والحاصد على بطولات عالمية ومحلية باقتدار ولاانسى بطولة العالم فى الغردقة عام 2003 وفقد المركز الاول بعد حصوله على تونة تزن 44 كيلو الا ان الفريق المنافس من الاشقاء العرب كان لهم رأى اخر فاستعانوا باحد مراكب الصيد الماجورة وباستخدام التليفونات المحمولة استطاعوا ان يحصلوا على تونة مجمدة ههههههههه من احد المراكب المرتزقة ليفوزوا بالمركز الاول بتونة مجمدة دخلت اليهم بمركب صيد ماجور وسط دهشة الجميع وشاهد على ذلك الاستاذ والصديق الحميم هشام حافظ احد اعضاء الفريق
سيف خيرى لا يستطع احد منافسته لعشق الصيد البحرى
اما على المستوى الانسانى فهو فارس الاخلاق والمبادئ ولا انسى مزادات الخير التى كان يقوم بعملها فى مدينة اكتوبر لتوزيع مازاد عن حاجته لصغار الهوا ة والمبتدئين مجانا هذا هو الفارس سيف بك خيرى
اما انت ايها العزيز فخالص شكرى وتقديرى لك وتسمح لى ان تقبل دعوتىى لرحلة صيد الى الكونيسة فى نهاية شهر يونيو القادم على متن مركب ناجل الشهير بقيادة الريس غريب صابر ولك وللجميع خالص التحيات
التوقيع
ايهاب ابو الوفا حمدى

أضحى ولي العهد نجلك صائداً-- شأن الملوك العلية العظماء
ورمى البزاة على القناة بصيده --صيد الملوك شارد الأعداء

من مواضيعي في هذا القسم ايهاب ابو الوفا حمدى

قديم 05-29-2012, 09:56 PM   رقم المشاركة : [6]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amin Hegazy غير متواجد حالياً

بسم الله ما شاء الله صيد رائع وفيديو جميل
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

قديم 05-30-2012, 02:49 AM   رقم المشاركة : [7]
ahmed
صياد متميــــز

مزاجي
مبسوط
شكراً: 132
تم شكره 94 مرة في 82 مشاركة

الملف الشخصي

ahmed صياد نشيط بالرابطةahmed صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ahmed غير متواجد حالياً

بسم الله ماشاء الله اية الحلاوة والجمال دة يا كبير استااذ والله
بجد دا معلم معلم تسلم ايدك موضوع رائع وجميل وربنا يزيد مصر من امثالة باذن الله ...
تحياتي ....
التوقيع @ليس من المهم ان تكون صديقى.... المهم ان تكون صااادقا معي..@

قديم 05-30-2012, 09:44 AM   رقم المشاركة : [8]
smsmn8888
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆

مزاجي
حزين
شكراً: 1,521
تم شكره 872 مرة في 719 مشاركة

الملف الشخصي

smsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

smsmn8888 غير متواجد حالياً

اه الجمال دا ما شاء الله والله ينور عليكو
التوقيع
يارب اشفي ابني يوسف يارب
ربنا موجود

من مواضيعي في هذا القسم smsmn8888

قديم 05-30-2012, 11:47 AM   رقم المشاركة : [9]
مؤنس محمد
صياد متميــــز

مزاجي
مبسوط
شكراً: 256
تم شكره 167 مرة في 121 مشاركة

الملف الشخصي

مؤنس محمد صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مؤنس محمد غير متواجد حالياً

ما شاء الله
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]

الصداقة لا تغيب مثلما تغيب الشمس
الصداقة لا تذوب مثلما يذوب الثلج
الصداقة لا تموت
إلا .. اذا مات الحب
اهداء الى سياده المستشار
ايهاب بك ابو الوفا

قديم 05-30-2012, 01:02 PM   رقم المشاركة : [10]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب ابو الوفا حمدى مشاهدة المشاركة
موضوع فائق الجمال من شخصية اجمل تقدر وتحترم الصيد البحرى
اما عن الاستاذ الكبير سيف خيرى فهو مدرسة من مدارس الصيد الحديث والحاصد على بطولات عالمية ومحلية باقتدار ولاانسى بطولة العالم فى الغردقة عام 2003 وفقد المركز الاول بعد حصوله على تونة تزن 44 كيلو الا ان الفريق المنافس من الاشقاء العرب كان لهم رأى اخر فاستعانوا باحد مراكب الصيد الماجورة وباستخدام التليفونات المحمولة استطاعوا ان يحصلوا على تونة مجمدة ههههههههه من احد المراكب المرتزقة ليفوزوا بالمركز الاول بتونة مجمدة دخلت اليهم بمركب صيد ماجور وسط دهشة الجميع وشاهد على ذلك الاستاذ والصديق الحميم هشام حافظ احد اعضاء الفريق
سيف خيرى لا يستطع احد منافسته لعشق الصيد البحرى
اما على المستوى الانسانى فهو فارس الاخلاق والمبادئ ولا انسى مزادات الخير التى كان يقوم بعملها فى مدينة اكتوبر لتوزيع مازاد عن حاجته لصغار الهوا ة والمبتدئين مجانا هذا هو الفارس سيف بك خيرى
اما انت ايها العزيز فخالص شكرى وتقديرى لك وتسمح لى ان تقبل دعوتىى لرحلة صيد الى الكونيسة فى نهاية شهر يونيو القادم على متن مركب ناجل الشهير بقيادة الريس غريب صابر ولك وللجميع خالص التحيات
الف شكر استاذ ايهاب علي الكلام الجميل اللي مايخرجش الا من انسان جميل

انا عارف موضوع التونه المجمده دي و كنت باقول له اكيد المركب كان بيزفر بحتت كرتون او صفيح ههههههههههه
بالنسبه لاخلاقه او اعمال الخير فحدث ولا حرج و انا حضرت موضوع مزاد عمله علي عده صياد توفاه الله لاعانه زوجته
فهو كما قلت فارس الفوارس صيد بحري و بري و صحراء و سيارات دفع رباعي و بتاع كله

المهم انك تعرف هشام حافظ كمان و ده خلاني احكم عليك الحكم اللي تستاهله فعلا
فانت انسان محترم مؤدب علي خلق رفيع و خدوم و متواضع
اللي يعرف سيف خيري و هشام حافظ اكيد زيهم

بالنسبه لدعوه الصيد فهي وسام علي صدري اعتذ به كثيرا و ادعو الله ان يوفقني و استطيع ان اكون معك لكني نفسي اكون معك
عموما اكيد هنسق مع سياديك باذن الله
الف شكر علي مرورك
اسف علي الاطاله