الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

قديم 09-15-2012, 12:13 AM   رقم المشاركة : [21]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مقارنة البام بالديانا 52 وعيوبها ومميزاتها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد النقراشي مشاهدة المشاركة
متشكر جدا علي المجهود العظيم ........... وجزاك الله كل خير
الشكر لله واشكر مرورك الكريم
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-15-2012, 12:17 AM   رقم المشاركة : [22]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf.f مشاهدة المشاركة
موضوع جيد جدا و احب اذكرك ان ايضا دهانات الحديد و الماسورة ( اللون الاسود ) بالبام اقل جودة من الديانا و سهلة الخدش
لكن فعلا بندقية تحترم و بالنسبة لامير سعد الرك على اللى ماسك البندقية مش البندقية نفسها و انا اراهن عليه ببندقية رمسيس بردو هيجيب مركز حتى لو امامه ديانا 56
الحقيقة انا عندى الدهان فى الحديد كويس بس دى سهلة وبخصوص استاذ امير طبعا فاهم بس ياما ناس صيادة وقناصين مسكو البام ومعرفوش يتعملو معاها والبعض قال بتشكل لاكن عند التقاء صياد محترف وبندقية جيدة تجد التميز اشكرك جدا
قديم 09-15-2012, 12:19 AM   رقم المشاركة : [23]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moorg مشاهدة المشاركة
مجهود راااااااااااااااااااااااااااائع والاهم انه اتي في وقتة تماااااما تسلام الايادي
اى مجهود لأخوانى الأعضاء هو مصدر السعادة لى وارجو الأفادة للجميع شكرا
قديم 09-15-2012, 12:22 AM   رقم المشاركة : [24]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
ياراجل بلاش افترى امال تبقى الديانا غالية لية انت عايزها حى بقا ولا اية معظم البنادق سواء جامو او نوريكا او بى اس اية وحتى ديانا وفيروخ السرعات فيها دائما ما بين 200 و230 الا بعض الموديلات مثلا فى ديانا 4 موديلات بس اللى بتوصل 270 متر والباقى لا يعنى احنا اخرنا حمامة و50 و60 و70 متر شغالة عايز اية تانى
خليك قنوع هو انت لولا انك شفت السرعة بنفسك على الكرونى كنت عرفت حاجة وعلى فكرة انت بنفسك قلت كل البنادق بتيجى عند الكرونى وتعمل عيشة الموضوع ان جميع الشركات بيتهيالى بتقيس برش خفيف اوى والبندقية لسة السستة بخيرها انما بعد كدة اكيد هتهدا وحسب الرش بردو طيب ديانا انتجت البندقية 46 وكل اللى معاة شكر فيها جدا برغم ان سرعتها من220 الى 230 وطبعا احنا عرفنا من الكرونى ان شركة ديانا الشركة الوحيدة المحترمة التى تقيس على الرش المتوسط وبعد تريح السستة كمان بيتهيالى دى اه احسن مثال والناس بتقول السرعة دى مش بتسرق كمان
على فكرة لا تقيس بنادقك تانى علشان ماتتعقدش واى حد زيك يبعد عن الكرونى خالص احسن
صحيح لو علمتم الغيب لأخترتم الواقع يعنى لو متعرفش سرعة بنادقك احسن
وبرغم كل دة هنزود لك السرعة انت مش قلت استاذ امير زود السرعة وبعدين عندك السست التيتان وال x o هتخليها توم هوك لية انت قالق نفسك

فى ايه بس يا باشا انت بتزق كده ليه طيب
ياعمنا انت عارف اللى فيها
كل بندقيه لصيدها وطلعتها (ده على اساس انى مقطع الطلعات يعنى )
وبرده البام لو مجبتش الديانا وبقت فتيقه هبيعها
مش هشيل بندقيه 5 كيلو الا لما تكون مفتريه
وال220 انا اجيبهوم استيبول بالكلال بعد ماتهدى واستفاد بفه وزن وبندقيه انط بيهاا فى البحر ولا ازعل
وبعدين انت صدمتنى على فكره
انا حاسس ان هترزعنى رشيتين فى نفوخى
مش كده يعنى خالص
وبرده لن اتخلى عن مبدئى ولن اتزحزح عن موقفى والفرتكه يعنى الفرتكه
وبدل قولنا بام
يبقى لازم نقدم كل تحيه وحب واحترام للنجم الجامد تنيين ...امير باشا سعد
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

