الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

قديم 07-07-2012, 12:23 AM   رقم المشاركة : [31]
رامز ياسر
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 10
تم شكره 33 مرة في 31 مشاركة

الملف الشخصي

رامز ياسر صياد نشيط جدا بالرابطةرامز ياسر صياد نشيط جدا بالرابطةرامز ياسر صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

رامز ياسر غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بنادق ضغط هوا سرعتها 240-280 م\ث ؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hock eye مشاهدة المشاركة
مع احترامى لاخوانى الاعضاء الهنتر دى بندقية فاشلة بكل المقاييس اولا مجموعة زناد تعبانة جدا وما تستحملش وعن تجربة والمعروض منها كتير جدا وفيه منها اصدار بقنطرة زناد حديد وفيه بقنطرة زناد فيبر ولاتنين فشتك واسالنى انا مدوبهم وبعتها ببلاش من سنتين اوك شوف حضرتك الامكانيات اولا هى اللى تحدد ثانيا عاوز تحس انك ماسك بندقية عليك وعلى البام 21 او 22 زى ما بيقولو فى مصر ويفضل 22 دى عشان تتلافى عيوب الناشينكاة الخلفى فى ال 21 ومعلومة مهمة جدا لحضرتك اصلا مافيش حاجة نهائى اسمها بام 22 عتلة غير فى مصر البام 22 الموديل بتاعها من المصنع و دوليا انتاجها واصدارها كسر ال 22 التعلة دى ما شفتهاش غيرفى مصر بس هههههههه بدع من التجار اذا حضرتك عاوز بندقية محترمة بردو وصيادة وقطع غيار متوفرة وقابلة لزبادة قوتها امامك حل من 3 اما نوريكا كويك او جامو cfx royal اوجامو شادو 1000 ودول بصراحة البنادق اللى تقتنى عن جدارة مع احترامى طبعا للديانا قطع غيار غالية ونادرة ومعقدة فى الميكانيزم و بدات تظهر عيوب الديانا 350 فى كسر الماسورة وانحنائها وكمان الديانا 54 ايركينج فيها مشكلة التشكيل الى حد ما وعرض سن نملة الدبانة فى الناشينكاة الامامى بيضايق جدا فى حالة الصيد اوبن سايد عيبنا فى مصر ودى مشكلة نسمع دى بندقية كويسة نجرى وراها ونشترى ومع التجربة نندم انا بقولك الكلام ده عن تجربة برة مصر وداخل مصر ونصيحة من اخ فيه بنادق واخدة صيت على الفاضى دى حتى الفايروخ 80 فى الخليج الناس كرهتها لانهم عندهم كل انواع البنادق وبيستخدموها بشراسة وجدو ان الماسورة من قوتها بيحصل فيها انحناء اللى بيقولو عليها ملكة الساكتون اصبحت فى اخر التصنيف فى الخليج واكرر النصيحة هات اللى قطع غيارة متوفرة وبدون تعديلات ولا غيرو ولا طفشجية واستغلال ليك وفى نفس الوقت القوة والمتانة وانصحك بالعتلة فى اى موديل من جامو او نوريكا او ديانا وبلاش البى اس ايه خالص عشان مشاكل قطع الغيار اللى مش موجودة اساسا وتحياتى العميقة وانا بقول كلامى عن تجربة مريرة فى الكويت ودبى لهذه الموديلات واستفتاء من مقتنيها فى الخليج وترشيحهم بقوة لها نوريكا كويك او جامو cfx royal ده فى العتلة والكسر يبقى شادو 1000 وادعيلى مع خالص امتنانى لاخوانى الاعضاء ولحضرتك
الهنتر بندقية فاشلة ازاى .....مجموعة الزناد حديد والقنطرة فى الفرز الاول القديم حديد يعنى صعب تتاثر ولو بسوستة اكبر من سوستتها اما عن السرعة فهى220-240 ....ده راى عن تجربة واللى يفيدك اكتر الاستاذ الكبير اندريا او الاستاذ المحترم عادل عبده ولو عاوز تعشق الهنتر عليك وعلى الاستاذ ايمن ابوذيب ...تقبل تحياتى
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 07-07-2012, 12:49 AM   رقم المشاركة : [32]
hock eye
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 1
تم شكره 22 مرة في 19 مشاركة

