الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البحري و النهري > صور و فيديو رحلات صيد الأسماك

صور و فيديو رحلات صيد الأسماك قسم خاص بالصور و مقاطع الفيديو لرحلات و طلعات الصيد البحرية و النهرية لأعضاء الرابطة.

قديم 12-11-2012, 03:21 PM   رقم المشاركة : [11]
محمد شاكر
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 13
تم شكره 35 مرة في 26 مشاركة

الملف الشخصي

محمد شاكر صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

محمد شاكر غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عندما يعشق الكاليمارى 30 نوفمبر 2012

ما شاء الله حلجة جميلة فعلا بس انا عندى سؤال ليك يا طروقة ممكن تسألى اصغر لبارة موجودة مقاس كام لانى بحتاج الكلمارى الصغير للصيد طلعة جميلة تسلم ايدك
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 12-11-2012, 04:55 PM   رقم المشاركة : [12]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق
شكراً: 147
تم شكره 562 مرة في 462 مشاركة

الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

الكاليماري و ما ادراك ما الكاليماري

صيد موفق باذن الله

بس انت اصلك جربت ترمي اللباره و تيجي الكاليماري تبص عليها باحتقار و تعدي جنبها كذا مره

كنت عايز انط من المركب امسكها

عقبال كل مره بتوفيق ربنا
قديم 12-12-2012, 01:58 PM   رقم المشاركة : [13]
tarekabasy
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 24 مرة في 17 مشاركة

الملف الشخصي

tarekabasy صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

tarekabasy غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koktal مشاهدة المشاركة
ما شاء الله موضوع جميل وشكلها رحله ممتعه فعلا
دام الصيد والسعاده والصحبه الحلوه
تحياتى

فعلا بتكون رحلة ممتعة مع توفر الصيد والصحبة الحلوة........حتى لو ماكلتش بتكون رياضة بندنية حلوة......شكرا لمرورك الكريم
قديم 12-12-2012, 02:34 PM   رقم المشاركة : [14]
tarekabasy
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

tarekabasy صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد شاكر مشاهدة المشاركة
ما شاء الله حلجة جميلة فعلا بس انا عندى سؤال ليك يا طروقة ممكن تسألى اصغر لبارة موجودة مقاس كام لانى بحتاج الكلمارى الصغير للصيد طلعة جميلة تسلم ايدك
صباح الفل يا حاج محمد.... اصغر لبارة اصغر لبارة..........هسألك المحل اللى بشترى منة يا باشا....وان كنت اعتقد انها اتنين او اتنين ونص .............بس على فكرة بيتهيألى مش شرط ان صغر حجم اللبارة يجيب كاليمارى صغير لأن فى الرحلة دى كنت بستخدم لبارة 3.5 والناس اللى معايا كانوا بيستخدموا 4.5 والأحجام اللى كنت بطلعها كانت اكبر........

انا شوفت فى محل الصيد لبارات صغيرة جدا بس كانت عبارة عن شبة طلقة الرصاص الطويلة وكان لونها اخضر بس وصاحب المحل قاللى دى بتاعة السبيط ماعرفش دى ممكن تشتغل كاليمارى والا لا

على العموم هسأل واقولك بأذن الله
خالص تحياتى وارق امنياتى
قديم 12-12-2012, 02:47 PM   رقم المشاركة : [15]
tarekabasy
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

tarekabasy صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroo مشاهدة المشاركة
الكاليماري و ما ادراك ما الكاليماري

صيد موفق باذن الله

بس انت اصلك جربت ترمي اللباره و تيجي الكاليماري تبص عليها باحتقار و تعدي جنبها كذا مره

كنت عايز انط من المركب امسكها

عقبال كل مره بتوفيق ربنا

والله يا باشا انت عارف ان موضوع الصيد دة رزق وان مهما ادعينا الذكاء والبراعة والتفوق
واننا جامدين قوى سبحان الله تطلع رحلة تجيب مانخيرك الأرض هههههههههه وتعرفك ان الله حق....
ماتزعلش يا سيدى اسمع دى
عارف امبارح اللى هو يا سيدى التلات وكان موافق 27 عربى يعنى يوم من ايام الحمل التمام جدا والجو كان قشطة فى الموقع على النت............3 اصقائى طلعوا نفس المكان اللى بنطلعة لسة مكلمهم من ساعة قبل ما اجى المكتب وهما راجعين فى الطريق تخيل 3 صيادين عتاة فى الصيد وفى الوقت المناسب والمكان المناسب ماجابوش غير حتة واحدة وصغيرة تخيل

