الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > ورشــــة أسلحة الصيد

ورشــــة أسلحة الصيد قسم يهتم بصيانة و تعديلات البنادق و حل المشاكل الشائعة.

قديم 09-11-2012, 10:13 PM   رقم المشاركة : [11]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حصري للرابطة : فيديو للبام كينج المطورة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
مجهود كبير من شخص محترم و دائمــا حصرياتك للرابطة غير مسبوقة النظير و شكرا لمجهود الأستاذ وليد و إبتكارة الخطير و إبداعة المميز و تحياتي لك من حضر اللقاء العظيم.

الله يكرمك يا كريم باشا على الكلمات الجميلة دي ، والحق أن الشكر رأسا للأستاذ المبدع وليد على اتقانه للتنفيذ وابتكاره الذي هو نقلة نوعية بمعنى الكلمة للبندقية ، أضف إلى الدبشك المميز للبندقية وجماله الباهر
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-12-2012, 04:43 PM   رقم المشاركة : [12]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

زارني بالأمس سعادة الأستاذ وليد مطور بندقية البام مصطحبا معه ثلاثة بنادق للتجارب والمقارنة وهي :

البام 22 ...

البام كنج ...

ديانا 54 المعروفة بالإير كنج ....

وحضر اللقاء الأستاذ عادل عبدالفتاح، والصديق الأستاذ محمد الكندي، وسعادة العضو الأستاذ أمير موسى وكنا في انتظار الأستاذ الكبير أمير سعد وأستاذ الأساتذة أندريا .... لكن لعدم التنسيق الجيد قبلها اعتذرا الحبيبان عن الحضور

وتمت ورشة معملية لتجربة البام كنج ، وهي ما شاء الله تبارك الله من حيث الدقة ورد الفعل سرعتها الحالية 200 م/ث، على أننا اتفقنا أن تكون النتائج المعتمدة بعد رفع سرعة البندقية البام كنج إلى المعدل الطبيعي حيث بذلك لا تدع أي مجال للنقد ، وأهنئ سعادة الأستاذ وليد بهذا الإنجاز وتلك النقلة النوعية لتطوير بندقية كانت صعبة الترويض جفل عنها الصيادون بسبب رد فعل الكبير

وحتى اللقاء الثاني ادعكم مع تلك المرئيات الحصرية للرابطة

انت عارف يا استاذ ايمن فية حاجة مهمة جدا فاتتنا احنا الثلاثة وهى بما ان البام الجديدة اللى انا جبتها ولسة زى ما حضرتك شفت بالكرتونة ومضربتش 10 رشات وكانت سرعتها متوسطها 220 الى 225 وهى لسة السستة بعفيتها
وحتى ما لينتش ودى السرعة المؤقتة يبقى بعد التليين هتقل من 10 الى 20 % وهتوصل للسرعة دى 200 متر
وخصوصا على رأى استاذ عادل كل البنادق بتيجى جنب الكرونى وتعمل عيشة لأنة جهاز كشف الكذب بالنسبة للبنادق
وحضرتك بيتهيألى اكتر واحد ممكن يحدد نسبة هبوط السرعة كام % نظرا لأنك قيست سرعة بنادق كتير وعارف بتنزل كام % من السرعة الأصلية واعتقد ان مفيش بندقية هتبقى على سرعتها بعد استعمال اول علبة رش واحنا بنحس بذالك من سهولة التعمير بعد ذالك بعد فترة وجيزة من الأستعمال اذن 200 متر هى السرعة الدائمة الحقيقية للبام وعلى فكرة انا برغم ذالك ركبت السستة الجديدة فيها وهنعيد التجربة علما بأنى هرجع السستة اللى كانت فيها تانى لأنى شايفها مناسبة جدا وبردو هجيب سستة تيتان او x o ونتعبك ونجرب تالت لو سمحت لنا بذالك
وانا جاهز للتجربة 2
لك خالص تحياتى
قديم 09-12-2012, 04:53 PM   رقم المشاركة : [13]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
انت عارف يا استاذ ايمن فية حاجة مهمة جدا فاتتنا احنا الثلاثة وهى بما ان البام الجديدة اللى انا جبتها ولسة زى ما حضرتك شفت بالكرتونة ومضربتش 10 رشات وكانت سرعتها متوسطها 220 الى 225 وهى لسة السستة بعفيتها
وحتى ما لينتش ودى السرعة المؤقتة يبقى بعد التليين هتقل من 10 الى 20 % وهتوصل للسرعة دى 200 متر
وخصوصا على رأى استاذ عادل كل البنادق بتيجى جنب الكرونى وتعمل عيشة لأنة جهاز كشف الكذب بالنسبة للبنادق
وحضرتك بيتهيألى اكتر واحد ممكن يحدد نسبة هبوط السرعة كام % نظرا لأنك قيست سرعة بنادق كتير وعارف بتنزل كام % من السرعة الأصلية واعتقد ان مفيش بندقية هتبقى على سرعتها بعد استعمال اول علبة رش واحنا بنحس بذالك من سهولة التعمير بعد ذالك بعد فترة وجيزة من الأستعمال اذن 200 متر هى السرعة الدائمة الحقيقية للبام وعلى فكرة انا برغم ذالك ركبت السستة الجديدة فيها وهنعيد التجربة علما بأنى هرجع السستة اللى كانت فيها تانى لأنى شايفها مناسبة جدا وبردو هجيب سستة تيتان او x o ونتعبك ونجرب تالت لو سمحت لنا بذالك
وانا جاهز للتجربة 2
لك خالص تحياتى

