الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > الأقــســـام الــعـــامــة > الموضوعات العامة

الموضوعات العامة قسم خاص بالموضوعات العامة التي لا تخص الصيد.

موضوع مغلق

قديم 10-21-2011, 02:27 PM   رقم المشاركة : [11]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل أكل الضبع حلال ؟

شكرا يا د\ محسن ع نقل المعلومة
بس انا مسمعتش قبل كده عن اي شخص بيبيح اكل الضبع ابدا او اي حد اكله
انا برده زي جامو افتكرت انك تقصد الضب و اختلط الأمر
و الضب بيبيحوا اكله استنادا ع الآتي :

عن عبد الله بن عباس قال : دخلت أنا وخالد بن الوليد مع رسول الله صلي الله عليه وسلم بيت ميمونة، فأتي بضب محنوذ، فأهوي إليه رسول الله صلي الله عليه وسلم بيده، فقال بعض النسوة اللاتي في بيت ميمونة : أخبروا رسول الله صلي الله عليه وسلم بما يريد أن يأكل، فرفع رسول الله صلي الله عليه وسلم يده، فقلت: أحرام هو يا رسول الله؟ قال: لا، ولكنه لم يكن بأرض قومي فأجدني أعافه، قال خالد: فاجتررته فأكلته ورسول الله صلي الله عليه وسلم ينظر. وأجمع المسلمون على أن الضب حلال أكله وليس بمكروه.

والله اعلم
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-21-2011, 02:35 PM   رقم المشاركة : [12]
sayedlabib
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 2
تم شكره 17 مرة في 10 مشاركة

الملف الشخصي

sayedlabib صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

sayedlabib غير متواجد حالياً

جزاك الله خيرا يا دكتور محسن على التوضيح والتصحيح وانا مع رأى الدكتور محسن ان الموضوع يجب ان يقرأ اولا قبل ان ينقل لان المعلومة امانه .
التوقيع
لا ايمان لمن لا امانة له ولا دين لمن لا عهد له
[SIGPIC][/SIGPIC]

مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-21-2011, 02:48 PM   رقم المشاركة : [13]
Gamo
واحد من الناس

مزاجي
مشغول
شكراً: 300
تم شكره 419 مرة في 229 مشاركة

الملف الشخصي

Gamo تم تعطيل التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Gamo غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Axel مشاهدة المشاركة
شكرا يا د\ محسن ع نقل المعلومة
بس انا مسمعتش قبل كده عن اي شخص بيبيح اكل الضبع ابدا او اي حد اكله
انا برده زي جامو افتكرت انك تقصد الضب و اختلط الأمر
و الضب بيبيحوا اكله استنادا ع الآتي :

عن عبد الله بن عباس قال : دخلت أنا وخالد بن الوليد مع رسول الله صلي الله عليه وسلم بيت ميمونة، فأتي بضب محنوذ، فأهوي إليه رسول الله صلي الله عليه وسلم بيده، فقال بعض النسوة اللاتي في بيت ميمونة : أخبروا رسول الله صلي الله عليه وسلم بما يريد أن يأكل، فرفع رسول الله صلي الله عليه وسلم يده، فقلت: أحرام هو يا رسول الله؟ قال: لا، ولكنه لم يكن بأرض قومي فأجدني أعافه، قال خالد: فاجتررته فأكلته ورسول الله صلي الله عليه وسلم ينظر. وأجمع المسلمون على أن الضب حلال أكله وليس بمكروه.

والله اعلم
الضب مش حرام اكله, وفي جنوب السعودية واليمن في ناس بتاكله وانا شوفت دا بنفسي لما كنت في السعودية
وكنت بلعب بيه وانا صغير
لكن هو طبعا محتاج واحد نفسه حلوه شويتين , وممكن لو شفته وهو بيتقطع ويتطبخ وبعدين يتسلخ مش هيجيلك نفس تاكل لمدة شهرين تلاته
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-21-2011, 03:09 PM   رقم المشاركة : [14]
Amr Axel
* صياد vip بالرابطة *

مزاجي
ساخر
شكراً: 587
تم شكره 569 مرة في 394 مشاركة

الملف الشخصي

Amr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطةAmr Axel عضو هام جدا بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Amr Axel غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gamo مشاهدة المشاركة
الضب مش حرام اكله, وفي جنوب السعودية واليمن في ناس بتاكله وانا شوفت دا بنفسي لما كنت في السعودية
وكنت بلعب بيه وانا صغير
لكن هو طبعا محتاج واحد نفسه حلوه شويتين , وممكن لو شفته وهو بيتقطع ويتطبخ وبعدين يتسلخ مش هيجيلك نفس تاكل لمدة شهرين تلاته
مانا بقولك بيبحوه ع الاساس ده و كويس اني جيت من السعودية قبل ما اشوف حد بياكله هناك
و ده مش عايزة واحد نفسه حلوة شويتين ده عايز واحد نفسه حلوة شويتين تلاتة اربعة عشرة
بس ساعة الزنقة الجيش قالك ايه ؟؟؟؟ اتصرف
انا شوفته و هو بيدبح و يتسلخ و يتنضف من جوة كرهت اليوم اللي شوفته فيه
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-21-2011, 05:25 PM   رقم المشاركة : [15]
Gamo
واحد من الناس

