الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

قديم 07-05-2012, 02:54 PM   رقم المشاركة : [21]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بنادق ضغط هوا سرعتها 240-280 م\ث ؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef a. Raafat مشاهدة المشاركة

بص يا عمرو باشا ,
سرعتها بالرش الجامو بروماجنوم و هو رش محترم و تقيل 240 م/ث
قطع غيارها زى جلبة البستم و السوستة دول بتوع الديانا 48/52 و دى متوفرة انما جلبة بيت الرش مختلفة عن بتاعة الديانا و مش متوفرة بس اى طفشجى بيعملها
مش محتاجة تعديلات الا حاجتين بالظبط لو هى بايونير تبقى محتاجة جلبة البستم تتغير اول ماتجيبها ببتاعة الديانا لانها بتبقى بايظة من التخزين لفترة طويلة , و لو هتركب عليها سكوب يبقى لازم ليها يا اما قاعدة قطعة واحدة ببنز من تحت يا اما ستوبر لو القاعدة قطعتين لان رد فعلها هيحرك السكوب لو الحاجات دى مش موجودة
سعرها ده بقى مش محدد بس بين 2500 لحد 3000 تقريبا

بجد انا برضه مش بحب الصينى بس زى ما أ. وليد قالك دى كانها مش صينى الحاجة الوحيدة اللى باين عليها انها صينى فيها هيا الدبشك و ده شكله بس اللى مش قيم انما قوى و مسمعناش قبل كدة مثلا انه اتشرخ و لا حاجة من قوتها

تمام يا باشا و معتقدش ان جلبة بيت الرش بتبوظ كل يوم و التاني و طريقة تصنيعها بسيطة و كنت قريت موضوع هنا عن تصنيعها بمواد بسيطة يوم ما تقفل هتعملها عمولة
و موضوع الدبشك و الشكل الجمالي ميفرقش اوي معايا اللي يهمني اداء البندقية لأنه راح او جيه خشب لو حبيت أقدر اعمل واحد زييه زان و باي شكل يعجبني :)

بس شكلها كده هتزقزق هههههههه ناقص بس أجربها
متشكر لردك
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 07-05-2012, 03:07 PM   رقم المشاركة : [22]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة
أنا بصراحة مستخصر إنك عندك عقدة من الصيني لأنك حتخسر بندقية فعلا مفهاش عيوب وأفضل ما أنتجته الصين على الإطلاق. ولا تمت بصلة لأي منتج صيني من فئة مش حالك.

البندقية دي معايا ومعايا نوريكا جت ومتعدلة لسرعة 260 م/ث ومع دقة الجيت المهولة ووزنها الخفيف وقوتها إلا إني بطلع بالبام 22. مبحسش إني بصطاد غير بالبام.

البندقية دي أقل ما يقال عنها إنها ممتاذة لمن يتحمل وزنها. وفي رأيي المتواضع الشخصي. إلي مجربهاش في الصيد خسر كتير

وربنا يوفقك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة
السعر جديد حوالي 3000 والمتوافر جديد هي البام 22 ومش كتير. وهي أفضل موديلات البام في رأيي
أنا كان عندي بام 22 وبعتها وبعدين ندمت فإشتريتها تاني :)

ومفيش مقارنة بين الهانتر أو الويست وبين البام.

محدش يقارن لانسر بأوكتافيا مثلا.
دول فئتين ..
عتلة - وكسر
رد فعل محسوس - رد فعل قليل جدا
وزن عالي -نصف الوزن تقريبا
طول كبير - طول متوسط
قوة عالية جدا تصل ل 265 ألي 290 - مقابل قوة عالية متوسطة تصل إلي 220 - 250

و الله يا باشا حضراتكوا اقنعتوني بيها و كفاية مروركم بالموضوع
اعمل ايه الصيني عقدني فعلا لو تعرف عمل فيا ايه هههههههههههه
سبب اني بدورع حاجة شبيهة بالـ350 ماجنوم و 54 عايز احس اني ماسك بندقية فعلا مش لعبة هههههههه
و لكن كده ناقص اني اجربها ع الطبيعة عشان احكم الحكم الشخصي النهائي

و شكرا لردك يا باشا

بس ايه نظام الصيانة يعني سهلة و لا غلسة و خاصة انها عتلة جانبية
قديم 07-05-2012, 03:14 PM   رقم المشاركة : [23]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel مشاهدة المشاركة

تمام يا باشا و معتقدش ان جلبة بيت الرش بتبوظ كل يوم و التاني و طريقة تصنيعها بسيطة و كنت قريت موضوع هنا عن تصنيعها بمواد بسيطة يوم ما تقفل هتعملها عمولة
و موضوع الدبشك و الشكل الجمالي ميفرقش اوي معايا اللي يهمني اداء البندقية لأنه راح او جيه خشب لو حبيت أقدر اعمل واحد زييه زان و باي شكل يعجبني :)

بس شكلها كده هتزقزق هههههههه ناقص بس أجربها
متشكر لردك
و الله يا عمرو باشا لو عايز تجربها انا و هى تحت امرك , شوف تحب نتقابل امتى و جربها براحتك
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

قديم 07-05-2012, 05:03 PM   رقم المشاركة : [24]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef a. Raafat مشاهدة المشاركة
و الله يا عمرو باشا لو عايز تجربها انا و هى تحت امرك , شوف تحب نتقابل امتى و جربها براحتك

يا باشا تسلم ربنا يكرمك مش عايز اتعبك
ان شاء الله لو فيه مقابلة او طلعة نشوفها :)
قديم 07-05-2012, 08:22 PM   رقم المشاركة : [25]
hamad azumy
صياد جـديــد

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة

الملف الشخصي

hamad azumy صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hamad azumy غير متواجد حالياً