قديم 09-15-2012, 12:27 AM   رقم المشاركة : [25]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel مشاهدة المشاركة
تسلم ايديك يا باشا موضوع بصراحة من الاخر و شايف ان فيه نقط ميزة لصالح البام و نقط لصالح الديانا و اخيرا الاتنين يتشابهوا الموضوع فكرني بالمقارنة بين الفيرنا و اللانوس الذي قتل بحثا و مقارنة و تجارب هههه
لكن مصنع البام زي ما تقول مستخسرش و ادي البندقية حقها و بالتالي بالرغم انها صيني الا انها تعتبر كأنها الماني مع اضافة خاصية تطويل او تقصير الذراع لسهولة التعمير و في نفس الوقت حديد و ليس الومنيوم

و العبد لله عايز يجيب البام لكن ارتفاع سعرها هو اللي عاملي شوية تربنة في دماغي لأن سعرها الحقيقي لا يتعدي 2000 ههههههههههه

و احب أضيف ان الموضوع مش بيعتمد ع البندقية فقط في الرماية او الصيد لكن ع الرامي ايضا يعني نقدر نقول 40 % ع البندقية و الـ60 % ع الرامي

ياما ناس معاهم ديانا او جامو و مش عارفين يجمعوا و علي مسافات متوسطة
و ناس معاهم بام و كرال و عاملين احلي شغل
تسلم يا فندم ولو هتبص على التمن الأصلى مش هتشترى يعنى هى ديانا تمنها الأصلى كدة ولا حتى الكرال تمنها كدة بس لازم تقدم وتجيب اللى يعجبك وتضحى
واكيد طبعا الرامى مهم جدا بس انت عارف رامى جيد مع بندقية جيدة = احسن نتيجة لاكن ما تدنيش نبلة وتقولى الشطرة تغزل برجل حمار سورى يعنى هههههههههههههههههههههه وبعدين البندقية الصح بتشجعك على الصيد والرمى والبحث والأجتهاد مش تعقدك من الصيد
متشكر جدا للكلام الجميل
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ walid على المشاركة المفيدة:
Amr Axel (09-15-2012)
قديم 09-15-2012, 12:28 AM   رقم المشاركة : [26]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymank2 مشاهدة المشاركة
موضوع جميل تسلم ايدك يا باشا.
الله يكرمك ويعلى مرتبك يا استاذ ايمن
قديم 09-15-2012, 12:32 AM   رقم المشاركة : [27]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

