الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

 
العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام
 
الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
  رقم المشاركة : [1]  
قديم 01-02-2013, 01:55 PM
 
Mero1x
صياد مُـخضرم
مزاجي
رايق
شكراً: 450
تم شكره 530 مرة في 287 مشاركة

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  Mero1x غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي





Mero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطة
افتراضي مناقشة لكل الصيادين

السلام عليكم جميعاً
لفت نظرى رد للشيخ كريم فى احد المواضيع وجعلنى اتوقف عندة
والرد دة عن بنادق ال بى سى بى وما فى السوق من توقف لعمليات البيع والشراء للبنادق الاسبرنج على الرغم من توافرها بأسعار ممتازة
فى انتظار بنادق البى سى بى
وطبعا انا واكثر من شخص سمعنا عن دخول بى سى بى ولكن هناك العديد من الاسئلة اللى المفروض الصياد يسألها لنفسة
1- الكلام دة عن دخول البى سى بى اكيد بنسبة كام فى 100
2- هل التاجر لو دخل بى سى بى هيرمى الاسبرنج اللى عندة اللى يتعدى اسعارة الملايين ولا هيبيع الاسبرنج الاول وبعدين ينزل البى سى بى
3-السعر المتوقع للبى سى بى كام الف (واعتقادى مش هيقل عن 12000)
4-كام صياد فى مصر ممكن يدقع المبلغ دة فى بندقية ؟؟
5- لو انت فى صحراء وهتقعد لايام تفضل تشيل سبرنج ولا بى سى بى ؟!!
6- هل ال بى سى بى ممكن تصيد طرائد الاسبرنج متصدهاش (معادا السوماطرة طبعاً) ؟
7-لو البى سى بى هى التكنولوجا الحديثة والمريحة فى بنادق الصيد لية لحد دلوقتى الشركات الكبرى بتنتج سبرنج ؟؟

امبارح كنت مع كريم واندريا وعصام ود صفوت وكنا بنتكلم عن الكساد الى فى السوق وتضخم السلع وكنت هاخد قرار بوقف اعلانى عن البنادق لانى حسيت ان السوق مش مستحمل بس الجمع اللى كنت معاة امبارح لفت نظرى ان كتر البنادق المعروضة تعتبر ظاهرة صحية لهواية الصيد مدام الهدف من البيع ليس التربح وانما كسر حالة الغلاء ومن الامثلة ان بندقية زى الديانات تباع على المنتدى اقل من اقل تاجر سلاح ب 3000ج .

يا ريت يا جماعة نفكر بصوت عالى علشان ننهض بثقافة اسلحة الصيد من جوانب (النوع -والسعر واحتياج الصياد )
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]ألصيد = أخلاق + رياضه + هوايه

من مواضيعي في هذا القسم Mero1x


رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
4 أعضاء قالوا شكراً لـ Mero1x على المشاركة المفيدة:
Amr Axel (01-02-2013), سمير الكبير (01-02-2013), smsmn8888 (01-03-2013), كريم عبد المجيد (01-02-2013)
قديم 01-02-2013, 02:07 PM   رقم المشاركة : [2]
سمير الكبير
قنــاص مُخضرم
 
مزاجي
رايق
شكراً: 2,004
تم شكره 750 مرة في 533 مشاركة

الملف الشخصي




سمير الكبير صياد متألق بالرابطةسمير الكبير صياد متألق بالرابطةسمير الكبير صياد متألق بالرابطةسمير الكبير صياد متألق بالرابطةسمير الكبير صياد متألق بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

سمير الكبير غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

موضوع ممتاز ممتاز ومثميز بس فى اعتقادى ان البنادق بى سى بى لها صيد معين والاسبرنج لها صيد الطيور الصغيرة اما بى سى يى لها صيد الطرائد الكبيرة ثعالب وايل والغزلان وما الى ذلك الاسبرنج هتفضل موجودة طبعا والبى سى بى وفى اعتقادى ان الرصاص المورس 22 احلى من الاثنين ودة عن تجربة ال 22 بنضرب بها تماسيح من خلف بحيرة ناصر وطبعا البنادق الخرطوش والرصاص هما البرنجى وتحياتى امير باشا عام سعيد

