الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الصيد البحري و النهري > صيـــد الأسمــــاك

صيـــد الأسمــــاك معلومات عن جميع انواع الأسماك البحرية و النهرية و أساليب صيدها.

قديم 03-02-2013, 03:32 AM   رقم المشاركة : [11]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الأعضاء تسأل و خبراء صيد الأسماك يجيبون.

بسم الله ما شاء الله علي كم المعلومات القيمة ، عاوز أشكر الأستاذ هيثم موسي علي الإفادة و مجهود تشكر عليه يا فندم بارك الله فيك ، و كمان عاوز أشكر الأستاذ علي سمكاوي علي المشاركة النفيدة بالموضوع .. و واضح أنني و أعضاء الرابطة سنستفيد من خبرات حضراتكم و علي الله بس متزهقوش من الأسئلة و الإستفسارات

و الله يا أساتذه أنا كنت زمان بصطاد السمك من علي الشاطئ ببكرة خيط و كام سن و ثقل رصاص ، و كنا نحفر علي الشاطئ و نجد دود لونة أحمر و نستخدمة طعم و نصطاد ههههههه
الغريب أن دلوقتي مبقاش في دود علي الشاطئ ، معرفش الكلام دة له لعلاقة بحال البلد و لا أيه بالظبط .. ما علينا

هناك أسئلة جديدة قد تدور في أذهان المبتدئين أمثالي ..

1 - هل المقصود بصيد الجر أن الصياد ينتظر لغاية لما سمكة تشبك في السنارة و بعدين يتحرك القارب لجرها نظرا لأن الصيد بالجر للأسماك الكبيرة ؟

2 - ما هي مكونات العجينة التي تستخدم كطعم ؟

و شكرا لتفاعلكم معنــا و تحياتي لحضراتكم.

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
2 أعضاء قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
هيثم موسي (03-02-2013), mr.samakawi (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 04:56 AM   رقم المشاركة : [12]
هيثم موسي
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
رايق
شكراً: 998
تم شكره 1,172 مرة في 929 مشاركة

الملف الشخصي

هيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطةهيثم موسي عضو هام بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

هيثم موسي غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريم الكراني مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله علي كم المعلومات القيمة ، عاوز أشكر الأستاذ هيثم موسي علي الإفادة و مجهود تشكر عليه يا فندم بارك الله فيك ، و كمان عاوز أشكر الأستاذ علي سمكاوي علي المشاركة النفيدة بالموضوع .. و واضح أنني و أعضاء الرابطة سنستفيد من خبرات حضراتكم و علي الله بس متزهقوش من الأسئلة و الإستفسارات

و الله يا أساتذه أنا كنت زمان بصطاد السمك من علي الشاطئ ببكرة خيط و كام سن و ثقل رصاص ، و كنا نحفر علي الشاطئ و نجد دود لونة أحمر و نستخدمة طعم و نصطاد ههههههه
الغريب أن دلوقتي مبقاش في دود علي الشاطئ ، معرفش الكلام دة له لعلاقة بحال البلد و لا أيه بالظبط .. ما علينا

هناك أسئلة جديدة قد تدور في أذهان المبتدئين أمثالي ..

1 - هل المقصود بصيد الجر أن الصياد ينتظر لغاية لما سمكة تشبك في السنارة و بعدين يتحرك القارب لجرها نظرا لأن الصيد بالجر للأسماك الكبيرة ؟

2 - ما هي مكونات العجينة التي تستخدم كطعم ؟

و شكرا لتفاعلكم معنــا و تحياتي لحضراتكم.

