الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام

الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-26-2012, 04:26 PM   رقم المشاركة : [41]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تحذير لكل الصيادين من شراء الكرال بسعــــــــر مبالغ فيه.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kemoboss مشاهدة المشاركة
ياباشا انت ليه بقرا سطر وتسيب سطر

بقولك مستوردين الكرال معندهومشى كرال

وبعدين انا تعليقى فى حته تانية خالص وهو السعى لفتح الموافقات
و السعي لفتح الموافقات ربك يسهلها إن شاء الله و لو أنه صعب جدا في الوقت الحالي بس خير.

أنا بقول اللي في ضميري يا شيخ كريم ، أن الكرال متسواش أكثر من 1500 جنية و كدة يبقي جشع كمااااااااان ، و أكثر من كدة يبقي سرقة .. و بالأكراة كماااااااااااااااااان هههههههههه

يعني من الأخر لو الكرال هتغلي و تبقي بالسعر دة ، يبقي نعتبرها منزلتش أصلا البلد ، و نشتري مستعمل من السوق هيكون أفضل ألف مرة و يمكن يكون أرخص كماااااااااان.

بأختصار الكرال هتفقد الميزة الوحيدة اللي كانت ممكن تخلي الناس تفكر تشتريها و هي السعر الزهيد ..

صباااااااااااح الفل.

مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
Amr Axel (09-26-2012)
قديم 09-26-2012, 04:28 PM   رقم المشاركة : [42]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact مشاهدة المشاركة
انا مازلت عند رأيى الشخصى وهو ان الكرال اللى موجودة فى مصر دى متنفعش تتسمى بندقية و اشك انها مستوردة اصلا , و لو بندقية اسبانى مستعملة حتبقى احسن و تعيش اكتر , ولو بندقية معادى نمرة2 حتبقى ادق و احسن و تعيش اكتر و بنفس السعر

و لولا وجود صيادين مصريين محترفين تعديلات لبنادق ضغط الهواء , كانت البندقية دى ماتت

كل موديلات الكرال اللى شوفتها بره مصر ليها سيريال نمبر و مفهاش مشكلة فى السوستة ولا بتنزل بالفينيش ده خالص و سعرها بيوصل ما يوازى 150 جنيه مصرى فى بعض دول شرق اوروبا اثناء فترة التخفيضات او تصفيات موديلات السنة فى اى محل سلاح او معرض مجمع ... ولا عزاء للمصريين

وقف الاستيراد فى بلد لا تنتج اى شىء سيؤدى حتما لاسعار كارثية سواء كان ادوات صيد او اى حاجة

لك الله يا مصر
بس برده يا باشا لو شوفت الريفيوهات اللي برة عن الكرال هتلاقي الجميع اجمع ان الخامات سيئة و بعد فترة الدبشك بيحصل فيه حاجة او البندقية بشكل عام بتتأثر باي شكل و ده غير زي ما حضرتك ذكرت سعرها رخص جدااا برة
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-26-2012, 04:28 PM   رقم المشاركة : [43]
الحاج
قنـــاص

مزاجي
افكر
شكراً: 507
تم شكره 605 مرة في 345 مشاركة

الملف الشخصي

الحاج صياد متألق بالرابطةالحاج صياد متألق بالرابطةالحاج صياد متألق بالرابطةالحاج صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