التوقيع [SIGPIC][/SIGPIC]
من مواضيعي في هذا القسم سمير الكبير


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ سمير الكبير على المشاركة المفيدة:
Mero1x (01-02-2013), كريم عبد المجيد (01-02-2013)
قديم 01-02-2013, 02:10 PM   رقم المشاركة : [3]
killmoretime
صياد فعـــــال
 
مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 44 مرة في 29 مشاركة

الملف الشخصي



killmoretime صياد فعال بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

killmoretime غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

فضول الكائن البشرى مستمر لتجربة كل شىء حتى ولو مش هايستخدمة بس برضة عاوز اجربة
لية ياعم
اهو اسمى جربت
من غير مايسئل هل انا محتاج دة ولا لاء
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-02-2013, 02:23 PM   رقم المشاركة : [4]
Mero1x
صياد مُـخضرم
 
مزاجي
رايق
شكراً: 450
تم شكره 530 مرة في 287 مشاركة

الملف الشخصي



Mero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mero1x غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير الكبير مشاهدة المشاركة
موضوع ممتاز ممتاز ومثميز بس فى اعتقادى ان البنادق بى سى بى لها صيد معين والاسبرنج لها صيد الطيور الصغيرة اما بى سى يى لها صيد الطرائد الكبيرة ثعالب وايل والغزلان وما الى ذلك الاسبرنج هتفضل موجودة طبعا والبى سى بى وفى اعتقادى ان الرصاص المورس 22 احلى من الاثنين ودة عن تجربة ال 22 بنضرب بها تماسيح من خلف بحيرة ناصر وطبعا البنادق الخرطوش والرصاص هما البرنجى وتحياتى امير باشا عام سعيد

سمير باشا ليك وحشة والله وكل سنة وانت طيب

بخصوص صيد البى سى بى فى العيارات 1,2,3 فهو هوا صيد الاسبرنج مع اختلاف الدقة
اما الطرائد الكبيرة فلها بى سى بى خاصة ويطلق عليها ال big game واللى المقذوف فيها يتعدى ال 400جرين يعنى اد مقذوف ال9مم اربع او 5 مرات وطبعاً نعمل اسثناء للسومطرة اللى مع اندرية لانها بترمى المقذوف ال40جرين بسرعة 900فيت يعنى تعتبر مورس او 22lr
تحياتى ليك يا باشا مرة تانية
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]ألصيد = أخلاق + رياضه + هوايه

من مواضيعي في هذا القسم Mero1x


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ Mero1x على المشاركة المفيدة:
قديم 01-02-2013, 02:32 PM   رقم المشاركة : [5]
كريم عبد المجيد
صياد مجتهــد
 
مزاجي
رايق
شكراً: 486
تم شكره 138 مرة في 72 مشاركة

الملف الشخصي



كريم عبد المجيد صياد نشيط جدا بالرابطةكريم عبد المجيد صياد نشيط جدا بالرابطةكريم عبد المجيد صياد نشيط جدا بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم عبد المجيد غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

موضوع ممتاز ياباشا وتفكر واقعى بس متنساش معاك تكتب جنب السومطرة الاير فورس

وعاوز اقول لحضرتك على نقطة معينة هى اللى بتخلى التجار اللى بتجيب البنادق من بره تحجم عن البى سى بى وهى هامش الربح فى الاسبرنج اعلى بالنسبة للبيستورد وديه مخلية الاستيراد فى صالح الاسبرينج اكتير



عاوز كمان اقولك على حاجه ان فى ناس كمان حاطة حدود للبى سى بى ان قدامها 3-5 سنين لما تبتدى يبقالها سوق علشان مش كل الصيادين تعرف الاختراع ده اصلا والكلام ده انا لحظته لما وقفت فى اكتر من محل تباع الاصدقاء تلاقى الناس اللى بتدخل تشترى معندهاش فكرة عن اى حاجه ولا بتفرق اصلا بين جامو ونوريكا واللى ماشى فى السوق كله يقولك عاوز اسبانى او تشيكى او المانى او انجليزى غير كده متسمعشى ...
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-02-2013, 02:44 PM   رقم المشاركة : [6]
Mero1x
صياد مُـخضرم
 
