الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > ورشــــة أسلحة الصيد

ورشــــة أسلحة الصيد قسم يهتم بصيانة و تعديلات البنادق و حل المشاكل الشائعة.

قديم 10-11-2012, 03:21 PM   رقم المشاركة : [11]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اعمل الدليل حديد ولا ارتلون ؟؟؟؟؟؟؟؟ والحدافه حديد ولا ارت لون ؟؟؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدعم العلمي مشاهدة المشاركة
++++++++++++++++++1 لو قرأت تلك المشاركة قبل مشاركتي السابقة لكتفيت بها ، وأشكركم
يافندم بارك الله فى حضرتك
بالعكس كلام حضرتك منسق وبلغه عربيه واوضح واكتر منى تنسيق
وااهو برده تأكيد ولقيت حد يقف جنبى فى وجهه نظرى
يعنى انا كده جامد
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-11-2012, 05:47 PM   رقم المشاركة : [12]
مصطفى محمودالقناص
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 14
تم شكره 98 مرة في 75 مشاركة

الملف الشخصي

مصطفى محمودالقناص صياد نشيط بالرابطةمصطفى محمودالقناص صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مصطفى محمودالقناص غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اعمل الدليل حديد ولا ارتلون ؟؟؟؟؟؟؟؟ والحدافه حديد ولا ارت لون ؟؟؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
الله ينور عليك يامعلم
فى حاجه برده اسمها الساكته الدماغيه للبستم
بمعنى اننا كلنا عارفين ان رد الفعل الناتج عن بنادق ضغط الهوا بيبقى ناتج عن رجوع البستم مره اخره وارتطامه مره او مرتين
وكل ما هتحط سوسته اقوى لازم يبقى وزن البستم اعلى
وده فوايده انهه هينظملك رد الفعل وهيقلل عدد اصتدام البستم فى صدر البندقيه
وعشان كده الديانات اوزان بستمها تقيله
ثانيا الحدافه بتحافظ على استامه السوسته فبتستفاد بضغط منتظم واعلى عشان النوتؤات اللى بتحصل فى السوسته بتلغبط الضغط غير انها بتقلله كمان
وبعدين يا اخى سيبك من الكلام النظرى
انا مجرب
ولاش انا مجرب عشان الخشب مابيحكمش بدقه
ابو زيب الراجل الله يباركله طور الحدافه وخلاها اوزان وضاف ارتلون عليها وجرب وقاس بالكرونو
والارقام خير دليل
وانا احترم رأيك
وكل واحد له وجهه نظره وبيرتاح لنظريات معينه

والخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه
عمرى ماكان كلامى نظرى ده عن تجربه وخبرة كبيرة فى المجال ده _اوزان بساتم الديانه ثقيله علشان قطر السوسته وقطر سلكة السوسته يبقى فيه نسبه وتناسب _انا لقيت واحد عامل مشاركة فى احد المنتديات العربيه وكاتب اللى انا قلتله عليه وعلمتهوله فى بندقيته الديانا ال52 وناسب لنفسه كل شيئ بالملى _وكمان واحد علمته ازاى فك التل المجرى وصيانتها راح اللى اتعلمه كله نسبه لنفسه _فأنا لااعرض مواضيع كثيرة فى قسم الورشه علشان كده_ _عدلت فى زناد الديانا_ ركبت زناد ديانا 52 كان مفكوك ميت حته كامل من التيل اللى تحت والغرف اللى فوف وكان تحدى مع واحد بتاع صيانه ولما عملته ابتسم ابتسامه صفراء وقال كنت ممكن اقدر اعمله لكن قلت اجيبهولك علشان معنديش وقت (علشان معنديش خبرة)ومن بعدها انا لااعطى خبرتى لاحد _غيرت انا واحد اصدقائى فكينا ماسورة ال52 المثنيه وغيرناها باخرى جديده واحسن وادق وامتن ولم تكن الماسورة اللى ركبناها ماسورة ديانا وده كان من اسبوع فات_ _عملت قطعة للديانا46 من 12سنه لسه شغاله زى ماهيه
التوقيع اعوذبالله من الشيطان الرجيم (ودع اذاهم وتوكل على الله وكفى بالله وكيلا)