الحاج غير متواجد حالياً

بسم الله ارجو ان لايزعل احد منى احنا كل يوم يطل علينا زميل عزيز ببندقية ويعرض صورها ويقولك حزر فزر واحنا نطبلة ونسقفلوا ونقلوا سعرها كام يقول بعشروميت الف الف جنية ومنا الي يسكوت ومنا الي يبارك ومنا الي يقول اة لو الفلوس تكمل معايا مكنتش سبتها(كدة باب الاغراء بدئ مننا فينا قبل التاجر) يبقى التاجر راجل اولة لو مغلاش السعر طالما احنا بنسقف للي بيجيب بندقية اغلى والاصل فى هذة الهواية ديما عايز امتلك الافضل ولايوجد بهاقناعة بما ملكت يمينك العيب فينا مش فى التاجر الصياد بيمشى لغاية المحل زى اليكون مسحورلة ويحط ايدة فى جيبة ويطلع وبعد كام يوم يغنى النشيد الوطنى للصيادين لوسى لوسى صاحب محل السلاح ضحك على وخد فلوسى وبرضو مننا فينا بنضحك على بعضينا فية الي يقولك البندقية دى مدفع تحط ايدك فى جيبك وتدفع وبعد كام يوم تكتشف انة مدفع افطار فرقع وبعد كدة دور على السوستة ورشة شمال ورشة يمين وتفضل تضرب يانور العين لمايخلص الرش مع الاسف ان يا با ابدئ فى الترقيع عرفتو تحت انة ماركة مش هقول علشان ما اتشتمش 1250و كرال وبام فرح العمدةوما خفى كان اعظم يطل علينا اخر ويقول البندقية دى الي صنعها اطعوايدة وحنا وراة نبداء فى زفة العروسة اخيرا وصلت مصروبقت موجودة ويجى الطيب طاير يحط ايدة ويطلع عايز حد يقولى على توكيل واحد فى مصر لبنادق الصيد كل المحلات بياعين وسماسرة ومعظمنا بنضحك على بعض ولدينا من التجار بالمنتديات من هم تفوقوا على اصحاب المحلات فاصحاب المحلات اكتسبو الخبرة مننا ولافخر ياريت باستمرا نفوق بعضنا البعض ونحزر بعضنا البعض قبل مايجى يوم والكل يغنى النشيد الوطنى للصيادين وعجبى موضوع جميل اول الغيث قطرة واول الصحوة كلمة
التوقيع بسم الله اللهم حببنى فى عبادتك وحبب عبادك فى

مشاركة تمت مراقبتها
3 أعضاء قالوا شكراً لـ الحاج على المشاركة المفيدة:
Amr Axel (09-26-2012), dr_mohasan (09-28-2012), كريم الكراني (09-26-2012)
قديم 09-26-2012, 04:29 PM   رقم المشاركة : [44]
ناصر عز
صياد جـديــد

مزاجي
حزين
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة

الملف الشخصي

ناصر عز صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ناصر عز غير متواجد حالياً

والله برافو عليك والمفروض ان محبى الهواية يتداولو بنادقهم المركونة بينهم باسعارها الحقيقية وبكده نقدر نقلل الطلب على الجديد
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-26-2012, 04:34 PM   رقم المشاركة : [45]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COMPACT مشاهدة المشاركة
انا مازلت عند رأيى الشخصى وهو ان الكرال اللى موجودة فى مصر دى متنفعش تتسمى بندقية و اشك انها مستوردة اصلا , و لو بندقية اسبانى مستعملة حتبقى احسن و تعيش اكتر , ولو بندقية معادى نمرة2 حتبقى ادق و احسن و تعيش اكتر و بنفس السعر

و لولا وجود صيادين مصريين محترفين تعديلات لبنادق ضغط الهواء , كانت البندقية دى ماتت

كل موديلات الكرال اللى شوفتها بره مصر ليها سيريال نمبر و مفهاش مشكلة فى السوستة ولا بتنزل بالفينيش ده خالص و سعرها بيوصل ما يوازى 150 جنيه مصرى فى بعض دول شرق اوروبا اثناء فترة التخفيضات او تصفيات موديلات السنة فى اى محل سلاح او معرض مجمع ... ولا عزاء للمصريين

وقف الاستيراد فى بلد لا تنتج اى شىء سيؤدى حتما لاسعار كارثية سواء كان ادوات صيد او اى حاجة

لك الله يا مصر
الله ينور عليك في كل كلمة قلتها بجد الله يفتح عليك ،

خلاصة الخلاصة ..

* الناس كانت بتقبل علي شراء الكرال لانها :

1- رخيصة
.
2-هاي بور و سوستتها قوية.

، و بقوا يغيروا السوستة بسوستة أضعف علشان متتكسرش ، فمبقتش هاي بور و لازم يتغير لها سوستة أسباني.

