الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > ورشــــة أسلحة الصيد

ورشــــة أسلحة الصيد قسم يهتم بصيانة و تعديلات البنادق و حل المشاكل الشائعة.

قديم 10-22-2012, 02:23 AM

Kral
صياد جـديــد
مزاجي
مشوش
شكراً: 4
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  Kral غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

Kral صياد بالرابطة

افتراضي مساعدة في سبب دقة الرش

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...طبعا انا عراقي وارحب بكل الاخوان في هذه الرابطة
================================================== ==========================
انا عندي بنطقية كرال ومضبط سكوب 3-9×40 ____70$ ملقيت افضل من السكوب ده دائما استخدم رش كامو 7$ والسوستة الي عندي اسبانية 45$
--------------------------------------------------------------------------------------------------
لكن انا المجنني انو البنطقية متجيب لرشتين بالمكان نفسه ولا ع بعد مليمين وانا اتمنى من حراضتكم تساعدوني بالموضوع دة وهل هو سبب الرش ام البندقية
رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
قديم 10-22-2012, 02:41 AM   رقم المشاركة : [2]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2,045
تم شكره 980 مرة في 570 مشاركة

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مساعدة في سبب دقة الرش

بداية مرحب بأخينا العراقي وسط إخوانه

بخصوص الاستفسار : هناك عدة افتراضات نتابعها سوى

1 - لو المسافة التي عليها الهدف قليلة في حدود 10 أمتار حتى 15 متر ويحدث هذا ، يكون السبب رد فعل البندقية وإن شاء الله تعتاد عليه عبر اتخاذ وضعية الرماية الصحيحة وتمسك بالبندقية بإحكام وقت الضرب لإن وزنها خفيف ورد فعلها عالي . ومع الممارسة تكون الأمور جيدة .

2 - لو المسافة التي عليها الهدف بعيدة أكثر من ثلاثين مترا ، لو كان الرش الذي تستخدمه مستوي (ماتش ويقصد به غير رأس الطاسة أو دوراني) يتسبب الهواء في انحراف الرشة بسبب مقاومة الهواء للرشة.

3 - لو الاحتمال السابق غير موجود ، احتمال كبس البندقية غير منتظم في كل مرة للضرب ، يعني بتشكل وهذا يعرف عبر قياس سرعة البندقية بواسطة جهاز الكرونوميتر ، وحالة البندقية كبسها غير منتظم تكون هناك عدة افتراضات .

في انتظار ردك الكريم للوقوف السبب وحله بعد قراءة حضرتك للمشاركة والجواب عن الافتراضات
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ أبوذيب على المشاركة المفيدة:
Kral (10-23-2012), smsmn8888 (10-22-2012)
قديم 10-22-2012, 10:11 AM   رقم المشاركة : [3]
محمود البورسعيدى
صياد مُـخضرم

مزاجي
افكر
شكراً: 164
تم شكره 241 مرة في 193 مشاركة

الملف الشخصي

محمود البورسعيدى صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

محمود البورسعيدى غير متواجد حالياً

يا اهلا و سهلا باخونا العراقى
تابع مع الاستاذ ايمن ابو ذيب وان شاء الله تتحل المشكلة
التوقيع
كن ابن من شئت واكتسب أدبا ... يغنيك محموده عن النسب
ان الفتى من يقول ها أنا ذا ... ليس الفتى من يقول كان أبى

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ محمود البورسعيدى على المشاركة المفيدة:
Kral (10-23-2012)
قديم 10-22-2012, 10:16 AM   رقم المشاركة : [4]
smsmn8888
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆

مزاجي
حزين
شكراً: 1,521
تم شكره 872 مرة في 719 مشاركة

الملف الشخصي

smsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطةsmsmn8888 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

smsmn8888 غير متواجد حالياً

ياليت بس نعرف المسافه التي انت بتضرب عليها
التوقيع
يارب اشفي ابني يوسف يارب
ربنا موجود

من مواضيعي في هذا القسم smsmn8888

قديم 10-22-2012, 02:04 PM   رقم المشاركة : [5]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

بعد طبع الكلام المفيد اللى قالة استاذ ايمن احب اضيف
مفيش اى نوع بندقية ممكن يجيب رشتين فوق بعض الا صدفة يعنى اللى فاهم ان البندقية لو حتى ثبتها على منجلة وضربت بيها عشر رشات هيكونو فى نفس المكان بالظبط مش ممكن يحصل ولاكن بنقول تجميع كويس وتجميع وحش يعنى لو ضربت عشر رشات وكانو فى حيز مسافة مثلا 30 ملى قطر كويس وطبعا المسافة هى الحكم كل ما تزيد كل ما التجميع بيكون فى قطر اوسع والفرق بين الشركات المحترمة المنتجة للبنادق غير الخامات والقوة هو الدقة وهى انك عندما تضرب مثلا بديانا وكرال تجد الديانا تجميعها فى 30 ملى والكرال فى 50 ملى مثلا يعنى يجب ان تعلم ما هو التجميع الطبيعى لبندقيتك وللعلم الكرال ليست دقيقة تماما ولاكنها ليست سيئة مقارنة بسعرها الزهيد والدقة تظهر اكثر فى المسافات ولو عايز تعرف بندقيتك دقتها طبيعية ام لا اضرب 10 رشات على ورقى بيضاء وعلم فى الوسط وارسم دائرة بقطر 30 ملى بلون اسود او ازرق وحاول تنشن عليها من مسافة 10 متر واسند بأيدك على حاجة ونشن بنفس الطريقة ولا تلعب فى النشان اثناء التجربة خالص
ومش مهم انك تصيب الوسط المهم نشوف التجميع فى الصورة انت صورها وحطها على المنتدى واحنا نقول لك هى دى دقتها ولا فيها حاجة وربنا يبارك لك فيها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ walid على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (10-22-2012), xkhaledxmm (10-30-2012)
قديم 10-22-2012, 02:10 PM   رقم المشاركة : [6]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
مفيش اى نوع بندقية ممكن يجيب رشتين فوق بعض الا صدفة يعنى اللى فاهم ان البندقية لو حتى ثبتها على منجلة وضربت بيها عشر رشات هيكونو فى نفس المكان بالظبط مش ممكن يحصل ولاكن بنقول تجميع كويس وتجميع وحش يعنى لو ضربت عشر رشات وكانو فى حيز مسافة مثلا 30 ملى قطر كويس وطبعا المسافة هى الحكم كل ما تزيد كل ما التجميع بيكون فى قطر اوسع والفرق بين الشركات المحترمة المنتجة للبنادق غير الخامات والقوة هو الدقة وهى انك عندما تضرب مثلا بديانا وكرال تجد الديانا تجميعها فى 30 ملى والكرال فى 50 ملى مثلا يعنى يجب ان تعلم ما هو التجميع الطبيعى لبندقيتك وللعلم الكرال ليست دقيقة تماما ولاكنها ليست سيئة مقارنة بسعرها الزهيد والدقة تظهر اكثر فى المسافات ولو عايز تعرف بندقيتك دقتها طبيعية ام لا اضرب 10 رشات على ورقى بيضاء وعلم فى الوسط وارسم دائرة بقطر 30 ملى بلون اسود او ازرق وحاول تنشن عليها من مسافة 10 متر واسند بأيدك على حاجة ونشن بنفس الطريقة ولا تلعب فى النشان اثناء التجربة خالص
ومش مهم انك تصيب الوسط المهم نشوف التجميع فى الصورة انت صورها وحطها على المنتدى واحنا نقول لك هى دى دقتها ولا فيها حاجة وربنا يبارك لك فيها

انا هرد على الكلام ده بكلتين بس
اسئل الاستاذ ايمن الكرال النمره 1 من مسافه 30 متر اوبن سايد ودبشكها مكسور ومترقع
عملت ايه ؟؟؟

اقولك انا عشان لو اتأخر فى الرد
ال3 رشات ورا بعض وفوق بعض وعلى الخط الافقى والدليل عنده
تحياتى لكل اللى شارك
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ عادل عبده على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (10-22-2012)
قديم 10-22-2012, 02:16 PM   رقم المشاركة : [7]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

أبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطةأبوذيب شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid مشاهدة المشاركة
مرحب بمداخلتك الكريمة يا أستاذ وليد صاحب الموضوع يستخدم الاسكوب كما في مشاركته، والإسكوب يفرق جدا عن الأوبن سايد، فيمكنك التجميع بالاسكوب بشكل مذهل من مسافات (40 - 50) الرشة على الرشة بمعنى الكلمة، فمشاركة حضرتك قيمة جدا لكنها لا تنسحب على مشكلة الأخ السائل .
قديم 10-22-2012, 02:18 PM   رقم المشاركة : [8]
أبوذيب
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أبوذيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
اسئل الاستاذ ايمن الكرال النمره 1 من مسافه 30 متر اوبن سايد ودبشكها مكسور ومترقع
عملت ايه ؟؟؟

تحياتى لكل اللى شارك
فعلا وذهلت من تجميع الأستاذ عادل أوبن سايد ، لكن برضه إحنا أمام مشكلة باستخدام الاسكوب
قديم 10-22-2012, 02:23 PM   رقم المشاركة : [9]
walid
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 11
تم شكره 121 مرة في 101 مشاركة

الملف الشخصي

walid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطةwalid صياد نشيط جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

walid غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
عملت ايه ؟؟؟

تحياتى لكل اللى شارك
يا حج عادل الراجل بيقول فوق بعض انا كنت فاكر نفسى زمان بفتكر ان الرشة هتيجة فى الرشة كأنها هى هى يعنى ثقب واحد وبعد كدة عرفت ان الحكاية دى مش واردة وانت اهو بتقول ورا بعض وفوق بعض مش على بعض ممكن الراجل فاكر زيى زمان انهم بيركبو على بعض واخد انت بالك انا عارف انك متحيز للكرال ماشى ياريس
الكرال ادق واقوى بندقية علشان خطرك ههههههههههه انا نفسى اجرب الكرال بتعتك دى وافهمها واشوف سبب حبك ليها من فراغ ولا على حق
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ walid على المشاركة المفيدة:
أبوذيب (10-22-2012)
قديم 10-22-2012, 02:23 PM   رقم المشاركة : [10]
عادل عبده
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
رايق
شكراً: 158
تم شكره 545 مرة في 440 مشاركة

الملف الشخصي

عادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطةعادل عبده شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عادل عبده غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوذيب مشاهدة المشاركة
فعلا وذهلت من تجميع الأستاذ عادل أوبن سايد ، لكن برضه إحنا أمام مشكلة باستخدام الاسكوب
ان شاء الله بعد زوال الظروف والكرب اللى الواد فيه يتم الجربه وايفاء الجميع بها
دعواتكم بظهر الغيب بارك الله فيكم

تحياتى للجميع
التوقيع ((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

من مواضيعي في هذا القسم عادل عبده