الملف الشخصي

hock eye صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hock eye غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامز ياسر مشاهدة المشاركة
الهنتر بندقية فاشلة ازاى .....مجموعة الزناد حديد والقنطرة فى الفرز الاول القديم حديد يعنى صعب تتاثر ولو بسوستة اكبر من سوستتها اما عن السرعة فهى220-240 ....ده راى عن تجربة واللى يفيدك اكتر الاستاذ الكبير اندريا او الاستاذ المحترم عادل عبده ولو عاوز تعشق الهنتر عليك وعلى الاستاذ ايمن ابوذيب ...تقبل تحياتى
جربتها من 3 سنين وحافظهم وفعلا فاشلة جدا مع الوقت والاستخدام انا كنت بخرج اصطاد بيها مرتين فى الاسبوع ولقيت فيها العيب ده مع الاستخدام مجموعة الزناد بتفرمل ومرة الاقى مشكلة فى التعشيق وقعدت انا واساتذة فى السلاح نحل فى المشكلة دى ودخلنا على مواقع اجنبية وغيرو واتاكدنا انها مشكلة عامة وفعلا فاشلة دى وجهات نظر ياباشا انا جربت سلاح فى الهوائيات ما دخلش مصر لسه اصلا وعموما وجهات نظر
قديم 07-07-2012, 10:22 AM   رقم المشاركة : [33]
mdeekcoco1
صياد جـديــد

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة

الملف الشخصي

mdeekcoco1 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mdeekcoco1 غير متواجد حالياً

