الساده اعضاء المنتدي و السادة زوار الموقع ، في حالة وجود أي مشكلة في التسجيل بالموقع او إستعادة كلمات السر برجاء التواصل برساله علي الواتس آب علي رقم 01001045545 الخاص بصاحب الموقع الأستاذ كريم الكراني. |

العودة   رابــطة الصــيد و الرمــاية > أسلحة الصيد > الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا

الأسلحــة الهوائيـة و ذخائرهــا قسم خاص بالبنادق الهوائية و أنواع ذخائرها.

الموضوع سيتم تحديثة آليا كل 600 ثواني(s). Automatic thread refreshing has been stopped because you appear to be idle. Un-Idle - إعادة تحميل

قديم 10-23-2013, 10:53 PM   رقم المشاركة : [11]
Code2Free
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 52
تم شكره 11 مرة في 9 مشاركة

الملف الشخصي

Code2Free صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Code2Free غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ارجو الافداه للكرال الاصدار الجديد ومميزاته وعيوبه

اخي العزيز نصيحة ابعد عن البنادق التركية لانها سيئة لابعد الحدود وعن تجربة

انصحك بال Diana ولو غالية بس تستاهل فلوسهة
  رد مع اقتباس مشاركة تمت مراقبتها
قديم 10-23-2013, 11:08 PM   رقم المشاركة : [12]
Aiman Al-Banna
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 42
تم شكره 24 مرة في 21 مشاركة

الملف الشخصي

Aiman Al-Banna صياد نشيط بالرابطةAiman Al-Banna صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

Aiman Al-Banna غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modmod مشاهدة المشاركة
يا باشا الطويلة مفيهاش العيوب الي موجودة في القديمة خالص وهيه عندي وانا بتكلم عن تجربة مش كلام وخلاص
أنا على فكره لم اقصد بكلامي أي شخص بعينه إنما انا بحكي تجربتي الشخصية أنا و أصدقائي ... فعلا و الله انا فكرت ابيعها بعد مااشتريتها بشهرين و لكن رجعت عن فكرة البيع بعد مالقيت أني هاخسر فيها من 500 إلى 700 جنيه على الأقل , عشان أمشي سوقها لأنها في الأول و في الآخر بقت مستعمله على الرغم من إني ماكنتش طلعت بيها غير حوالي 6 مرات
لكن هي دي الكرال no more or less
التوقيع
[SIGPIC][/SIGPIC]

الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Aiman Al-Banna على المشاركة المفيدة:
mohamed atef20 (10-24-2013)
قديم 10-24-2013, 05:20 PM   رقم المشاركة : [13]
mohamed atef20
صياد مجتهــد

مزاجي
رايق
شكراً: 87
تم شكره 24 مرة في 20 مشاركة

الملف الشخصي

mohamed atef20 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

mohamed atef20 غير متواجد حالياً

شكرا لجميع اصحاب التعيقات
قديم 10-24-2013, 06:45 PM   رقم المشاركة : [14]
محمد طه b1
صياد فعـــــال

مزاجي
رايق
شكراً: 18
تم شكره 8 مرة في 8 مشاركة

الملف الشخصي

محمد طه b1 صياد بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

محمد طه b1 غير متواجد حالياً

لا زلنا في انتظار رأي المزيد من الزملاء بود وتفاهم
قديم 10-24-2013, 10:00 PM   رقم المشاركة : [15]
خالد فوزي
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 87 مرة في 77 مشاركة

الملف الشخصي

خالد فوزي صياد نشيط بالرابطةخالد فوزي صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

