الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

قديم 06-12-2012, 01:02 AM

كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠
مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  كريم الكراني غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

افتراضي مناقشة حول الديانا 35 .. موضوع للبحث و التفاعل.

بسم الله الرحمن الرحيم.
=====

لفت نظري موضوعا لبيع بندقية بقسم السوق بالرابطة .. البندقية ديانا موديل 35 و بها زناد t06 ، و الغريب أن أحدا لم يعلق علي الأمر !!!! ، ما أعرفة عن الديانا 35 أن جميع إصداراتها قديمة ، فبدأ إنتاج هذه البندقية عام 1953 : 1964 ثم من 1965 : 1987 و توقف إنتاجها عند هذا الحد علي حد علمي ، فكيف يكون للديانا 35 مجموعة زناد متقدمة مثل " t06 " التي بدأ إنتاجها سنة 2008 ؟؟؟

مع العلم أن البندقية المعروضة جديدة ، حقيقة وددت مشاركة حضراتكم النقاش و التفاعل حول هذا الموضوع .. فقد أكون مخطئ في معلوماتي و ليس عيبا إطلاقا .. و أتمني من حضراتكم المشاركة و التفاعل و البحث بدقة حول هذه النقطة .. لان لو ثبت أن كلامي صحيح ، فسنصبح أمام لغــز كبير مع هذه البندقية و غيرها من البنادق المتواجدة بالسوق المصري .. لا أريد أن أحكم عليها قبل سماع أراء حضراتكم .. و لكم مني كل تحية و تقدير .. و تحياتي للجميع.
رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
قديم 06-12-2012, 11:44 AM   رقم المشاركة : [2]
nour the devil
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 5
تم شكره 72 مرة في 60 مشاركة

الملف الشخصي

nour the devil صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

nour the devil غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة حول الديانا 35 .. موضوع للبحث و التفاعل.

التوقيع اذا نصحك شخص بقسوه
لا تقاطعه
واستفد من ملاحظاته
ف وراء قسوته حب عميق

ولا تكن كالذى كسر ساعة منبه ..... لم يكن لها ذنب إلا انها ايقظته

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 06-12-2012, 12:30 PM   رقم المشاركة : [3]
محمود البورسعيدى
صياد مُـخضرم

مزاجي
افكر
شكراً: 164
تم شكره 241 مرة في 193 مشاركة

الملف الشخصي

محمود البورسعيدى صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

محمود البورسعيدى غير متواجد حالياً

السلام عليكم
عندى مجموعة فروض
اولا حضرتك قلت ان البندقية توقف انتاجها سنة 1987 وقلت ان البندقية المعروضة جديدة ؛؛؛طب ازاااى
ثانيا قد تكون الشركة استأنفت انتاج البندقية حديثا و ركبتلها الزناد t06
ثالثا قد تكون البندقية قديمة لكن معمولها عمرة وراكبلها زناد t06 مع احترامى لصاحب البندقية انا معرفوش والله لكن دا مجرد فرض من الفروض فى هذا النقاش النظرى البحتتتتت
وتقبلوا منى الآتى
دى لصاحب البندقية
ودى لصاحب الموضوع
ودول لباقى اعضاء الرابطة الكرام
التوقيع
كن ابن من شئت واكتسب أدبا ... يغنيك محموده عن النسب
ان الفتى من يقول ها أنا ذا ... ليس الفتى من يقول كان أبى

قديم 06-12-2012, 12:46 PM   رقم المشاركة : [4]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود بورسعيد مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
عندى مجموعة فروض
اولا حضرتك قلت ان البندقية توقف انتاجها سنة 1987 وقلت ان البندقية المعروضة جديدة ؛؛؛طب ازاااى
ثانيا قد تكون الشركة استأنفت انتاج البندقية حديثا و ركبتلها الزناد t06
ثالثا قد تكون البندقية قديمة لكن معمولها عمرة وراكبلها زناد t06 مع احترامى لصاحب البندقية انا معرفوش والله لكن دا مجرد فرض من الفروض فى هذا النقاش النظرى البحتتتتت
وتقبلوا منى الآتى
دى لصاحب البندقية
ودى لصاحب الموضوع
ودول لباقى اعضاء الرابطة الكرام
ما هي دي المشكلة يا أ / محمود ، أن البندقية جديدة و غير معدلة .. يعني مكتوب عليها diana 35 t06 .. و أنا متأكد من أن البندقية دي توقف إنتاجها و إصداراتها قديمة بالفعل ، دة حتي ديانا 34 إصداراتها متعددة و سبقتها.

بإختصار شديد ، ان تكون الديانا 35 موجودة بحالة جيدة بالأسواق دة يعتبر إنجاز في حد ذاتة لأنها قديمة فعلا ، لكن أنها تكون زيرو !!! و كماااااااااااان نازلة بـ t06 من بلدها دة سؤال ملوش إجابة الصراحة .. انا مش بشكك في صاحب الإعلان لا سمح الله ، فقد يكون أشتراها بهه الحالة و لكن انا بحاول أفهم إيه الحاجات الغريبة دي اللي بتنزل لنا في السوق المصري ، لان لو مفيش حاجة أسمها ديانا 35 t06 فعلا .. دي تبقي مصيبة و معناها أن الديانات اللي في السوق و غيرها ممكن يكون صيني و مضروب مثلا !!!