ربي يحفظك
قديم 07-07-2012, 10:45 AM   رقم المشاركة : [34]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
مع احترامى لاخوانى الاعضاء الهنتر دى بندقية فاشلة بكل المقاييس اولا مجموعة زناد تعبانة جدا وما تستحملش وعن تجربة والمعروض منها كتير جدا وفيه منها اصدار بقنطرة زناد حديد وفيه بقنطرة زناد فيبر ولاتنين فشتك واسالنى انا مدوبهم وبعتها ببلاش من سنتين اوك شوف حضرتك الامكانيات اولا هى اللى تحدد ثانيا عاوز تحس انك ماسك بندقية عليك وعلى البام 21 او 22 زى ما بيقولو فى مصر ويفضل 22 دى عشان تتلافى عيوب الناشينكاة الخلفى فى ال 21 ومعلومة مهمة جدا لحضرتك اصلا مافيش حاجة نهائى اسمها بام 22 عتلة غير فى مصر البام 22 الموديل بتاعها من المصنع و دوليا انتاجها واصدارها كسر ال 22 التعلة دى ما شفتهاش غيرفى مصر بس هههههههه بدع من التجار اذا حضرتك عاوز بندقية محترمة بردو وصيادة وقطع غيار متوفرة وقابلة لزبادة قوتها امامك حل من 3 اما نوريكا كويك او جامو cfx royal اوجامو شادو 1000 ودول بصراحة البنادق اللى تقتنى عن جدارة مع احترامى طبعا للديانا قطع غيار غالية ونادرة ومعقدة فى الميكانيزم و بدات تظهر عيوب الديانا 350 فى كسر الماسورة وانحنائها وكمان الديانا 54 ايركينج فيها مشكلة التشكيل الى حد ما وعرض سن نملة الدبانة فى الناشينكاة الامامى بيضايق جدا فى حالة الصيد اوبن سايد عيبنا فى مصر ودى مشكلة نسمع دى بندقية كويسة نجرى وراها ونشترى ومع التجربة نندم انا بقولك الكلام ده عن تجربة برة مصر وداخل مصر ونصيحة من اخ فيه بنادق واخدة صيت على الفاضى دى حتى الفايروخ 80 فى الخليج الناس كرهتها لانهم عندهم كل انواع البنادق وبيستخدموها بشراسة وجدو ان الماسورة من قوتها بيحصل فيها انحناء اللى بيقولو عليها ملكة الساكتون اصبحت فى اخر التصنيف فى الخليج واكرر النصيحة هات اللى قطع غيارة متوفرة وبدون تعديلات ولا غيرو ولا طفشجية واستغلال ليك وفى نفس الوقت القوة والمتانة وانصحك بالعتلة فى اى موديل من جامو او نوريكا او ديانا وبلاش البى اس ايه خالص عشان مشاكل قطع الغيار اللى مش موجودة اساسا وتحياتى العميقة وانا بقول كلامى عن تجربة مريرة فى الكويت ودبى لهذه الموديلات واستفتاء من مقتنيها فى الخليج وترشيحهم بقوة لها نوريكا كويك او جامو cfx royal ده فى العتلة والكسر يبقى شادو 1000 وادعيلى مع خالص امتنانى لاخوانى الاعضاء ولحضرتك
يا راجل الأير كنج 54 بتشكل امال الصيادين واعلى طموحهم بتشكل والمجنوم 350 بتكسر ماسورة لا لا لا انت كدة خلتنى لا اثق فى باقى الكلام لأن من اى حالة فردية تعمم يعنى مرة واحدة بس الماجنوم كسرت ماسورة على موقع اجنبى
ولم تتكرر مش هينفع نعممها وان كانت مرة ال 54 شكلت بسبب اى عيب رباط او فيها اى حاجة خطأ استعمال
وبعدين بعد ما الديانات طلع بيها كل العيوب دى يبقى خلاص مفيش بندقية هتنفع من اى نوع تانى لا لا لا انت متشائم اوى ومش منصف خالص
قديم 07-07-2012, 11:45 AM   رقم المشاركة : [35]
hock eye
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
يا راجل الأير كنج 54 بتشكل امال الصيادين واعلى طموحهم بتشكل والمجنوم 350 بتكسر ماسورة لا لا لا انت كدة خلتنى لا اثق فى باقى الكلام لأن من اى حالة فردية تعمم يعنى مرة واحدة بس الماجنوم كسرت ماسورة على موقع اجنبى
ولم تتكرر مش هينفع نعممها وان كانت مرة ال 54 شكلت بسبب اى عيب رباط او فيها اى حاجة خطأ استعمال
وبعدين بعد ما الديانات طلع بيها كل العيوب دى يبقى خلاص مفيش بندقية هتنفع من اى نوع تانى لا لا لا انت متشائم اوى ومش منصف خالص
