الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الموضوعات العامة

الموضوعات العامة قسم خاص بالموضوعات العامة التي لا تخص الصيد.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 08-04-2012, 02:12 AM   رقم المشاركة : [51]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني
شكراً: 67
تم شكره 570 مرة في 483 مشاركة

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مصطفى المحلاوى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل نحن المصريين أحفاد الفراعنة ؟؟ و هل هذا يستحق الفخر ؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkobtan مشاهدة المشاركة

حبيبي يا تيتو باشا
اها طولت شوية الصراحة ههههههههههههههههههه

بص يا باشا ..
انا مقولتش انا حفيدهم او من اني من السلالة
انا بحكم شغلي و دراستي بحترم كل العلماا او بحترم اي حد عنده علم و ممكن يفيدني بيه
و بقول اني بحترم علمهم ايان كانت ديانتهم و بحترم كل العلماء ايان كانت ديانته و شخصيته
و سيدنا محمد قال ( قف للمعلم وفه التبجيلا .. كاد المعلم ان يكون رسولا )
مقالش قف للمعلم المسلم و متقفشي للكافر .. فايان كانت ديانته او شخصيته انا بحترمه عشان علمه
لكن انا مبفخرشي اني حفيدهم لاني اصلا مش حفيدهم انا من نسل سيدنا محمد و اكيد طبعا اتفاخر بيه صل الله عليه و سلم
حياة النبي اصلا كانت مدرسة لاي حد عايز يتعلم اي حاجة سواء سياسة او حرب او سلم او نقاش او دين او طريقة معاملة ف اكيد لازم نتعلم منه و نفتخر بيه ..

بخصوص القارة المفقودة انا بحاول اربط بينها و بين الفراعنة و بقول يعني ان ده رأيي الشخصي
انا بحب القراية في المواضيع الغامضة كتيير و برده من تصوراتي ان قارة اطلانتس ليها دور في موضوع مثلث برمودا ده
بس هو كموضوع ليه اكتر من 300 تفسير و انا عندي كتب كتيير اوي لبرمودا و لاطلانتس
و ممكن نعمله موضوع جديد
بس انت ليه معلقتش علي موضوع تسخير قوي الطبيعة ؟؟؟!
يا وقعتك اللى مش معدية...سيدنا محمد قال اية ياقبطان
حراااااااام عليك بقى الرسول هيقول بيت شعر زى دة ياراجل...دة احمد شوقى يامفترى
وبعدين النبى كان نابغة فى كل العلوم لانه لاينطق عن الهوى وانا احترم كل واحد لعلمة لاكن لا افتخر انى انتسب لية وانى من احفادة والحاكاية دى
معلش كل لية وجهت نظر والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية
بخصوص القوى الخارقة انا مش شايف كدة لان اقرب تفسير عندى هو
ان النيل كان بيفيضمع المد والجزر فبيستخدموا النيل والمياة فى رفع الحجارة ونقلها مع القوى الكبيرة فى البنية الجسدية
ومن المعروف ان المنطقة اللى فيها الاهرامات او غيرها كانت قرب مياة لان اصلا الانسان المصرى مرتبط بالمياة وانه يعيش على ضففها لحد دلوقت للاسف متكدسين بكمية كبيرة فى حتة صغيرة
التوقيع
انا تمرة الاحباب حنظلة العدى...انا غصة فى حلق من عادانى

"القول ما ترون لا ما تسمعون"

"إذا كان حرية أقوالكم لا ضابط لها عندكم .. فلتتسع صدوركم إلى حرية أفعالنا!"
الشيخ اسامة رحمه الله

من مواضيعي في هذا القسم مصطفى المحلاوى

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 08-04-2012, 02:14 AM   رقم المشاركة : [52]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef a. Raafat مشاهدة المشاركة
معلش يا باشا انا اسف بس قف للمعلم وفه التبجيلا بيت شعر و ليس بحديث اطلاقا و اكيد انت متقصدش بس انا خايف عليك من ان تتقول على رسول الله صلى الله عليه و سلم حتى بدون قصد
قولة دة انا اتصدمت لما فرات...خلاها خل
هههههههههههههههههههههههه
التوقيع