قديم 10-11-2012, 05:52 PM   رقم المشاركة : [13]
مصطفى محمودالقناص
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

وعلى فكرة انا بقدركم انت وايمن ابوذيب للتطوير الرائع على الكرال وانتوا فعلآ فنيين وناس بتفهم فى الكرال احسن من اى حدتانى والخبرة حلوة ولكن احتفظ لنفسك بما يكفى من الخبرة حتى لا تكون كتابا مفتوح يقرأه الناس فأن انتهوا منه وضعوا الكتاب فى المكتبه بعدما علموا مافيه وذهبوا ليقرأه غيره احبك فى الله ياعادل

قديم 10-11-2012, 07:28 PM   رقم المشاركة : [14]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى محمودالقناص مشاهدة المشاركة
وعلى فكرة انا بقدركم انت وايمن ابوذيب للتطوير الرائع على الكرال وانتوا فعلآ فنيين وناس بتفهم فى الكرال احسن من اى حدتانى والخبرة حلوة ولكن احتفظ لنفسك بما يكفى من الخبرة حتى لا تكون كتابا مفتوح يقرأه الناس فأن انتهوا منه وضعوا الكتاب فى المكتبه بعدما علموا مافيه وذهبوا ليقرأه غيره احبك فى الله ياعادل
حبيبى يابو اسماعيل
احبك الله الذى احببتنى فيهه
انا ايضا احبك فى الله ويعلم الله وان نفسى اتعرف عليك
هقولك حاجه
انا كنت بعمل زى ما بتقول ولما عملت الحدافه مردتش اقول عليها لحد وما الى ذالك
ولاكن صراحه بقيت اتعلم من الاستاذ ايمن حاجه
هوا عمل حدافات مش حدافه وحده وطور اكتر واكتر وجرب
وراح عارض التجربه بالمقاسات بالملى
وعمل كاتم وعلى يدى صرف عليه اكتر من 800 جنيه لحد ما توصل للمعادله ونجح فيها وعرف المقاسات الصحيحه عشان الدقه
ورغم كده راح ناشره وبالمقاياتوانا واحد من اللى استفدت من المقاسات ديه وبقيت بعمله بتكلفه قليله
انا عملت ليه دبانه بس مجاليش وقت عشان انزل بيها موضوع
انا اتعملت من الراجل ده
انهه بينشر العلم بغرض انها زكاه على صاحب العلم
وهوا بينشره ابتغاء مرضاه الله
صدقنى يابو اسماعيل لما كنت بدارى افكارى وابتكراتى ماكنش بينوبى الا وجع الدماغ والقلب ولما اقول الحاجه ديه بتتكلف كده
ويمكن مكونش واخد حق مواصلاتى كمان
كان بيتقال عليا بتاع صيانه وبعمل شغل على الناس وطلعلى عدوات من تحت الارض وفرقو بينى وبين واحد اكتر من اخ واب ليا
وبقى يتجاب فى سيرتى بالغلط
وتلاقى اللى بيرسلك عشان مصلحه ويقعد يتزاكا ويتناصح عليك عشان يعرف المقاسات ويروح يسرقها
انت عارف احسن حاجه فى المنتدى بتاع الرابطه ده ايه
ان كل اللى بيقرأ الموضوع بيتكتب اسمه تحت وبيبان فى الكومنت مين البو ضحكه صفرا ومين اللى دخل سرق فكرتك وحتى مكلفش نفسه يعلق ومين اللى انسان من جواه سوى ومحب للناس
اقولك على حاجه
انت قلبت عليا المواجع فى وقت مش وقتها خالص وربنا يعلم الواحد فيهه اللى مكفيه وزياده جدا
برده احبك فى الله وياريت اعرف اشوفك قبل ما تسافر
اسئل الله ان يجمعنا على خير دنيا واخره
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

