الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > ورشــــة أسلحة الصيد

ورشــــة أسلحة الصيد قسم يهتم بصيانة و تعديلات البنادق و حل المشاكل الشائعة.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 07-11-2012, 09:22 PM

مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق
مزاجي
عدواني
شكراً: 67
تم شكره 570 مرة في 483 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  مصطفى المحلاوى غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة
افتراضي استفسار عن البنادق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندى اسئلة طبعا مش عارف اجابتها لانى مش اوى فى البنادق وصيانتها
وارجو الاجابة عليها
اية الفرق التقنى بين العادية والهاى بور(يعنى اية بيخلى سرعتها تختلف)
ممكن تكون بندقية عادية وتظبط ويتعملها صيانة وتبقى هاى بور
اى بندقية ممكن يتركب عليها تليسكوب ولافية انواع مش بيركبلها ..قديمة مثلا او نوعيتها مش عالية
وشكرا لحد ماافتكر باقى الاسئلة
التوقيع
انا تمرة الاحباب حنظلة العدى...انا غصة فى حلق من عادانى

"القول ما ترون لا ما تسمعون"

"إذا كان حرية أقوالكم لا ضابط لها عندكم .. فلتتسع صدوركم إلى حرية أفعالنا!"
الشيخ اسامة رحمه الله

من مواضيعي في هذا القسم مصطفى المحلاوى

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
قديم 07-12-2012, 12:41 AM   رقم المشاركة : [2]
Yousef A. Raafat
صياد مُـخضرم

مزاجي
مستمتع
شكراً: 239
تم شكره 298 مرة في 220 مشاركة

الملف الشخصي

Yousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطةYousef A. Raafat صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Yousef A. Raafat غير متواجد حالياً

افتراضي رد: استفسار عن البنادق

و الله يا مصطفى باشا انا برضه معلوماتى على ادها شوية ف الموضوع ده , ف انا هرد عليك و ممكن اى حد من الخبراء ياكد كلامى او يعدل عليه , مينفعش بندقية تتحول من بندقية عادية الى هاى باور لان الفرق بينهم بيبقى فى مواصفات فنية زى :
  1. قوة السوستة اللى هيدى دفع قوى او ضعيف للبستم و بالتالى للهواء اللى هيدفع الرشة .
  2. نوع جلبة البستم اللى لو فايبر هتساعد السرعة انها توصل لقيمة كبيرة لعدم وجود احتكاك بنسبة كبيرة .
  3. حجم غرفة الهواء اللى كل مايكبر هيبقى كمية الهواء اللى بيدفع الرشة اكبر مما يعطى قوة اكبر و حجم غرفة الهواء ده مرتبط بيه حجم البستم
  4. شكل و عدد و زاوية الششخانات اللى بيخلى الرشة تلف حول نفسها بطريقة معينة مما يؤثر فى المدى اللى يسبب الضرر الكافى لاسقاط الطير
  5. حاجات تانية انا معرفهاش
و بالتالى الموضوع عامل زى عربية قوية و عربية ضعيفة , ممكن العربية القوية مع اهمال صياناتها و مع الوقت تبقى اضعف انما لو اهتميت بيها و ظبطها هتبقى ( او بمعنى اصح هترجع ) عربية قوية , انما العربية الضعيفة مش ممكن تبقى قوية الا بتعديلات اساسية و جوهرية فيها تنقلها من فئة لفئة , يعنى مثلا لو عربية موتورها الاساسى 1300 سي سي و انت ركبتلها موتور 2400 سي سي ف انت كدة خليتها عربية قوية ( بغض النظر عن المشاكل اللى هتحصل معاك بعد كدة من عدم ثبات مثلا ) بس خليتها عربية قوية بعد ما عدلت فى مكوناتها الاساسية يعنى بقت حاجة تانية مش نفس العربية و ده قريب اوى من لو غيرت السوستة ( اللى هيا عاملة زى الموتور ف العربيات ) هتخليها اقوى بس ممكن تبقى اقوى مع دقة اقل او مع تلف مستقبلى فى حاجات زى مجموعة الزناد مثلا بس يبقى انك خليتها بندقية قوية بتعديل اخرجها من اطار البندقية اللى الشركة عاملاها ,