الشيخ اسامة رحمه الله

قديم 08-04-2012, 02:26 AM   رقم المشاركة : [53]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
يا سيدى الفاضل كلامنا واحد , انا بقولك منفتخرش بالفراعنة لاكن نفتخر باهل مصر نفسهم , انت كاتب ف اخر كلامك افتخر بانى عربى , مش العرب كان منهم الكفرة و كان منهم المسلمين و ف النهاية ربنا اظهر دينه الحق على الكفر ف اصبحنا بنعمته مسلمين , ماهو انا لو بانتمى لاهل مصر و اقصد المصريين القدماء هفتخر بمن قال فيهم رسول الله صلى الله عليه و سلم و بانهم خير اجناد الارض و ده مدح فيهم من فم من لا ينطق عن الهوى إن هو إلا وحى يوحى , و اهل مصر لما جالهم عمرو بن العاص استقبلوه استقبال حافل و فتح الله مصر عليه و اصبحت مصر فى يد المسلمين بدل الروم , يعنى اهل مصر كانو فى حكم الروم بعد ما كانو فى حكم الفراعنة و يعنى المصريين القدماء هما هما لكن الحكام اختلفو , و دلوقتى بقى معظم اهل مصر مسلمين و دى حاجة تستحق الفخر ان منهم من آمن بالله و رسوله و منهم من بقى على دينه و لم يحارب الاسلام , فين الاختلاف بقى اللى بين كلامى و كلامك , انا بقول نفتخر باننا مسلمين و اننا من اهل مصر و لا نفتخر بالانتساب لفرعون و انت بتستدل بايات من القرآن بسوء قوم فرعون انا معاك انا بقول منفتخرش بالنسب لفرعون , اعتقد كلامنا واحد , لو انت شايف ان فى نقطة ف كلامك مش واضحة بالنسبة ليا وضحهالى
لو تقصد اللى كانوا موجدينن فى مصر ايام الفتح وما بعدها وما قبلها بقليل(لانهم كانوا اريوسيين موحدين مش وثنيين زى الرومان والا لية الرومان اتهضوهم وعذبوهم ورحبوا بالمسلمين..لانهم كانوا اريوسيين اللى هم نصارى موحدين على غير ملة الرومان الوثنيين)
اما حكاية فرعون والفراعنة وقداماء المصريين اللى مشركين دى لا انا ماحبش انتسب ليهم
اما بخصوص ان العرب فيهم مشركين...انا اقصد اننا عرب ومش اجانب نفتخر بالاجانب...كانت المقصود منها التعليق على رد القبطان
وانا بقول اننا بنفتخر بالعرب الاحناف ومش بالمشركين عشان كدة الرسول قال انا خيار من خيار ومع كدة ما اتبهاش انه من نسل ابو لهب بالعكس لية سورة فى القران بتزمة وتوعدة بالعذاب لية هو وامراتة
التوقيع

الشيخ اسامة رحمه الله

قديم 08-04-2012, 02:27 AM   رقم المشاركة : [54]
elkobtan
صياد مُتـألــق

مزاجي
تنسيم
شكراً: 44
تم شكره 152 مرة في 139 مشاركة

الملف الشخصي

elkobtan صياد نشيط بالرابطةelkobtan صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

elkobtan غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تيتو المحلاوى مشاهدة المشاركة
يا وقعتك اللى مش معدية...سيدنا محمد قال اية ياقبطان
حراااااااام عليك بقى الرسول هيقول بيت شعر زى دة ياراجل...دة احمد شوقى يامفترى
وبعدين النبى كان نابغة فى كل العلوم لانه لاينطق عن الهوى وانا احترم كل واحد لعلمة لاكن لا افتخر انى انتسب لية وانى من احفادة والحاكاية دى
معلش كل لية وجهت نظر والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية
بخصوص القوى الخارقة انا مش شايف كدة لان اقرب تفسير عندى هو
ان النيل كان بيفيضمع المد والجزر فبيستخدموا النيل والمياة فى رفع الحجارة ونقلها مع القوى الكبيرة فى البنية الجسدية
ومن المعروف ان المنطقة اللى فيها الاهرامات او غيرها كانت قرب مياة لان اصلا الانسان المصرى مرتبط بالمياة وانه يعيش على ضففها لحد دلوقت للاسف متكدسين بكمية كبيرة فى حتة صغيرة

تيتو و استاذ يوسف انا اسف جدا مخدتش بالي والله
الامور اختلطت عليا
هي وجهات نظر يا تيتو
و برده تفسيرك لموضوع النيل ممكن جدا برده و يستحق التفكير فيه
شكرا لتنبيهي علي اخطائي ..
التوقيع ما طار طير و ارتفع .:. إلا كما طار (بالنوريكا) وقع

قديم 08-04-2012, 02:53 AM   رقم المشاركة : [55]
Gamo
واحد من الناس

مزاجي
مشغول
شكراً: 300
تم شكره 419 مرة في 229 مشاركة

الملف الشخصي

Gamo تم تعطيل التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Gamo غير متواجد حالياً