و بعدين دلوقتي عاوزين يغلوا السعر .. هههههههه

طيب ما خلاص المميزات كلها راااااااحت في داهية

مشاركة تمت مراقبتها
COMPACT (09-26-2012)
قديم 09-26-2012, 04:37 PM   رقم المشاركة : [46]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريــــم الكرانـــي مشاهدة المشاركة
و السعي لفتح الموافقات ربك يسهلها إن شاء الله و لو أنه صعب جدا في الوقت الحالي بس خير.

أنا بقول اللي في ضميري يا شيخ كريم ، أن الكرال متسواش أكثر من 1500 جنية و كدة يبقي جشع كمااااااااان ، و أكثر من كدة يبقي سرقة .. و بالأكراة كماااااااااااااااااان هههههههههه

يعني من الأخر لو الكرال هتغلي و تبقي بالسعر دة ، يبقي نعتبرها منزلتش أصلا البلد ، و نشتري مستعمل من السوق هيكون أفضل ألف مرة و يمكن يكون أرخص كماااااااااان.

بأختصار الكرال هتفقد الميزة الوحيدة اللي كانت ممكن تخلي الناس تفكر تشتريها و هي السعر الزهيد ..

صباااااااااااح الفل.

و يا ريتها جت ع الكرال بس يا كريم باشا بندقية مثلا زي البام اللي اساسا صيني بالرغم انها نضيفة لكن سعرها لا يزيد عن 2000 باي شكل من الاشكال تلاقيهم بيبعوها بــ3000 و شوية و ناس تقولك 3500 و اذا كان عجبك ده غير مثلا الديانات اللي وصلت لــ8000 -10000 ع ايه يعني بندقية رش بتمن عربية بس هنعمل ايه طالما لاقيين اللي يدفعوا و خلاص
  مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Amr Axel على المشاركة المفيدة:
قديم 09-26-2012, 04:37 PM   رقم المشاركة : [47]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير الكبير مشاهدة المشاركة
اللة ينور عليك هوة دة الكلام وانا قلت قبل كدة ياجماعة اللى يلاقى حاجة سعرها عالى محدش يشتريها ومحدش بيضرب حد على ايدة يشترى بالعافية بس فى ناس قلبها ابيض بتصدق اى حاجة ياجماعة محدش يشترى حاجة قبل ما يسئل عليها مرة واثنين وثلاثة وانا احيى اخى كريم كرانى على التنوية ولة الف شكر وتحية من جميع الاعضاء
شكرا لمشاركتك يا أ / سمير ، و لازم الناس تسأل و تقرا و تستفسر قبل الشراء.. أمال أحنا عاملين موقع و رابطة لمين لو الناس هيضحك عليها .. ربنا يصلح حالهم و حالنا و يهديهم .. و تحياتي لسيادتك.
  مشاركة تمت مراقبتها
سمير الكبير (09-26-2012)
قديم 09-26-2012, 04:39 PM   رقم المشاركة : [48]
smsm_cato
صياد متميــــز

مزاجي
وحيد
شكراً: 2
تم شكره 75 مرة في 60 مشاركة

الملف الشخصي

smsm_cato صياد نشيط بالرابطةsmsm_cato صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

smsm_cato غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel مشاهدة المشاركة
كلام جيه في وقته و الله يا أ \ كريم لأن ده تهريج

ع سبيل المثال انا عايز اجيب كرال و ليها 3 اصدقائي برة غير ناس معانا في الرابطة يعني كلنا حوالي 6-7 اشخاص عايزين يشتروا و متفقيين كلنا نروح نشتري مع بعض يعني هندخل للتاجر حوالي 10 الاف في دقايق من الكرال بس غير الرش غير الادوات الاخري سواء سكوبات جرابات ..الخ..ألخ لما اشوف السعر كده يبقي مش هجيب و هيحصل حاجة من الاتنين
ياما هتجه اجيب حاجة نضيفة مستعملة و بالتالي نفعت صاحبها او اشترتيب من الناس اللي معانا اللي سعرهم تمام و عليه عروض زي جرابات و علب رش و اخر دلع والتاجر اللي مغلي يشرب البندقية اللي عنده