وزى ما بقول دايما الصيد رزق مش شطارة ممكن تروح بقرش وممكن تروح من غير شبارة وعجبى
قديم 12-23-2012, 07:27 PM   رقم المشاركة : [16]
tarekabasy
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

tarekabasy صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
حاج محمد حبيبى انا سألتلك على الربالات الصغيرة فى الأول لقيت مقاس 2.5 وبعد كدة لقيت اصغر مقاس نمرة اتنين يا معلمى...وصورتهوملك كمان عشان تشوف الحجم وصورتهم بطريقة تعرفك مقاسهم قد اية..........
والسعر الناس بتقول 7.5 وواحد تقريبيا قاللى مقاس اتنين بخمسة جنية وانا اعتقد انك لو اشتريت المقاسات دى فى شهر اربعة او فى غير موسم الكايمارى هتبقا رخيصة جدا جدا جدا....ودا اللى هعملة بعد انتهار الموسم باذن الله.....

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

دنا حتى اشتريت مقاس 5 عشان الحتت المحملة اللى بتطلع فى اخر الموسم لأنى سمعت انها بتوصل 25 جنية تخيل مع انها دلوقتى سعر من 8 جنية لغاية 10
أأمرنى يا حاج محمد لو عاوز اى خدمة من مصر عيونى
قديم 12-24-2012, 02:26 PM   رقم المشاركة : [17]
محمد شاكر
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 13
تم شكره 35 مرة في 26 مشاركة

الملف الشخصي

محمد شاكر صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

محمد شاكر غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekabasy مشاهدة المشاركة
حاج محمد حبيبى انا سألتلك على الربالات الصغيرة فى الأول لقيت مقاس 2.5 وبعد كدة لقيت اصغر مقاس نمرة اتنين يا معلمى...وصورتهوملك كمان عشان تشوف الحجم وصورتهم بطريقة تعرفك مقاسهم قد اية..........
والسعر الناس بتقول 7.5 وواحد تقريبيا قاللى مقاس اتنين بخمسة جنية وانا اعتقد انك لو اشتريت المقاسات دى فى شهر اربعة او فى غير موسم الكايمارى هتبقا رخيصة جدا جدا جدا....ودا اللى هعملة بعد انتهار الموسم باذن الله.....

uploaded with imageshack.us

دنا حتى اشتريت مقاس 5 عشان الحتت المحملة اللى بتطلع فى اخر الموسم لأنى سمعت انها بتوصل 25 جنية تخيل مع انها دلوقتى سعر من 8 جنية لغاية 10
الف شكر يا حبيب قلبى على تعبك معايا واهتمامك بالموضوع انا بستهلك لبارات كتير مش للكليمارى انا بجيبها للسبيا او السبيط بتقع باللبارة احجام حلوة منها عندنا بس عيبها انها غالية وكل محل بيحط اسعار بمزاجه وانا حاليا بفكر اعمل حاجة تانية اختراع يعنى
اجيب ابرة خياطة والحمها فى هلب واخلى عين الابرة لفوق علشان اركبها فى مدور مشبك وادخل الجمبرى او سمك صغير بالطول انزل اجرب واشوف النتيجة ولو نجحت الفكرة اصورها فى المنتدى ان شاء الله
تسلملى يا غالى
قديم 12-24-2012, 03:17 PM   رقم المشاركة : [18]
ايهاب ابو الوفا حمدى
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق
شكراً: 1,014
تم شكره 803 مرة في 409 مشاركة

الملف الشخصي

ايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطةايهاب ابو الوفا حمدى صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ايهاب ابو الوفا حمدى غير متواجد حالياً

اقتباس:
اقتباس:

اقتباس:
الف شكر يا حبيب قلبى على تعبك معايا واهتمامك بالموضوع انا بستهلك لبارات كتير مش للكليمارى انا بجيبها للسبيا او السبيط بتقع باللبارة احجام حلوة منها عندنا بس عيبها انها غالية وكل محل بيحط اسعار بمزاجه وانا حاليا بفكر اعمل حاجة تانية اختراع يعنى
اقتباس:
اجيب ابرة خياطة والحمها فى هلب واخلى عين الابرة لفوق علشان اركبها فى مدور مشبك وادخل الجمبرى او سمك صغير بالطول انزل اجرب واشوف النتيجة ولو نجحت الفكرة اصورها فى المنتدى ان شاء الله
تسلملى يا غالى

