الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البري > صـــور و فيـديــو رحلات الصيد البري

صـــور و فيـديــو رحلات الصيد البري قسم خاص بالصور و مقاطع الفيديو لرحلات و طلعات الصيد البرية لأعضاء الرابطة.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 12-23-2012, 07:29 PM   رقم المشاركة : [21]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 595 مرة في 419 مشاركة

الملف الشخصي

القبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

القبطان المصرى77 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: طلعه حزينه ( انا اسف ياهدهد )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة commando مشاهدة المشاركة
ماشاء الله لا قوة الا بالله
تسلم ايدك يا قبطان واستغفر الله على الخطأ الغير مقصود
ربنا يباركلك استاذى الغالى
ربنا يغفر لنا ويسامحنا
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم القبطان المصرى77

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 12-24-2012, 05:37 PM   رقم المشاركة : [22]
حسن
نائب مدير الموقع

مزاجي
تعبان
شكراً: 104
تم شكره 153 مرة في 136 مشاركة

الملف الشخصي

حسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حسن غير متواجد حالياً

أستاذنا الفاضل هذا الموضوع يدل أن بداخلك إنسان حقيقي يعرف حق الحيوان في الشرع ويتورع أن يتعدى عليه، على كل حال فلاذنب عليك مادمت لست متعمدا فقد قال تعالى ( وليس عليكم جناح فيما أخطأتم به ولكن ما تعمدت قلوبكم) وأنا أحيانا أجد حرجا في صيد الحمام لأن أخاف أن أصيد حماما بريا ثم يكون من النوع البلدي الذي له أصحاب، فلو كنت تعرف كيف يمكنني التأكد وتمييز الحمام البري من البلدي؟، لأن البلدي أحيانا يكون لونه رماديا مثل البري، وأحيانا يكون سرب الحمام به النوعين معا، أتمنى أن أجد منك إجابة ترفع عني هذا الحرج.

ولكن ماشاء الله نسبة الإصابة كبيرة مع رش مصري المعروف أنه ينحرف عن الهدف إذا زادت المسافة عن 20 مترا
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم حسن

قديم 12-24-2012, 05:59 PM   رقم المشاركة : [23]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

القبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن مشاهدة المشاركة
أستاذنا الفاضل هذا الموضوع يدل أن بداخلك إنسان حقيقي يعرف حق الحيوان في الشرع ويتورع أن يتعدى عليه، على كل حال فلاذنب عليك مادمت لست متعمدا فقد قال تعالى ( وليس عليكم جناح فيما أخطأتم به ولكن ما تعمدت قلوبكم) وأنا أحيانا أجد حرجا في صيد الحمام لأن أخاف أن أصيد حماما بريا ثم يكون من النوع البلدي الذي له أصحاب، فلو كنت تعرف كيف يمكنني التأكد وتمييز الحمام البري من البلدي؟، لأن البلدي أحيانا يكون لونه رماديا مثل البري، وأحيانا يكون سرب الحمام به النوعين معا، أتمنى أن أجد منك إجابة ترفع عني هذا الحرج.

ولكن ماشاء الله نسبة الإصابة كبيرة مع رش مصري المعروف أنه ينحرف عن الهدف إذا زادت المسافة عن 20 مترا
استاذى الفاضل مساء الخير عليك
والله هو بالنسبه للحمام فده موال كبير اوى
يعنى احنا عارفين ان الحمام البرى بيكون كله لون واحد تقريبا وهو الرمادى
لكن زى مانت قلت انننا سعات كتير بنلاقى اللون ده فى وسط حمام الاهالى
وساعتها الواحد بيقع فى حيره
وعشان كده انا مش باصطاد حمام غير فى المناطق المقطوعه اللى بعيد عن الكتله السكنيه
بالنسبه للطلعه والرش المصرى
حضرتك دى طلعه ليليه مش نهاريه
والضرب بالليل بيكون على مسافات مش بتزيد عن 20 متر
وعشان كده باستخدم فيها رش مصرى
لكن لما باطلع للصيد بالنهار مش باستخدم غير
جامو ماتش
جامو هانتر
ديابلو المانى
التوقيع

قديم 12-24-2012, 06:44 PM   رقم المشاركة : [24]
حسن
نائب مدير الموقع

مزاجي
تعبان
شكراً: 104
تم شكره 153 مرة في 136 مشاركة

الملف الشخصي

حسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حسن غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى مشاهدة المشاركة
استاذى الفاضل مساء الخير عليك
والله هو بالنسبه للحمام فده موال كبير اوى
يعنى احنا عارفين ان الحمام البرى بيكون كله لون واحد تقريبا وهو الرمادى
لكن زى مانت قلت انننا سعات كتير بنلاقى اللون ده فى وسط حمام الاهالى
وساعتها الواحد بيقع فى حيره
وعشان كده انا مش باصطاد حمام غير فى المناطق المقطوعه اللى بعيد عن الكتله السكنيه
بالنسبه للطلعه والرش المصرى
حضرتك دى طلعه ليليه مش نهاريه
والضرب بالليل بيكون على مسافات مش بتزيد عن 20 متر
وعشان كده باستخدم فيها رش مصرى
لكن لما باطلع للصيد بالنهار مش باستخدم غير
جامو ماتش
جامو هانتر
ديابلو المانى
على فكرة الحمام يتنقل على مسافات كبيرة قد تصل أكثر من عشر كيلو مترات ، وقد يزيد عن ذلك في حالة الحمام الزاجل يعني حتى في المناطق المقطوعة قد يكون حمام أهالي.
مرة أثناء طلعة صيد قال لي واحد مثل فلاح كفر الهنادوة إللي طلعلك الأسبوع إللي فات إن الحمام البري بتنقل بين الأبراج الخاصة بالحمام البلدي، يعني لا يلتزم بمكان معين، فهو يطير مع أي سرب ويتآلف معه، قلت له: يعني على كده ممكن ينتقل من شخص لآخر على مزاج الحمام ، قال أيوة!!!طبعا الكلام على مسئوليته، وأنا شخصيا أشك في صحته.
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم حسن

قديم 12-24-2012, 07:06 PM   رقم المشاركة : [25]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن مشاهدة المشاركة
على فكرة الحمام يتنقل على مسافات كبيرة قد تصل أكثر من عشر كيلو مترات ، وقد يزيد عن ذلك في حالة الحمام الزاجل يعني حتى في المناطق المقطوعة قد يكون حمام أهالي.
مرة أثناء طلعة صيد قال لي واحد مثل فلاح كفر الهنادوة إللي طلعلك الأسبوع إللي فات إن الحمام البري بتنقل بين الأبراج الخاصة بالحمام البلدي، يعني لا يلتزم بمكان معين، فهو يطير مع أي سرب ويتآلف معه، قلت له: يعني على كده ممكن ينتقل من شخص لآخر على مزاج الحمام ، قال أيوة!!!طبعا الكلام على مسئوليته، وأنا شخصيا أشك في صحته.
هو عموما انا قليل اوى لما اصطاد حمامه او اتنين
وربنا يغفر لنا اى ذنب بدون قصد
وبالنسبه لكلام الراجل اللى قالك ان الحمام البرى ممكن يوالف على الحمام البلدى او الابراج فأنا مقتنع بكلامه الى حد ما
وخصوصا اننا بنشوف حمام رمادى والوانه موحده كتير اوى بيكون موجود وسط اسراب حمام الابراج
التوقيع