الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام

الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 06-14-2012, 01:13 PM   رقم المشاركة : [21]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 595 مرة في 419 مشاركة

الملف الشخصي

القبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

القبطان المصرى77 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 مشاهدة المشاركة
اكبر مسافه ممكن للخرطوش لا تتعدا 100 متر ودا انواع معينه وخاص جداا
السلاح الوحيد التي مسافته بتتعدي ارقام خياليه هو الناري فقط من بنادق وقناص والحجات الحلوه دي
واااااااادى الاستاذ سمسم كمان افادنا فى موضوع الخرطوش
واكيد اجابته عن خبره وتجربه
تسلم يابرنس على الايفاده الجميله
تحياتى لحضرتك
التوقيع *لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

من مواضيعي في هذا القسم القبطان المصرى77

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 06-14-2012, 02:57 PM   رقم المشاركة : [22]
the lord
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 25 مرة في 20 مشاركة

الملف الشخصي

the lord صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

the lord غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
أولا موضوع جرئ و جميل جدا .. و احب إني أشارك فيه لو مكنش يضايقك يعني ههههههههههههه

هقول لك رأيي بصراحة شديدة يا سيادة القبطـــان و بدون أي تزويق أو نتش

أنا رأيي بصراحة شديدة في هذا الموضوع أن فعلا في قناصين بتجيب من المسافات دي و لغاية 80 متر أو أكثر ، و دة أنا شفتة بعيني محدش قال لي و كمان حصلت معايا مرة واحدة فقط منذ بدأت أن أصطاد بالرمسيس في صغري و حتي الأن و كان فيها طبعا توفيق كبير من الله.

لكن لتنفيذ ضربة بعيدة و بهذه الدقة لا تستطيع أن تحكم عليها بالكرال ، البندقية الكرال بكل تأكيد بندقية محترمة بالمقارنة بالمعادي أو الرمسيس اللي هما بنفس سعرها الأن ، و لكن للمسافات البعيدة حسابات أخري و معقدة و نسبة الأخطاء فيها كبيرة و كثيرة الأسباب ، و هناك بنادق معينة تقوم بتنفيذ هذه المسألة بأقل نسبة خطأ ممكنة " أي أنها أكثر دقة و قوة " .. يعني بالبلدي كدة لغاية 40 متر كل البنادق هتصطاد زي الفل ، لكن بعد كدة الدقة بتبدأ تقل شيئا فشيئا .. هنا الإمكانيات بتتكلم و جودة الصناعة بيكون لها الكلمة العليا في الرمية الطويلة.

تعالي حضرتك مثلا و هات بندقية PCP بسكوب محترم و أضرب علي مسافة ال 80 متر ستجد التجميع ممتاز و بسهولة و ستدهش للغاية ، جرب بقي حضرتك مثلا بالكرال هتلاقي الحكاية مختلفة تمامااااااااااااا و كل رشة بتيجي في حتة غير التانية !!!
أيه اللي حصل ؟
هنــا بقي السرعة و الدقة الشديدة لبنادق ال PCP أو الفايروخ " الإصدارت الحديثة و السريعة " أو الديانا الأير كنج مثلا و بالتحديد بيكون لها الغلبة .. و انا كنت قلت قبل كدة في أحدي المشاركات أن الصياد في البداية بيكون فرحان بالكرال لأنها هاي بور و رخيصة و دي ميزة كبيرة جدا و كافية لأي صياد ، لكن بعد فترة بيلاقي " و خاصة في المسافات البعيدة " أن الدنيا مش بخير خااالص ههههه .. و هنا بيحتج بينه و بين نفسة لانه بدأ يبحث عن الدقة و ليس الصيد فقط ، يعني بتحول من صياد إلي صياد و رامي و بيرتقي بمستواه .. أنا مش بعقد الناس من الكرال فقد كنت أمتلكها و مقتنع بها لفترة طويلة و أعرف جيدا إمكانياتها و هي ممتازة للصيد حتي 50 متر و طبعا يفضل بالتلسكوب.