1\ طبيعة الأسماك في البحار والخلجان ان تلتهم السمكة الكبيره السمكة الصغيرة حتي لو كانت من نفس النوع وهذه غريزة البقاء وعلي هذا تبتكر الأسماك الكثير من الطرق لخداع الأسماك التي تلتهمها ومنها من تتخذ من الشعاب المرجانية مكانا للاختباء وتأخذ لون الشعبة (مثل سمك الناجل وفصيلة الهامور عامة) تخرج من الجحر للانقضاض علي السمكة الصغير والرجوع بها الي أقرب شعبة مرة أخري ومنها من تتجول في البحار علي مختلف الأعماق (لكل عمق سمكة معينة) فاذا مارأت سمكة تنقض عليها بسرعة كبيرة من الخلف وتبتلعها
ومن هنا جاءت فكرة صيد الجر حيث الصياد ينزل بمستوي تفكيرة الي مستوي تفكير السمكة المراد صيدها عن طريق استخدام طعوم بلاستكية تشبة الي حد كبير السمكة أو سمكة ماكريل كاملة ويخاط فمها حتي لا تتفتت اثناء جرها خلف المركب والفكرة من الجر بالمركب ان الطعم البلاستيكي (الرابللا) تنزل الي البحر وتجر خلف المركب مما يعطي ايحاء لأي سمكة انها فريسة سهله فتنقض عليها اثناء ما تكون المركب تبحر في البحر بسرعات مختلفة وتنزل الرابلا للعمق الذي تححدة انت عن طريق اختيار نوعية الرابلا وهناك انواع من الأسماك تكون علي أعماق يصعب للرابلا الوصول اليها وهنا تحتاج الي لوح الغطس علي حسب نوع السمكة المراد صيدها

http://www.egypthunter.com/vb/showthread.php?t=2881
فاذا ما ابتلعت سمكة الرابلا تسمع زن المكنة التي تكون علي حامل (كوباية خلف المركب) وهنا يتم التعامل بانهاك السمكة حتي لا ينقطع الخيط ويساعدك في هذا الفرامل التي تكون علي ماكينة الجر تفتحها وتغلقها بطرق مختلفة علي حسب حجم السمكة ولكن الهدف واحد
ملحوظة وظيفة ماكينة الجر هو لم الخيط الذي سحبته اثناء شد الفايبر لأعلي وانزاله ولا يجب ان يحدث اي تحميل علي الماكينة

http://www.egypthunter.com/vb/showthread.php?t=5650

اما بخصوص العجينه فلها العديد من الطرق ولكنها تجتمع علي صيد الأسماك الكبيره ولفت انظارها عن طريق توفير العجينه بشتي انواع الطرق
2 أعضاء قالوا شكراً لـ هيثم موسي على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-02-2013), كريم الكراني (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 01:01 PM   رقم المشاركة : [13]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق
شكراً: 147
تم شكره 562 مرة في 462 مشاركة

الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

اولا انا احيي الاداره و خاصه كريم بك الكريم جدا معنا كاعضاء لفتح مثل هذا الموضوع المفيد باذن الله لجميع الاعضاء

بالنسبه للسؤال عن صيد الجر و اللي اتكلم عنه باستفاضه استاذي هيثم بك

انا عايز اشرحه بطريقه بسيطه ( من وجهه نظري )

صيد الجر من امتع انواع الصيد و اللي بيكون فيه نزال فكري و عضلي بين الصياد و السمكه و بيسمي صيد البيج جيم لانه يستهدف الاسماك الكبيره

و عن الطريقه فهي مثلما ذكر هيثم بك و بتكون رص مكن الجر في الكوبايات الخاصه بها في نهايه و اجناب المركب و نزول الخيوط علي مسافات و اعماق متفاوته تحاكي سرب سمك في المياه و بيكون هناك قاعدتين اساسيتين هما الوان السرب و توزيعهم بحيث يكن العايم بعيد و الغاطس قريب من المركب

و تناسب سرعه المركب مع سرعه الاسماك المستهدفه

مش علشان السمك يلحق الرابلات !!! لاء لان السمك ذكي و لو شاف سمكه شبه الماروتي بتجري بسرعه المرسيدس هيعرف انه شيء مش منطقي و هيبعد