شوف ياباشا احنا هنا فى مصر عندنا هواية الجرى وراء كل جديد مع اننا اصل العراقة والاصالة تخيل بقى يا سيدى الفاضل ان دول الخليج التى تعتبر حديثة عننا عهدا وزمنا تمسكو بالاصالة فى تجاربهم بمعنى ايه ان المستحدثات من منتجات الصيد ده على سبيل المثال لا يهتمو بيه اطلاقا الابعد تجارب سنين وتجارب شخصية وعملية وبالتالى يبنى حكمه على الشىء ده اما احنا فينا عيب خطير وهو اننا بنجرى وراء كل جديد بخيرة وبشرة نجرى عليه وخلاص وبنحب شوية التباهى يعنى نتمنظر بما لدينا انا عندى اير كينج وعندى 350 بس تعالى اسال حامل هذه البندقية بتعرف تعملها صيانه اتحدى هيقولك لا طيب بتصطاد بيها اد ايه هيقولك يعنى كل فترة الغرض الداخلى فى نفسه هواقتناء وخلاص وصيد على خفيف كده ولكن لم تخضع للتجارب الشاقة والعملية لخوفه عليها او لانه حاسس انه دفع فيها كتير وده ظلم ليه طبعا هنا فى مصر وخايف يحصلها حاجة بنادق ديانا موديلات منها حديثة لم تختبر بقسوة ولم تخضع لاختبارات قوة التحمل الحقيقى فى مصر سيدى الفاضل روح شوف الناس فى الصحراء فى لخارج بيعملوا ايه حتى الان بيستخدموا ديانا 27 لانها اثبتت وبالتجربة العملية قوة التحمل رغم انها مش هاى بور بس همه خلوها اعتمادية وبيصطادو بيها كل شىء رغم ان عندهم جميع انواع الموديلات التى تخطر على بالك فى مصر وغير مصر والعالم تقريبا من اقل موديل لاعلى موديل ولكن شوف الاصالة وتمسكهم بما تم تجربته عمليا وقوة التحمل وخضع لجميع الاختبارات وده على سبيل المثال لا الحصر ولكن بردو اعتبر كلامى غير موثوق فيه وارجو تثبيت الموضوع عشان هنحتاجة بعدين الكلام ده وكلامى مش من دماغى ولا تاليف ده واقع ملموس وشوفته وسمعته واتنصحت بيه من خبراء للاسف يفوقونا هنا فى مصر علما وعملا فى الصيد والسلاح عموما وانا لا اشكك فى منتجات شركة ديانا ابدا دى شركة عريقة عموما ولكن اشكك فى الموديلين دول 350 والايركينج فى فاعليتهم فى العمل الشاق لان الموضوع عندنا فى مصر مجرد هوس بالموديلات فقط مش صيد وتفاعل شاق زى الخارج الناس بتقعد بالشهر فى الصحراء تصطاد مخيمين وقاعدين ببنادق خرطوش وضغط هواء للصيد يعنى خبرة لا يستهان بها ونقلا عنهم واختلطت بيهم كتير وياما شوفت وسمعت من العمالقة دول همه بجد امكانياتهم مساعداهم وده من ضمن ظلمنا هنا فى مصر ولكنهم خبرة لا يستهان بها ابدا ابدا ابدا وفى الاخر وجهات نظر انا ابحث عن العملية يعنى الشىء العملى واللى اقدر بنفسى اتعامل معاه واكتسب خبرة منه واستفاد بيه بقدر الامكان اى موديل مش هتفرق ولكن المهم اكون مسيطر عليه من كل شىء قطع غياره و صيانته وتحمله واحتماله ليا انا شخصيا فى عيوب استخدامى لا قدر الله وفى الاخر يا اخوانى انا بحاول افيدكم بما استفدت بيه من الخارج 12 سنه تعامل بين دول الخليج واسبانيا وده كان لطبيعة عملى فى شركة شحن وملاحة فى الخارج ولكن استقرارى فى مصر جعلنى حزينا لاننى وجدت نقص امكانيات فى الهواية شىء محزن فعلا ولكنى احاول جاهدا ان اشترك وانقل الخبرة ولا ادعيها كل الناس خير وبركة والموضوع مش محتاج فلسفة لا ده عملية لعدم التضليل لاخواننا جميعا وفى الاخر العلم عند الله وحده واعتبروا راييى منطقى او غير منطقى وجهة نظر والخلاف فى الراى لا يفسد للود قضية احبكم جميعا وده رابط قد يفيد بعض اصدقائى واخوانى الاعضاء فى المنتدى الرائع ده http://www.google.com.eg/url?sa=t&rc...SDBuDQ&cad=rja
قديم 07-07-2012, 12:11 PM   رقم المشاركة : [36]
hock eye
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