قديم 10-11-2012, 08:01 PM   رقم المشاركة : [15]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

أشكرك يا أستاذ محمود على الكلمات الحلوة دي ونفسي أتشرف بلقاء حضرتك، وأنا أقدر خبرة حضرتك وربنا ينفع بك وبالجميع ، كلنا هنا إخوة نتناصح في الله تعالى
قديم 10-11-2012, 08:32 PM   رقم المشاركة : [16]
مصطفى محمودالقناص
صياد متميــــز

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

بحبكم فى الله وليا الفخر انى اتعرف بعباقرة الكرال وفنى الصيانة بتعرف من الوهله الاولى

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ مصطفى محمودالقناص على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (10-12-2012)
قديم 10-14-2012, 02:31 AM   رقم المشاركة : [17]
Aiman Al-Banna
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 42
تم شكره 24 مرة في 21 مشاركة

الملف الشخصي

Aiman Al-Banna صياد نشيط بالرابطةAiman Al-Banna صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Aiman Al-Banna غير متواجد حالياً

السلام عليكم
يا إخوانا المهم إن احنا في الآخر ماحدش قالنا نعملها حديد و لا آرتلون
إيه أفضل خامه للحدافة ؟؟ لو سمحتم ياريت أساتذتنا الأفاضل و مرجعياتنا يجاوبونا في أقرب و قت ربنا يباركلنا فيكم و ينفعنا بيكم
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 10-14-2012, 03:50 AM   رقم المشاركة : [18]
ahmed yasser
صياد فعـــــال

مزاجي
قلق
شكراً: 5
تم شكره 31 مرة في 30 مشاركة

الملف الشخصي

ahmed yasser صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ahmed yasser غير متواجد حالياً

انا من رايى بلاش حدافة عشان ماتعملش حمل عالبندقية وهاتعمل صوت اثناء الضرب
قديم 10-14-2012, 03:59 AM   رقم المشاركة : [19]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدعم العلمي مشاهدة المشاركة
تلك القاعدة لا تندرج على المسألة يا أستاذ محمود ، رد الفعل ينعدم في الـ 6 ملي ثانية من انطلاق النابض بسرعة 55 إلى 60 ميلا في الثانية والواحد ، يعرف هذا بالسكتة الدماغية للبستم للحد من آثر السكتة الدماغية يتم وضع معادلة اتزان للبستم عبر استخدام الثقل الأمامي ، وينبي العمل عليه على ضوء مشاؤكة الأستاذ عادل السابقة ، يصلح لبعض البنادق دون بعض ومرد هذا لقطر النابض وثقل وزن البستم نفسه. واشكر مداخلتك الكريمة

للحالة التي نحن أمامها : السائل يسأل عن الدليل لا الحدافة والدليل هو قاعدة النابض المناسب في رأي صناعته من مادة التيفلون ولا يصنع من المعادن وجربت كلا الأمرين ، والتيفلون المادة المناسبة للدليل .
تمت الإجابة في المشاركة
قديم 10-22-2012, 04:37 PM   رقم المشاركة : [20]
Fesal
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 16 مرة في 14 مشاركة

الملف الشخصي

Fesal صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Fesal غير متواجد حالياً

انا كنت مستعجل وعملت الحدافه والدليل ارت لون
الحدافه 1 س فوق السوسته و 2 سنتي جوا السوسته
والدليل قصرته 3 سم
بصراحه فرق كبير ف يالدقه بس معرفش الارت لون هيستحمل الضرب الكتير ولا هيبوض بعد فتره انا جبت نوع مصري ابيض ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
التوقيع لا اله الا الله