مزاجي
رايق
شكراً: 450
تم شكره 530 مرة في 287 مشاركة

الملف الشخصي



Mero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mero1x غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريم عبد المجيد مشاهدة المشاركة
موضوع ممتاز ياباشا وتفكر واقعى بس متنساش معاك تكتب جنب السومطرة الاير فورس


وعاوز اقول لحضرتك على نقطة معينة هى اللى بتخلى التجار اللى بتجيب البنادق من بره تحجم عن البى سى بى وهى هامش الربح فى الاسبرنج اعلى بالنسبة للبيستورد وديه مخلية الاستيراد فى صالح الاسبرينج اكتير



عاوز كمان اقولك على حاجه ان فى ناس كمان حاطة حدود للبى سى بى ان قدامها 3-5 سنين لما تبتدى يبقالها سوق علشان مش كل الصيادين تعرف الاختراع ده اصلا والكلام ده انا لحظته لما وقفت فى اكتر من محل تباع الاصدقاء تلاقى الناس اللى بتدخل تشترى معندهاش فكرة عن اى حاجه ولا بتفرق اصلا بين جامو ونوريكا واللى ماشى فى السوق كله يقولك عاوز اسبانى او تشيكى او المانى او انجليزى غير كده متسمعشى ...
كلام سليم يا باشا وبينى وبينك انا واحد من الناس بفضل الاسبرنج لاسباب كتير وعصام سايبلى البندقية البنجامين علشان اطلع بيها بس مش قادر اسيب البام :)
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]ألصيد = أخلاق + رياضه + هوايه

من مواضيعي في هذا القسم Mero1x


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-02-2013, 03:09 PM   رقم المشاركة : [7]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *
 
مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي



Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

مناقشة رائعة يا أ \ أمير


1- الكلام دة عن دخول البى سى بى اكيد بنسبة كام فى 100

انا سامع كلام كتيير عن دخول البي سي بي لكن لحد دلوقتي كلام مشوفناش ع أرض الواقع




2- هل التاجر لو دخل بى سى بى هيرمى الاسبرنج اللى عندة اللى يتعدى اسعارة الملايين ولا هيبيع الاسبرنج الاول وبعدين ينزل البى سى بى

اعتقادي انه هيضرب اسعار البي سي بي في العالي اوي او مينشرهاش اوي عشان قليل اللي يشتري و يستمر في بيع السبرنج بالسعر اللي هو مبالغ فيه في الاصل لحد ما يخلص اكبر كمية يقدر يبيعها و بعدها يبص للبي سي بي الناس اشترت ع الاسعار العالية هيفضل مستمر طالما لاقي اللي بيدفع و خلاص مش اوي ممكن يبتدي ينشرها مع تقليل سعرها ده لو نشرها من الأول اساسا




3-السعر المتوقع للبى سى بى كام الف (واعتقادى مش هيقل عن 12000)

لو اسعار الديانا و غيرها فضلت ع الاسعار الغريبة اللي مبالغيين فيها و المتسببيين في زياتها بجانب التجار الناس اللي بتشتري و مش هاممها اذن توقعك هيكون صحيح و اعتقد مش هتقل عن 8000-10000




4-كام صياد فى مصر ممكن يدقع المبلغ دة فى بندقية ؟؟

فيه ناس مش قادرين يجيبوا بندقية بـ2000-3000 هيجيبوا ديه ؟؟
و لكن فيه صيادين بيدفعوا أينعم هم مش كتيير بس دول اساسا هم بيبقوا سبب ارتفاع الاسعار بسبب اقبالهم ع الشراء بالاسعار المبالغ فيها هو باصص ان ديه هوايته و ميفرقش معاه الفلوس لكن بتصرفه بتسبب في ارتفاع الاسعار و استغلال التجار للناس العادي و بالتالي ده بيطمس الهواية اكتر



5- لو انت فى صحراء وهتقعد لايام تفضل تشيل سبرنج ولا بى سى بى ؟!!