نسيت اقول لصاحب الموضوع عليه ان يضع فى الاعتبار اولا امكانياتة المادية وثانيا الشىء العملى من كافة النواحى ثالثا ارتياحة النفسى والشخصى اللى هو الكيميا تبقى متظبطة مع البندقية ههههههههههههههههه وتمنياتى الخالصة بالتوفيق
قديم 07-07-2012, 01:09 PM   رقم المشاركة : [37]
eng.amg
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 21
تم شكره 67 مرة في 46 مشاركة

الملف الشخصي

eng.amg صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

eng.amg غير متواجد حالياً

اقتباس:
تحياتي للكلام الجميل والمعتمد علي خبرة وتجربة
بس بخصوص البام 22 فيوجد كثيييير لا يعلمون عنها شيئ في مصر و الخارج فعلا مما سبب الإعتقاد إن موديل العتلة غير موجود غير في مصر
لكن مع البحث في الخارج وجدتها في كل من الولايات المتحدة وكندا في مواقع أجنبية. وأيضا حديثهم عنها أنها نادرة
من المواقع دي http://www.gatewaytoairguns.org وأنا مشترك فيه ومن دواعي الدهشة أنهم بيعدلوا في معظم بنادق الرش حتى الديانا 54 و52لكن البندقية البام 22 فلم أجد أحد عدل فيها لأنها بالنسبة لهم نادرة وغير محتملة للتجربة والخطأ ففضلوا الإبقاء عليها كما هي
تحياتي
التوقيع م.أحمد مصطفى

{رَبّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْت إِلَيَّ مِنْ خَيْر فَقِير}