و بيكون مشي المركب بجوار حرف الشعب اللي بتسكنها الاسماك المستهدفه

و ساعتها بيكن احلي كلام و هزار من الصيادين اللي ظبطوا الوان رابلاتهم و اعماقها و بعدها عن المركب و خط السير المناسب ( لان الموضوع علمي مش حظ )
و في انتظار احلي صوت و هو زنه جرس الماكينه ززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززز

يبداء الصياد في التعامل مع السمكه بخبرته و ممكن يعرف نوعها من سلوك المناوره بتاعها

و هناك العديد من الطرق المتبعه لاخراج السمكه مهما كان حجمها و وزنها ( و قبل كل شيء بنكون ظابطين قوه فرامل الماكينه مع قوه تحمل الخيط ) علشان مايتقطعش

و يتم سحب البوصه عليك اولا لسحب السمكه و انت نازل بالبوصه لاسفل يتم سحب الخيط ( اللم ) و بهذه الطريقه تاتي السمكه باذن الله للمركب و اوجل بقي يا معلم و عيش لحظه الانتصار و الادرينالين يعليييييييييييييييييييييييييييي هههههههههههههههه

ارجو ان اكون وضحت الصوره
3 أعضاء قالوا شكراً لـ miroo على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-02-2013), SAMER (03-02-2013), كريم الكراني (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 05:15 PM   رقم المشاركة : [14]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم موسي مشاهدة المشاركة
1\ طبيعة الأسماك في البحار والخلجان ان تلتهم السمكة الكبيره السمكة الصغيرة حتي لو كانت من نفس النوع وهذه غريزة البقاء وعلي هذا تبتكر الأسماك الكثير من الطرق لخداع الأسماك التي تلتهمها ومنها من تتخذ من الشعاب المرجانية مكانا للاختباء وتأخذ لون الشعبة (مثل سمك الناجل وفصيلة الهامور عامة) تخرج من الجحر للانقضاض علي السمكة الصغير والرجوع بها الي أقرب شعبة مرة أخري ومنها من تتجول في البحار علي مختلف الأعماق (لكل عمق سمكة معينة) فاذا مارأت سمكة تنقض عليها بسرعة كبيرة من الخلف وتبتلعها
ومن هنا جاءت فكرة صيد الجر حيث الصياد ينزل بمستوي تفكيرة الي مستوي تفكير السمكة المراد صيدها عن طريق استخدام طعوم بلاستكية تشبة الي حد كبير السمكة أو سمكة ماكريل كاملة ويخاط فمها حتي لا تتفتت اثناء جرها خلف المركب والفكرة من الجر بالمركب ان الطعم البلاستيكي (الرابللا) تنزل الي البحر وتجر خلف المركب مما يعطي ايحاء لأي سمكة انها فريسة سهله فتنقض عليها اثناء ما تكون المركب تبحر في البحر بسرعات مختلفة وتنزل الرابلا للعمق الذي تححدة انت عن طريق اختيار نوعية الرابلا وهناك انواع من الأسماك تكون علي أعماق يصعب للرابلا الوصول اليها وهنا تحتاج الي لوح الغطس علي حسب نوع السمكة المراد صيدها

http://www.egypthunter.com/vb/showthread.php?t=2881
فاذا ما ابتلعت سمكة الرابلا تسمع زن المكنة التي تكون علي حامل (كوباية خلف المركب) وهنا يتم التعامل بانهاك السمكة حتي لا ينقطع الخيط ويساعدك في هذا الفرامل التي تكون علي ماكينة الجر تفتحها وتغلقها بطرق مختلفة علي حسب حجم السمكة ولكن الهدف واحد
ملحوظة وظيفة ماكينة الجر هو لم الخيط الذي سحبته اثناء شد الفايبر لأعلي وانزاله ولا يجب ان يحدث اي تحميل علي الماكينة

http://www.egypthunter.com/vb/showthread.php?t=5650

اما بخصوص العجينه فلها العديد من الطرق ولكنها تجتمع علي صيد الأسماك الكبيره ولفت انظارها عن طريق توفير العجينه بشتي انواع الطرق
يا هيثم باشا أنا مش عارف أشكر حضرتك إزاي علي المعلومات الأكثر من رائعة يا فندم بارك الله فيك أخي الفاضل.
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 05:21 PM   رقم المشاركة : [15]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroo مشاهدة المشاركة
اولا انا احيي الاداره و خاصه كريم بك الكريم جدا معنا كاعضاء لفتح مثل هذا الموضوع المفيد باذن الله لجميع الاعضاء

