الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأسلحــة النــارية > الأسلحــــة النارية و المعدات العسكرية

قديم 02-02-2013, 02:37 PM

bodygard 34
صياد فعـــــال
مزاجي
رايق
شكراً: 89
تم شكره 62 مرة في 45 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  bodygard 34 غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

bodygard 34 صياد بالرابطة

افتراضي اول موضوع

طالما الاداره سمحت بالكلام فى موضوع الاسلحه الناريه .. فأسمحوا لى اقترح ان اول موضوع يكون عن الاسلحه الخاصه باعضاء المنتدى المرخصه فقط..بمعنى كل عضو عنده سلاح مرخص يتفضل يكتب لنا عنه ..مميزاته .. عيوبه..بلد الصنع ....الخ..وده لتبادل الخبرات.. والافاده والاستفاده..منتظر رأيكم بالقبول او الرفض
رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ bodygard 34 على المشاركة المفيدة:
amirhlal (02-02-2013)
قديم 02-02-2013, 03:11 PM   رقم المشاركة : [2]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اول موضوع

السلام عليكم رو رحمة الله وبركاتة .. شكرا لسيادتك علي الموضوع التفاعلي يا فندم ، و بالفعل أقترح الدكتور محمد صفوت مدير الموقع إنشاء هذه الأقســام و تم تنفيذ ذلك ، و الهدف من هذه الأقسام هو " تبادل الخبرات و المعلومات " بخصوص الأسلحة النارية سواء المستخدمة في الصيد أو للدفاع عن النفس ، و أيضا إستعراض أسلحة الجيوش و تطورهــــا.

و أقترح أن تتفضل سيادتك بتقديم نفسك للأعضاء أولا ، ثم تحدثنــا عن حبك لإقتناء الأسلحة من خلال موضوعك المميز.

و تحياتي لك.

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
bodygard 34 (02-02-2013)
قديم 02-02-2013, 03:44 PM   رقم المشاركة : [3]
Mohamed_Salam
صياد مُتـألــق

مزاجي
رايق
شكراً: 293
تم شكره 271 مرة في 157 مشاركة

الملف الشخصي

Mohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mohamed_Salam غير متواجد حالياً

موضوع تفاعلى رائع
و انا شخصيا منتظر على احر من الجمر المشاركات
تحياتى

قديم 02-02-2013, 05:10 PM   رقم المشاركة : [4]
bodygard 34
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ماشى تمام كده خدنا الموافقه وبقينا فى السليم..اكتب عن سلاحى الشخصى: اولا احب انوه ان انا ماكانش لى خالص فى قصة السلاح ..ولكن بعد ما حصل اللى كلنا مرينا بيه ايام الثوره ومابعدها من غياب امنى واضح ونظرا لأن لدى تجاره اخاف عليها ..فقررت امشى عدل واقدم على تصريح بحمل سلاح بغرض الدفاع الشخصى وعن المال وعن العرض.. وربنا كرم ورخصت فى شهر 7 2011.. ونظرا لجهلى التام بالاسلحه بدأت اسأل وادخل على المنتديات المتخصصه فى هذا الموضوع ..وتوصلت للتالى..انا مش مدرب بشكل كافى على حمل سلاح..وطبيعتى كمدنى تحتم انى ماطمعش وافكر فى سلاح حجمه كبير يسهل كشفه ويصعب على استخدامه ..وكمان انا مش رايح احارب وبالتالى مش محتاج سلاح خزنته كبيره ..كل اللى انا عايزه سلاح يناسب كف ايدى وسهل استخدامه يعنى الضرب بيه ..ويمكن اخفاءه بسهوله من غير جراب داخل كمر البنطلون..ونظرا لطبيعتى كتاجر لازم حاشيله طول النهار فى شغلى فميبقاش تقيل ويقرفنى..واخترت من المتاح فى هذا التوقيت طبنجه غير مشهوره فى مصر لكن اللى ليهم فى السلاح يعرفوها الا وهى التانفوليو 380 او tanfoglio بس الجى لا تنطق..مميزاتها حجم متوسط ..بها 3 امان ..امان زرار وامان خزنه وامان شاكوش..حد يقول لى ليه كل ده ..اقول له لأنى كنت خايف من الخطأ ال شهير ..وهو بينظف الطينجه خرجت طلقه..احد مميزاتها الاهم انها blowback يعنى ماسوره ثابته..وده بيساعد جدا فى دقة التصويب ..صوتها زى الرعد عشان ماسورتها مكشوفه..اضافة انى باجيب لها طلقات ايطالى مميزه جدا اسمها فيوتشى.. فيها ميزه كمان سمك الصلب فيها اكتر شويه من اى طبنجه من نفس الفئه عشان كده بتتوارثها الاجيال زى ما بيقولوا.. ودى صورتها
المصغرات المرفقة
Picture 089.jpg  
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ bodygard 34 على المشاركة المفيدة:
قديم 02-02-2013, 05:24 PM   رقم المشاركة : [5]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق

مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي

AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

سلاح جميل للدفاع عن النفس والمال ... وشكرا على طرح الموضوع المميز
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ AhmedShaltOOt44 على المشاركة المفيدة:
bodygard 34 (02-02-2013)
قديم 02-03-2013, 06:20 PM   رقم المشاركة : [6]
Mohamed_Salam
صياد مُتـألــق

مزاجي
رايق
شكراً: 293
تم شكره 271 مرة في 157 مشاركة

الملف الشخصي

Mohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطةMohamed_Salam شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Mohamed_Salam غير متواجد حالياً

رائع مين كمان هيشارك معانا فى المعلومات ؟
قديم 02-03-2013, 08:44 PM   رقم المشاركة : [7]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 مشاهدة المشاركة
ماشى تمام كده خدنا الموافقه وبقينا فى السليم..اكتب عن سلاحى الشخصى: اولا احب انوه ان انا ماكانش لى خالص فى قصة السلاح ..ولكن بعد ما حصل اللى كلنا مرينا بيه ايام الثوره ومابعدها من غياب امنى واضح ونظرا لأن لدى تجاره اخاف عليها ..فقررت امشى عدل واقدم على تصريح بحمل سلاح بغرض الدفاع الشخصى وعن المال وعن العرض.. وربنا كرم ورخصت فى شهر 7 2011.. ونظرا لجهلى التام بالاسلحه بدأت اسأل وادخل على المنتديات المتخصصه فى هذا الموضوع ..وتوصلت للتالى..انا مش مدرب بشكل كافى على حمل سلاح..وطبيعتى كمدنى تحتم انى ماطمعش وافكر فى سلاح حجمه كبير يسهل كشفه ويصعب على استخدامه ..وكمان انا مش رايح احارب وبالتالى مش محتاج سلاح خزنته كبيره ..كل اللى انا عايزه سلاح يناسب كف ايدى وسهل استخدامه يعنى الضرب بيه ..ويمكن اخفاءه بسهوله من غير جراب داخل كمر البنطلون..ونظرا لطبيعتى كتاجر لازم حاشيله طول النهار فى شغلى فميبقاش تقيل ويقرفنى..واخترت من المتاح فى هذا التوقيت طبنجه غير مشهوره فى مصر لكن اللى ليهم فى السلاح يعرفوها الا وهى التانفوليو 380 او tanfoglio بس الجى لا تنطق..مميزاتها حجم متوسط ..بها 3 امان ..امان زرار وامان خزنه وامان شاكوش..حد يقول لى ليه كل ده ..اقول له لأنى كنت خايف من الخطأ ال شهير ..وهو بينظف الطينجه خرجت طلقه..احد مميزاتها الاهم انها blowback يعنى ماسوره ثابته..وده بيساعد جدا فى دقة التصويب ..صوتها زى الرعد عشان ماسورتها مكشوفه..اضافة انى باجيب لها طلقات ايطالى مميزه جدا اسمها فيوتشى.. فيها ميزه كمان سمك الصلب فيها اكتر شويه من اى طبنجه من نفس الفئه عشان كده بتتوارثها الاجيال زى ما بيقولوا.. ودى صورتها

إختيار موفق يا فندم و أحييك ، و ربنا يصلح حال البلاد إن شاء الله و يحميك و أسرتك الكريمة من أي شــر.
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
bodygard 34 (02-03-2013)
قديم 02-03-2013, 10:53 PM   رقم المشاركة : [8]
د/ محمد صفوت
خـبـيــر فـنـي للــرابـــطة

مزاجي
رايق
شكراً: 705
تم شكره 525 مرة في 267 مشاركة

الملف الشخصي

د/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطةد/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطةد/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطةد/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطةد/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطةد/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطةد/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطةد/ محمد صفوت عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

د/ محمد صفوت غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

شكرت جزيلا يا حاج محمد على المعلومات المفيدة و أهنئك على تعديلاتك الجميلة في الطبنجة

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ د/ محمد صفوت على المشاركة المفيدة:
bodygard 34 (02-04-2013)
قديم 02-04-2013, 01:06 AM   رقم المشاركة : [9]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق
شكراً: 147
تم شكره 562 مرة في 462 مشاركة

الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

شيء جميل جدا
بس ممكن عرف السلاح ده خزنته بتاخد كام رصاصه؟

و هل هو سينجل اكشن ولا دابل اكشن؟

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ miroo على المشاركة المفيدة:
bodygard 34 (02-04-2013)
قديم 02-04-2013, 01:19 AM   رقم المشاركة : [10]
bodygard 34
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroo مشاهدة المشاركة
شيء جميل جدا
بس ممكن عرف السلاح ده خزنته بتاخد كام رصاصه؟

و هل هو سينجل اكشن ولا دابل اكشن؟

طبعا ممكن تعرف كل حاجه..انا عامل الموضوع عشان كده..الخزنه بتشيل 7 وواحده فى الماسوره.. والطبنجه سينجل اكشن ..وانا من رأيى ان السينجل اكشن انسب للمدنيين.. وياريت الناس معانا تقول رأيها :ايهما افضل .. السينجل ام الدابل اكشن ؟؟