قديم 07-07-2012, 03:00 PM   رقم المشاركة : [38]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
شوف ياباشا احنا هنا فى مصر عندنا هواية الجرى وراء كل جديد مع اننا اصل العراقة والاصالة تخيل بقى يا سيدى الفاضل ان دول الخليج التى تعتبر حديثة عننا عهدا وزمنا تمسكو بالاصالة فى تجاربهم بمعنى ايه ان المستحدثات من منتجات الصيد ده على سبيل المثال لا يهتمو بيه اطلاقا الابعد تجارب سنين وتجارب شخصية وعملية وبالتالى يبنى حكمه على الشىء ده اما احنا فينا عيب خطير وهو اننا بنجرى وراء كل جديد بخيرة وبشرة نجرى عليه وخلاص وبنحب شوية التباهى يعنى نتمنظر بما لدينا انا عندى اير كينج وعندى 350 بس تعالى اسال حامل هذه البندقية بتعرف تعملها صيانه اتحدى هيقولك لا طيب بتصطاد بيها اد ايه هيقولك يعنى كل فترة الغرض الداخلى فى نفسه هواقتناء وخلاص وصيد على خفيف كده ولكن لم تخضع للتجارب الشاقة والعملية لخوفه عليها او لانه حاسس انه دفع فيها كتير وده ظلم ليه طبعا هنا فى مصر وخايف يحصلها حاجة بنادق ديانا موديلات منها حديثة لم تختبر بقسوة ولم تخضع لاختبارات قوة التحمل الحقيقى فى مصر سيدى الفاضل روح شوف الناس فى الصحراء فى لخارج بيعملوا ايه حتى الان بيستخدموا ديانا 27 لانها اثبتت وبالتجربة العملية قوة التحمل رغم انها مش هاى بور بس همه خلوها اعتمادية وبيصطادو بيها كل شىء رغم ان عندهم جميع انواع الموديلات التى تخطر على بالك فى مصر وغير مصر والعالم تقريبا من اقل موديل لاعلى موديل ولكن شوف الاصالة وتمسكهم بما تم تجربته عمليا وقوة التحمل وخضع لجميع الاختبارات وده على سبيل المثال لا الحصر ولكن بردو اعتبر كلامى غير موثوق فيه وارجو تثبيت الموضوع عشان هنحتاجة بعدين الكلام ده وكلامى مش من دماغى ولا تاليف ده واقع ملموس وشوفته وسمعته واتنصحت بيه من خبراء للاسف يفوقونا هنا فى مصر علما وعملا فى الصيد والسلاح عموما وانا لا اشكك فى منتجات شركة ديانا ابدا دى شركة عريقة عموما ولكن اشكك فى الموديلين دول 350 والايركينج فى فاعليتهم فى العمل الشاق لان الموضوع عندنا فى مصر مجرد هوس بالموديلات فقط مش صيد وتفاعل شاق زى الخارج الناس بتقعد بالشهر فى الصحراء تصطاد مخيمين وقاعدين ببنادق خرطوش وضغط هواء للصيد يعنى خبرة لا يستهان بها ونقلا عنهم واختلطت بيهم كتير وياما شوفت وسمعت من العمالقة دول همه بجد امكانياتهم مساعداهم وده من ضمن ظلمنا هنا فى مصر ولكنهم خبرة لا يستهان بها ابدا ابدا ابدا وفى الاخر وجهات نظر انا ابحث عن العملية يعنى الشىء العملى واللى اقدر بنفسى اتعامل معاه واكتسب خبرة منه واستفاد بيه بقدر الامكان اى موديل مش هتفرق ولكن المهم اكون مسيطر عليه من كل شىء قطع غياره و صيانته وتحمله واحتماله ليا انا شخصيا فى عيوب استخدامى لا قدر الله وفى الاخر يا اخوانى انا بحاول افيدكم بما استفدت بيه من الخارج 12 سنه تعامل بين دول الخليج واسبانيا وده كان لطبيعة عملى فى شركة شحن وملاحة فى الخارج ولكن استقرارى فى مصر جعلنى حزينا لاننى وجدت نقص امكانيات فى الهواية شىء محزن فعلا ولكنى احاول جاهدا ان اشترك وانقل الخبرة ولا ادعيها كل الناس خير وبركة والموضوع مش محتاج فلسفة لا ده عملية لعدم التضليل لاخواننا جميعا وفى الاخر العلم عند الله وحده واعتبروا راييى منطقى او غير منطقى وجهة نظر والخلاف فى الراى لا يفسد للود قضية احبكم جميعا وده رابط قد يفيد بعض اصدقائى واخوانى الاعضاء فى المنتدى الرائع ده http://www.google.com.eg/url?sa=t&rc...sdbudq&cad=rja
عموما اول واحد يشكك فى ال350 او ال54 هو انت وانا شايف ان كل موديلات ديانا اعتمادية جدا واعرف ناس موجود معاها ديانا وبنفس الكفائة من ابائهم ورثوها لأنها زى مرسيدس كدة شركة بتعمل كل حاجة بحساب دقيق جدا ولا ترضى بتفوق المنافسون عليها واخيرا معظم الصيادين الكبار والخبراء يمتلكون الديانا ال54 او ال52 ولا يرضيهم شيىء اخر بعد الصيد بها وخاصة ال 54 لدقتها العالية جدا وعلى فكرة صيانتها سهلة جدا زى ال52 ما هم واحد والريكوبل لا يعطل ابدا واى حد يقول غير كدة اما سمع من غيرة من اصحاب الفتاوى او لا يستطيع شرائها لغلاء ثمنها عارف انت الثعلب عندما لم يصل للعنب ليأكلة قال عنب حامض وطبيعى جدا اصحابها تخاف عليها لغلاء ثمنها وجودتها مشفتش اللى راكب مرسيدس بيزعل على عربيتة لو اتخدشت ولا اية واخيرا سعر ال54 مجاش من فراغ بل من عرض وطلب ودة اكبر دليل على انها ملكة فعلا للهوائيات وتابع الأرتفاع لمنحنى السعر مقارنة بكل البنادق وشوف فعلا هى مرغوبة ولا لا
وبالنسبة للموقع اللى يدخل هيعرف ان احسنهم هى ال54 ثم ال52 وكبر دليل على كدة انة اختار احسن الديانات ارخصهم اذن دة بيدور على السعر وبعدين شوف اسم الشخص الكاتب وكون فكرة عن شخصيتة والشركة الألمانية مش هتغلى الأسواء وترخص الأفضل وكاتب الموضوع هو اللى صح هو سال شخص بلا خبرة وكتب وعموما اصحاب العربيات الصينى بيزمو فى الألمانى عادى جدا برغم اول ما ربنا يكرمهم بيشترو الألمانى بعد كدة لا تأخذ رأى الا مجرب فترة طويلة وخبير