طيب سعر الهانتر 440 كام نمرة واحدة
قديم 07-05-2012, 09:10 PM   رقم المشاركة : [26]
رامز ياسر
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 10
تم شكره 33 مرة في 31 مشاركة

الملف الشخصي

رامز ياسر صياد نشيط جدا بالرابطةرامز ياسر صياد نشيط جدا بالرابطةرامز ياسر صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

رامز ياسر غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamad azumy مشاهدة المشاركة
طيب سعر الهانتر 440 كام نمرة واحدة
اولا غير موجودة خااالص كان فى واحدة كانت مع واحد جاى من الامارات وانا رحتله وكان عاوز فيها 2850 وكان معاها جراب ماركة اسمها كورنسور اتعرض هنا فى الرابطة على 350 جنيه غير انها كان معاها علبتين رش على العموم لو لقيتها متدفعش اكتر من 2600 .....تقبل تحياتى
قديم 07-05-2012, 10:55 PM   رقم المشاركة : [27]
Andria
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي

Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

الجامو ٤٤٠ تعمل ٤٠٠٠ جنيه جديده دلوقتي و مستعمله من ٣٠٠٠ الي ٣٥٠٠
قديم 07-06-2012, 02:35 AM   رقم المشاركة : [28]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
الجامو ٤٤٠ تعمل ٤٠٠٠ جنيه جديده دلوقتي و مستعمله من ٣٠٠٠ الي ٣٥٠٠

ياااه هي الاسعار رفعت اوي كده انا قولت مش هتعدي 3000-3500 جديد
يلا بقي ملهاش نصيب معايا ههههههههههه مالها النوريكا او البام
قديم 07-06-2012, 05:15 PM   رقم المشاركة : [29]
eng.amg
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 21
تم شكره 67 مرة في 46 مشاركة

الملف الشخصي

eng.amg صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

eng.amg غير متواجد حالياً

السرعة مش كل حاجة.
يعني سرعة الهانتر أعلى من البي إس أيه والفايروخ. رغم كدا. قوة إختراق البي إس والفايروخ أعلى بكثير من الهانتر.
وقوة إختراق البام أعلى من الأسباني بشكل ملحوظ جدا
التوقيع م.أحمد مصطفى

{رَبّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْت إِلَيَّ مِنْ خَيْر فَقِير}

قديم 07-06-2012, 11:51 PM   رقم المشاركة : [30]
hock eye
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 1
تم شكره 22 مرة في 19 مشاركة

الملف الشخصي

hock eye صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hock eye غير متواجد حالياً

مع احترامى لاخوانى الاعضاء الهنتر دى بندقية فاشلة بكل المقاييس اولا مجموعة زناد تعبانة جدا وما تستحملش وعن تجربة والمعروض منها كتير جدا وفيه منها اصدار بقنطرة زناد حديد وفيه بقنطرة زناد فيبر ولاتنين فشتك واسالنى انا مدوبهم وبعتها ببلاش من سنتين اوك شوف حضرتك الامكانيات اولا هى اللى تحدد ثانيا عاوز تحس انك ماسك بندقية عليك وعلى البام 21 او 22 زى ما بيقولو فى مصر ويفضل 22 دى عشان تتلافى عيوب الناشينكاة الخلفى فى ال 21 ومعلومة مهمة جدا لحضرتك اصلا مافيش حاجة نهائى اسمها بام 22 عتلة غير فى مصر البام 22 الموديل بتاعها من المصنع و دوليا انتاجها واصدارها كسر ال 22 التعلة دى ما شفتهاش غيرفى مصر بس هههههههه بدع من التجار اذا حضرتك عاوز بندقية محترمة بردو وصيادة وقطع غيار متوفرة وقابلة لزبادة قوتها امامك حل من 3 اما نوريكا كويك او جامو cfx royal اوجامو شادو 1000 ودول بصراحة البنادق اللى تقتنى عن جدارة مع احترامى طبعا للديانا قطع غيار غالية ونادرة ومعقدة فى الميكانيزم و بدات تظهر عيوب الديانا 350 فى كسر الماسورة وانحنائها وكمان الديانا 54 ايركينج فيها مشكلة التشكيل الى حد ما وعرض سن نملة الدبانة فى الناشينكاة الامامى بيضايق جدا فى حالة الصيد اوبن سايد عيبنا فى مصر ودى مشكلة نسمع دى بندقية كويسة نجرى وراها ونشترى ومع التجربة نندم انا بقولك الكلام ده عن تجربة برة مصر وداخل مصر ونصيحة من اخ فيه بنادق واخدة صيت على الفاضى دى حتى الفايروخ 80 فى الخليج الناس كرهتها لانهم عندهم كل انواع البنادق وبيستخدموها بشراسة وجدو ان الماسورة من قوتها بيحصل فيها انحناء اللى بيقولو عليها ملكة الساكتون اصبحت فى اخر التصنيف فى الخليج واكرر النصيحة هات اللى قطع غيارة متوفرة وبدون تعديلات ولا غيرو ولا طفشجية واستغلال ليك وفى نفس الوقت القوة والمتانة وانصحك بالعتلة فى اى موديل من جامو او نوريكا او ديانا وبلاش البى اس ايه خالص عشان مشاكل قطع الغيار اللى مش موجودة اساسا وتحياتى العميقة وانا بقول كلامى عن تجربة مريرة فى الكويت ودبى لهذه الموديلات واستفتاء من مقتنيها فى الخليج وترشيحهم بقوة لها نوريكا كويك او جامو cfx royal ده فى العتلة والكسر يبقى شادو 1000 وادعيلى مع خالص امتنانى لاخوانى الاعضاء ولحضرتك