الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > ورشــــة أسلحة الصيد

ورشــــة أسلحة الصيد قسم يهتم بصيانة و تعديلات البنادق و حل المشاكل الشائعة.

قديم 08-06-2013, 12:21 AM

mohamed atef20
صياد مجتهــد
مزاجي
رايق
شكراً: 87
تم شكره 24 مرة في 20 مشاركة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  mohamed atef20 غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي

mohamed atef20 صياد بالرابطة

افتراضي سؤال فى البنادق الهوائيه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة لوسمحتم يا جماعا انا عاوز اعرف هو البندقيه لما تعمل صوت هواء يعنى فسسسسسس بعد الضرب والصوت يبقى عالى والطلقه تيجى تحت الهدف بكتير دا يبقى العيب من الجلبه ولا من جلده بيت الرش
والسلام عليكم ورحه الله وبركاتة وكل عام وانتم بخير بمناسبه عي الفطر المبارك
رد مع اقتباس مشاركة محذوفة
قديم 08-06-2013, 12:34 AM   رقم المشاركة : [2]
أحمد عطاالله
قنــاص مُخضرم

مزاجي
ملل
شكراً: 257
تم شكره 408 مرة في 390 مشاركة

الملف الشخصي

أحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

أحمد عطاالله غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سؤال فى البنادق الهوائيه

غالبا هتلاقى جلبة بتنفس .. خلى البندقية زى ما هيا مش متعمرة والماسورة مش مكسورة واشفط الهواء من الماسورة جاامد وحط لسانك لو ماسك جامد يبقى جلبة بيت الرش تمام ولو فك يبقى الجلبة دى عايزة تتغير .. وبعد كده اكسر البندقية سنة وحط صوبعك على فتحة خروج الهواء من الكانون وكمل كسر لو حسيت ان صوبعك بيلزق يبقى الجلبة تمام ولو ما حسيتش بحاجة يبقى الجلبة بتاعت ال piston عايزة تتغير
التوقيع

Alex Hunter
[SIGPIC][/SIGPIC]

رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ أحمد عطاالله على المشاركة المفيدة:
Islam ElBaz (08-06-2013)
قديم 08-06-2013, 12:59 AM   رقم المشاركة : [3]
Griffin
Banned

مزاجي
رايق
شكراً: 19
تم شكره 161 مرة في 116 مشاركة

الملف الشخصي

Griffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطةGriffin صياد متألق بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Griffin غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عطاالله إبراهيم مشاهدة المشاركة
غالبا هتلاقى جلبة بتنفس .. خلى البندقية زى ما هيا مش متعمرة والماسورة مش مكسورة واشفط الهواء من الماسورة جاامد وحط لسانك لو ماسك جامد يبقى جلبة بيت الرش تمام ولو فك يبقى الجلبة دى عايزة تتغير .. وبعد كده اكسر البندقية سنة وحط صوبعك على فتحة خروج الهواء من الكانون وكمل كسر لو حسيت ان صوبعك بيلزق يبقى الجلبة تمام ولو ما حسيتش بحاجة يبقى الجلبة بتاعت ال piston عايزة تتغير
مع كامل أحترامي لكلام أحمد و أختبار الشفط
فأنا ليا تجربه شخصيه تثبت أن الأختبار ده فاشل فاشل فاشل

أنا كنت مركب جلبه مقطوعه و أنا عارف أنها مقطوعه و عملت الأختبار ده و البندقيه ما نفستش

السبب يا أحمد هو أن أنت لما بتشفط فأنت بتشد الجلبه و ممكن الشد ده يخلي الجلبه تقفل القطع و ده ممكن يخليها تحبس الهواء لكن أنت لما بتضرب البندقيه فالجلبه بتتحرك في الأتجاه المعاكس و ده بيكشف الجزء المقطوع و يخليها تنفس

أنا عارف أن دي طريقه عادل عبده في الكشف على الجلبه بس سعتك الرئه البشريه ما تقدرش تعمل واحد على ألف من ألي بيعمه كبس السوسته

أولا هي نوع البندقيه أيه؟؟؟؟

شوف يا باشا لو أنت بتسمع صوت يبقى في الغالب جلبه لبيت الرش هي ألي بتنفس (و دي عادة ما بتبوظش بسهوله فلو بايظه يبقى في الغالب جلبه البيستم كمان بايظه)

علشان تختبر جلبه بيت الرش عمر البندقيه عادي و بعدين علق على الماسوره منديل في المنطقه بتاعت بيت الرش
و أضرب لو المنديل طار أو أتهز من الهواء يبقى الجلبه بتنفس
لو ما طرش أقلب البندقيه و كرر الموضوع تاني بس و البندقيه مقلوبه لو المنديل ما طرش برده يبقى الجلبه سليمه
التوقيع
من مواضيعي في هذا القسم Griffin

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Griffin على المشاركة المفيدة:
smsmn8888 (08-07-2013)
قديم 08-06-2013, 01:03 AM   رقم المشاركة : [4]
أحمد عطاالله
قنــاص مُخضرم