وبرغم كل ذالك المهم الراحة النفسية للبندقية واللى يرتاح للرمسيس هتكون عندة احلى من اى حاجة
قديم 07-07-2012, 03:33 PM   رقم المشاركة : [39]
hock eye
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
عموما اول واحد يشكك فى ال350 او ال54 هو انت وانا شايف ان كل موديلات ديانا اعتمادية جدا واعرف ناس موجود معاها ديانا وبنفس الكفائة من ابائهم ورثوها لأنها زى مرسيدس كدة شركة بتعمل كل حاجة بحساب دقيق جدا ولا ترضى بتفوق المنافسون عليها واخيرا معظم الصيادين الكبار والخبراء يمتلكون الديانا ال54 او ال52 ولا يرضيهم شيىء اخر بعد الصيد بها وخاصة ال 54 لدقتها العالية جدا وعلى فكرة صيانتها سهلة جدا زى ال52 ما هم واحد والريكوبل لا يعطل ابدا واى حد يقول غير كدة اما سمع من غيرة من اصحاب الفتاوى او لا يستطيع شرائها لغلاء ثمنها عارف انت الثعلب عندما لم يصل للعنب ليأكلة قال عنب حامض وطبيعى جدا اصحابها تخاف عليها لغلاء ثمنها وجودتها مشفتش اللى راكب مرسيدس بيزعل على عربيتة لو اتخدشت ولا اية واخيرا سعر ال54 مجاش من فراغ بل من عرض وطلب ودة اكبر دليل على انها ملكة فعلا للهوائيات وتابع الأرتفاع لمنحنى السعر مقارنة بكل البنادق وشوف فعلا هى مرغوبة ولا لا
وبرغم كل ذالك المهم الراحة النفسية للبندقية واللى يرتاح للرمسيس هتكون عندة احلى من اى حاجة
انت بتقول الديانا والمرسيدس هل المرسيدس مافيهاش عيوب لا فيها وعيب اذكرة من تجربة بسيطة لها كان التكييف متعب جدا وهل الديانا ما فيهاش عيوب اكيد فيها والا كان العالم كله ركب مرسيدس لخلوها من العيوب وكمان كانت الناس كلها جابت ديانا لخلوها من العيوب ما فيش منتج مهما كان من اعظم شركات العالم وانا اتعاملت مع ده شخصيا من خلال عملى فى الخارج اى منتج ليس خاليا من العيوب ولكن شوف الكلام الصح ان فيه ميزة بتغلب على العيب ولذلك نذكى هذا المنتج على غيرة بمعنى المميزات اكتر من العيوب شوف مثال بسيط جدا انا كان معايا تويوتا برادو جيب من اروع ما نتجت شركة تويوتا على الاطلاق طبعا دى لو فى مصر هتعمل حوالى 1500000 ما تتخضش من الرقم دى تمنها برة حوالى 10000 دينار كويتى يعنى حوالى 200000 جنيه فقط ولكن رغم قوتها والاوبشن الرائع اللى فيها واعتماديتها ومهما حكيت عنها لقيتها انها بعد 180 كيلومتر فى السرعة بتعوم منك على الطريق رغم انهم قايلين فى كتالوجاتها ان الثبات على 220 وعدادها اخر الامبير 360 طبعا اذا موجودة فى مصر هتحس انك راكب عربية حرام تمشى فى مصر هتلقى حاجه صعبة اننا ندخلها فى مقارنات بسيارات فى مصر مع الطرق المبهدلة وغيرو ولكن ده عيب خطير جدا ولما سالت اصدقائنا اكدو الملعومة قالو ان السرعة ما تزيدش عن 160 حلو اوى وطبعا كل حاجة اصلا مسعداك هناك عموما لن نتطرق اكتر بره الموضوع الخلاصة انا مقصد كلامى ان اقدم واحد اشترى الديانا 54 او 350 مش هيكون اكتر من 3 سنين مثلا خرج بيها كام مرة صيد او كمية التعامل معاها قد ايه هتلاقى استخدام خفيف جدا يبقى لم بتم اختبارها جيدا مع غلو السعر هنا بدون داعى ورغم انها متاحة عند الناس فى الخارج بنص سعر هنا تقريبا مع نظافة السلعة وعدم الغش وتوافر قطع الغيار الورجينال ورخيصة كمان ولكن ده رايهم فى استخدامها او الحكم عليها على العموم فيه ناس غير مقتدرة ممكن تعيش مع الرمسيس زى ما انت ذكرت وتستمع بها جدا وممكن ناس عندها موديلات gaz ram او pcp وغير مستمتعة بيها انا عن نفسى لا اجد متعة الا فى الخرطوش البراوننج او البنيللى وبحب البنادق المتوسطة القوة والدقيقة فى بنادق ضغط الهواء زى التل المجرى او السلافيا التشيكى بحس انها بنادق صيادين فعلا وفى الاخر وجهههههههههههات نظر بردو وتحياتى
قديم 07-07-2012, 03:48 PM   رقم المشاركة : [40]
hock eye
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة
تحياتي للكلام الجميل والمعتمد علي خبرة وتجربة
بس بخصوص البام 22 فيوجد كثيييير لا يعلمون عنها شيئ في مصر و الخارج فعلا مما سبب الإعتقاد إن موديل العتلة غير موجود غير في مصر
لكن مع البحث في الخارج وجدتها في كل من الولايات المتحدة وكندا في مواقع أجنبية. وأيضا حديثهم عنها أنها نادرة
من المواقع دي http://www.gatewaytoairguns.org وأنا مشترك فيه ومن دواعي الدهشة أنهم بيعدلوا في معظم بنادق الرش حتى الديانا 54 و52لكن البندقية البام 22 فلم أجد أحد عدل فيها لأنها بالنسبة لهم نادرة وغير محتملة للتجربة والخطأ ففضلوا الإبقاء عليها كما هي
تحياتي
احييك جدا على المعلومة وحقيقى اجتهاد ممتاز من حضرتك فى توفير المعلومة والرؤية الصحيحة