الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

 
العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الصيــــد العـــــــام
 
الصيــــد العـــــــام قسم خاص بالموضوعات العامة الخاصة بالصيد.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل
إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 01-09-2013, 11:13 PM   رقم المشاركة : [31]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr-a مشاهدة المشاركة
قدر الله وما شاء فعل

الحمد لله انها عدت على خير

والمثل بيقول خون سلاحك ولو كان متأمن

وانا بقول برده خون سلاحك ولو كان فاضي ومش متعمر
الحمد لله ... ... عندك حق ((( خوِّن سلاحك ولو كان متأمن )))
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-09-2013, 11:18 PM   رقم المشاركة : [32]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن مشاهدة المشاركة
سألتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ عن الصيدِ ؟ قال ( إذا رميتَ سهمَك فاذكر اسمَ اللهِ . فإن وجدتَه قد قتَل فكُلْ . إلا أن تجدَه قد وقع في ماءٍ ، فإنك لا تدري ، الماءُ قتلَه أو سهمُك ) .
الراوي: عدي بن حاتم الطائي المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 1929
خلاصة حكم المحدث: صحيح
عليه الصلاة والسلام ... جزكم الله خيراً ... أول مرة أقرأ الحديث ده ... شكراً على الافادة
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-10-2013, 05:43 PM   رقم المشاركة : [33]
The SNiPeR
* صياد vip بالرابطة *
 
مزاجي
رايق
شكراً: 215
تم شكره 50 مرة في 46 مشاركة

الملف الشخصي




The SNiPeR صياد فعال بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

The SNiPeR غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

السلام عليكم ,,

الحوادث والمواقف كتيرة بس هقول اول موقف يحصل مع اول بندقية رش امسكها

كان وقتها عندي يمكن 7 سنيين وكنت تحت البيت مع جاري بنضرب بالبندقية على علب وجاري كان عنده تقريبا 15 سنة
مش فاكر جاري كان بيخرج رش ولا كان بيعمل ايه فوقف البندقية بحيث الدبشك ساند على الارض والماسورة ساند عليها بدقنه
وانا بتلقائية شديدة قمت ضارب الزناد
وكانت البندقية متعمرة والرشة اخترقت رقبته وعملت جرح خطير والدم نازل وهو بيحاول يسد الجرح بايديه
انا مش فاكر نوع البندقية بس اعتقد انها عيار 5.5 لان الجرح كان كبير

بس الحمدلله الموضوع عدي على خير والجرح لحد انهارده معلم فى رقبته بوضوح رغم مرور 18 سنة

ودي كانت اول ضحية بشرية فى حياتي

تحياتي على الموضوع المميز
التوقيع A7MD ALN7AS

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-10-2013, 09:27 PM   رقم المشاركة : [34]
حسن
نائب مدير الموقع
 
مزاجي
تعبان
شكراً: 104
تم شكره 153 مرة في 136 مشاركة

الملف الشخصي




حسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حسن غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

من حوالي 20 سنة كان معايا بندقية رش رمسيس نمرة 1، فعمرتها برشه لكن الرشة كانت مضغوطة شويه فدخلت لمنتصف الماسورة، كان معايا واحد صاحبي كسر البندقية فماشافش الرشة قالي البندقية مش متعمرة، قلتله لأ متعمرة، وفي ثانية واحدة لقيتة عايز يثبت إنها مش متعمرة راح حاطط كف إيده عند فوهة البندقية وضاغط الزناد، وبعدين بص لقي خرم قي كف إيده بحجم الرشة، طلع يجري عالمستشفى الحكومي ملقاش غير واحد تمرجي قعد يفحر في إيده بحثا عن الرشة ومش لاقيها، لحد دلوقتي مظهرتش!!
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم حسن


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-20-2013, 10:50 AM   رقم المشاركة : [35]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

hunt رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة IIXxTheSNiPeRxXII مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ,,

الحوادث والمواقف كتيرة بس هقول اول موقف يحصل مع اول بندقية رش امسكها

كان وقتها عندي يمكن 7 سنيين وكنت تحت البيت مع جاري بنضرب بالبندقية على علب وجاري كان عنده تقريبا 15 سنة
مش فاكر جاري كان بيخرج رش ولا كان بيعمل ايه فوقف البندقية بحيث الدبشك ساند على الارض والماسورة ساند عليها بدقنه
وانا بتلقائية شديدة قمت ضارب الزناد
وكانت البندقية متعمرة والرشة اخترقت رقبته وعملت جرح خطير والدم نازل وهو بيحاول يسد الجرح بايديه
انا مش فاكر نوع البندقية بس اعتقد انها عيار 5.5 لان الجرح كان كبير