انا برده جاهز للتجربه 2
بس خلى بالك يا باشا انت كده بتبوظ سوق البام
لان الكرال بعد التعديلات وضرب علبتين رش تعمل 210
تبقى كده انت بتضيع مستقبل البام
وبعدين احنا بنقارن البام بالاير كينج والاير كينج الوحيده اللى معملتش عيشه (مااااااااااى هارت )
يبقى كده الكينج كينج برده وهتكسب
يبقى كده لازم تعلى سرعه البام كينج ومع الريكويل والدبشك الهايل اللى انت عمله على الاقل نخليها اير كينج بالطعم المصرى
تحياتى يا باشا
على فكره ال10 رشايات كلهوم دخلو شحت زى عندك بالظبط وشكلى مش هبيع
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

قديم 09-12-2012, 05:01 PM   رقم المشاركة : [14]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
انا برده جاهز للتجربه 2
بس خلى بالك يا باشا انت كده بتبوظ سوق البام
لان الكرال بعد التعديلات وضرب علبتين رش تعمل 210
تبقى كده انت بتضيع مستقبل البام
وبعدين احنا بنقارن البام بالاير كينج والاير كينج الوحيده اللى معملتش عيشه (مااااااااااى هارت )
يبقى كده الكينج كينج برده وهتكسب
يبقى كده لازم تعلى سرعه البام كينج ومع الريكويل والدبشك الهايل اللى انت عمله على الاقل نخليها اير كينج بالطعم المصرى
تحياتى يا باشا
على فكره ال10 رشايات كلهوم دخلو شحت زى عندك بالظبط وشكلى مش هبيع
طيب 100 % انك مش هتبيع ولسة هخليك تحبها اكتر ان شاء الله
بص يا باشا الأير كنج طبع مهما انا عملت احسن فى كل حاجة كفاية انها اثبتت كفأتها على مر السنين
بس انت قلت ان الوحيدة اللى مبتعملش عيشة هى الديانا ودى مش ديانا دى ديانا اير كنج
انا كل اللى يهمنى ارفع دقة البام عن ما كانت مش اتحدى الديانا ولو تفوقت فى الدقة على اديانا 52 يبقى انجاز ولا اية يا باشا مش ال54
قديم 09-12-2012, 05:10 PM   رقم المشاركة : [15]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
طيب 100 % انك مش هتبيع ولسة هخليك تحبها اكتر ان شاء الله
بص يا باشا الأير كنج طبع مهما انا عملت احسن فى كل حاجة كفاية انها اثبتت كفأتها على مر السنين
بس انت قلت ان الوحيدة اللى مبتعملش عيشة هى الديانا ودى مش ديانا دى ديانا اير كنج
انا كل اللى يهمنى ارفع دقة البام عن ما كانت مش اتحدى الديانا ولو تفوقت فى الدقة على اديانا 52 يبقى انجاز ولا اية يا باشا مش ال54
يا باشا انت على حق وانا معاك
بس بقى اللى يعمل جميل يتمه
احنا نحاول نعلى سرعتها ودقتها ويبقى عدانا العيب وجرى (ازح)
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

قديم 09-12-2012, 05:21 PM   رقم المشاركة : [16]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
يا باشا انت على حق وانا معاك
بس بقى اللى يعمل جميل يتمه
احنا نحاول نعلى سرعتها ودقتها ويبقى عدانا العيب وجرى (ازح)
على رأيك وان عدانا العيب ناخد العيب اللى بعدة هههههههههه انت جاهز النهاردة لو كدة اتصل بأستاذ ايمن دلوقتى
قديم 09-17-2012, 02:18 AM   رقم المشاركة : [17]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

يا استاذ ايماااااااااااااااااااان انا جاهز من زمان لتجربة البام كنج المعدل من زمااااااااااااااااان شكلك مشغول فى حاجة الله يعينك
قديم 09-18-2012, 12:59 AM   رقم المشاركة : [18]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

السلام عليكم ، اعتذر يا أستاذ وليد عن التأخر على سعادتكم في الرد وفعلا كان عندي بعض المشاغل ولو يناسبك غدا نلتقي ونجرب تجربة قيس السرعة ، على أن البام 21 على ظني لا تقل سرعتها عن 230 مترا كما قمنا سابقا بقياسها . وأظن تلك سرعة مرضية لهذا الموديل
قديم 09-18-2012, 02:38 AM   رقم المشاركة : [19]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ، اعتذر يا أستاذ وليد عن التأخر على سعادتكم في الرد وفعلا كان عندي بعض المشاغل ولو يناسبك غدا نلتقي ونجرب تجربة قيس السرعة ، على أن البام 21 على ظني لا تقل سرعتها عن 230 مترا كما قمنا سابقا بقياسها . وأظن تلك سرعة مرضية لهذا الموديل
كلام حضرتك صحيح البام 21 او ال 22 واحد فى السرعة واسأل مهندس البام استاذ امير سعد واللى كانت معايا زيرو 22 بردو انا حاليا ركبت سستة الديانا 52 عليها
بس طبعا ضربت بيها ضربتين كدة واكيد حسيت من التعمير فرق القوة عايز اصتاد بيها ومستنى القياس مش عايزها حتى تلين علشان تدى اعلى سرعة ممكنة فى التجربة
بس طبعا المهم ان ظروفك تناسب
قديم 09-20-2012, 08:51 AM   رقم المشاركة : [20]
moorg
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 34
تم شكره 43 مرة في 36 مشاركة

الملف الشخصي

moorg صياد نشيط جدا بالرابطةmoorg صياد نشيط جدا بالرابطةmoorg صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

moorg غير متواجد حالياً

مجهوود راااااائع .... تسلم الايادي