معلش انا رغيت كتير بس علشان ابقى قولتلك كل اللى اعرفه و انت تقراه براحتك و اللى عايز يضيف او يعدل عليه من الخبراء يبقى الف اهلا و سهلا و الفائدة تعم الجميع
التوقيع
أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن سيدنا محمد رسول الله
و أن عيسى بن مريم عبد الله و رسوله و أنه روح الله و كلمته ألقاها إلى مريم البتول
و أن الجنة حق و أن النار حق

من نصائح عميد الصيادين ( م. طلعت بخيت ) : من اهم العوامل المتحكمة فى نتيجة طلعة الصيد البرى حالتك المزاجية و مدى تركيزك و مدى صفاء ذهنك و كونك نايم قبلها كويس و لا لأ و اهم من كل ده الرزق المكتوب لك

م. أحمد رأفت ( العضو : Silver_5000 سابقاً )

من مواضيعي في هذا القسم Yousef A. Raafat

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Yousef A. Raafat على المشاركة المفيدة:
elnawawy (07-12-2012)
قديم 07-12-2012, 12:49 AM   رقم المشاركة : [3]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

بص يا حاج مصطفى
هوا زى ما قالك ابو يوسف كده
بس توضيح بسيط
فى بنادق تقبل التعديل وفى بنادق لاتقبل التعديل
بخصوص الاسكوب
فى بنادق مينفعش يركب عليها اسكوب الا بتعديل وهيبقى مكلف ومش حلو
لانم برده بتبقى مرتبطبسقف تعديلات
يعنى متجبش معادى وتصرف عليها 2000 جنيه وراحت ولا جت معادى
ده شق تجارى شويه
وبعدين احنا الصيادين نوعين
نوع موهوم بالدقه المفرطه
ونوع موهوم باقوه المفرطه وخلاص
ونوع بقى ده تالت خالص اللى عاوز الاتنين مع بعض
الموضوع كبير
وانا شايف ان البنادق ديه زى الستات وكل واحد وليه زوق فى الست اللى بيحبها فعشان كه ديما تلاقى الناس مختلفه
وده سر اساسى فى التنوع
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ عادل عبده على المشاركة المفيدة:
elnawawy (07-12-2012)
قديم 07-12-2012, 01:32 AM   رقم المشاركة : [4]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ابو يوسف ظبط الدنيا..ولا رغى ولا حاجة بجد استفدت منك جامد
عادل باشا..انا اعرف انك لابد لبتوع الصيانة وانك بتفك وتصلح بنفسك حاجات..يعنى من الاخر معلوماتك قليلة...ارغى بمعنى اصح ههههههههههههههه
انا هقولكوا ع الحقيقة...خطرت ببالى فكرة انا بحب اجيب الحاجة اللى مضمرة واظبطها واعمل منها حاجة شكلها حلو
يعنى مكان مقلوب ويضرب يقلب والكل يقول المكان دة مش نافع الا لما تشيل كل اللى فية وترتب كل حاجة لوحدها انا مثلا ادخل اظبط وكل حاجة فى مكانها واعيد ترتيب المكان من اول وجديد...يعنى بمعنى اصح بجرب فى الحاجات الللى مش فيها مخاطرة
مع كدة حبيت اجرب فى حاجة فيها مخاطرة ان ممكن اخسر فلوس مثلا..فقولت اية يعنى بس اكون اتعلمت خببرة كبيرة وجربت نجحت هكون سعيد بيها مانجحتش هكون اخدت معلومات كويسة تفدنى فى حاجة تانية
قولت هجيب بندقية مثلا مش مظبطة وصاحبها هيرميها مثلا او زهق منها وعايز يبعها باى حاجة لانها بايظة...اخدها انا مثلا واعمل تعديل عليها واعدل سرعتها واركبلها تليسكوب ولو محتاجة دهان واغيرها من حاجة هتترمى لحاجة بتستخدم وبحالة كويسة وبعدين ابقى اجيب بندقية جديدة كويسة لما ربنا يكرم
يعنى الموضوع كلة فكرة واشباع رغبة...حاجة بمعنى اصح ضربت فى دماغى وحبيت اعملها
فقولت مافيش الا اخوانى فى الرابطة هم اللى هيدلونى اعمل اية
بس كدة...ياريت معلومات مثلا اية البندقية اللى ينفع يتركب عليها تليسكوب وتكون عادية وانا احاول اشوف والعب انا بقى
وتحياتى للجميع واخص ابو يوسف حبيب قلبى اللى واحشنى..وعادل اللى بخل عليا بمعلوماتة وبالحاجة الساقعة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
التوقيع