اقتباس:
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته , اولا يا احمد باشا تسلم ايدك على نقل المقال الرائع , و سواء اتفقنا او اختلفنا مع ما جاء فى المقال ده الا اننا منقدرش ننكر انه اثار قضية نقاشية مهمة , ثانيا انا متفق معاك جدا يا أ. احمد فى موضوع اننا منحبش او منتباهاش بانتسابنا للفراعنة لما جاء عنهم فى كتاب الله و قد تفضلت و ذكرته سابقا , بس فعلا عايز اقول ان فى فرق كبير بين الفراعنة و بين قدماء المصريين , الفراعنة اللى هما الاسرة الحاكمة و على فكرة كل الانجازات اللى نسبت ليهم سواء انجازات علمية او فلكية او هندسية مفتكرش انهم كانو بيعملوها بايديهم , لا الشعب هو اللى كان بيعمل و كالعادة بيعود الفضل للفرعون و ينتسب ليه هذه الانجازات , زى ما بيحصل لحد دلوقتى بالنسبة لبعض الحكام , يعنى لما بيبقى فى انتصار فى معركة على الهكسوس مثلا ماكنش الملك بياخد اخواته و اجواز بناته و عياله و يروحو يحاربو لا ده هو الجيش اللى انتصر ( اهل مصر ) بس النصر نسب للقائد و كذلك لو كانوا هم من بنوا الاهرامات بايديهم و قيس على كدة معظم الانجازات , هيا بس الفكرة فى فكرة التسمية اننا نفتخر بانتمائنا للمصريين القدماء مش للفرعون , اما عن موضوع هما اللى بنو الهرم و لا الجن اللى بنوه ف دى حاجة الله اعلى و اعلم بيها و منقدرش نفتى فيها لانها نظرية من نظريات كتير , فى نظريات مثلا بتقول ان المصريين القدماء كانو على اتصال بحضارة اطلانتس المعروفة بانها وصلت لعلوم كبيرة و ده ممكن يكون سبب فى نهضتهم العلمية و فى نظريات تانية بتقول انها كانو على اتصال بكائنات فضائية و و و و , كل دى و من ضمنها نظرية الجن نظريات ملهاش سند علمى و لا دليل حقيقى و لا من القرآن و السنة و اقصد بكدة ان اى نظرية منهم ممكن تكون صحيحة او خاطئة و متنساش ان ربنا لما قال على السحرة بتوعهم قال ما معناه انهم خلو الناس بيخيل لهم من سحرهم انها تسعى ( اقصد الحبال و العصى ) و لكن مش سحر اللى هو يعمل حاجة ملموسة و تفضل عايشة لآلاف السنين , و الله اعلم برضه اى النظريات الصح , اللى اقصد اقوله احنا متفقين فى المضمون و لكن مختلفين فى المسمى , انا برضه اصلى من العرب و لكن لو كنت من اهل مصر هفتخر اوى بانى انتمى للى قال عنهم رسول الله صلى الله عليه و سلم (( إذا فتح الله عليكم مصر فاتخذوا من أهلها جندا كثيفا فإن بها خير أجناد الأرض ـ فقيل ولما يا رسول الله قال : لانهم وأهليهم في رباط إلي يوم القيامة )) صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم
ازيك يا احمد باشا اخبارك ايه
بما ان في فرق بين الفراعنه والقدماء المصريين(ودا مش هختلف معاك فيه) يبقى ليه بننسب نفسنا للفراعنه !
على فكره علشان في ناس ممكن تفهم الكلام غلط((حب الوطن والانتماء ليه دا واجب شرعي)) ولما بنقول نفخر اولا بانتمائنا العربي والاسلامي دا مينفيش الانتماء الوطني لانه جزء منه, لان احنا عرب مصريين مش فراعنه! وزي ما قولت في ردودي السابقه يمكن اغلبنا ملهوش اي انتماء للقدماء المصريين اساسا
الفكره بس انه من العيب اننا نعرف تاريخ فرعون واتباعه الي اهلكهم الله واخبرنا عنهم وننسب نفسنا للفرعون واتباعه
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Gamo على المشاركة المفيدة:
Yousef A. Raafat (08-04-2012)
قديم 08-04-2012, 03:15 AM   رقم المشاركة : [56]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkobtan مشاهدة المشاركة

تيتو و استاذ يوسف انا اسف جدا مخدتش بالي والله
الامور اختلطت عليا
هي وجهات نظر يا تيتو
و برده تفسيرك لموضوع النيل ممكن جدا برده و يستحق التفكير فيه
شكرا لتنبيهي علي اخطائي ..
لا شكر ع واجاب بس نصيحة اقرا فى دينك واتفكر فية قبل ما تقرا فى حاجات لا تغنى ولا تثمن من جوع
عشان غلطة زى دى ممكن لا قدر الله توديك مصير مش كويس
التوقيع

الشيخ اسامة رحمه الله

قديم 08-04-2012, 03:17 AM   رقم المشاركة : [57]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamo مشاهدة المشاركة
ازيك يا احمد باشا اخبارك ايه
بما ان في فرق بين الفراعنه والقدماء المصريين(ودا مش هختلف معاك فيه) يبقى ليه بننسب نفسنا للفراعنه !
على فكره علشان في ناس ممكن تفهم الكلام غلط((حب الوطن والانتماء ليه دا واجب شرعي)) ولما بنقول نفخر اولا بانتمائنا العربي والاسلامي دا مينفيش الانتماء الوطني لانه جزء منه, لان احنا عرب مصريين مش فراعنه! وزي ما قولت في ردودي السابقه يمكن اغلبنا ملهوش اي انتماء للقدماء المصريين اساسا
الفكره بس انه من العيب اننا نعرف تاريخ فرعون واتباعه الي اهلكهم الله واخبرنا عنهم وننسب نفسنا للفرعون واتباعه
التوقيع

الشيخ اسامة رحمه الله