الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > ســـوق الرابطــــة > سوق الكلاب و الصقور و طيور الزينة

سوق الكلاب و الصقور و طيور الزينة قسم خاص بيبع و شراء كلاب الصيد و الحراسة - الصقــور - طيور الزينة - الحيوانات المنزلية الأليفة.

قديم 08-13-2012, 04:25 PM

قنـــاص
مزاجي
رايق
شكراً: 382
تم شكره 279 مرة في 205 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  *^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة

Red face عاوز أشتري كلب صيد و حراسه

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و بعد تفكير كبير و مجهود أكبرو مشورة من أخي الكبير أ أيمن وصلت للحل لمشكلتى

انا اولا مش بلحق الصيد فى اغلب الاحيان و مش بعرف وقع فين و فنفس الوقت محتاج كلب اهو يونسني لو حد قل عقله و انا طالع أصطاد فبفكر أشتري كلب حراسه

عاوز اعرف الانواع و الاحجام و عمرهم كام و بيدربوا ازاى و بيتجابو منين و اسعارهم و ياريت كيفية ترخيصهم و مشكورين مقدما
التوقيع

هو الحق مهما طغى باطلا له النصر يوم النداء الاخير

ولله أمرا سيمضى غدا ولو كره المستبد الكفور

DR/IBRAHIM

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
قديم 08-13-2012, 04:43 PM   رقم المشاركة : [2]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عاوز أشتري كلب صيد و حراسه

فكرة ممتازة جدا جدا
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
قديم 08-13-2012, 04:53 PM   رقم المشاركة : [3]
Andria
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي

Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

فكره جميله جدا بس ده موال كبير قوي ، ربنا يوفق
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Andria على المشاركة المفيدة:
قديم 08-13-2012, 04:57 PM   رقم المشاركة : [4]
قنـــاص

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
فكرة ممتازة جدا جدا

والبلطجي الى دماغه هتوزه الكلب هياكل الى جابه و انا هضربه رش لما أخرم جتت .........
التوقيع

DR/IBRAHIM

قديم 08-13-2012, 04:59 PM   رقم المشاركة : [5]
قنـــاص

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
فكره جميله جدا بس ده موال كبير قوي ، ربنا يوفق

والله يا اندريا باشا لو هيدخل حتي فى ايه المهم هيساعد و فنفس الوقت هيبقى فى طلعات مخصصه لصيد البلطجيه و ساعتها نعمل حملات شعبية لمداهمة البلطجية البلد لازم تتطهر يا جماعه انا محسيتش بحجم المشكلة صراحه الا لما السكينه بقت على رقبتي
التوقيع

DR/IBRAHIM

قديم 08-13-2012, 05:02 PM   رقم المشاركة : [6]
Andria
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي

Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

اصل المشكله ان الكلاب الي هتدرب عشان الصيد متنفعش عشان الحراسه ، و العكس صحيح
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Andria على المشاركة المفيدة:
قديم 08-13-2012, 05:59 PM   رقم المشاركة : [7]
قنـــاص

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
اصل المشكله ان الكلاب الي هتدرب عشان الصيد متنفعش عشان الحراسه ، و العكس صحيح
ممممممممممم ده مشكلة بقى يعني هو كلب الصيد ده مش بيبقى شرس ؟ ولا هم أخره الصيد و خلاص
التوقيع

DR/IBRAHIM

قديم 08-13-2012, 06:54 PM   رقم المشاركة : [8]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني
شكراً: 67
تم شكره 570 مرة في 483 مشاركة

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مصطفى المحلاوى غير متواجد حالياً

بالتوفيق يادكتور..واهو ينفع بردة
التوقيع
انا تمرة الاحباب حنظلة العدى...انا غصة فى حلق من عادانى

"القول ما ترون لا ما تسمعون"

"إذا كان حرية أقوالكم لا ضابط لها عندكم .. فلتتسع صدوركم إلى حرية أفعالنا!"
الشيخ اسامة رحمه الله

من مواضيعي في هذا القسم مصطفى المحلاوى

قديم 08-13-2012, 07:08 PM   رقم المشاركة : [9]
الــعـربـى
قنــاص مُخضرم

مزاجي
مصدوم
شكراً: 464
تم شكره 707 مرة في 510 مشاركة

الملف الشخصي

الــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الــعـربـى غير متواجد حالياً

فكره حلوه ولكن تنفيذها صعب
وربنا يوفقك
التوقيع
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ
وحسبنا الله ونعم الوكيل

من مواضيعي في هذا القسم الــعـربـى

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ الــعـربـى على المشاركة المفيدة:
قديم 08-13-2012, 07:49 PM   رقم المشاركة : [10]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