بإختصار .. الضربات الطويلة المدي تحتاج لسكوب مميز بالإضافة إلي بندقية مميزة جدا و مضبوطة و خالية من المشاكل و أيضا إلي رامي محترف و يعرف كيف يقوم بحساب المسافات بالنسبة لتصفير السكوب .. و لقد رأيت ذات مرة في اليوتيوب رامي محترف يقوم بضرب كانزات من مسافة 120 متر بإستخدام الديانا 350 ماجنوم

مسألة أن الطير ينزل مقفول أو مش مقفول دي بتعتمد علي مكان الإصابة للطريدة أكثر من سرعة البندقية .. فأنت ممكن تضرب بالـ 350 ماجنوم طير علي مسافة 20 متر و ميتقفلش و يطير و بعدين يقع " يتسرق يعني " ، و ممكن تضرب ببندقية متوسطة السرعة مثل التل المجري أو السلافيا أو أو ..... من مسافة 40 و يتقفل زي الفل .. بس طبعا المسافات البعيدة تحتاج سرعة أكثر و دقة شديدة و رش ممتاز من نوع معين للمسافات البعيدة و يا ريت يكون H&N هههههههههه

.. أتمني أن أكون قد وضحت الفكرة و أسف علي الإطالة.
بعد الراجل ده مقال الكلمتين دول اهوهنبتدى الهتش دول كلمتين اقصد شوية الكلام دول اقدر اقول
لللللا تعليقههههههههه
التوقيع

قديم 06-14-2012, 03:37 PM   رقم المشاركة : [23]
Andria
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي

Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

طيب ده شرف ليا ان أشارك معاكو في الموضوع ده أنا ليا رأي مختلف ممكن تضرب من علي مسافات زي ما انت عايز بس تكون فاهم البندقيه بتعتك و عارف وزن الرش كويس و حاسس بالرياح و كمان بعد تدريب كبير أنا مثلا بعمل حاجه أنا بظبط السكوب علي مسافه 30 متر بس مش في نصف الصليبه أنا بنزل الصليبه تحت الهدف بقيمه 1 ميل دوت يعني علي مسافات مفتوحه تبقي الصليبه مظبوطه علي 50 الي 60 متر و عشان أوصل ل80 متر برفع 2 دوت بس الكلام ده بالنهار 1250 معدله يعني بالرش 15.43 جرين سرعتها معديا 1100 قدم في الثانيه و طبعا الوصول المسافه الي أنتا عايزها لازم تعرف سرعه البندقيه بتعتك مع نوع الرش الي بنسخ دمه و سيبك من السرعات بتاعت الكاتالوجات عشان كلها مش واقعيه و تقاس بأنواع رش خفيف جداً غير عملي في الصيد
قديم 06-14-2012, 08:41 PM   رقم المشاركة : [24]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

القبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the lord مشاهدة المشاركة
بعد الراجل ده مقال الكلمتين دول اهوهنبتدى الهتش دول كلمتين اقصد شوية الكلام دول اقدر اقول
لللللا تعليقههههههههه
هههههههههههههههههه
شرفتنى والله يالورد بمرورك
مسائك عسل

قديم 06-14-2012, 08:46 PM   رقم المشاركة : [25]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
طيب ده شرف ليا ان أشارك معاكو في الموضوع ده أنا ليا رأي مختلف ممكن تضرب من علي مسافات زي ما انت عايز بس تكون فاهم البندقيه بتعتك و عارف وزن الرش كويس و حاسس بالرياح و كمان بعد تدريب كبير أنا مثلا بعمل حاجه أنا بظبط السكوب علي مسافه 30 متر بس مش في نصف الصليبه أنا بنزل الصليبه تحت الهدف بقيمه 1 ميل دوت يعني علي مسافات مفتوحه تبقي الصليبه مظبوطه علي 50 الي 60 متر و عشان أوصل ل80 متر برفع 2 دوت بس الكلام ده بالنهار 1250 معدله يعني بالرش 15.43 جرين سرعتها معديا 1100 قدم في الثانيه و طبعا الوصول المسافه الي أنتا عايزها لازم تعرف سرعه البندقيه بتعتك مع نوع الرش الي بنسخ دمه و سيبك من السرعات بتاعت الكاتالوجات عشان كلها مش واقعيه و تقاس بأنواع رش خفيف جداً غير عملي في الصيد
استاذ اندريا
بصراحه التعديل اللى حضرتك عامله فى الجامو يخليك تعمل بيها كل اللى انت عاوزه
وكمان سيادتك قناص فاهم من العيار التقيل ومتقارنش نفسك بالغلابه اللى زى حلاتى
ههههههههههههههههههه
بس المهم فى الموضوع بقى اكيد برده حضرتك معايا ان فيه ناس كتير بتموووووووت فى الفشر وبيقولو مسافات وهميه

قديم 06-14-2012, 09:16 PM   رقم المشاركة : [26]
أحمد النقراشي
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 10
تم شكره 22 مرة في 22 مشاركة

الملف الشخصي

أحمد النقراشي صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أحمد النقراشي غير متواجد حالياً