أفضل السبرنج لسهولة الصيانة


6- هل ال بى سى بى ممكن تصيد طرائد الاسبرنج متصدهاش (معادا السوماطرة طبعاً) ؟

ميزتها هتكون في دقة و السرعة لكن العيار هو هو و بالتالي الطرائد هتكون واحد


7-لو البى سى بى هى التكنولوجا الحديثة والمريحة فى بنادق الصيد لية لحد دلوقتى الشركات الكبرى بتنتج سبرنج ؟؟
لست ادري كلها توقعات :)
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-02-2013, 03:19 PM   رقم المشاركة : [8]
Mero1x
صياد مُـخضرم
 
مزاجي
رايق
شكراً: 450
تم شكره 530 مرة في 287 مشاركة

الملف الشخصي



Mero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطةMero1x صياد متألق بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mero1x غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel مشاهدة المشاركة
مناقشة رائعة يا أ \ أمير



1- الكلام دة عن دخول البى سى بى اكيد بنسبة كام فى 100

انا سامع كلام كتيير عن دخول البي سي بي لكن لحد دلوقتي كلام مشوفناش ع أرض الواقع



2- هل التاجر لو دخل بى سى بى هيرمى الاسبرنج اللى عندة اللى يتعدى اسعارة الملايين ولا هيبيع الاسبرنج الاول وبعدين ينزل البى سى بى

اعتقادي انه هيضرب اسعار البي سي بي في العالي اوي او مينشرهاش اوي عشان قليل اللي يشتري و يستمر في بيع السبرنج بالسعر اللي هو مبالغ فيه في الاصل لحد ما يخلص اكبر كمية يقدر يبيعها و بعدها يبص للبي سي بي الناس اشترت ع الاسعار العالية هيفضل مستمر طالما لاقي اللي بيدفع و خلاص مش اوي ممكن يبتدي ينشرها مع تقليل سعرها ده لو نشرها من الأول اساسا



3-السعر المتوقع للبى سى بى كام الف (واعتقادى مش هيقل عن 12000)

لو اسعار الديانا و غيرها فضلت ع الاسعار الغريبة اللي مبالغيين فيها و المتسببيين في زياتها بجانب التجار الناس اللي بتشتري و مش هاممها اذن توقعك هيكون صحيح و اعتقد مش هتقل عن 8000-10000



4-كام صياد فى مصر ممكن يدقع المبلغ دة فى بندقية ؟؟

فيه ناس مش قادرين يجيبوا بندقية بـ2000-3000 هيجيبوا ديه ؟؟
و لكن فيه صيادين بيدفعوا أينعم هم مش كتيير بس دول اساسا هم بيبقوا سبب ارتفاع الاسعار بسبب اقبالهم ع الشراء بالاسعار المبالغ فيها هو باصص ان ديه هوايته و ميفرقش معاه الفلوس لكن بتصرفه بتسبب في ارتفاع الاسعار و استغلال التجار للناس العادي و بالتالي ده بيطمس الهواية اكتر



5- لو انت فى صحراء وهتقعد لايام تفضل تشيل سبرنج ولا بى سى بى ؟!!

أفضل السبرنج لسهولة الصيانة


6- هل ال بى سى بى ممكن تصيد طرائد الاسبرنج متصدهاش (معادا السوماطرة طبعاً) ؟

ميزتها هتكون في دقة و السرعة لكن العيار هو هو و بالتالي الطرائد هتكون واحد


7-لو البى سى بى هى التكنولوجا الحديثة والمريحة فى بنادق الصيد لية لحد دلوقتى الشركات الكبرى بتنتج سبرنج ؟؟
لست ادري كلها توقعات :)
ردود وافية من شخص فاهم تسلم ايدك يا باشا
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]ألصيد = أخلاق + رياضه + هوايه

من مواضيعي في هذا القسم Mero1x


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-02-2013, 03:36 PM   رقم المشاركة : [9]
Essam Assem
قنـــاص مــتمـيز
 