ياما هبتعد عن هواية الصيد و برده لما العدد يقل التاجر هو اللي هيخسر يعني في الحالتين لما بيزود السعر هو اللي خسران مش احنا

ناهيك عن البنادق المتخزنة بقالها سنين و موديلات قديمة و برة نزل احدث منها من سنين و احنا هنا لسه بنقول الجيت و البام و البنادق بالنسبة الناس برة تعتبر انقرضت ده اقل شخص معهوش يشتري حاجة جامدة بيشتري ديانا و جامو مرتاح ديه بنادق رش يا جدعان مش حي

و اكتر شئ فعلا استفزني العضو اللي اشتري الكرال بــ2400 ج ليه يعني ما يزود 500 ج اللي هيدفهم في التعديل و يجيب اسباني و مش محتاجة اي تعديلات و خامات نضيفة
و تقريبا هو هو نفس الشخص اللي باع له بندقية رمسيس بـ1200 ج و احنا كلنا عارفين ان اساسا المصنع بيبعها بــ800-900 ج و المحلات كذلك

و لما سأل الاسعار للكسر 2000 ج و زيادة و هي اخرها 1500 و لما سالت ناس عرفت انها بتنزل جملة بحوالي 900 ج و الله تهريج

ربنا يرحمنا

و لازم نوعي المبتدأيين عشان ميدبسوش
مع احترامى لردك بس انا عايزك تنزل دلوقتى وخدلك لفة حلوة على المحلات وهاتها او هات ليها سعر اقل من كده بفرق ملحوظ وانا مش لاقى الفلوس فى الارض علشان تحسسونى انى بصرف وخلاص انا كنت نازل عايز اشترى حاجة اسبانى محترمة ياريت اللى يتكلم ويقول غالى يعرف سعر السوق كله ايه الاول
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-26-2012, 04:46 PM   رقم المشاركة : [49]
د. محمد
صياد مجتهــد

مزاجي
افكر
شكراً: 12
تم شكره 57 مرة في 40 مشاركة

الملف الشخصي

د. محمد صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

د. محمد غير متواجد حالياً

حسبنا الله و نعم الوكيل في كل تاجر جشع بيستغل جهل الهواه و المبتدئين و بيبيع باسعار غالية.

و شكرا ا/ كريم على نصائحك و حرصك على الهواية و توعية المبتدئين
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-26-2012, 04:46 PM   رقم المشاركة : [50]
مصطفى المحلاوى
قنــاص متألق

مزاجي
عدواني
شكراً: 67
تم شكره 570 مرة في 483 مشاركة

الملف الشخصي

مصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطةمصطفى المحلاوى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مصطفى المحلاوى غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsm_cato مشاهدة المشاركة
مع احترامى لردك بس انا عايزك تنزل دلوقتى وخدلك لفة حلوة على المحلات وهاتها او هات ليها سعر اقل من كده بفرق ملحوظ وانا مش لاقى الفلوس فى الارض علشان تحسسونى انى بصرف وخلاص انا كنت نازل عايز اشترى حاجة اسبانى محترمة ياريت اللى يتكلم ويقول غالى يعرف سعر السوق كله ايه الاول
الامر مش كدة الامر انك ممكن كنت تجبها من العروض هنا ارخص بكتير
وللعلم انا سائل عليها من يومبن النهاردة التالت وعامل موضوع فى اسعار السوق عنها انها 1650وكنت مستغليها اواى اوى
يعنى 2400دى غالية جدااااااااااااااااااااا
وللعلم محلات المحلة اغلى بكتير من محلات القاهرة
والموضوع دة معمول عشان تحذير للكل مش عاملينة نشمت فية من حد ...حضرتك فاهم غلط وفية سوء تفاهم
التوقيع
انا تمرة الاحباب حنظلة العدى...انا غصة فى حلق من عادانى

"القول ما ترون لا ما تسمعون"

"إذا كان حرية أقوالكم لا ضابط لها عندكم .. فلتتسع صدوركم إلى حرية أفعالنا!"
الشيخ اسامة رحمه الله

من مواضيعي في هذا القسم مصطفى المحلاوى

مشاركة تمت مراقبتها
موضوع مغلق