الشيخ اسامة رحمه الله

قديم 07-12-2012, 01:38 AM   رقم المشاركة : [5]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

يا ديشا طول ما احنا عايشين بنتعلم
ومحدش نزل من بطن امهه بيعرف
بس بتبقى موهبه واهم حاجه تعمل الحاجه بحب
تقريبا انا وانت نفس الدماغ
وانت عندك ياعم العباقره اهوه بدل انا بخيل
والحاجه الساقعه محفوظه او ابقى خد حقك ناشف
بس خلى بالك انا عمرى ما بخلت على حد بمعلومه
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

قديم 07-12-2012, 01:45 AM   رقم المشاركة : [6]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
يا ديشا طول ما احنا عايشين بنتعلم
ومحدش نزل من بطن امهه بيعرف
بس بتبقى موهبه واهم حاجه تعمل الحاجه بحب
تقريبا انا وانت نفس الدماغ
وانت عندك ياعم العباقره اهوه بدل انا بخيل
والحاجه الساقعه محفوظه او ابقى خد حقك ناشف
بس خلى بالك انا عمرى ما بخلت على حد بمعلومه
ياعم انا بهزر..وانت عارف انى بهزر
المهم قولى..هى الحاجة الساقعة ببس ولا كولا ههههههههههههههه
لا بجد اية البندقية اللى مثلا تكون نوع قديم مش هاى بور وممكن يتركبلها اسكوب(غير المعادى والرمسيس)انا فى نظرى دى بنادق بتاع نشال مولد النبى والعيد اللى بيقفوا ببمب دول
وانا بعتبرك من الخبراء ع فكرة ...وبطل تزعل من اقل حاجة كدة
التوقيع

الشيخ اسامة رحمه الله

قديم 07-12-2012, 04:02 AM   رقم المشاركة : [7]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تيتو المحلاوى مشاهدة المشاركة
لا بجد اية البندقية اللى مثلا تكون نوع قديم مش هاى بور وممكن يتركبلها اسكوب (غير المعادى والرمسيس) انا فى نظرى دى بنادق بتاع نشال مولد النبى والعيد اللى بيقفوا ببمب دول

بمب !! ممممم

ههههههههههه

بص يا مصطفي بأختصار معظم البنادق بيركب لها سكوب لان بيكون لها مجري للسكوب أعلي الكانون .. ما عدا الرمسيس الإصدارات القديمة و بعض البنادق العتيقة .. و أنت الحمد لله أستبعدتهم من نفسك من غير ما حد ييجي جنبك يعني ههههه

بالنسبة لموضوع التعديلات في البنادق من بندقية ضعيفة لهاي بور فأنصحك بألا تجهد نفسك فهو شئ لا يصلح إطلاقا لعدة أسباب منها المتعلقة بحجم غرفة الهواء بالكانون كما ذكر أبو يوسف سابقا .. يعني من الأخر لو عاوز تعمل الكلام دة هتغير الكانون بمحتوياتة من " بستم و سوستة و جلبة و مجموعة زناد و دليل خلفي ....... الخ ، و بالتالي هتحتاج " دبشك جديد أيضــا " .. يعني هتعمل بندقية جديدة ما عدا الماسورة .. و بعد دة كله هنشوف نتيجة التجربة التي قد تكون فاشلة بعد كل ذلك ( المقياس هنا هو الدقة و التجميع ) .. انا مش بحبطك و الله لكن أنا بقول لك الحقيقة.

