الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

 
العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا
 
الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هي بندقيتك القادمة
بندقية pcp 19 52.78%
بندقية سوستة 14 38.89%
لم أحدد بعد، ومازلت أفكر 3 8.33%
أكتفيت بما عندي ولا أريد جديدا 0 0%
المصوتون: 36. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-09-2013, 04:07 PM   رقم المشاركة : [21]
ammaruk2000
صياد متميــــز
 
مزاجي
قلق
شكراً: 412
تم شكره 160 مرة في 102 مشاركة

الملف الشخصي




ammaruk2000 صياد نشيط بالرابطةammaruk2000 صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ammaruk2000 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedabusrea مشاهدة المشاركة
انا نفسي في fx royal pcp
يارب ارزقنا جميعا
مشكلة هذه البنادق انها مكلفة جدا و ايضا ملحقاتها كالبمب او وصلة السلندر.
كنت ابحث للاستاذ محمد طه على خزنة احتياطى لبندقيته البى سى بى و وجدت الخزنة مستعملة ب 35 جنيه استيرلينى مستعملة بحالة الجديدة اى ما يوازى 430 جنيه مصرى.
اما المشكلة الاساسية هى عدم ثبات السرعة مع نزول ضغط الهواء مما يعنى ان اول رشه تختلف فى السرعة عن 5 و عن 10 و هكذا ءالا فى حالة شراء بندقية بها ريجيلاتور لتعديل كمية الضغط كل ضربة و فى هذه الحالة يقل عدد الطلقات بصورة واضحة. و هذه البنادق ثمنها اعلى من البى سى بى العادى.
نصيحة قبل الشراء ان تكون كل الملحقات موجودة مع البندقية لتجنب المتاعب و بلاش حد يقول نصنع لها وصلة او بمب بلدى لان هذا لا يؤدى الى الاستخدام الامثل بكامل طاقة البندقية و تجد نفسك دفعت مبلغ عالى لشراء بندقية و لا تستطيع التمتع بكامل طاقتها.

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 07-21-2013, 10:15 AM   رقم المشاركة : [22]
modmod
صياد مجتهــد
 
مزاجي
ملل
شكراً: 56
تم شكره 75 مرة في 47 مشاركة

الملف الشخصي



modmod صياد نشيط بالرابطةmodmod صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

modmod غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

طبعا بلا منازع
Daystate air wolf
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 07-22-2013, 08:45 PM   رقم المشاركة : [23]
أحمد عطاالله
قنــاص مُخضرم
 
مزاجي
ملل
شكراً: 257
تم شكره 408 مرة في 390 مشاركة

الملف الشخصي




أحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أحمد عطاالله غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

إن شاء الله البندقية القادمة هتبقى سبرينج ! بس عموما ال pcp فيه انواع جامده .. زى البنجامين مارودر وال ايفانكس وال bsa r10 ..
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-28-2015, 12:10 PM   رقم المشاركة : [24]
Marawanski
صياد
 
مزاجي
مشغول
شكراً: 4
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة

الملف الشخصي




Marawanski صياد بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Marawanski غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

مع احترامي لجميع من اختار الpcp
ممكن واحدة بي سي بي تبقى في المجموعة بس..انما غير كده السوستة تكسب
ما عدا لو FX-400 انديبندنت لأنها مش محتاجة منفاخ..مستقلة بذاتها في موضوع التعمير (بتسعف في الزنقة)
التوقيع http://www.facebook.com/OsmanliSilah

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-28-2015, 01:08 PM   رقم المشاركة : [25]
ميلاد
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆
 
مزاجي
رايق
شكراً: 87
تم شكره 149 مرة في 137 مشاركة

الملف الشخصي




ميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ميلاد غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marawanski مشاهدة المشاركة
مع احترامي لجميع من اختار الpcp
ممكن واحدة بي سي بي تبقى في المجموعة بس..انما غير كده السوستة تكسب
ما عدا لو fx-400 انديبندنت لأنها مش محتاجة منفاخ..مستقلة بذاتها في موضوع التعمير (بتسعف في الزنقة)
لو قلنا من جهه الدقه وقنص المسافات الطويله يبقى بي سى بي يكسب اضف على ذلك ان البندقيه جاهزه للصيد والضرب بسرعه ومن الناحيه العمليه ونزول اماكن الصيد يبقى الاسبرينج افضل
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-28-2015, 01:36 PM   رقم المشاركة : [26]
Marawanski
صياد
 
مزاجي
مشغول
شكراً: 4
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة

الملف الشخصي




Marawanski صياد بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Marawanski غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميلاد مشاهدة المشاركة
لو قلنا من جهه الدقه وقنص المسافات الطويله يبقى بي سى بي يكسب اضف على ذلك ان البندقيه جاهزه للصيد والضرب بسرعه ومن الناحيه العمليه ونزول اماكن الصيد يبقى الاسبرينج افضل
أنا مش بصطاد يا أ.ميلاد..أنا غاوي رماية على أهداف غير حية (رماية تكتيكية بالطبنجة و رماية بالرصاص لمسافات و رماية بضغط الهواء)
لكن في رأيي أن البنادق مثل النساء كل واحدة لها ما يميزها و يجعلها جذابة و كل السلاح حلو (طالما لا تضر به الغير)

و شكرا على المعلومة الجميلة يا باشا
التوقيع http://www.facebook.com/OsmanliSilah

  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-28-2015, 07:06 PM   رقم المشاركة : [27]
ميلاد
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆
 
مزاجي
رايق
شكراً: 87
تم شكره 149 مرة في 137 مشاركة

الملف الشخصي




ميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ميلاد غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marawanski مشاهدة المشاركة
أنا مش بصطاد يا أ.ميلاد..أنا غاوي رماية على أهداف غير حية (رماية تكتيكية بالطبنجة و رماية بالرصاص لمسافات و رماية بضغط الهواء)
لكن في رأيي أن البنادق مثل النساء كل واحدة لها ما يميزها و يجعلها جذابة و كل السلاح حلو (طالما لا تضر به الغير)

و شكرا على المعلومة الجميلة يا باشا
اه وعلى رأي المثل اللى بيقول اتنين ملهمش امان البنادق و ¡¡¡¡¡¡¡ هههههه
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ ميلاد على المشاركة المفيدة:
Marawanski (04-28-2015)
قديم 04-28-2015, 09:38 PM   رقم المشاركة : [28]
حسن
نائب مدير الموقع
 
مزاجي
تعبان
شكراً: 104
تم شكره 153 مرة في 136 مشاركة

الملف الشخصي




حسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطةحسن شخصية مميزة بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

حسن غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميلاد مشاهدة المشاركة
اه وعلى رأي المثل اللى بيقول اتنين ملهمش امان البنادق و ¡¡¡¡¡¡¡ هههههه
وقد قام أحد الأعضاء بتصنيف البندقية كرال التركي بأنها مثل المرأة المصرية
http://www.egypthunter.com/vb/showthread.php?t=8741
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم حسن


  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 04-29-2015, 05:07 PM   رقم المشاركة : [29]
ميلاد
☆ ★ مشــرف عــام ★ ☆
 
مزاجي
رايق
شكراً: 87
تم شكره 149 مرة في 137 مشاركة

الملف الشخصي




ميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطةميلاد عضو هام بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ميلاد غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

لكن بجد نريد اعاده هذا الموضوع الى دائره النقاش ولكن بطرحها بصيغه اخري وبعيدا عن البنادق البي سى بي ونقول ماهى افضل بندقيه اسبرينج من حيث الدقه وقوه وطول المقذوف لمسافات تتعدي ٧٠ متر وانا ف هذا الموضوع لن اتكلم عن فخامه الدبشك وغيره او الوزن ما يعنينى هو القوه طول منحنى الرمايه نعومه رد الفعل ونرشح هذه البندقيه لتكون حلم كل صياد يتوق الى الاحتراف بالبنادق ياريت اخوتنا ف الرابطه الذين يمتلكون او امتلكوا بنادق عريقه قبلا ان يدلونا على الافضل احيانا يرتاح شخص لبندقيه واخر لا بسبب شكلها او غيره كلها ذوقيات بس دعونا نركز على القوه الدقه ونعومه رد الفعل قنص مسافات ابعد من ٧٠ متر
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 05-01-2015, 09:10 PM   رقم المشاركة : [30]
اابراهيم زقزوق
صياد متميــــز
 
مزاجي
تنسيم
شكراً: 14
تم شكره 54 مرة في 53 مشاركة

الملف الشخصي




اابراهيم زقزوق صياد نشيط بالرابطةاابراهيم زقزوق صياد نشيط بالرابطة
 
 
 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اابراهيم زقزوق غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما هي بندقيتك القادمة؟

فعلا الفايروخ عظيمة
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة



المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اوعي تشحم بندقيتك عبد الرحمن محمد ورشــــة أسلحة الصيد 18 03-04-2012 04:59 PM


الساعة الآن 03:29 PM


جميع الحقوق محفوظة لمنتدى رابطة الصيد والرماية.
. v1.1.1 (Pro).

Security team