تمام يا باشا و خاصة اللي حصل معاك قبل كده

بص فيه كلاب مخصصة للصيد و كلاب للحراسة
لكن ع رأي المثل كله بالحنية بيفك هههههههههه بهزر طبعا
ممكن تستخدم الكلب في الحراسة الشخصية و الصيد في نفس الوقت لكن بيحتاج تدريب و الموضوع مش سهل شوية يعني هياخد معاك شهور بس النتيجة مش هتخليك تندم

و بالتالي هقولك جيب نوعين جيرمن شيبرد او دوبر مان بس لو معندكش خبرة في تدريب الكلاب يبقي ابعد عن الدوبر مان لأنه عنيد و زي ما تقول ساعات بيكون غبي فخليك في الجيرمن شيبردو ده يعتبر حجمه متوسط او فوق متوسط لما يكبر عيبه و انه له مواصفات صعبة جدااا لتحديد مدي نقائه لكن كلب ذكي و سهل تعليمه و بيحب صاحبه جدااا لدرجة عايز اقولك انه ممكن يموت و هو بيدافع عنك

و لما تجيب كلب جيبه عمره لا يزيد عن شهرين - 5 شهور لسهولة التدريب لأن الكلاب اكبر من كده بيكون صعب تدريبها

اماكن الشراء فيه سوق الجمعة و المحلات و انا لا افضل ده و لا ده حاليا
المحلات بتبقي الكلاب تعبانة و مش بيأكلوها اساسا
في سوق الجمعة اغلب الكلاب تقليب شعبي ( بلدي ) و جزء حرامية و نصابين تشتري الكلب من هنا و تيجي تمشي بيه تلاقيه كام واحد طلعولك يقولك الكلب ده بتاعي و مش بتاعي و شغل بلطجة و عيش و ربنا يعوض عليك في الفلوس ياما بالاتفاق مع البائع ياما هم واخدينها بلطجة مع نفسهم
فياما تجيب من مزارع مضمونة يا اما تشوف حد معرفة عنده كلاب نضيفة و هيجيب جراوي قريب

الاسعار للأسف فيه ناس كتيير بتستغل حاجة الناس للكلاب و الحراسة فمزودين الاسعار انما الاصل الجيرمن شيبرد لو قولنا تقليب متوسط او فوق متوسط هيبقي في حدود 600-1200
الدوبر مان تقليب نضيف 500-600 فيما فوق
لو حد معرفة و الكلب كويس ممكن يظبطك في السعر

بخصوص التربية ديه مشاركة بسيطة عن اساسيات تربية الكلاب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Axel مشاهدة المشاركة

و بالنسبة الاهتمام بالكلب عيش يا ريس في الكلمتين الجايين دول فتح عينك و طقطق ودنك

في سن 45 يوم ( الاسبوع السادس او شهر و نص يعني ) هطعمه تطعيم اسمه تطعيم الثماني و ده بيحمي من 8 امراض بتتعرض لها الكلاب دايما و بعد 3 او 4 اسابيع بطعمه جرعة تنشيطية لتطعيم الثماني و احيانا الدكتورممكن يقولك تطعمه جرعة تنشيطية تانية بعد 3-4 اسابيع تانيين
و كل سنة او سنة و نص بياخد جرعة تنشيطية لتطعيم الثماني لمدة 6-7 سنين

و ع الشهر التالت او الشهر السادس ان شاء الله بطعمه تطعيم السعار و ده ضد السعار وبعدها تطلع له رخصة عادي

بالنسبة اسعار التطعميات : الثماني يتراوح من 50-70 جنيه
السعار في حدود 45 جنيه

اهم حاجة التطعيمات ديه عشان مفيش اي امراض و خاصة ان بعض الامراض ديه ممكن تنتقل للانسان و بتكون مميتة فالافضل الوقاية خيرا من العلاج و منهملش في التطعيم

و فيه مستشفي الشعب في العباسية
و مستشفي القوات المسلحة ورا النادي الاهلي مدينة نصر

بالنسبة الاكل من سن شهر لحد سن 3 شهور تديله 3 وجبات و لو قدرت تديله 4 يبقي تمام

اغلب الاكل يكون لبن و مقطع فيه عيش و عوده ع عيش بلدي من دلوقتي من المدعم طبعا اللي بناكل منه و مرة الصبح و مرة بليل لبن مع عيش الغدا حاول يكون خفيف زي حتة لحمة مفرومة او مخلفات لحوم في البيت مع عيش و لو باقي خضار و اوعي يكون فيه اي عضم لأن العضم بيكون صعب عليه خاصة و هو صغير و ممكن يعمله نزيف داخلي
يعني عوده ع بواقي البيت من الاخر عشان ميتأمرش حتي لو مفيش لحمة ممكن تحطله شوربة يكون فيها الريحة حتي بس هياكلها زي الاهبل هههههههه