عمالقة واباطرة واساتذة الصيد البحرى ارق تحياتى على كامل الحب والمودة وثقافة الحوار ورقيه
كل عام والحبيب الغالى الاستاذ الكبير محمد بك شاكر بخير وكل عام وطارق باشا الصياد البحرى المحترم بكل خير
وخالص شكرى لحضراتكم

التوقيع
ايهاب ابو الوفا حمدى

أضحى ولي العهد نجلك صائداً-- شأن الملوك العلية العظماء
ورمى البزاة على القناة بصيده --صيد الملوك شارد الأعداء

من مواضيعي في هذا القسم ايهاب ابو الوفا حمدى

قديم 12-24-2012, 05:12 PM   رقم المشاركة : [19]
tarekabasy
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

tarekabasy صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
تسلملى يا غالى

يا حاج محمد انت تأمرنى انا مانساش ارشاداتك وتوجيهاتك ليا لدخول عالم الصيد البرى ومساعدتك ليا لغاية ما اشتريت البندقية .....
اما وانك بتستخدم اللبارة للسبيا والسبيط انا كنت شوفت عند محل صيد لبارات عبارة عن صوابع صغيرة خضرا احتمال بنسبة 90% تكون مصنعة من الخامة المضيئة اللى فى اللبارات ولما سألتة عنها قاللى دى بتاعة السبيط وكانت عبارة عن حوالى 6 او 8 فكيس...ربما تكون ارخص شوية هسألك عليها و اصورهالك باذن الله..........

بص يا حاج محمد بدون ماتحاول الأختراع....ممكن تجيب الحاجات دى رخيصة ازاى
1- تشتريها فى غير اوانها يعنى مايكونش الموسم بتاعها وتخزنها
2- تشتريها جملة
يعنى مثلا لو اشتريت كيسين تلاتة لبارات والكيس فية 12 لبارة يبقا تمام اوى هيكفوك الموسم مثلا
3- تشتري من محل يكون عكس بيئة الصيد
يعنى لو عاوز سنون نيل ا اشتريها من شرم او غردقة او مرسى مطروح هتلاقيها عند المحل مركونة بقالها سنين محدش بيشتريها والراجل صاحب المحل نفسة يخلص منها
ولو عاوز حاجة للبحر رخيصة دور عليها عند محلات الصيد القريبة من النيل لو لقيت بضاعة بحر هتلاقيها مركونة بقالها سنين ومحدش بيعبرها ههههههههههه

اديك مثل الرش المارسمان حلو وشغال عارف بيتباع فى مصر بكام نمرة اتنين العلبة ب 6 او 7 او 7.5 عارف سعر العلبة فى الظرف جملة اللى هو 50 علبة 3.70 تخيل يبقا لو اشتريت ظرف ونسيتة يبقا الصيد ارخص

وانا برضة هحاول اوصل لتجار الجملة اللى بيبيعوا للمحلات واحاول اشوفلك اسعارهم بس دا هياخد وقت شوية
خالص تحياتى وارق امنياتى بصيد سعيد
قديم 12-24-2012, 06:33 PM   رقم المشاركة : [20]
tarekabasy
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

tarekabasy صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب ابو الوفا حمدى مشاهدة المشاركة
عمالقة واباطرة واساتذة الصيد البحرى ارق تحياتى على كامل الحب والمودة وثقافة الحوار ورقيه
كل عام والحبيب الغالى الاستاذ الكبير محمد بك شاكر بخير وكل عام وطارق باشا الصياد البحرى المحترم بكل خير
وخالص شكرى لحضراتكم

يا فندم الشكر الجزيل لحضرتك بس انا عن نفسى صياد بسيط لسة ورور زى ما بيقولوا ههههههههه حتى خبرتى لسة قليلة لكن الحاج محمد ما شاء الله علية مخضرم بجد برغم اننا تقريبيا سن واحد بس انا داخل فى كبار السن هههههههههه...........بدأت متأخر فى كل حاجة بس اتعلمت ادخل صح....
حضرتك اللى انسان خلوق جدا واتمنى اتشرف بمعرفة حضرتك
خالص تحياتى وارق امنياتى