مزاجي
رايق
شكراً: 424
تم شكره 1,075 مرة في 564 مشاركة

الملف الشخصي




Essam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطةEssam Assem شخصية مميزة بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Essam Assem غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

الله ينور يا عم امير طرح ممتاز ومثمر جدا ودية ميزة الرابطة يا جماعة انها تقوم بتثقيف الناس يعنى على سبيل المثال منذ سنتين رزقنى اللة باول بندقية بى سى بى ومن كثر المعلومات اللى كانت فى راسى عن هذة البندقية كنت حاسس انى مسكت البندقية دية قبل كدة
وفعلا كلامك مظبوط يا كريم اغلب محلات السلاح فى مصر المعلومات اللى عندها بالنسبة الى البى سى بى قليلة جدا وطبعا هما بيفكر فكر تجارى شوية ولكن مؤخرا ومع حالة الركود الموجودة فى السوق بدء التاجر وبالذات اصحاب المحلات تفكر جديا فى انها تجيب pcp بعد ما اكلنا دمغهم وصدعناهم بيها وعلى سبيل المثال الشيخ كريم ذات نفسة جاب بنادق pcp واكيد عمرة ما كان هيجيب حاجة زى كدة ويتحمل رسك بنادق غالية الثمن ويعرضها على سوق المنتديات الا اذا كان يعلم انها علية طلب جامد
وعموما عشان مطولش عليكم انا بفضل ربنا امتلك ثلاث بنادق pcp بالاضافة لتجربتى العديد من نوعية هذة البنادق وطبعا لا غنى بردو عن الاسبرنج
الاء انى اتمنى ان كل صيادين الرابطة تمتلك بنادق pcp ومفيش شك الجيد منها فقط لان المثل بقول التجربة خير برهان
بالاضافة يا جماعة الموضوع لة علاقة بالتتطور نحن ننسب نفسنا الى المدرسة الحديثة للصيد بدائنا بالتلسكوبات ووسائل التصويب المتعددة وان شاء الله سوف نطور نفسنا اكثر واكثر ودة اللى هيخلينا مختلفين عن اى حد كاعضاء رابطة الصيد والرماية
واسف على الاطالة وتحياتى للجميع
التوقيع
يجب ان ندخل الى قلوبنا حب هذه الهواية التي كانت وستبقى عنوانا للرجولة وتعكس اخلاق الصياد العالية فى حياتنا اليومية وعلى هذه الصفحات الالكترونية
[SIGPIC][/SIGPIC]
من مواضيعي في هذا القسم Essam Assem


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
3 أعضاء قالوا شكراً لـ Essam Assem على المشاركة المفيدة:
أبو محمود (01-03-2013), د/ محمد صفوت (01-02-2013), كريم عبد المجيد (01-02-2013)
قديم 01-02-2013, 05:06 PM   رقم المشاركة : [10]
COMPACT
صياد فعـــــال
 
مزاجي
رايق
شكراً: 76
تم شكره 73 مرة في 57 مشاركة

الملف الشخصي



COMPACT صياد بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

COMPACT غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مناقشة لكل الصيادين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mero1x مشاهدة المشاركة
السلام عليكم جميعاً
لفت نظرى رد للشيخ كريم فى احد المواضيع وجعلنى اتوقف عندة
والرد دة عن بنادق ال بى سى بى وما فى السوق من توقف لعمليات البيع والشراء للبنادق الاسبرنج على الرغم من توافرها بأسعار ممتازة
فى انتظار بنادق البى سى بى
وطبعا انا واكثر من شخص سمعنا عن دخول بى سى بى ولكن هناك العديد من الاسئلة اللى المفروض الصياد يسألها لنفسة
1- الكلام دة عن دخول البى سى بى اكيد بنسبة كام فى 100

دخل بالفعل بعض دفعات بنادق بى سى بى انجليزى منذ عدة شهور

2- هل التاجر لو دخل بى سى بى هيرمى الاسبرنج اللى عندة اللى يتعدى اسعارة الملايين ولا هيبيع الاسبرنج الاول وبعدين ينزل البى سى بى

لو مستورد كبير و عنده مخزون من السبرنج حيعمل عروض مغرية للتجار و اى تاجر حياخد من البى سى بى حيجبر على انه ياخد شوية سبرنج معاهم