خالد فوزي غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aiman al-banna مشاهدة المشاركة
نصيحة مني: ابعد عن الكرال أصلا دي بندقيه تعبانه و ماتستاهلش الفلوس اللي هتدفعها فيها .. اولا : سوستها هتضرب منك بعد شهر بالكتير أوي و لازم تغير السوستة و تجيبلها الأسباني ب 150 جنيه على الأقل يعني من الآخر هتدفع فيها من 150 ل 250 جنيه على ماتخليها بندقيه ينفع تصطاد بيها تاني و أضف لذلك عيوب الجسم الفيبر مع كتر الضرب أماكن مسامير ربط الدبشك بتتكسر و لازم تعملها شوية حركات على ماتلزقها تاني كويس .. و مجموعة النشان بتاعتها تعبانة و سهلة الكسر .. لذلك كتير من الناس بتفكر تبيعها بعد شهر او اتنين من شرائهم ليها..كلامي ده عن تجربه مع 3 بنادق كرال بندقيتي و بندقية 2 صيادين عندي من منطقتي .. واحد باعها و التاني بيعيط جنبها مش عارف يركبلها سوستة نضيفة تعيش معاه سنه حتى و بندقيتي الحمد لله جبتلها سوستة أسباني و عملتلها حدافة هي صحيح جامده لكن بتلوش و مش بالدقة و الثبات المطلوبين ..
بس نصيحة لو هتشتري واحده كرال تمشي حالك بيها فراعي انك : أوعى تشتري الدبشك الفيبر السد منها أعتقد تصميم الرماية دبشك فايبر منها أمتن شويه و أحسن في الشكل و هي دي اللي معايا أو تجيب الدبشك الخشب.
لما تيجي تغير السوستة هاتها من مكان مضمون زي الأستاذ محمود شلبي أشهر من النار على العلم و كل الصيادين يعرفوه و ممكن يركب لك السوستة كمان كمان لو عايز.
و مره تانيه هانصحك: ابعد عن الكرال و اسأل الخبرا هنا في المنتدى عن أفضل بندقية تشتريها بالسعر اللي يناسبك و هتلاقي حد يدلك ان شاء الله .. و مش لازم البندقيه تبقى جديده عشان تبقى حلوة ممكن تشتري واحده مستعمله من أي أخ من المنتدى هنا يضمنهالك و الشباب هنا بيعرضوا بنادق مستعملة حلوة جدا للبيع و باسعار مناسبة ..
ربنا يوفقك .. و استخير قبل ماتشتري اي حاجة
و حكاية اصدار جديد و اصدار قديم ده كلام مالوش لازمة الكرال اللي في مصر كلها بنفس المواصفات و نفس العيوب الحاجه اللي بتفرق بس هو شكل الدبشك و القطعة الفيبر اللي متثبت عليها الناشنكان الأمامي اللي شبه كاتم الصوت و طبعا هي مش كاتم صوت غير كده كل الأجزاء واحده بلااستثناء سواء مجموعة الزناد أو الكانون أو الماسورة أو البستم و الجلبة و السوسته و قاعدة السوسته كلها واحد في جميع البنادق نفس الخامات و نفس المقاسات تقريبا و نفس المواصفات و العيوب.
لا كلام على كلام الاستاذ- ايمن ولى اضافه بسيطة ان كنت فاضى مش وراك شغل وبتحب السهر اشترى الكرال لانك ممكن تحلها وتركبها اكثر من خمسين مره بدون مبالغه ولن تصل الى ماتريد وممكن تسافر مصر وتلف على ورش السلاح علشان تدور على جلبة بستم اصلى وسوسته اصلى وحدافه وجلبه حديد للسوسته وفى الاخر هيطلعو مضروبين من الاخر هى بندقيه رائعة الجمال عوراء النشان لاترى الهدف
قديم 10-24-2013, 10:19 PM   رقم المشاركة : [16]
خالد فوزي
صياد متميــــز

مزاجي
رايق
شكراً: 0
تم شكره 87 مرة في 77 مشاركة

الملف الشخصي

خالد فوزي صياد نشيط بالرابطةخالد فوزي صياد نشيط بالرابطة

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

خالد فوزي غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modmod مشاهدة المشاركة
مين قالك يا باشا ان كل الكرال زي بعض؟الكرال الجديدة الطويلة مختلفة تماماً قلبا وقالبا
البستم والسوستة زي بتوع ٣٥٠ بالظبط
سرعتها علي الكرونو بعد ما السوسته ريحت ٢٤٥ الي ٢٥٠ بالبروماجنوم
ومين قلك ان كل القديمه وحشه الكرال زى الطماطم فيها الحلوة وفيها الوحشه واكيد الجديدة مش هتجيب حاجه من بره أكفى الادرة على فمها تطلع البنت لمها هتكون بردة فيها الحلوه وفيها الوحشه واعلم ان البندقيه سمعه يعنى لو عشرة هواه قالوا البندقيه صيادة وخمسة هواه قالوا البندقيه زى الزفت هذه النسبه البسيطه هى التى تسقط سمعة البندقيه فما بالك ان الذى اسقط سمعه الكرال هم الاغلبيه الصامته التى باعتها باسواق المنتديات بابخس الاسعارتحت شعار خساره كبيره ولابندقيه عويله