بس الحمدلله الموضوع عدي على خير والجرح لحد انهارده معلم فى رقبته بوضوح رغم مرور 18 سنة

ودي كانت اول ضحية بشرية فى حياتي

تحياتي على الموضوع المميز

دي ضربة خطيرة جدا جدا ... أكيد عمل عملية علشان يطلع الرشة ؟؟ الحمد لله انها عدت على خير ... شكراً لمشاركتك وآسف على التأخر في الرد
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-20-2013, 10:54 AM   رقم المشاركة : [36]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن مشاهدة المشاركة
من حوالي 20 سنة كان معايا بندقية رش رمسيس نمرة 1، فعمرتها برشه لكن الرشة كانت مضغوطة شويه فدخلت لمنتصف الماسورة، كان معايا واحد صاحبي كسر البندقية فماشافش الرشة قالي البندقية مش متعمرة، قلتله لأ متعمرة، وفي ثانية واحدة لقيتة عايز يثبت إنها مش متعمرة راح حاطط كف إيده عند فوهة البندقية وضاغط الزناد، وبعدين بص لقي خرم قي كف إيده بحجم الرشة، طلع يجري عالمستشفى الحكومي ملقاش غير واحد تمرجي قعد يفحر في إيده بحثا عن الرشة ومش لاقيها، لحد دلوقتي مظهرتش!!
ههههههههههه .... شعار المرحلة ... معاً للبحث عن الرشة ... الحمد لله انه جربها في ايده هو ... مش في حد ثاني ... وطبعاً إتأكد ان البندقية فيها رشة ... عدت على خير
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 01-24-2013, 11:38 AM   رقم المشاركة : [37]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

ايه يا رجالة ... محدش عايز يفيدنا بمعلومة !!! ... التجارب الشخصية مهمة جداً ... وبنتعلم منها كلنا ... مهما كانت بسيطة ... في انتظار مشاركة باقي الاعضاء .
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-15-2013, 02:52 AM   رقم المشاركة : [38]
عمر على
صياد متميــــز
 
مزاجي
مبسوط
شكراً: 49
تم شكره 47 مرة في 39 مشاركة

الملف الشخصي




عمر على صياد فعال بالرابطة
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

عمر على غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

هههههههههههههههههههههههههههههه موقف جامد
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم عمر على


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 09-15-2013, 09:55 AM   رقم المشاركة : [39]
أحمد عطاالله
قنــاص مُخضرم
 
مزاجي
ملل
شكراً: 257
تم شكره 408 مرة في 390 مشاركة

الملف الشخصي




أحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أحمد عطاالله غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

موضوع جامد .. والحمد لله محصلش معايا اى مواقف .. بس هوا كان موقف صغير كده كنت ناسى البندقية متعمرة وحاططها فوق كتفى وموجه الماسورة للخلف وماشى فاتح الامان ... وبلعب فى الزناد روحت ضارب واخويا ماشى ورايا والحمد لله الرشة عدت من جنب راسه ...
التوقيع

Alex Hunter
[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 03-19-2015, 04:36 PM   رقم المشاركة : [40]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق
 
مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي




AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوادث الصيد ( تجارب شخصية )

التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)
الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة



المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
شوية حوادث أغرب من الخيال سمير الكبير الموضوعات العامة 10 09-24-2013 10:31 PM
الشيخ سامح عباس " حكم الصيد بالبندقيه " احمد عبد العليم الصيــــد العـــــــام 18 09-21-2013 07:39 PM
الصيد الجائر . ماهو الصيد الجائر . معلومات عن الصيد الجائر Essam Assem الصيــــد العـــــــام 14 09-15-2013 10:25 AM
الصيد فى الخارج والمدارس المختلفة فى فنون الصيد ايهاب ابو الوفا حمدى الصيــــد العـــــــام 12 06-16-2012 11:45 PM


الساعة الآن 01:51 AM


جميع الحقوق محفوظة لمنتدى رابطة الصيد والرماية.
. v1.1.1 (Pro).

Security team