- ممكن جدا أنك تصلح بندقية متهالكة إذا توافرت قطع الغيار و أدوات الصيانة اللازمة لذلك و هترجع بنفس مستواها السابق ( و هي جديدة ).

- كمان ممكن جدا إنك تزود السرعة ( قليلا ) ببعض التعديلات يعني مثلا من 190 م/ث تبقي 200 أو 205 م/ث بنفس نوع الرش ، لكن تحولها من بطيئة لهاي بور دي مسألة شبه مستحيلة .. و لو فرضنا حصلت " علي يد محترف " فمؤكد هيكون لها تأثير سلبي علي باقي المكونات المصنعة من الأصل لتحمل ضغط أقل.

أتمني انك تكون احبطت

قصدي تكون أستفدت ههههههههههه

قديم 07-12-2012, 05:30 AM   رقم المشاركة : [8]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة

بمب !! ممممم

ههههههههههه

بص يا مصطفي بأختصار معظم البنادق بيركب لها سكوب لان بيكون لها مجري للسكوب أعلي الكانون .. ما عدا الرمسيس الإصدارات القديمة و بعض البنادق العتيقة .. و أنت الحمد لله أستبعدتهم من نفسك من غير ما حد ييجي جنبك يعني ههههه

بالنسبة لموضوع التعديلات في البنادق من بندقية ضعيفة لهاي بور فأنصحك بألا تجهد نفسك فهو شئ لا يصلح إطلاقا لعدة أسباب منها المتعلقة بحجم غرفة الهواء بالكانون كما ذكر أبو يوسف سابقا .. يعني من الأخر لو عاوز تعمل الكلام دة هتغير الكانون بمحتوياتة من " بستم و سوستة و جلبة و مجموعة زناد و دليل خلفي ....... الخ ، و بالتالي هتحتاج " دبشك جديد أيضــا " .. يعني هتعمل بندقية جديدة ما عدا الماسورة .. و بعد دة كله هنشوف نتيجة التجربة التي قد تكون فاشلة بعد كل ذلك ( المقياس هنا هو الدقة و التجميع ) .. انا مش بحبطك و الله لكن أنا بقول لك الحقيقة.

- ممكن جدا أنك تصلح بندقية متهالكة إذا توافرت قطع الغيار و أدوات الصيانة اللازمة لذلك و هترجع بنفس مستواها السابق ( و هي جديدة ).

- كمان ممكن جدا إنك تزود السرعة ( قليلا ) ببعض التعديلات يعني مثلا من 190 م/ث تبقي 200 أو 205 م/ث بنفس نوع الرش ، لكن تحولها من بطيئة لهاي بور دي مسألة شبه مستحيلة .. و لو فرضنا حصلت " علي يد محترف " فمؤكد هيكون لها تأثير سلبي علي باقي المكونات المصنعة من الأصل لتحمل ضغط أقل.

أتمني انك تكون احبطت

قصدي تكون أستفدت ههههههههههه

شكلى هستقيل من الاشراف قريب ههههههههههههههه
مش عارف بس الموضوع كبر فى دماغى هههههههههههههههههه
هفكر تانى وارد...انا لسة مش عارف اجزاء البندقية من جوا بس هعرفها باذن الله وهشوف كدة ممكن الفكرة دى ولا لا
وربنا ييسر...يامحبطنى هههههههههههههههه
التوقيع

الشيخ اسامة رحمه الله

قديم 07-12-2012, 01:46 PM   رقم المشاركة : [9]
elnawawy
صياد متميــــز

مزاجي