الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام

الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-17-2012, 02:27 AM

samraghost
صياد مجتهــد
مزاجي
ملل
شكراً: 41
تم شكره 86 مرة في 54 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  samraghost غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

samraghost صياد فعال بالرابطة

افتراضي حلال ولا حرام يا رجماعه

بسم الله الرحمن الرحيم

كنت عايز استفسر عن حاجه يا جماعه بعملها اثناء الصيد وكنت عايز اعرف حلال ولا حرام طبعا معظم لما بطلع اصطاد بيبقى مايه محمد جارى وصاحبى وبيبقى سهل تزكيه الطير لانى بمسك معاه لكن ساعات قليله بكون لواحدى ومش بعرف ازكى الا بطريقه واحده انى احط منقار الطائر تحت رجلى وامسك الرقبه بايد والسكينه بايد وازكى الطائر لكن بصراحه مش عارف هل ده حلال ولا حرام ولا فعلا( الغايه تبرر الوسيله ) مع العلم طبعا ان الغايه هنا هو ان الطائر يحل اكله يعنى شى كويس

مستنى رد الخبراء فى الموضوع ده بصراحه
التوقيع
يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
قديم 09-17-2012, 03:07 AM   رقم المشاركة : [2]
محمود البورسعيدى
صياد مُـخضرم

مزاجي
افكر
شكراً: 164
تم شكره 241 مرة في 193 مشاركة

الملف الشخصي

محمود البورسعيدى صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

محمود البورسعيدى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حلال ولا حرام يا رجماعه

السلام عليكم
اولا (الغاية تبرر الوسيلة) جملة خاطئة مخالفة للشرع لان وفقا للجملة دى ممكن الحرامى يقولك السرقة حلال ....ليه يا عم الحرامى يقولك الغاية تبرر الوسيلة انا بسرق علشان ااكل العيال .. حرامى فقيه هههههههههههههههههه
اما موضوع الدبح بالطريقة دى انا مش عايز افتى لكن النبى صلى الله عليه وسلم قال (اذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة واذا قتلتم فأحسنوا القتلة وليحد احدكم شفرته وليرح ذبيحته) يعنى تسن سكينتك كويس وتزهق روح الذبيحة فأسرع وقت ممكن فانتا لو شايف ان طرقتك دى فى الدبح هتكون اريح واسرع فى اذهاق روح الطير يبقى اتوكل على الله وادبح بالطريقة دى
وكلامى دا اجتهاد من عند نفسى على قدر علبمى الضئيل وياريت اخواننا يصححولى لو فى غلط

وعلى فكرة انا فاكر الموضوع اللى وعدتك بيه بس للاسف مشغول جدا الايام دى وكمان لسة فيه شوية تظبيطات
تحياتى لك
التوقيع
كن ابن من شئت واكتسب أدبا ... يغنيك محموده عن النسب
ان الفتى من يقول ها أنا ذا ... ليس الفتى من يقول كان أبى

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-17-2012, 04:09 AM   رقم المشاركة : [3]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني
شكراً: 67
تم شكره 570 مرة في 483 مشاركة

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مصطفى المحلاوى غير متواجد حالياً

اعتقد ان طريقة التزكية انك بتمسك الطائر من جناحة وتجيب راسة بايدك الفاشية فى ايدك اللى ماسك الجناح فيها
وبتبدا تمرر السكين بسرعة على رقبتة وهيدبح ...انت ماشوفتش حد بيدبح فى محل دواجن قبل كدة ولا اية ههههههههههههههههههههه
التوقيع
انا تمرة الاحباب حنظلة العدى...انا غصة فى حلق من عادانى

"القول ما ترون لا ما تسمعون"

"إذا كان حرية أقوالكم لا ضابط لها عندكم .. فلتتسع صدوركم إلى حرية أفعالنا!"
الشيخ اسامة رحمه الله

من مواضيعي في هذا القسم مصطفى المحلاوى

قديم 09-17-2012, 04:33 AM   رقم المشاركة : [4]
samraghost
صياد مجتهــد

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود البورسعيدى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اولا (الغاية تبرر الوسيلة) جملة خاطئة مخالفة للشرع لان وفقا للجملة دى ممكن الحرامى يقولك السرقة حلال ....ليه يا عم الحرامى يقولك الغاية تبرر الوسيلة انا بسرق علشان ااكل العيال .. حرامى فقيه هههههههههههههههههه
اما موضوع الدبح بالطريقة دى انا مش عايز افتى لكن النبى صلى الله عليه وسلم قال (اذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة واذا قتلتم فأحسنوا القتلة وليحد احدكم شفرته وليرح ذبيحته) يعنى تسن سكينتك كويس وتزهق روح الذبيحة فأسرع وقت ممكن فانتا لو شايف ان طرقتك دى فى الدبح هتكون اريح واسرع فى اذهاق روح الطير يبقى اتوكل على الله وادبح بالطريقة دى
وكلامى دا اجتهاد من عند نفسى على قدر علبمى الضئيل وياريت اخواننا يصححولى لو فى غلط

وعلى فكرة انا فاكر الموضوع اللى وعدتك بيه بس للاسف مشغول جدا الايام دى وكمان لسة فيه شوية تظبيطات
تحياتى لك
الف شكرا يا حوده على الرد والتوضيح وبالنسبه للموضوع الى قلت لى عليه ولا يهمك يا باشا براحتك ولما تفضى والف شكر يا باشا
التوقيع

قديم 09-17-2012, 04:35 AM   رقم المشاركة : [5]
samraghost
صياد مجتهــد

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى المحلاوى مشاهدة المشاركة
اعتقد ان طريقة التزكية انك بتمسك الطائر من جناحة وتجيب راسة بايدك الفاشية فى ايدك اللى ماسك الجناح فيها
وبتبدا تمرر السكين بسرعة على رقبتة وهيدبح ...انت ماشوفتش حد بيدبح فى محل دواجن قبل كدة ولا اية ههههههههههههههههههههه
شرفنى مرورك وردك على الموضوع طبعا يا باشا وشفت طبعا ناس بتدبح بالطريقه دى كتير بس بحس ان رقبه اليمامه صغيره وبكون عايز اتاكد انى دبحتها صح بس مش اكتر
التوقيع

قديم 09-17-2012, 04:43 AM   رقم المشاركة : [6]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني
شكراً: 67
تم شكره 570 مرة في 483 مشاركة

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مصطفى المحلاوى غير متواجد حالياً

ربنا معاك...بس حاول كدة واظبط المكان بالظبط وربنا هيسرها باذن الله
التوقيع
انا تمرة الاحباب حنظلة العدى...انا غصة فى حلق من عادانى

"القول ما ترون لا ما تسمعون"

"إذا كان حرية أقوالكم لا ضابط لها عندكم .. فلتتسع صدوركم إلى حرية أفعالنا!"
الشيخ اسامة رحمه الله

من مواضيعي في هذا القسم مصطفى المحلاوى

قديم 09-17-2012, 05:59 AM   رقم المشاركة : [7]
هيثم موسي
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق
شكراً: 998
تم شكره 1,172 مرة في 929 مشاركة

الملف الشخصي

هيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

هيثم موسي غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود البورسعيدى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

تحياتى لك

النبي صلي الله عليه وسلم نهى عن ان تنخع الشاة إذا ذبحت وبه نأخذ ومعناه أن يبالغ الذابح بالذبح حتى يبلغ بالسكين النخاع والنخاع عرق أبيض في عظم الرقبة وفى هذا زيادة ايلام غير محتاج الله والشرع نهى عن ذلك والاصل فيه حديث أبى الاشعث الصبغانى رضى الله تعالى عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال ان الله تعالى كتب الاحسان على كل شئ فإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة وإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وليحد أحدكم شفرته وليرح ذبيحته والنخع ليس من الاحسان في شئ وكان منهيا عنه وروى كراهية ذلك عن عمر وابن عمر رضى الله تعالى عنهما حيت قال عمر رضي الله تعالى عنه لا تجروا العجماء إلى مذبحها برجلها وأحدوا الشفرة وأسرعوا الممر على الاوداج ولا تحفوا (وعن) مكحول رضى الله تعالى عنه قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا ذبح لم ينخع ولم يبد بسلخ حتى تبرد الشاة. وفى هذا دليل على أنه لا بأس للمرء أن يذبح بنفسه وان ذلك ليس من ترك الترحم في شئ بخلاف ما قاله جهال المتقشفة وفيه دليل علي انه ينبغى للذابح أن يتحرز عن زيادة ايلام غير محتاج إليه (وعن) عكرمة رضي الله عنه قال نظر رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى رجل قد أضجع شاة وهو يحد الشفرة وهى ملاحظة فقال عليه الصلاة والسلام أردت أن تميتها موتات
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ هيثم موسي على المشاركة المفيدة:
Amin Hegazy (09-18-2012)
قديم 09-17-2012, 06:10 AM   رقم المشاركة : [8]
samraghost
صياد مجتهــد

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم موسي مشاهدة المشاركة
النبي صلي الله عليه وسلم نهى عن ان تنخع الشاة إذا ذبحت وبه نأخذ ومعناه أن يبالغ الذابح بالذبح حتى يبلغ بالسكين النخاع والنخاع عرق أبيض في عظم الرقبة وفى هذا زيادة ايلام غير محتاج الله والشرع نهى عن ذلك والاصل فيه حديث أبى الاشعث الصبغانى رضى الله تعالى عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال ان الله تعالى كتب الاحسان على كل شئ فإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة وإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وليحد أحدكم شفرته وليرح ذبيحته والنخع ليس من الاحسان في شئ وكان منهيا عنه وروى كراهية ذلك عن عمر وابن عمر رضى الله تعالى عنهما حيت قال عمر رضي الله تعالى عنه لا تجروا العجماء إلى مذبحها برجلها وأحدوا الشفرة وأسرعوا الممر على الاوداج ولا تحفوا (وعن) مكحول رضى الله تعالى عنه قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا ذبح لم ينخع ولم يبد بسلخ حتى تبرد الشاة. وفى هذا دليل على أنه لا بأس للمرء أن يذبح بنفسه وان ذلك ليس من ترك الترحم في شئ بخلاف ما قاله جهال المتقشفة وفيه دليل علي انه ينبغى للذابح أن يتحرز عن زيادة ايلام غير محتاج إليه (وعن) عكرمة رضي الله عنه قال نظر رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى رجل قد أضجع شاة وهو يحد الشفرة وهى ملاحظة فقال عليه الصلاة والسلام أردت أن تميتها موتات

الف شكر يا استاذ هيثم على الرد الشافى والوافى جزاك الله خيرا
التوقيع

قديم 09-17-2012, 12:01 PM   رقم المشاركة : [9]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 595 مرة في 419 مشاركة

الملف الشخصي

القبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

القبطان المصرى77 غير متواجد حالياً

السلام عليكم ورحمة الله
والله سعات كتير باكون عاوز عمل زيك كده
وخصصا ان الطريقه المعتاده بتاعة الفرارجى باحس انها بتعذب الطائر
عشان وانت ماسك بأيد واحده مش بتكون متحكم فى الرقبه كويس
وده بيخلى الجلد بتاع الرقبه يروح ويجى مع السكينه
مما يأدى الى الامها بالتأكيد
التوقيع