من سن 3 شهور لسن 6 شهور برده 3 وجبات بس تزود الوجبة شوية
الصبح لبن و عيش و الوجبتيين التانيين برده زي مقولت فوق بس حاول تقسمهم عشان يكفوه و حطله عيش معاه
اخر كلب عندي كنت اسلق الجلود و الدهون و اظبطها ملح و حلقة بصل عشان الزفارة و اكترله العيش و خضار لو باقي و احطله فوقهم كبشة او كبشتين شوربة مكنش بيفرق و بياكل مهو مش كل يوم هياكل لحمة مهياش هيصة ههههههههه

من سن 6 شهور لسن سنة و نص
وجبتين بس يكونوا كبار شوية الصبح عيش و لبن
التانية كالمعتاد بس زي مقولت تكون اكبر عشان تكفيه بقيت اليوم و ميبقاش جعان

من سن سنة و نص فيما فوق
وجبة واحدة بس كبييييييرة عشان تكفيه طول اليوم او لو عايز تقسمها ع مرتين مفيش مشاكل بحيث مرة الصبح و مرة بليل

حاول متجبش كبدة كتيير عشان كترها غلط عليه زي ما هي غلط ع البني ادميين يمكن ع الكلاب اكتر يعني ممكن مرة كل اسبوع او اسبوعين

من وقت للتاني جيبله حتة ماسورة منها يسنن سنانه و منها مفيدة عشان الكالسيوم

و طبعا الكلب زي حالاتنا مينفعش تأكله نفس نظام الاكل كل اسبوع يعني غيرله نظام كل اسبوع و حاول تشكل بدل يجيله اكتئاب مش هنبقي احنا و الكلاب هههههههههههه

فيه حاجات بقي اوعي تقرب بيها ناحية الكلب مهما حصل و هي كالآتي :

- العنب - الزبيب - فاكهة الافوكادو و الحبوب التي داخل التفاح وقشر التفاح نواة المشمش و الكرز والخوخ - الثوم - البصل- القهوه - الشاى - الكحوليات- الشكولاته - السكريات بكميات كبيره - السمك بكثرة - الملح بكثرة - تقديم اللبن أو منتجات الالبان للكلاب الكبيره بيسبب لهم الاسهال - البيض النيء- اللحم النيء - العضم المطبوخ - الاكل الفاسد - المشروم - الدهون الزائده - المكملات الغذائيه الخاصه بالانسان

يا رب مكونش نسيت حاجة نظرا لأن بعضها بيكون سام ليه و بعضها مضر صحيا
و خلي بالك اوعي تحطله اي لحوم نية

بالنسبة المية حاول تغيرله المية دايما اكتر من مرة في اليوم

-----------------------------------------------------------------------------------

بالنسبة للاداوت اللي هتحتاجها ان شاء الله لتربية الاستاذ

- طوق و سلسلة او جلد

- عضاضة

- كمامة لما يكبر ان شاء الله

- جوانتي زي بتاع حارس المرمي ميسمحش بنفاذ الشعر لايديك عشان تتعامل معاه , حاول بقدر الامكان متلمسش الكلب بايديك حتي لو محميه و تتعامل دايما بجوانتي و بعد ما تلمسه تغسل ايديك

- فلفل اسود عشان تدربه ع الحمام لو عمل حمام في مكان غير اللي انت عامله ليه حط ع المكان اللي عمل فيه فلفل اسود مش هيقرب ناحيته تاني

النظافة :
- طبق بلاستيك كبير - شفشق صغير- فوطة - قماشة - شامبو ( بلاش شامبو العادي بتاعنا شوف شامبو كلاب او جونسن لأن الشامبو العادي بيسقط شعر الكلاب و ثانيا ضار لعينه نظرا للمواد الكيميائية اللي فيه و طبعا متجيش بالصابونة ناحيته )
بالنسبة الحموم في الشتا مرة واحدة و يتنشف و يطلع ع الشمس عالطول
في الصيف مرتين - 3 مرات بالكتيير في الشهر
و حاول المية متجيش عند عينه او المية تدخل جوة ودنه بدل ما يبقي اطرش او اعمي منطقة الراس ممكن تنضفها بحتة قماشة مبلولة او سفنجة اما باقي جسمه عادي من الشفشق او الطبق الصغيرة و فوق جسمه و البس كيس في ايديكو انت بتحميه او جوانتي تاني تخصصه للحموم

- مشط شعر و ده بتختاره ع حسب اذا كان الكلب شعره كتيير او قليل لو كتيير يبقي مشط اسنانه بلاستيك و فتحاته واسعة لو متوسط يبقي مشط اسنانه بلاستيك او معدن فتحاته متوسطة لو شعره زي الدوبر مان يبقي مشط اسنانه معدن و ضيقة

- ديتول لتنضيف مكانه
- ديزانون برده لتنضيف مكانه لكن اقوي بس خلي بالك اوعي الكلب يلحسه او يجي جانبه لأنه سام فبعد ما تنضف بيه تسيب المكان يتهوي و خلي بالك انت كمان

- امبولات ( بارس ) و ديه عشان الحشرات و رخيصة و بتحط حوالين الرقبة و بين البطن و الايدين و الرجلين و بيدوم شهور و طبعا بيمنع الحشرات و البلاوي ديه انها تقرب من الكلب

الأكل :
- 2 طبق فخار كبير( اكل ) - صغير ( مية )
عشان وزنهم تقيل وبالتالي ميتحركش و هو بياكل

و اخيرا البيت لازم يكون مناسب لحجمه من الخشب و يكون اعلي من الارض حوالي 5 سم ع الاقل عشان الحشرات متوصلش ليه و تفرشه جوة حتة قماشة او موكيت

بس كده معتقدش اني نسيت حاجة تاني

بالنسبة تدريبه ع الاوامر فده موضوع يطول شرحه شوف بس الكلام اللي فوق و هبقي اقولك ع الباقي بس عامة بداية التدريب انك دايما تنده باسمه من دلوقتي عشان يتعود ع الاسم و ينتبه ليك لما يسمعه
و حاول من دلوقتي تعوده ع مكان يعمل فيه حمام و الكلب عامة بليل لما بينا و بالمناسبة الكلب بيعمل حمام بعد الاكل بحوالي تلت - نص ساعة يعني تاخده ع مكان الحمام عشان يعملها و لما يعملها تطبطب عليه بمعني انه عمل حاجة كويسة هنا بس ابقي سد منخيرك هههههه :)

و التدريب ع الاوامر يبتدي من سن 3 شهور عشان يكون زي ما تقول عقله نضج شوية وبيفهم اما قبل كده سيبه يلعب مع نفسه و متنزلوش الشارع قبل 3 شهور عشان ميخفش من الناس و لما يوصل ل 3 شهور ينزل عشان يتعود ع الشارع و الناس و حاول التدريب يكون مرتين او تلاتة بالكتيير في اليوم و كل مرة متزدش عن ربع ساعة او تلت ساعة عشان الكلب ميزهقش

و طبعا مننساش
المكافأة لما ينفذ الامر صح بعد كام مرة زي مثلا بسكوت او حاجة بيحبها يلعب بيها او انك تطبطب عليه و تبتسم و تقول كلمة زي good او bravo عشان يفهم انه كده عمل حاجة صح و انت بتكافئه
او العقاب عن طريق ان تكلمه بلهجة شديدة شوية او تضربه ع راسه بس مش ضربة بمعني ضربة يعني حاجة خفيفة كأنك بتبطب ع طفل لسه مولود اوعي تستعمل معاه العنف

و التدريب ع الشراسة يبتدي من سن 6 شهور ع الاقل عشان يكون اخد تطعيم السعار بس يفضل التشريس تدربه في مركز متخصص زي مركز الشرطة لأنه محتاج ادوات و مدرب محترف
و من اهم التدريبات غير الطاعة انه مياكلش من ايد حد او ياكل من ع الارض و متخليش حد من اصحابك يخوفه و هو صغير عشان ميطلعش جبان او عدائي اكتر من اللازم
و فيه تدريبات تانية زي الحراسة الاولية و الحراسة الشخصية و ممكن مع التشريس تدربه عليهم

و معلومة اخيرة الكلب دايما ولائه المطلق لصاحبه اللي رباه و طبعا اسرة صاحبه بيكن لهم الولاء برده لكن زي مقولت ولائه المطلق لصاحبه

اما بخصوص تدريبه ع احضار الصيد فاتمني الموضوع ده يفيدك

http://www.egypthunter.com/vb/showthread.php?t=2187

و ان شاء الله لما تجيب الكلب هقولك ع الاوامر اللي تدربه عليها

و اي استفسار اتفضل
3 أعضاء قالوا شكراً لـ Amr Axel على المشاركة المفيدة: