الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > ورشــــة أسلحة الصيد

ورشــــة أسلحة الصيد قسم يهتم بصيانة و تعديلات البنادق و حل المشاكل الشائعة.

قديم 09-25-2012, 01:07 AM

عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز
مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  عادل عبده غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

افتراضي (حصري للرابطة : تعديل وتطوير زناد الكرال)حب العمر ..تحيه خاصه لاحسن كرال فى مصر

السلام عليكوم ورحمه الله وبركاته
اخوانى الاعزاء :
طلما حببت البندقيه التركيه كرال وعملت فيها حاجات كتير ولاكن دائما بتخنق من عمل مواضيع ولاكن لان انا كده والحمد لله خلصت كل اللى فى دمااغى بانسبالها فلازم اعمل موضوع بقى عشان انا جبتلها ضره(بام22) وبرده مش قادر حبها يفارق قلبى
طبعا كتير منا عدل البندقيه التركيه كرال بتغير سوست وما الى ذالك وانا كنت من ضمن الناس
ولاكن كان يوجد تعديل فى رأسى ونفسى ان انفذه وهوا تعديل خاص على مجموعه الزناد .فقد رزقت ببندقيه كرال نمره 1(عيار4.5)
وكنت قدر ركبت بيها سوسته ديانا 52 وادت الى كسر لسان التعشيق الخاص بمجموعه الزناد وحدوث مشكله بيهه وهى انك لازم تضغط عليه حتى تقوم البندقيه بالتعمير
المهم كنت فى ورشه عمل مع الاستاذ الفاضل /ايمن ابو زيب واستغربت لدقه البندقيه الرهيبه مع سوسته رد فعلها فظيع ودبشك مكسور وزناد تقيل
فأصريت انى اعدلها والحمد لله واحب ان اشكر الاستاذ ايمن جزيل الشكر عشان ساعدنى فى العثور على خراط لتنفيذ لسان التعشيق وساعدنى فى قياس سرعتها وتوفير كاتم صوت

المهم الخراط نفذ 4 السنه لم ينجح منهوم الا واحد بعد التظبيط بالمبارد وطلوع عينى فيهه وسقيته حتى يبقى صلب وتعب الاستاذ الفاضل
وبعد التجربه والشغل عليه بعد 150 رشايه بالظبط تأكل وتلف
ولكنى لم ايئس وحاولت جاهدا الى ان توصلت الى خامه محترمه وهى خامه سوست السيارت اللى بيتعمل منها السكاكين
فقولت بدل مايطلع عينى الخراط انا اجيب العده من الورشه واتعامل
والحمد لله وفقنى الله وقلبت غرفتى ورشه حداده وكنت هترمى برا البيت
ونفذت وظبطت وعملت لسام محترم
واحب ان اشك الاستاذ وليد سامى معدل البام الى البام كينج وهى فعلا بقت اختراع جامد جدا على انهه ساعدى فى بقيه التعديل
احنا فضلنا سهرانين عنده فى المصنع وفى الورشه بتاع المصنع 14 ساعم واقفين على المخرطه وعلى المتقاب وبنقفل ونزود ونبر لحد ما الواحد فصل بجد والراجل صراحه رنا ضاف ليا الكثير والكثير عن تصليب المعادن غير انهه ساعدنى فى صيانه العروسه الجديده(البام22)

كده بقى احنا عملنا لسانين زناد الكرال صلب وحاجه محترمه فكده بقى اسبانى ويصارع الجامو
هيجى واحد فطن يقولى يا عادل بتاع الجامو فييه رجلاش
هرد واقوله
هوا ده بقى الاختراع
انا عملت رجلاش لزناد الكرال بيتحك فى وزن الضغط ومشوارها
يعنى الكرال بقت T06

وكده يا جدعان والحمد لله خلصت اللى فى بالى واطمنت على حبيبتى اقدر اغادر الهوايه وانا مطمن عليها

اسف جدا جدا على الاطاله
الفيديو والصور فى صفحه 4

وتجربه التجميع وتأثير الزناد بعد ماقيس السرعه بأذن الله ..تيحاتى للجميع

صحيح اللى هيدخل الموضوع ومش هيرزع كومنت حلو وتقييم جامد
وكله هيبان وهيتعرف ومحدش هيعرف يهرب
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
20 أعضاء قالوا شكراً لـ عادل عبده على المشاركة المفيدة:
*^*الــــجــــنــــرال الــــعــــاصــــى*^* (09-25-2012), أبو محمود (03-14-2013), هيثم موسي (11-08-2012), amirhlal (09-25-2012), وليد عبدالله (09-25-2012), الحاج (09-25-2012), dr_atia (11-28-2012), drmaged40 (09-26-2012), eisam (03-28-2016), el messiry (09-25-2012), elkobtan (09-25-2012), Fesal (09-27-2012), Hesham.M (09-25-2012), mody_kamal (03-20-2013), mostafa.shokr (11-09-2013), mr.samakawi (03-08-2013), samraghost (09-26-2012), smsmn8888 (09-25-2012), The SNiPeR (09-27-2012), xkhaledxmm (09-25-2012)
قديم 09-25-2012, 01:17 AM   رقم المشاركة : [2]
Bebeto Eldakiky
صياد متميــــز

مزاجي
قلق
شكراً: 5
تم شكره 83 مرة في 57 مشاركة

الملف الشخصي

Bebeto Eldakiky صياد نشيط جدا بالرابطةBebeto Eldakiky صياد نشيط جدا بالرابطةBebeto Eldakiky صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Bebeto Eldakiky غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حب العمر ..تحيه خاصه لاحسن كرال فى مصر(حصرى للرابطه الصيد والرمايه)

الله ينور يا نجم الكرااااااااااااااااااااااااااااااااااال
تسلم ايديك و فعلا كدة الكرال بقت حاجة تانية خاااالص
بسم الله ما شاء الله
احلي تقييم و اول واحد يرد اهو ههههههههههه ^_^
:g ooood:
التوقيع
* نوافذُ الأمل دومًا مَفتوحةٌ أمامنا ، نحنُ من يُلوّثها بغبار يأسِنا !

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-25-2012, 01:20 AM   رقم المشاركة : [3]
د. محمد
صياد مجتهــد

مزاجي
افكر
شكراً: 12
تم شكره 57 مرة في 40 مشاركة

الملف الشخصي

د. محمد صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

د. محمد غير متواجد حالياً

احلى تقييم ليك يا دوله.
و بجد انت ملكش حل و تسلم ايدك و دماغك اللوز.
و الله لو الجماعة الاتراك دول بيفهموا كانوا خدوك المصنع عندهم و كنت انت وصلتهم للعالمية.
ربنا يزيدك من فضله. و ينفعك بعلمك و يعلمك ما ينفعك
قديم 09-25-2012, 01:24 AM   رقم المشاركة : [4]
Hesham.M
صياد مُتـألــق

مزاجي
رايق
شكراً: 49
تم شكره 186 مرة في 156 مشاركة

الملف الشخصي

Hesham.M صياد نشيط جدا بالرابطةHesham.M صياد نشيط جدا بالرابطةHesham.M صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Hesham.M غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
السلام عليكوم ورحمه الله وبركاته

اخوانى الاعزاء :

طلما حببت البندقيه التركيه كرال وعملت فيها حاجات كتير ولاكن دائما بتخنق من عمل مواضيع ولاكن لان انا كده والحمد لله خلصت كل اللى فى دمااغى بانسبالها فلازم اعمل موضوع بقى عشان انا جبتلها ضره(بام22) وبرده مش قادر حبها يفارق قلبى

طبعا كتير منا عدل البندقيه التركيه كرال بتغير سوست وما الى ذالك وانا كنت من ضمن الناس

ولاكن كان يوجد تعديل فى رأسى ونفسى ان انفذه وهوا تعديل خاص على مجموعه الزناد .فقد رزقت ببندقيه كرال نمره 1(عيار4.5)

وكنت قدر ركبت بيها سوسته ديانا 52 وادت الى كسر لسان التعشيق الخاص بمجموعه الزناد وحدوث مشكله بيهه وهى انك لازم تضغط عليه حتى تقوم البندقيه بالتعمير

المهم كنت فى ورشه عمل مع الاستاذ الفاضل /ايمن ابو زيب واستغربت لدقه البندقيه الرهيبه مع سوسته رد فعلها فظيع ودبشك مكسور وزناد تقيل

فأصريت انى اعدلها والحمد لله واحب ان اشكر الاستاذ ايمن جزيل الشكر عشان ساعدنى فى العثور على خراط لتنفيذ لسان التعشيق وساعدنى فى قياس سرعتها وتوفير كاتم صوت

المهم الخراط نفذ 4 السنه لم ينجح منهوم الا واحد بعد التظبيط بالمبارد وطلوع عينى فيهه وسقيته حتى يبقى صلب وتعب الاستاذ الفاضل

وبعد التجربه والشغل عليه بعد 150 رشايه بالظبط تأكل وتلف

ولكنى لم ايئس وحاولت جاهدا الى ان توصلت الى خامه محترمه وهى خامه سوست السيارت اللى بيتعمل منها السكاكين

فقولت بدل مايطلع عينى الخراط انا اجيب العده من الورشه واتعامل

والحمد لله وفقنى الله وقلبت غرفتى ورشه حداده وكنت هترمى برا البيت

ونفذت وظبطت وعملت لسام محترم

واحب ان اشك الاستاذ وليد سامى معدل البام الى البام كينج وهى فعلا بقت اختراع جامد جدا على انهه ساعدى فى بقيه التعديل

احنا فضلنا سهرانين عنده فى المصنع وفى الورشه بتاع المصنع 14 ساعم واقفين على المخرطه وعلى المتقاب وبنقفل ونزود ونبر لحد ما الواحد فصل بجد والراجل صراحه رنا ضاف ليا الكثير والكثير عن تصليب المعادن غير انهه ساعدنى فى صيانه العروسه الجديده(البام22)