اقتباس:
تسلم يا فندم ولو هتبص على التمن الأصلى مش هتشترى يعنى هى ديانا تمنها الأصلى كدة ولا حتى الكرال تمنها كدة بس لازم تقدم وتجيب اللى يعجبك وتضحى
واكيد طبعا الرامى مهم جدا بس انت عارف رامى جيد مع بندقية جيدة = احسن نتيجة لاكن ما تدنيش نبلة وتقولى الشطرة تغزل برجل حمار سورى يعنى هههههههههههههههههههههه وبعدين البندقية الصح بتشجعك على الصيد والرمى والبحث والأجتهاد مش تعقدك من الصيد
متشكر جدا للكلام الجميل
مهو للأسف السعر مبالغ يا وليد بك يعني لو زيادة 200 و لا حتي 500 انما فوق الــ1000 ده افتري ههههههههههه و ربنا ييسر ان شاء الله
و اذا سمحت بلاش تخبيط في النبلة اخوك نشنجي نبلة خراطيم من صغره ههههههههههه
قديم 09-15-2012, 12:37 AM   رقم المشاركة : [28]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
فى ايه بس يا باشا انت بتزق كده ليه طيب
ياعمنا انت عارف اللى فيها
كل بندقيه لصيدها وطلعتها (ده على اساس انى مقطع الطلعات يعنى )
وبرده البام لو مجبتش الديانا وبقت فتيقه هبيعها
مش هشيل بندقيه 5 كيلو الا لما تكون مفتريه
وال220 انا اجيبهوم استيبول بالكلال بعد ماتهدى واستفاد بفه وزن وبندقيه انط بيهاا فى البحر ولا ازعل
وبعدين انت صدمتنى على فكره
انا حاسس ان هترزعنى رشيتين فى نفوخى
مش كده يعنى خالص
وبرده لن اتخلى عن مبدئى ولن اتزحزح عن موقفى والفرتكه يعنى الفرتكه
وبدل قولنا بام
يبقى لازم نقدم كل تحيه وحب واحترام للنجم الجامد تنيين ...امير باشا سعد
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يا عم انت حد يقدر يزق معاك دنتا قلت كلام امبارح قنابل قنابل قنابل
طيب ما نجيب سستة تيتان و x o وخلاص يا ريس بدون حيرة ولا خليهم 2 وحدة انا ووحدة انت اولا انا هرفعلك سرعة بتاعتك عن كدة بسستتها ان شاء الله
انما السرعة الخارقة اللى انت عايزها يبقى نخش فى السست الحديثة يا ريس
وبعدين كرال اية يا عم اللى هتنط بيها فى البحر لو عايز تغطس فعلا لازم تنط بالبام مش بتقول خمسة كيلو ههههههههههههههههههههه
وعمال تقولى ولن اتزحزح ولن اتنحنح ولن اتمرجح
بص من الأخر قص الماسورة وخليها النص وهتبقى سرعتها 500 متر بس ابقى قابلنى لو اصبت هدف على بعد 2 متر ههههههههههههه
انت مش بتقول استاذ امير زود السرعة خلاص اعمل اللى عملة
قديم 09-15-2012, 12:43 AM   رقم المشاركة : [29]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel مشاهدة المشاركة
مهو للأسف السعر مبالغ يا وليد بك يعني لو زيادة 200 و لا حتي 500 انما فوق الــ1000 ده افتري ههههههههههه و ربنا ييسر ان شاء الله
و اذا سمحت بلاش تخبيط في النبلة اخوك نشنجي نبلة خراطيم من صغره ههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه طيب ما الكرال ب 600 شوف زيادة كام والله اعلم بس السوق عرض وطلب والسعر بيتحدد على كدة ولو انت ما اشترتش فية غيرك بيشترى بالسعر العالى دة امال اللى بيشترى ديانا يقول اية وانت عارف الأسعار يعنى السعر بيزيد 4000 جنية عن برة اية رأيك بقا والناس بردو بتشترى والسعر بيزيد كمان واللى اشترى غالى مش بيندم بعد كدة المهم انك تجيب حاجة تقتنع بيها ومدام الموضوع عام على الكل يبقى مفيش فى ايدك حاجة
قديم 09-15-2012, 12:46 AM   رقم المشاركة : [30]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يا عم انت حد يقدر يزق معاك دنتا قلت كلام امبارح قنابل قنابل قنابل
طيب ما نجيب سستة تيتان و x o وخلاص يا ريس بدون حيرة ولا خليهم 2 وحدة انا ووحدة انت اولا انا هرفعلك سرعة بتاعتك عن كدة بسستتها ان شاء الله
انما السرعة الخارقة اللى انت عايزها يبقى نخش فى السست الحديثة يا ريس
وبعدين كرال اية يا عم اللى هتنط بيها فى البحر لو عايز تغطس فعلا لازم تنط بالبام مش بتقول خمسة كيلو ههههههههههههههههههههه
وعمال تقولى ولن اتزحزح ولن اتنحنح ولن اتمرجح
بص من الأخر قص الماسورة وخليها النص وهتبقى سرعتها 500 متر بس ابقى قابلنى لو اصبت هدف على بعد 2 متر ههههههههههههه
انت مش بتقول استاذ امير زود السرعة خلاص اعمل اللى عملة

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه
ايه ده هوا انا بقيت مسجل ولا ايه ياجودعان
ديه لحظه طيش بس والامبير على مش اكتر وبندم عليها والله
بس لاحظ برده انت بتزق اهوه
هرفع يا باشا لاتقلق
ونشوف بس امير باشا سعد يحولهالنا دبابه
ولو عاوزيين تايتن يبقى اعمل حسابى فى تايتن 45 معاك الله يرضى عليك

والكرال حبيبتى ومش هتخلى عنها
ومش هقص مواسير ولو جربتها تبقى فى معاد او صينى وتكون جايه كادو حاجه كده ببلاش
وانا مش طماع اووووى على فكره
بس على رأى المهندس احمد مصطفى
بحب الافترى حبتين بس
حبيبى يا باشا ليلتك لذيذه وعن جد هى بندقيه تستحق الاحترام خامه واتزان
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده