الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

 
العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام
 
الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 01-09-2013, 06:28 PM   رقم المشاركة : [21]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
انا بقي عندي حادثه بسيطه انا و شريف الطرابيشي ، كنا مره بنقيس البنادق علي الكرونو بالرش البرو مثيوس الصلب و السيكترما جت في دراعي و عورته تعويره صغيره مش نبطل بقي لا كملنا بردو و جات فوق عين شريف الرشه الي بعدها ، و ربنا ستر علي كده الحمد لله
حمداً لله على السلامة .... بس الخلفية كانت ايه ؟؟ والمسافة كانت قد ايه ؟؟
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-09-2013, 07:18 PM   رقم المشاركة : [22]
Andria
قنــاص مُخضرم
 
مزاجي
رايق
شكراً: 444
تم شكره 820 مرة في 512 مشاركة

الملف الشخصي




Andria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطةAndria صياد متألق بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Andria غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedshaltoot44 مشاهدة المشاركة
حمداً لله على السلامة .... بس الخلفية كانت ايه ؟؟ والمسافة كانت قد ايه ؟؟
الله يسلمك ، الخلفيه علبه حديد و المسافه حوالي 5 متر
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-09-2013, 07:32 PM   رقم المشاركة : [23]
القبطان المصرى77
قنــاص مُخضرم
 
مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 595 مرة في 419 مشاركة

الملف الشخصي




القبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطةالقبطان المصرى77 شخصية مميزة بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

القبطان المصرى77 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

ههههههههههههههههههههههههه
والله الموقف اللى اخوك عملو ده هو اللى فى الجون
بالنسبه لى الحمد لله ربنا ساترها معايا لغاية دلوقت ومفيش حوادث بندقيه
لأنى باخد بكللللللللل احطيطات الامان
وحتى لو حد قالى هات اضرب طلقه
انا اللى باعمر
وانا اللى بامسكله البندقيه
وانا اللى باقوله اضرب على الهدف الفلانى
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم القبطان المصرى77


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ القبطان المصرى77 على المشاركة المفيدة:
AhmedShaltOOt44 (01-09-2013)
قديم 01-09-2013, 07:36 PM   رقم المشاركة : [24]
Mohamed_Salam
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
رايق
شكراً: 293
تم شكره 271 مرة في 157 مشاركة

الملف الشخصي



Mohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mohamed_Salam غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedshaltoot44 مشاهدة المشاركة



الحمد لله .... إنها ردت في دراعك مش في مكان تاني ... قدر ولطف

*(السكترما) هي ارتداد المقذوف عند اصتدامه بجسم صلب لايستطيع اختراقه ..
ويكون نتيجة ذلك :::
#يتغير اتجاه المقذوف حسب زاوية مطلق النار وإصتدامه بالجسم الصلب الذي امامه .
#اتجاه عشوائي خطر للمقذوف نحو هدف غير مستهدف اصلا حسب قوة البندقية وقرب الجسم المصتدم به ونوعية السلاح .


نقدر نقول إن الدرس المستفاد من الحادث ده ::: خلي بالك كويس من اللي خلف الهدف ... وقدر كل الاحتمالات

.

بسم الله ما شاء الله موضوع مميز لتبادل المعلومات
و أحب اضيف حاجه صغيره من مواقف و تجارب شخصية بخصوص السكترما
السكترما أو ارتداد المقذوف دائماً غير متوقعه
بمعنى ان مش لازم علشان انا واقف يمين و بضرب على هدف فى الشمال أن تكون السكترما شمال اوى بعيد عنى
أو يترسم منى الى هدفى خط مستقيم تكون السكترما على زاوية 90 درجة منى
لا دى ليست لها قواعد محددة و يتداخل فيها عوامل كتير ( سرعة المقذون , نوع مادة المقذوف و صلابته , نو ع مادة الهدف و صلابته , درجة الانبعاج فى سطح الهدف و غيرها من العوامل التى تجعلها صحبة الحساب فى لحظة الاطلاق
و بذلك فهى هى عشوائية و غير متوقعه فلا مجال للمخاطره
تحياتى لصاحب الموضوع
و بالتوفيق دائماً
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Mohamed_Salam على المشاركة المفيدة:
AhmedShaltOOt44 (01-09-2013)
قديم 01-09-2013, 07:40 PM   رقم المشاركة : [25]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠
 
مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي




كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

موضوع مفيد جدا في الحقيقة .. و أولا ألف سلامة علي حضرتك من الإصابة و الحمد لله انها عدت علي خير ، و أتمني أن يكون درسا مستفادا للجميع.

و بالنسبة لي فحوادث البنادق تقريبا معدومة سوي حادث بسيط لأخي عندما تركت له البندقية الرمسيس و كانت متعمرة و لقلة خبرتة قام بكسر البندقية مرة أخري و طبعا بسهولة لأن السوستة أصلا مضغوطة داخل الكانون ، و قام بالضغط علي الزناد ليفاجئ بمساورة البندقية ترتد بقوة و بسرعة تجاة وجهة و الحمد لله لم يصاب و لكن البندقية " عند بيت الرش " أغلقت علي قميصة فقطعتة و الحمد لله جت سليمة.
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
AhmedShaltOOt44 (01-09-2013)
قديم 01-09-2013, 07:50 PM   رقم المشاركة : [26]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههههههههههههه
والله الموقف اللى اخوك عملو ده هو اللى فى الجون
بالنسبه لى الحمد لله ربنا ساترها معايا لغاية دلوقت ومفيش حوادث بندقيه
لأنى باخد بكللللللللل احطيطات الامان
وحتى لو حد قالى هات اضرب طلقه
انا اللى باعمر
وانا اللى بامسكله البندقيه
وانا اللى باقوله اضرب على الهدف الفلانى

نورت الموضوع يا قبطان ...
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-09-2013, 07:58 PM   رقم المشاركة : [27]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

هام رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Salam مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله موضوع مميز لتبادل المعلومات
و أحب اضيف حاجه صغيره من مواقف و تجارب شخصية بخصوص السكترما
السكترما أو ارتداد المقذوف دائماً غير متوقعه
بمعنى ان مش لازم علشان انا واقف يمين و بضرب على هدف فى الشمال أن تكون السكترما شمال اوى بعيد عنى
أو يترسم منى الى هدفى خط مستقيم تكون السكترما على زاوية 90 درجة منى
لا دى ليست لها قواعد محددة و يتداخل فيها عوامل كتير ( سرعة المقذوف , نوع مادة المقذوف و صلابته , نوع مادة الهدف و صلابته , درجة الانبعاج فى سطح الهدف و غيرها من العوامل التى تجعلها صحبة الحساب فى لحظة الاطلاق
و بذلك فهى هى عشوائية و غير متوقعه فلا مجال للمخاطره
تحياتى لصاحب الموضوع
و بالتوفيق دائماً

تسلم على المعلومات الجميلة ... ... ياريت لو حد عنده معلومات زي كده ميبخلش علينا بها ... كل معلومة تقال ... مهما كانت بسيطة يستفيد بها عضو ... كلٌ حسب خبرتة .
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-09-2013, 08:04 PM   رقم المشاركة : [28]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريم الكراني مشاهدة المشاركة
موضوع مفيد جدا في الحقيقة .. و أولا ألف سلامة علي حضرتك من الإصابة و الحمد لله انها عدت علي خير ، و أتمني أن يكون درسا مستفادا للجميع.

و بالنسبة لي فحوادث البنادق تقريبا معدومة سوي حادث بسيط لأخي عندما تركت له البندقية الرمسيس و كانت متعمرة و لقلة خبرتة قام بكسر البندقية مرة أخري و طبعا بسهولة لأن السوستة أصلا مضغوطة داخل الكانون ، و قام بالضغط علي الزناد ليفاجئ بمساورة البندقية ترتد بقوة و بسرعة تجاة وجهة و الحمد لله لم يصاب و لكن البندقية " عند بيت الرش " أغلقت علي قميصة فقطعتة و الحمد لله جت سليمة.
كريم باشا ... نورتنا ... ألف سلامة على أخوك ... الحمد لله إنها عدت على خير .
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-09-2013, 08:40 PM   رقم المشاركة : [29]
mr-a
* صياد vip بالرابطة *
 
مزاجي
رايق
شكراً: 3
تم شكره 92 مرة في 83 مشاركة

الملف الشخصي




mr-a صياد متألق بالرابطةmr-a صياد متألق بالرابطةmr-a صياد متألق بالرابطةmr-a صياد متألق بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mr-a غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

قدر الله وما شاء فعل

الحمد لله انها عدت على خير

والمثل بيقول خون سلاحك ولو كان متأمن

وانا بقول برده خون سلاحك ولو كان فاضي ومش متعمر
التوقيع ليس الغريب هو الذي فارق الديار وودع الاهل ولكن الغريب هو الذي يجد والناس من حوله يلعبون ويصحوا والناس من حوله ينامون ويسلك درب الهدي والناس في ضلالهم يتخبطون

((فالخير كل الخير في اتباع من سلف والشر كل الشر في ابتداع من خلف))

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ mr-a على المشاركة المفيدة:
AhmedShaltOOt44 (01-09-2013)
قديم 01-09-2013, 09:34 PM   رقم المشاركة : [30]
حسن
نائب مدير الموقع
 
مزاجي
تعبان
شكراً: 104
تم شكره 153 مرة في 136 مشاركة

الملف الشخصي




حسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حسن غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mero1x مشاهدة المشاركة
قدر ولطف بس موفق اخوك موتنى من الضحك :)
والصح ان الواحد ميسبش سلاحة خالص سواء فاضى او متعمر

وفية نصيحة اغلب الصيادين ممكن يكونوا عن غفلة عنها وتخص الصيد وهى
تجنب صيد الحمام او اليما او العصافير اذا كان تحتها ماء (نيل او بركة او ترعة او بحر )علشان ..... علشان ..... وهسيب الاجابة لاول صياد مخضرم يدخل على الموضوع
واللى هيجاوب صح ليع عندى هدية

سألتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ عن الصيدِ ؟ قال ( إذا رميتَ سهمَك فاذكر اسمَ اللهِ . فإن وجدتَه قد قتَل فكُلْ . إلا أن تجدَه قد وقع في ماءٍ ، فإنك لا تدري ، الماءُ قتلَه أو سهمُك ) .
الراوي: عدي بن حاتم الطائي المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 1929
خلاصة حكم المحدث: صحيح
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم حسن


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ حسن على المشاركة المفيدة:
AhmedShaltOOt44 (01-09-2013), د/ محمد صفوت (01-09-2013)
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة



المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
شوية حوادث أغرب من الخيال سمير الكبير الموضوعات العامة 10 09-24-2013 10:31 PM
الشيخ سامح عباس " حكم الصيد بالبندقيه " احمد عبد العليم الصيــــد العـــــــام 18 09-21-2013 07:39 PM
الصيد الجائر . ماهو الصيد الجائر . معلومات عن الصيد الجائر Essam Assem الصيــــد العـــــــام 14 09-15-2013 10:25 AM
الصيد فى الخارج والمدارس المختلفة فى فنون الصيد ايهاب ابو الوفا حمدى الصيــــد العـــــــام 12 06-16-2012 11:45 PM


الساعة الآن 02:26 AM


جميع الحقوق محفوظة لمنتدى رابطة الصيد والرماية.
. v1.1.1 (Pro).

Security team