كده بقى احنا عملنا لسانين زناد الكرال صلب وحاجه محترمه فكده بقى اسبانى ويصارع الجامو

هيجى واحد فطن يقولى يا عادل بتاع الجامو فييه رجلاش

هرد واقوله

هوا ده بقى الاختراع

انا عملت رجلاش لزناد الكرال بيتحك فى وزن الضغط ومشوارها

يعنى الكرال بقت T06

وكده يا جدعان والحمد لله خلصت اللى فى بالى واطمنت على حبيبتى اقدر اغادر الهوايه وانا مطمن عليها

اسف جدا جدا على الاطاله

الصور غدا ان شاء الله

وتجربه التجميع وتأثير الزناد بعد ماقيس السرعه بأذن الله ..تيحاتى للجميع

صحيح اللى هيدخل الموضوع ومش هيرزع كومنت حلو وتقييم جامد

وكله هيبان وهيتعرف ومحدش هيعرف يهرب

الله ينور يا عمممممهم.. تسلم ايدك بجد و رغم ان انا متابع معاك الموضوع و كنت عارف انه باذن الله هيطلع حاجة شغل فنادق

بس مش عاوزك تفكر فى موضوع انك تسيب الهواية ده عشان ده مش ملكك لواحدك يا كبييييير
التوقيع
My Old Name:Hesham{mafya}a

الصيد ادب مش مسك سلاح[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 09-25-2012, 01:25 AM   رقم المشاركة : [5]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

الله ينور يا دولة و بعدين يا راجل يوم ما تركب سوستة ديانا تركبها لبندقية كرال " نمرة 1 " أصلا سريعة ههههههه

دي سرعتها كدة هتعدي الـ 340 م/ث يا راجل و هتبقي مرعبة .. و طبعا مشكلة لسان مجموعة الزناد كانت لازم تتحل و الحمد لله أنك ليت لها الحل المناسب و ألف مبروك عليك المدفع الخطير.

بس بلاش أنا أقيم لأن تقييمي كبيبر بـ 20 نقطة

ههههههههههه

أحلي تقييم يا دولة يا جامد

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-08-2013)
قديم 09-25-2012, 01:26 AM   رقم المشاركة : [6]
صياد المنيل2011
صياد فعـــــال

مزاجي
افكر
شكراً: 15
تم شكره 9 مرة في 7 مشاركة

الملف الشخصي

صياد المنيل2011 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

صياد المنيل2011 غير متواجد حالياً

الله عليك ياباشا تسلم ايدك
التوقيع اعط الاجير حقه قبل ان يجف عرقه

قديم 09-25-2012, 01:29 AM   رقم المشاركة : [7]
الــعـربـى
قنــاص مُخضرم

مزاجي
مصدوم
شكراً: 464
تم شكره 707 مرة في 510 مشاركة

الملف الشخصي

الــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطةالــعـربـى صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الــعـربـى غير متواجد حالياً

الله ينور وتسلم ايدك انت فعلا عاشق الكرال
التوقيع
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ
وحسبنا الله ونعم الوكيل

من مواضيعي في هذا القسم الــعـربـى

قديم 09-25-2012, 01:31 AM   رقم المشاركة : [8]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

يا عادل بك لا شكر على واجب انت فكرت صح وانا ساعدت فى التنفيذ بس المهم الفكرة لأنك لماح وقدرت تعمل اللى معملوش مصنع الكرال زاتة وتستحق التحية بس بردو لازم انكشك واقولك البام بام ههههههههههههه فعلا حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب وانت بتبدع فى الكرال لأنك تحبها
قديم 09-25-2012, 01:54 AM   رقم المشاركة : [9]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebeto eldakiky مشاهدة المشاركة
الله ينور يا نجم الكرااااااااااااااااااااااااااااااااااال
تسلم ايديك و فعلا كدة الكرال بقت حاجة تانية خاااالص
بسم الله ما شاء الله
احلي تقييم و اول واحد يرد اهو ههههههههههه ^_^
:g ooood:
حبيبى يا بيبو ونورت الموضوع
وشرف ليا انك اول واحد
ومجموعه الزناد بتعتك مش ناسيها وهظبطك
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

قديم 09-25-2012, 01:58 AM   رقم المشاركة : [10]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د. محمد مشاهدة المشاركة
احلى تقييم ليك يا دوله.
و بجد انت ملكش حل و تسلم ايدك و دماغك اللوز.
و الله لو الجماعة الاتراك دول بيفهموا كانوا خدوك المصنع عندهم و كنت انت وصلتهم للعالمية.
ربنا يزيدك من فضله. و ينفعك بعلمك و يعلمك ما ينفعك

ياادكتور بارك الله فيك ومتشكر جدا جدا وده شرف ليه شهادتك ديه
بس التقييم مجاش يا باشا وكل واحد هيتاجب ولازم يسد اللى عليه
حبيبى يادكتور