بالنسبه للسؤال عن صيد الجر و اللي اتكلم عنه باستفاضه استاذي هيثم بك

انا عايز اشرحه بطريقه بسيطه ( من وجهه نظري )

صيد الجر من امتع انواع الصيد و اللي بيكون فيه نزال فكري و عضلي بين الصياد و السمكه و بيسمي صيد البيج جيم لانه يستهدف الاسماك الكبيره

و عن الطريقه فهي مثلما ذكر هيثم بك و بتكون رص مكن الجر في الكوبايات الخاصه بها في نهايه و اجناب المركب و نزول الخيوط علي مسافات و اعماق متفاوته تحاكي سرب سمك في المياه و بيكون هناك قاعدتين اساسيتين هما الوان السرب و توزيعهم بحيث يكن العايم بعيد و الغاطس قريب من المركب

و تناسب سرعه المركب مع سرعه الاسماك المستهدفه

مش علشان السمك يلحق الرابلات !!! لاء لان السمك ذكي و لو شاف سمكه شبه الماروتي بتجري بسرعه المرسيدس هيعرف انه شيء مش منطقي و هيبعد

و بيكون مشي المركب بجوار حرف الشعب اللي بتسكنها الاسماك المستهدفه

و ساعتها بيكن احلي كلام و هزار من الصيادين اللي ظبطوا الوان رابلاتهم و اعماقها و بعدها عن المركب و خط السير المناسب ( لان الموضوع علمي مش حظ )
و في انتظار احلي صوت و هو زنه جرس الماكينه ززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززز

يبداء الصياد في التعامل مع السمكه بخبرته و ممكن يعرف نوعها من سلوك المناوره بتاعها

و هناك العديد من الطرق المتبعه لاخراج السمكه مهما كان حجمها و وزنها ( و قبل كل شيء بنكون ظابطين قوه فرامل الماكينه مع قوه تحمل الخيط ) علشان مايتقطعش

و يتم سحب البوصه عليك اولا لسحب السمكه و انت نازل بالبوصه لاسفل يتم سحب الخيط ( اللم ) و بهذه الطريقه تاتي السمكه باذن الله للمركب و اوجل بقي يا معلم و عيش لحظه الانتصار و الادرينالين يعليييييييييييييييييييييييييييي هههههههههههههههه

ارجو ان اكون وضحت الصوره

هههههههههه حلوة حكاية الأدرينالين يعلي دي .. يعني ممكن تسحب سمكة بحجم القارب نفسة وقتها ههههههههههههههه
محمد باشا شكرا للإضافة الجميلة و التوضيح بالشكل السهل الممتنع ..

بجد انا سعيد و مستمتع بمشاركة حضرتك و أ / هيثم و أ / علي سمكاوي ، و من حظنا السعيد وجود خبراء أمثال حضراتكم بالرابطة .. شكرا لكم جميعا ، لكن الأسئلة لسه مخلصتش

مش عاوز حد يزهق بس ههههههههه

تحياتي لحضراتكم جميعا.
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ كريم الكراني على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 05:53 PM   رقم المشاركة : [16]
AhmedShaltOOt44
صياد مُتـألــق

مزاجي
مستمتع
شكراً: 794
تم شكره 190 مرة في 167 مشاركة

الملف الشخصي

AhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطةAhmedShaltOOt44 صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

AhmedShaltOOt44 غير متواجد حالياً

حيران رد: الأعضاء تسأل و خبراء صيد الأسماك يجيبون.