مزاجي
مشغول
شكراً: 300
تم شكره 419 مرة في 229 مشاركة

الملف الشخصي

Gamo تم تعطيل التقييم

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Gamo غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العربى مشاهدة المشاركة
جامو باشا دا راى شرعى يعنى مساله دينيه وفيها رايان

دى مساله شرعيه وليست نفس ومش نفس
انا رديت في الموضوع التاني وزي ما قلت الكلام فيه تضييع وقت
وعلى فكره كلنا بنميل لحرمته بالفطره
دا حيوان نتن وبيتغذى على الجيف وله ناب( دا الضبع الي احنا نعرفه) وعمرنا في حياتنا ما سمعنا ان في حد بياكله حتى من غير المسلمين
ومش شايف ان الراي الي بيجوز اكله مقنع, دا غير ان في احاديث بتتكلم عن الضب و دخلت في اثبات صحة اكل الضبع مش عارف ازاي!!

فا الموضوع بشكل عام تضييع وقت والجدل فيه ملهوش لازمه
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-21-2011, 05:37 PM   رقم المشاركة : [16]
koktal
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 37
تم شكره 39 مرة في 29 مشاركة

الملف الشخصي

koktal صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

koktal غير متواجد حالياً

يوجد من حلل وأباح أكله ويوجد من حرم لحمه تماما
والأمر لا يستحق هذا القدر من النقاش
لأن فطرة الإنسان وغريزته تجعله يتجنب هذه المخلوقات
ولكن بالعكس فى بعض الشعوب الإفريقيه والأسيويه لا يجدون مانع منه
  مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-21-2011, 06:51 PM   رقم المشاركة : [17]
كريم الكراني
☠ 💀 الإدارة 💀 ☠

مزاجي
افكر
شكراً: 1,858
تم شكره 3,213 مرة في 1,703 مشاركة

الملف الشخصي

كريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.comكريم الكراني is V.I.B in Egypthunter.com

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

كريم الكراني غير متواجد حالياً

بعد مراجعة الموضوعين .. و جميع المشاركات الخاصة بالأخ تيتو و الدكتور محمد و الأستاذ العربي ، أعتقد أنه من الواجب شكر تيتو علي إجتهادة بنقل موضوع مفيد ، و لكن يأخذ عليه عدم تحري الدقة في بعض المعلومات المطروحة في الموضوع.
كما نشكر دكتور محمد علي المعلومات القيمة التي شارك بها في كلا الموضوعين ، و لكن يأخذ عليه بعض الحده في التعبير و قد فسر ذلك بأن الموضوع يخص الدين و التشريع مما أثار حفيظتة ، و نلتمس العذر بالطبع و لكن ننصح بالتروي و الهدوء و اللين.
و شكرا للأستاذ العربي لمتابعة الموضوع كإداري بالمنتدي ، و محاولتة تتبع المعلومة الخاصة بأكل الضبع محل الحوار و النقاش للأسف .. و قد ذكر الأستاذ العربي أن هناك من يحلل أكلة و هناك من يحرم ذلك ، و كان مقصدة في النهاية أن يتم النقاش بشكل ودي و هادئ بين الأعضاء المختلفين في الرأي.

و أنا أري أننا نتجادل هنا علي نقطة محسومة مسبقا ، فلا أعتقد أن تيتو أو دكتور محمد أو العربي قد أكلوا ضبعا ذات مرة ، و لا أتذكر أيضا أنني قمت بذلك .. فلم أري يوما ملوخية بالضباع مثلا.
المقصود هنا أن الموضوع محل النقاش أقل بكثير من أن نبذل كل هذا المجهود تجاهه ، فهو محسوم مسبقا يا سادة فلا داع للخلاف عليه من الأساس .. متخلوش ضبع يوقع مابينكم.

و في النهاية .. أعتقد أننا بصدد حذف الموضوعين بعد إذن جميع المشاركين ، و سأنتظر رد من كاتبي الموضوعين بالموافقة علي ذلك ، و في حالة عدم الموافقة من قبلهم .. سنقوم بحذف المشاركات التي تراها الإدارة غير مناسبة مع الأبقاء علي الموضوعين مغلقين.

و تحياتي للجميع.
  مشاركة تمت مراقبتها
موضوع مغلق