3-السعر المتوقع للبى سى بى كام الف (واعتقادى مش هيقل عن 12000)

كل موديل و له سعر يختلف عن الآخر و كله حسب سعر الدولار و اليورو امام الجنيه

4-كام صياد فى مصر ممكن يدقع المبلغ دة فى بندقية ؟؟

بعض الصيادين مش كلهم , بنسبة من 15 الى 25 % , طبقا لبعض الدراسات الاوروبية للسوق المصرى

5- لو انت فى صحراء وهتقعد لايام تفضل تشيل سبرنج ولا بى سى بى ؟!!

لو فى صحراء ويبلى باتريوت سبرنج , لو فى منظقة زراعية يبقى بى سى بى ... تراب بلدنا مينفعش معاه بنادق فيها بوردات كهرباء او بنادق غير مصممة عشان تستحمل التراب و الرطوبة

6- هل ال بى سى بى ممكن تصيد طرائد الاسبرنج متصدهاش (معادا السوماطرة طبعاً) ؟

آه طبعا , بى سى بى نمرة3 قوية ممكن يوقع فيل صغير لو ضربة قاتلة


7-لو البى سى بى هى التكنولوجا الحديثة والمريحة فى بنادق الصيد لية لحد دلوقتى الشركات الكبرى بتنتج سبرنج ؟؟

شركات السيارات الكبيرة و الصغيرة مازالت تنتج الفتيس المانوال الى الآن مع ان الاوتوماتك افضل و اريح ... لارضاء جميع الاذواق و الاحتياجات و تغطية اكبر شريحة من المستهلكين ... و كل فتيس له مميزات و له عيوب ... البى سى بى لها مميزات و عيوب

امبارح كنت مع كريم واندريا وعصام ود صفوت وكنا بنتكلم عن الكساد الى فى السوق وتضخم السلع وكنت هاخد قرار بوقف اعلانى عن البنادق لانى حسيت ان السوق مش مستحمل بس الجمع اللى كنت معاة امبارح لفت نظرى ان كتر البنادق المعروضة تعتبر ظاهرة صحية لهواية الصيد مدام الهدف من البيع ليس التربح وانما كسر حالة الغلاء ومن الامثلة ان بندقية زى الديانات تباع على المنتدى اقل من اقل تاجر سلاح ب 3000ج .

يا ريت يا جماعة نفكر بصوت عالى علشان ننهض بثقافة اسلحة الصيد من جوانب (النوع -والسعر واحتياج الصياد )
البى سى بى لها استخدامها الامثل و استحالة استخدامها فى اماكن سكنية لقوتها المفرطة

انواع الصيد المتاحة فى مصر مش محتاجة سرعة اكتر من 220 متر\ثانية بتليسكوب 6اكس بالكتير و ده من الاسباب القوية لعدم انتشار البى سى بى فى مصر لحد دلوقتى

لو توفر الاحتياج للبى سى بى فى نوعيات الصيد الموجودة فى مصر ... كانت انتشرت جدا لاننا شعب استهلاكى جدا جدا جدا

سوق تجارة ادوات الصيد البرى تغيرت تماما بعد مارس 2011 ... ثقافة مستهلك و عرض و طلب و حجم مبيعات كل ده اتغير تماما

و لما الاستيراد يتفتح تانى السوق حيتغير كتير
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ COMPACT على المشاركة المفيدة:
hossam_alking (01-02-2013)
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة



المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مناقشة حول الديانا 35 .. موضوع للبحث و التفاعل. كريم الكراني الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا 25 06-13-2012 08:57 PM
مناقشة - الفرق بين التصويب اوبن سايت و بالسكوب Yousef A. Raafat وسـائــل التصــويب 23 05-28-2012 01:12 AM
مناقشة هامة................................. Golden Sniper الصيــــد العـــــــام 19 10-31-2011 01:01 AM


الساعة الآن 04:17 PM


جميع الحقوق محفوظة لمنتدى رابطة الصيد والرماية.
. v1.1.1 (Pro).

Security team