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

أحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطةأحمد عطاالله شخصية مميزة بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin مشاهدة المشاركة

أنا كنت مركب جلبه مقطوعه و أنا عارف أنها مقطوعه و عملت الأختبار ده و البندقيه ما نفستش

السبب يا أحمد هو أن أنت لما بتشفط فأنت بتشد الجلبه و ممكن الشد ده يخلي الجلبه تقفل القطع و ده ممكن يخليها تحبس الهواء لكن أنت لما بتضرب البندقيه فالجلبه بتتحرك في الأتجاه المعاكس و ده بيكشف الجزء المقطوع و يخليها تنفس

أنا عارف أن دي طريقه عادل عبده في الكشف على الجلبه بس سعتك الرئه البشريه ما تقدرش تعمل واحد على ألف من ألي بيعمه كبس السوسته

شوف يا باشا لو أنت بتسمع صوت يبقى في الغالب جلبه لبيت الرش هي ألي بتنفس (و دي عادة ما بتبوظش بسهوله فلو بايظه يبقى في الغالب جلبه البيستم كمان بايظه)

علشان تختبر جلبه بيت الرش عمر البندقيه عادي و بعدين علق على الماسوره منديل في المنطقه بتاعت بيت الرش
لو ما طرش أقلب البندقيه و كرر الموضوع تاني بس و البندقيه مقلوبه لو المنديل ما طرش برده يبقى الجلبه سليمه
تمام .. كلام جميل بصراحة
التوقيع

Alex Hunter
[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 08-06-2013, 08:39 PM   رقم المشاركة : [5]
mohamed atef20
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin مشاهدة المشاركة

شكرا يا باشا لمررورك على الموضوع بس انا مش فاهم احط المنديل فين بالظبط احطه مبين جلده بيت الرش و الفته الى بيطلع منها الهواء فى البندقيه واعمر واضرب بالبندقيه كان فى طلقه جواها ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟
قديم 08-06-2013, 08:41 PM   رقم المشاركة : [6]
mohamed atef20
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ولا احطه على بوز البندقيه من قدام ولو الاقى عند حضرتك صوه وحضرتك بتعملها يبقى خير وبركاه .
قديم 08-06-2013, 09:29 PM   رقم المشاركة : [7]
أحمد عطاالله
قنــاص مُخضرم

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed atef20 مشاهدة المشاركة
ولا احطه على بوز البندقيه من قدام ولو الاقى عند حضرتك صوه وحضرتك بتعملها يبقى خير وبركاه .
لا يا باشا .. بص الصورة دى هتوضحلك اكتر .. هتحط المنديل من فوق ورا النشان بالظبط
الصور المرفقة

التوقيع

Alex Hunter
[SIGPIC][/SIGPIC]

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ أحمد عطاالله على المشاركة المفيدة:
mohamed atef20 (08-06-2013)
قديم 08-06-2013, 10:12 PM   رقم المشاركة : [8]
mohamed atef20
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اه لو المنديل اتقطع يبقى ايه ولو المنديل متقطعش يبقا ايه
قديم 08-06-2013, 11:19 PM   رقم المشاركة : [9]
أحمد عطاالله
قنــاص مُخضرم

مزاجي
ملل

الملف الشخصي

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

اقتباس:
اه لو المنديل اتقطع يبقى ايه ولو المنديل متقطعش يبقا ايه
انتا مش هتحطه من جوا .. لا هتحطه من فوق يعنى تعمر عاادى وتحط رشة وتقفل وبعدين تحط المنديل من فوق .. وتضرب لو طاار . يبقى جلبة بيت الرش بايظة ولو ماطارش تبقى سليمة
التوقيع

Alex Hunter
[SIGPIC][/SIGPIC]

قديم 08-07-2013, 12:03 AM   رقم المشاركة : [10]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

تعليق بسيط علي مشاركة أحمد عطا الله الأولي ، الإختبارين اللي وضحهم أحمد بيختبروا جلبة البستم في المقام الأول ، و توضيح ديفيد بخصوص أن عملية الشفط ممكن متكونش مؤثرة .. أنا شايف أنه مقنع جدا و منطقي فعلا.

اقتباس:
شكرا يا باشا لمررورك على الموضوع بس انا مش فاهم احط المنديل فين بالظبط احطه مبين جلده بيت الرش و الفته الى بيطلع منها الهواء فى البندقيه واعمر واضرب بالبندقيه كان فى طلقه جواها ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟

إختبار ديفيد بخصوص المنديل بيختبر جلبة بيت الرش إذا ما كانت منفثة أم لا ؟!!
و هو إختبار جيد ، حضرتك هتضع المنديل " فوق جسم البندقية و مكان الغلق " يعني فوق بيت الرش بعد ما تقفل البندقية بعد تعميرها يا فندم.
و في ناس بتستخدم " بودرة ثلج " مثلا بدل المنديل ، و لو طارت يبقي في تنفيث بجلبة بيت الرش.