فيه فعلا بيجي من علي مسافة 100 متر وحصلة معايا كذا مره ........ بتوفيق ديما
قديم 06-14-2012, 09:31 PM   رقم المشاركة : [27]
Mero1x
صياد مُـخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 450
تم شكره 530 مرة في 287 مشاركة

الملف الشخصي

Mero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mero1x غير متواجد حالياً

موضوع اكتر من رائع مع تحفظى على بعض الكلمات التى تتحمل معانى النتش او الهجص :)

بخصوص عدم تقدير العديد من الصيادين للمسافات فدى ظاهرة متفشية جداً ولكن بدون قصد
ودة كان من الاسباب اللى خلتنى انا وعصام نشيل معانا متر قياس بطول 100 متر

اما عن المسافة اللى ممكن الصياد يقفل فيها الطير انا عن نفسى وصلت ل 117 متر بالبام وكان غراب

و 45 متر لحميات (كلب) مع العلم ان ممكن مسافة اقرب متقفلش لأن المعيار مكان الاصابة وسرعة البندقية ووزن الرشة .

وفى النهاية احب افكر كريم بضربتة المميزة لحمامة برى فى العاشر من رمضان على قمة مبنى من مسافة 75 متر بالكرال و المسافة مقاسة

واحب اذكر موقف طريف حصل معايا والقناص اشرف باهى
الموقف دة كان فية يمامة واقفة على سلك ضغط عالى من مسافة كبيرة مكناش قيسنها ولكن اليمامة عبارة عن نقطة سوداء بارزة من على السلك

طلبت من اشرف انة يدخل عليها وكان ردة ليا ( اللى يضرب من المسافة دى يبقى بيهرج ) قولتلوا انا بحب التهريج :) ادخل انا قال ادخل
المهم رجعت حوالى 5 متر مش قرننة ولكن علشان اسند على عربية عصام :) وسميت ورفعت الصليبة مقدار حجم اليمامة 4 مرات كان الاسكوب بى اس اية مش مدرج
وربنا وفقنى ونزلتها بفردة جناج وحدة

وبقياس المسافة اتضح انها 85 متر
ودى مسافة تظهر فيها الحمامة بحجم العصفور (لوتم ملاحظتها)

ومن كتر الصيد الصياد بيكتسب ملكة تحديد المسافات بالنظر

زى زمان فى الجيش كانوا بيقولولنا لما الشخص يبان بحجم عود الكبريت ولا تظهر اطرافة يبقى المسافة 1كيلو متر .

واخيراً صيادين مصر زى الفل والموضوع رائع وتحياتى ليكم جميعا وربنا يعدى الفترة اللى جاية على خير
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]ألصيد = أخلاق + رياضه + هوايه

من مواضيعي في هذا القسم Mero1x

قديم 06-14-2012, 09:40 PM   رقم المشاركة : [28]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mero1x مشاهدة المشاركة

وفى النهاية احب افكر كريم بضربتة المميزة لحمامة برى فى العاشر من رمضان على قمة مبنى من مسافة 75 متر بالكرال و المسافة مقاسة
لا بعد إذنك المسافة كانت 80 متر و مكنتش بالكرال .. كانت بالبام بتاعتك بردو ههههههههههه
قديم 06-15-2012, 01:06 AM   رقم المشاركة : [29]
Mero1x
صياد مُـخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 450
تم شكره 530 مرة في 287 مشاركة

الملف الشخصي

Mero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mero1x غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
لا بعد إذنك المسافة كانت 80 متر و مكنتش بالكرال .. كانت بالبام بتاعتك بردو ههههههههههه
اللهم صلى على النبى ماشاء الله على ذاكرتك وكلامك صح على المسافة لأننا لما قسنا كانت من اخر دور فية سلم وانت كنت جايبها من على السطح ومعرفناش نطلع بالمتر على السطح لعدم وجود سلم

تسلم ذاكرتك يا كيمو .. وتسلم يمينك ... وتسلم البام
بس انا فاكر انك وقعت حاجة بالكرال من مسافة مبشابهة لو افتكرت ابقى انعشلى ذاكرتى :)

تحياتى ليك
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]ألصيد = أخلاق + رياضه + هوايه

من مواضيعي في هذا القسم Mero1x

قديم 06-15-2012, 01:52 AM   رقم المشاركة : [30]
Andria
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي

Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

يا جدعان احب ان اشهد ان امير سعد من اقوي الرماه الي أنا شفتهم و علي يدي وضعنا خرطوشه فاضيه علي مسافه حوالي ١٠٠ متر وانا وعصام حاولنا بدون نتيجه و امير جبها مرتين
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Andria على المشاركة المفيدة:
Mero1x (06-16-2012)