شكراً لكل الاخوه الافاضل ... الذين أمتعونا بمعلومات جديده وجميلة ... وعلى رأي كريم لسه الاسئلة مخلصتش
ما هي طرق عمل أنواع (العجينة) للصيد النهري والبحري ؟؟ الاجابة تكون بالتفصيل الممل لو سمحتم
التوقيع

SNIPER : One Shot One Kill

[SIGPIC][/SIGPIC]

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ AhmedShaltOOt44 على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 06:17 PM   رقم المشاركة : [17]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق

الملف الشخصي

miroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطةmiroo شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

كريم بك :

شكرا علي كلماتك الرقيقه

انا في خدمه الرابطه و الاعضاء

بالنسبه للادرينالين ده فعلا بيحصل لما الانسان يشعر بالانتصار و هتحسها لما تضرب حمامه من مسافه بعيده و تيجي هيد شوت

بالنسبه للاسئله براحتك يا باشا و ربنا يقدرنا و نجاوب
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ miroo على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 06:20 PM   رقم المشاركة : [18]
miroo
قنـــاص مــتمـيز

مزاجي
قلق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

miroo غير متواجد حالياً

بالنسبه للعجينه :

فيه موضوع هنا في الرابطه شارح العجينه و انواعها بالتفصيل

هحاول ادور عليه و احط اللينك بتاعه

الف شكر استاذ احمد شلتوت
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ miroo على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-02-2013)
قديم 03-02-2013, 10:58 PM   رقم المشاركة : [19]
mr.samakawi
صياد فعـــــال

مزاجي
عدواني
شكراً: 464
تم شكره 52 مرة في 33 مشاركة

الملف الشخصي

mr.samakawi صياد فعال بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mr.samakawi غير متواجد حالياً

هههههههههههههههههههههههههه
ولله استاذ هيثم سابقنى وكلامه فى منتهى الموضوعيه
وانا من راى تجهزوا من 6 اسئله ل 10 كدا وتكتبوهم وانا اعملهم موضوع كامل وعنيا لاحلى اعضاء
وانا شغلت الموقع من الكمبيوتر مخصوص ولله عشان خاطر احلى اعضاء نظرا لانشغالى الشديد بمشروع التخرج وشغلى
تحيااااااااااااااااااااااااتى ليكم
التوقيع ان قمت بمهاجمتى سأرفع قبعتى احترامــــا لك ولشجاعتك
ولكن تأكد ,,,,

بأننى لن انزلها
الا على قبرك

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ mr.samakawi على المشاركة المفيدة:
هيثم موسي (03-03-2013)
قديم 03-03-2013, 12:55 AM   رقم المشاركة : [20]
shady ali
صياد جـديــد

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة

الملف الشخصي

shady ali صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

shady ali غير متواجد حالياً

السلام عليكم يا شباب
انا دي اول مشاركة ليه في المنتدي و كنت عاوز اقول اني من الصعب اني ادخل و اشارك بالمنتديات و كنت بفضل اني دايما افضل متفرج فقط لكن بصراحة بعدما شفت مواقع كتير حسيت انكم هنا ايد واحدة و اسرة بجد فقلت يا واد بلاش بقي سلبية و شمر و انزل مع الرجالة هههههه و يشرفني اني اكون واحد منكم و اتمني ان اتعلم منكم صيد السمك و البر.
بس لان الموضوع ده عن السمك فعاوز اعرف ليه السنانير البحري اغلي في السعر من النيلي يعني هل فيها امكانيات اكتر مثلا ؟
و كمان هل ينفع نصيد بالسنارة البحري في النيل او العكس و لا كل حاجة وليها شغلها و ايه السبب ؟
و بارك الله فيكم و في الادارة العظيمة.
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ shady ali على المشاركة المفيدة:
mr.samakawi (03-03-2013)