و عموما أبحثوا عن شئ أسمة ديانا 35 t06 في الأنترنت و اللي يلاقي مصدر موثوق فيه " و يا ريت يكون المصدر من ديانا نفسها بيقول الكلام ده " يبقي أنا غلطان و هرتاح نفسيا .. لكن تكون الأسعار عندنا بالجنون ده .. و كمااااااااااااان مش أصلي يبقي الكرال ساعتها تبقي الأير كنج الجديدة بسعرها الجميل ده

قديم 06-12-2012, 12:51 PM   رقم المشاركة : [5]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

دي صورة من الإعلان :

قديم 06-12-2012, 01:00 PM   رقم المشاركة : [6]
محمود البورسعيدى
صياد مُـخضرم

مزاجي
افكر
شكراً: 164
تم شكره 241 مرة في 193 مشاركة

الملف الشخصي

محمود البورسعيدى صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

محمود البورسعيدى غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
ما هي دي المشكلة يا أ / محمود ، أن البندقية جديدة و غير معدلة .. يعني مكتوب عليها diana 35 t06 .. و أنا متأكد من أن البندقية دي توقف إنتاجها و إصداراتها قديمة بالفعل ، دة حتي ديانا 34 إصداراتها متعددة و سبقتها.

بإختصار شديد ، ان تكون الديانا 35 موجودة بحالة جيدة بالأسواق دة يعتبر إنجاز في حد ذاتة لأنها قديمة فعلا ، لكن أنها تكون زيرو !!! و كماااااااااااان نازلة بـ t06 من بلدها دة سؤال ملوش إجابة الصراحة .. انا مش بشكك في صاحب الإعلان لا سمح الله ، فقد يكون أشتراها بهه الحالة و لكن انا بحاول أفهم إيه الحاجات الغريبة دي اللي بتنزل لنا في السوق المصري ، لان لو مفيش حاجة أسمها ديانا 35 t06 فعلا .. دي تبقي مصيبة و معناها أن الديانات اللي في السوق و غيرها ممكن يكون صيني و مضروب مثلا !!!

و عموما أبحثوا عن شئ أسمة ديانا 35 t06 في الأنترنت و اللي يلاقي مصدر موثوق فيه " و يا ريت يكون المصدر من ديانا نفسها بيقول الكلام ده " يبقي أنا غلطان و هرتاح نفسيا .. لكن تكون الأسعار عندنا بالجنون ده .. و كمااااااااااااان مش أصلي يبقي الكرال ساعتها تبقي الأير كنج الجديدة بسعرها الجميل ده
فعلا طالما المارد الصينى مكتسح الاسواق يبقى انا مستبعدش حاجة ...دول صنعوا كل حاجة وكل حاجة فى البلد بقت صينى ....وعلى رأى واحد صحبى قلى ان الاهرامات بتعتنا كمان صينى ومش بعيد لو دققنا النظر فيها كويس نلاقى مكتوب عليها made in china
ههههههه
التوقيع
كن ابن من شئت واكتسب أدبا ... يغنيك محموده عن النسب
ان الفتى من يقول ها أنا ذا ... ليس الفتى من يقول كان أبى

قديم 06-12-2012, 01:17 PM   رقم المشاركة : [7]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

هههههههههههه هم يبكي و هم يضحك و الله عندك حق ، بس لما يكون البندقية صيني أو تقليد لبندقية مشهورة هيبقي سعرها رخيص في السوق لأنها ببساطة " صيني " ، لكن لما تتزور و يتكتب عليها ديانا و تتباع بسعر غالي " بسعر الديانا الأصلي " دي المصيبة .. يعني مثلا البام 21 تقليد الديانا 48 و البام 25 تقليد الدينا 34 و البام 28 مثلا تقليد الديانا الماجنوم 350 و الكرال تقليد الجامو شادو 1000 و العتلة منها تقليد الـ cfx الجامو .. تخيل لو كل دول بينزلوا مصر برخص التراب و بيتحولوا لديانات أو جامو !!

قديم 06-12-2012, 01:19 PM   رقم المشاركة : [8]
mibrahem
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 66
تم شكره 100 مرة في 88 مشاركة

الملف الشخصي

mibrahem صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mibrahem غير متواجد حالياً

التوقيع
سبحان الله والحمد الله ولاالله إلاالله والله أكبر
م / محمد ابراهيم

من مواضيعي في هذا القسم mibrahem

قديم 06-12-2012, 01:34 PM   رقم المشاركة : [9]
Amin Hegazy
قنــاص متألق

مزاجي
رايق
شكراً: 416
تم شكره 1,126 مرة في 883 مشاركة

الملف الشخصي

Amin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطةAmin Hegazy عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amin Hegazy غير متواجد حالياً

والله انا من ساعت الموضوع متعمل بحاول ادور على اصدار للديانا 35 يكون مجموعة الزناد t06 مش لاقي خالص أي حاجه في شركة ديانا بخصوص الموضوع ده ولا حتى في المنتديات كمان
التوقيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

[SIGPIC][/SIGPIC]

من مواضيعي في هذا القسم Amin Hegazy

قديم 06-12-2012, 02:41 PM   رقم المشاركة : [10]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 595 مرة في 419 مشاركة

الملف الشخصي

القبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

القبطان المصرى77 غير متواجد حالياً

بص يا استاذ كريم
انا عندى وجهة نظر بسيطه كده ممكن تكون صح وممكن تكون غلط
هى فعلا انا شفتها لسه جديده فى الاعلان
وده سهل جدا يحصل
انها مثلا ممكن تكون كانت متخزنه من سنه 87 فى المخازن واتباعت قريب
وده عادى
انا عن نفسى اشتريت من كام شهر بندقيه نوريكا 61 وكان انتاجها سنة 97
يعنى كان بقالها 15 سنه متخزنه
واما بخصوص موضوع مجموعة الزناد
فيه احتمال كبييييييييييييييير اوى انها يكون اتعملها تعديل بسيط ولا حاجه لتركيب المجموعه الحديثه
وعلى ما اعتقد ان الشعب المصرى مش بيغلب
التوقيع *لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

من مواضيعي في هذا القسم القبطان المصرى77